Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är 99mac värt 99kronor?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tycker du att tjänsterna på 99mac är värda ett frivilligt bidrag på 99 kronor per år?

Kommentera gärna!

Nej, det är inte värt ett frivilligt bidrag.
Men ett obligatoriskt bidrag är det värt.

Freeloaders go home, så att säga

Klart värt 99kr, dock är jag student och pengarna räcker inte riktigt till, eftersom det inte är obligatoriskt så måste jag avstå tills vidare.

Jag röstade för osäker. Anledning är inte att jag inte tycker siten är värd ett dylikt bidrag. Jag är dock rädd att en betaltjänst ofta får folk att avstå från tjänsten. Då faller hela idén med forumet och dess öppenhet. Jag tror mer på insamlingar av den typ som nu har dragits igång. Frivilliga donationer från folk som för tillfället har pengar ger bättre goodwill skulle jag tro.

Syvende och sist är det ju en fråga om kostnaden att driva forumet. Får man det inte att gå ihop så måste man ju ta betalt på ett eller annat sätt eller stänga sidan. Det senare skulle jag tycka va synd och själv skulle jag betala 99 spänn för att få tillgång till denna sida.

Tack för ett bra jobb, Martin & Co!

/Jont Olof

Såg nu att Martin just tänkt sig frivilliga bidrag, varför mitt tidigare inlägg blir lite överflödigt! Då skulle jag röstat ja...

Självklart är 99mac värt ett frivilligt bidrag men för att få fler att betala måste man nog locka med mervärdesom t.ex. prylar, utlottningar eller andra förmåner.

Jag tycker verkligen att 99mac är värt 99 kr.

99mac är en av de få sidor som jag besöker regulbundet, jag skulle inte vilja vara utan den.

Att driva detta kostar en hel del pengar, och om Martin måste ta allt från egen ficka så tror jag nog han någon dag tröttnar på det och lägger ner.

Mina 99 kr kanske inte gjorde så stor skillnad i pengaväg, men Martin (och alla andra som jobbar med 99mac) får förhoppningsvis en känsla av att folk uppskattar det han/ni gör och får då mer engergi till att driva det vidare.

99.mac är den sida som jag går in på först av alla när jag surfar, så visst är den värd 99 spänn. För att den handlar om Mac, förståss, men framför allt att det är en mysig stämning bland inläggen (oftast), något som inte finns på andra datorsidor. Tack alla 99.macare som förgyller min vardag. Har inte betalat in pengarna än, men kommer snart att göra det (tur att sidan inte heter 999.mac).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Patrik Skulski
Klart värt 99kr, dock är jag student och pengarna räcker inte riktigt till, eftersom det inte är obligatoriskt så måste jag avstå tills vidare.

Och jag har småbarn etc bla bla bla. Men hallå? Hur mycket är communityn värd? Hur mycket hjälp och idébyten får man inte?

99 spänn är typ 2-3 öl, och sådana brukar studenter inte ha svårt att lägga undan pengar till. På ETT HELT ÅR! Tjena...

Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Och jag har småbarn etc bla bla bla. Men hallå? Hur mycket är communityn värd? Hur mycket hjälp och idébyten får man inte?

99 spänn är typ 2-3 öl, och sådana brukar studenter inte ha svårt att lägga undan pengar till. På ETT HELT ÅR! Tjena...

Bra inlägg! 99 spänn är ju inte så mycket om ser till det stora hela...

Citat:

Nu vet vi inte vad han har för utgifter så nu ska vi inte klanka ner på honom för det.

När han får lite pengar över så tror jag säkerligen han skänker 99 kr.

[QUOTE
Nu vet vi inte vad han har för utgifter så nu ska vi inte klanka ner på honom för det.

När han får lite pengar över så tror jag säkerligen han skänker 99 kr.

[/QUOTE]

Jag är inte så säker. Inget ont om studenten i fråga, men jag vet ju hur jag själv fungerar. Så länge det är gratis kommer jag inte att anstränga mig för att betala in några pengar. Det är trots allt en liten procedur i sig. Jag är en stor gris - jag erkänner. Men 99mac är så mycket värt så om det blev obligatoriskt skulle jag utan att tveka pynta. Jag vet att jag talar emot mig själv här, men hej - det är så det ligger till för mig i alla fall.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-05-07 16:34

Jag kan gärna tänka mig att skänka