Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple får passa sig så att de inte gör sina trognaste anhängare till sina fiender

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Har du läst Steve Jobs Thoughts on Music?

Ja, och det speglar deras åsikt om DRM på musik, men knappast representativt för hur Apple agerar på andra områden.

På vilket sätt är patent skit?

Ursäkta att jag var slarvig och otydlig där, skulle ha varit mjukvarupatent.

/Martin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-05 10:25
Ursprungligen av Redglittercoffin:

På vilket sätt är patent skit?

Patent är monopol.

Mjukvarupatent krockar med upphovsrätten.

http://www.ffii.se/

Mark Pilgrim har skrivit en text om det här med iPhone och varför han tror folk köper den när dom vet att det är en stängd produkt. Jag vet ingen på nätet som skriver så bra som han gör så det är som vanligt läsvärt.

Hans slutsats är att folk köper Apples hårdvara och sen önskar att Apple ska förstå varför det är bättre med öppenhet, men påpekar ur dåligt det fungerat hittills. (Jag känner mig lite träffad faktiskt.)

Några citat:

Buy it for what it is, or don’t buy it at all. Your choices don’t get any more granular than that. Apple has been unwaveringly clear that the iPhone is theirs. Not yours, not Ambrosia’s, not J. Random Hacker’s. You may own the hardware, but you only have a limited license to use the software, and an ongoing contract to use the network. If you don’t like those terms, your only recourse is to shop somewhere else to begin with.

[...]

I don’t understand this continuing obsession with buying things that you need to break before they do what you want. It’s not just the iPhone; people did the exact same thing with the AppleTV too. Primarily to add support for other video codecs, like DivX and XviD. Why? [...] I thought the big draw for Apple hardware was that “It Just Works.” By breaking it, you must know you’re giving up the “Just Works” factor, so what’s left? Rounded corners?

My current theory is that it’s some twisted form of wish fulfillment. “I wish this company understood the value of openness, but they don’t, so I’m going to keep buying their closed, crippled shit until they get it.” Yeah, let me know how that works out for you. And while you were waiting breathlessly for them to “get it,” Apple locked out third-party videos. And third-party hardware. And third-party ringtones, applications, and carriers.

Läs hela: If wishes were iPhones, then beggars would call

Ursprungligen av Marcus K:

Det där är något jag aldrig riktigt förstått. Jag får det inte riktigt att gå ihop.

  1. Bete sig illa mot sina kunder.

  2. ...?

  3. Profit!

Fast marknadsplanen hos Apple ser väl mer ut som så:

  1. Bete sig illa mot sina (hackande) kunder.

  2. Sell loads and loads of products and make money on the hardware, the contract, the music shop, some ringtones and perhaps games and applications...

  3. Profit!

Men så här är det väl med alla elektronik? kolla på PSP till exempel, skillnaden är att ingen klagar när det gäller PSP för dom vet reglerna

Ursprungligen av bisebusen:

Men så här är det väl med alla elektronik? kolla på PSP till exempel, skillnaden är att ingen klagar när det gäller PSP för dom vet reglerna

Skillnaden är väl att dom inte brickar PSPn.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-10-02 16:36
Ursprungligen av Anders S.:

Apple får passa sig så att de inte gör sina trognaste anhängare till sina fiender.

Jag tror inte att vi trogna anhängare lämnar Apple för en sådan här grej, vi har varit med om värre och vet att det ändå är bättre än det andra alternativen
Det är nog snarare nyblivna fanboys som lämnar isf.

Men över till iPhone. Jag ser inget problem med att Apple försöker täppa till dessa "hål". Apple har en strategi när det gäller sina produkter och är ett företag som skall generera pengar till sina ägare, desto större företaget blir desto mer pengar vill ägarna att det genererar.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-10-02 17:30

Jag tycker att följande länk ger en rätt så rättvis beskrivning av läget:
http://brockerhoff.net/bb/viewtopic.php?p=2191#2191
(Via DaringFireball.net)

Klart att alla "early adopters" är besvikna - det skulle förmodligen jag också vara om jag (dyrt) köpt en produkt, hackat den och sedan fått den "förstörd" av tillverkaren i samband med uppdatering.

Men rent krasst så måste ju tillverkaren utgå från att produkten ska motsvara de specifikationer som tillverkaren utlovat till sina samarbetspartners?
Och det är väl lite magstarkt att begära att tillverkaren ska ta hänsyn till hemsnickrade lösningar som frångår specifikationerna på produkten?

För övrigt är det väl en del av själva idén med Apples datorer att de vill ha kontroll på såväl hård- som mjukvara (fullt ut) för att kunna marknadsföra sig med datorer som "just works"?.
Det gäller väl i än högre grad iPhone, om syns i ett vidare och annat sammanhang bland folk?

/M

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-10-02 18:00

Men här är det väl ändå så att kunderna betett sig "illa" mot Apple ?
Det är ju kunderna som hittat vägar runt den tänkta funktionen (aktivering till AT&T via iTunes) och inte så att Apple släppt en produkt som inte fungerar (som de tänkt sig)?

Inse att det inte var så finurligt att hitta på en egen lösning i detta fallet, precis som det inte är så finurligt att kräva fungerande uppdateringar av ett OS X som är inhackat på en Dell-PC.

Tufft? Visst. Men det är väl inte konstigt?
/M

Ursprungligen av Micke F:

Men här är det väl ändå så att kunderna betett sig "illa" mot Apple ?
Det är ju kunderna som hittat vägar runt den tänkta funktionen (aktivering till AT&T via iTunes) och inte så att Apple släppt en produkt som inte fungerar (som de tänkt sig)?

Håller helt och hållet med. Varför skulle Apple gynna de som kringgår aktiveringen?

Dett skulle jag vela säga är en storm i ett vattenglas. På ett antal nörd.. förlåt, entusiastforum och bloggar spyr folk galla över hur Apple beter sig. Men hur många av den miljonen iPhones som Apple sålt är egentligen hackade?

Det framstår som att det är en betydande andel av alla kunder som gör detta, för på alla entusiastsiter är det ramaskrin. Men det man alltid glömmer är att den stora massan som köpt telefonen inte vet eller bryr sig om dessa entusiaster och deras hacks. För den stora marknaden är iPhone just iPhone, som kör AT&T, som har de program och möjligheter som den har.

Problemet för Apple är inte att de kör över kunder, för de de kör över är långt ifrån majoriteten av deras kunder. Problemet för Apple är att de relativt få som de "jävlas" med skriker högre, och har möjlighet att skrika högre då de styr över större delen av prylbloggar och forum, än resten av kunderna. De skriker så högt att nyheten om Apple jävelskap t.om. når DN:s förstasida på webben.

Men även om Apples image får en liten törn i och med det, så omnämns ändå iPhone. Då kommer den klassiska regeln in; all publicitet är god publicitet. Och i detta fallet gäller det, för de allra flesta genomskådar en sådan nyhet, när de väl läser att det handlar om stackars hackers naivistiska drömmar som krossas, inte vanliga hederliga svenssons som aldrig skulle få för sig att hacka en mobil.

Men detta är givetvis svårt att förstå, speciellt på ett sådant här forum där det känns, och kanske också är, majoriteten som skulle hacka iPhone.

Den här videon förklarar ganska bra varför det har blivit ett "ramaskri" bland Apple fans.
http://www.youtube.com/watch?v=a40BQ8ThsTc&e

Det är ju ingen som blev förvånade när Sony förvandlade hackade PSPer till brevpressar genom en systemuppdatering. Men Apple har inte varit som andra företag tidigare, Apple har förstått sina kärnkunder och i alla fall gett sken av att brytt sig om dem.

Ironiskt är det också att Jobs och Woz tjänade pengar på att hacka AT&T "back in the day" före de grundade Apple genom att sälja Blue boxar som Woz byggde.

Om jag köper en sprillans ny V70 från Volvo, chippar den av bara fan och bränner motorn. Kan jag då påstå att Volvo är ett skitföretag när jag inte får ut ngt av garantin?

Pröva om ni gillar Volvo att köpa en ny backspegel på skroten, sätt på den på bilen, Värmen funkar ej, elmanövreringen funkar ej... varför då? Jo för att spegeln måste integreras i systemet i bilen och här pratar vi rejäl kryptering...
Volvo säkerställer att det hamnar en ärlig originalspegel på din bil och inte en billig kineskopia...

Jag vill nog gå in och säga min mening här. Alla är nog ganska överens om att Apple ALDRIG skulle gått in och blockerat "hacken" om inte AT&T skulle vara inblandade. Precis som ni säger så har vi betalt för en produkt och vill såklart använda den. Apple har fått sina stålar och alla är nöjda. Utom AT&T. Därför anser jag nog att det är jävligt farligt när ett företag som Apple, som har en så trogen kundkrets, går in i samarbeten med så äckligt pengarkåta företag som just mobiloperatörer.

Kortfattat tror jag följande: All djävulskap och allt ni inte gillar med iPhone. Hack, mobilräkning, buggar eller vad som helst, så är det för att en ytterligare part är inblandade i leken. Apple älskar alla sina kunder. Oavsett om du använder deras mobil för att chatta på msn eller fjärrstyra din dator från Polen. Så tänker dock inte AT&T. Speciellt inte när dom inte får några pengar.

Ursprungligen av willstedt:

Jag vill nog gå in och säga min mening här. Alla är nog ganska överens om att Apple ALDRIG skulle gått in och blockerat "hacken" om inte AT&T skulle vara inblandade. Precis som ni säger så har vi betalt för en produkt och vill såklart använda den. Apple har fått sina stålar och alla är nöjda. Utom AT&T. Därför anser jag nog att det är jävligt farligt när ett företag som Apple, som har en så trogen kundkrets, går in i samarbeten med så äckligt pengarkåta företag som just mobiloperatörer.

Kortfattat tror jag följande: All djävulskap och allt ni inte gillar med iPhone. Hack, mobilräkning, buggar eller vad som helst, så är det för att en ytterligare part är inblandade i leken. Apple älskar alla sina kunder. Oavsett om du använder deras mobil för att chatta på msn eller fjärrstyra din dator från Polen. Så tänker dock inte AT&T. Speciellt inte när dom inte får några pengar.

Visst vårt älskade Apple släpper säkert gärna de 40% av trafikintäkterna som de enligt rykten får av sina partners.

... och varför orkar jag skriva i denna trötta tråden...

Ursprungligen av willstedt:

Utom AT&T. Därför anser jag nog att det är jävligt farligt när ett företag som Apple, som har en så trogen kundkrets, går in i samarbeten med så äckligt pengarkåta företag som just mobiloperatörer.

Jag tror du har nåt där - apples misstag är inte här att bricka telefonen så mycket som att ha hamnat i ett dåligt inlåst avtal. Apple tjänar groteska mängder pengar på sina exklusivitetsavtal, men jag vettifasen om det i slutändan blir mer pengar till dem när det gör så här mycket skada på deras varumärke på deras absolut viktigaste målgrupp, de galna apple-entusiasterna.

Apple är väldigt, väldigt starka hos "sneezers", som Seth Godin kallar konsumenter som har kraftigare påverkan på andra konsumenter. Dessa tillhör också ofta early-adopter gruppen av konsumenter som är de första som provar en ny produkt - dessa är också groteskt viktiga, och vad de tycker påverkar resten av marknaden. Jag tillhör själv detta segment när det gäller datorer, och folk i min närhet frågar mig därför ofta inför ett konsumptionsbeslut. Jag äger bara en apple-dator, en imac, men jag vet att jag har direkt genererat minst 3 köp av apple-datorer sedan dess i min vänkrets.

Att dänga ut en uppdatering som permanent förstör en produkt för personer som är så ofantligt engengerade i ditt varumärke att de fulimporterar en telefon innan de släpps i landet, och sedan går igenom timmar av hackande för att få den att funka, är extremt dålig marknadsföring enligt min mening. Sure, det är i deras fulla rätt, jag tycker bara att det är så sjukt pantat. Sådana kunder ska man ÄLSKA över allt annat och göra allt man kan för, inte förstöra deras telefoner.

ps. helt orelaterat har jag insider-info på att det är Telia som fått iPhone i sverige. ds.

Ursprungligen av M. Johansson:

ps. helt orelaterat har jag insider-info på att det är Telia som fått iPhone i sverige. ds.

Från en säljare eller?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-02 21:02
Ursprungligen av rikard.agren:

Från en säljare eller?

Säljare brukar inte klassas som insiders precis..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-02 20:48

men herregud... om man som företag har kommit med en mobiltelefon och man har samarbete med ett företag osv, och några har crackat telefonen, självklart gör man något åt det, om ni själva startar ett företag som producerar någonting, så vill väl ni också tjäna så mycket pengar som möjligt? ibland blir jag nästan förbannad, såsom att microsoft är korkade fr de bannar folk ifrån Xbox live pga att de har chippat sina konsoler, kom in i verkligheten mina barn

Ursprungligen av Esa:

men herregud... om man som företag har kommit med en mobiltelefon och man har samarbete med ett företag osv, och några har crackat telefonen, självklart gör man något åt det, om ni själva startar ett företag som producerar någonting, så vill väl ni också tjäna så mycket pengar som möjligt? ibland blir jag nästan förbannad, såsom att microsoft är korkade fr de bannar folk ifrån Xbox live pga att de har chippat sina konsoler, kom in i verkligheten mina barn

På vilket sätt förlorar de pengar på att folk lägger in egna program på telefonen?

Ursprungligen av Johan Nilsson:

På vilket sätt förlorar de pengar på att folk lägger in egna program på telefonen?

Ett par ord: Word, Excel och Macintosh. 80-tal.

Vem gjorde stora vinsterna i längden?

Ursprungligen av Johan Nilsson:

På vilket sätt förlorar de pengar på att folk lägger in egna program på telefonen?

Hallå eller, det handlar ju väldigt lite om att lägga in sin egna lilla applikation och mera om att landsanpassa och göra luren sim-fri. Alltså se till att Apples partner AT&T inte får en spänn...

Själv är jag så gammal och mossig att jag säger som så här.

Trådskaparen har köpt en amerikansk lur och mer eller mindre låtit påskina att han då är amerikan, sedan har han programmerat om den så att den skall funka i Sverige trots att den inte är gjord/avtalad för det. Sedan blir han förbannad när Apple släpper en update som gör att det hela inte funkar. Du tog en rövare, det funkade inte. Tough luck.
Att sedan skylla detta på Apple och hävda att risken finns att folk blir sura för att de inte får hacka fritt är ju löjligt. Låt bli att hacka den så funkar den.

Jisses.

Hur många företag stöder hackning när det hotar dess intäkter?

Visste ni inte att det förr eller senare skulle komma en uppdatering som hindrar hack?

Om man som svensk köper en iPhone för att använda den hackad i Sverige så är det ju uppenbart att man inte får någon support på produkten. Eller?

"2007: The Year of the iWhiners" var det någon som skrev på ett annat forum. Ganska träffande.

För mig förstör det inte Apples varumärke, eftersom jag vet att när iPhone kommer till Sverige kommer den att fungera för mig.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-02 21:31

Apple har förmodligen en juridisk skyldighet att göra sitt yttersta för att inte telefonen ska fungera i annat än sin samarbetspartners telefonnät.

Självklart kan de inte heller förväntas låta sig styras av hackers som fifflar med telefonens mjukvara. De gör helt rätt i att ge blanka fan i konsekvenserna för de som crackat telefonen. Istället bör de lägga ned tid, pengar och energi på att utveckla en stabil och bra plattform för att så småningom släppa in tredjepartstillverkare — en sådan görs inte i en handvändning. Att i detta läge förvänta sig att hackers ska diktera hur utvecklingen av den fortskrider är fullständigt befängt och tyder på extremt bristfällig förståelse.

Ursprungligen av Jogin:

Apple har förmodligen en juridisk skyldighet att göra sitt yttersta för att inte telefonen ska fungera i annat än sin samarbetspartners telefonnät.

Självklart kan de inte heller förväntas låta sig styras av hackers som fifflar med telefonens mjukvara. De gör helt rätt i att ge blanka fan i konsekvenserna för de som crackat telefonen. Istället bör de lägga ned tid, pengar och energi på att utveckla en stabil och bra plattform för att så småningom släppa in tredjepartstillverkare — en sådan görs inte i en handvändning. Att i detta läge förvänta sig att hackers ska diktera hur utvecklingen av den fortskrider är fullständigt befängt och tyder på extremt bristfällig förståelse.

jag instämmer.

Alla som köpte telefonen utan avsikt att använda den med AT&T i USA visste konsekvenserna. Det har aldrig funnits något tvång på att skaffa en iPhone. Det är kanske dags att bete sig vuxet och ta konsekvenserna av sitt handlande.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

jag instämmer.

Alla som köpte telefonen utan avsikt att använda den med AT&T i USA visste konsekvenserna. Det har aldrig funnits något tvång på att skaffa en iPhone. Det är kanske dags att bete sig vuxet och ta konsekvenserna av sitt handlande.

Du måste förstå att det finns två skilda hack. Ett som gör att du kan använda telefonen du köpt med vilket abonnemang som helst, och ett som gör att du kan installera egna program.
Apple blockerade det senare och förstörde telefonerna med de tidigare.

För övrigt så är det fullt lagligt att låsa upp en telefon, i alla fall i USA enligt DMCA.

Visst får folk skylla sig själva att de uppdaterade, men det gör inte att jag inte tycker Apple beter sig på ett girigt sätt som inte är likt dem.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Du måste förstå att det finns två skilda hack.

Är nog det som skapar mest ilska här i tråden. DOm som är emot verkar prata envart om hacket att ringa och inte hacket med program.
Jag håller med om att apple har rätt i att låsa för att bara ringa med at&t som dom faktisktm har avtal med. Men att bara plocka bort alla tredjepartsprogram är dumt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-02 22:37
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Du måste förstå att det finns två skilda hack.

Nej. Det finns minst tolv. Du måste förstå att Apple inte kan låta sig styras av hackers som fifflar med mjukvaran.

Ursprungligen av Jogin:

Nej. Det finns minst tolv. Du måste förstå att Apple inte kan låta sig styras av hackers som fifflar med mjukvaran.

Förklara gärna igen för mig hur Apple förlorar på att jag lägger in program på telefonen jag köpt av dem? Och då menar jag inte att låsa upp den för att använda den på andra nätverk.

Bevaka tråden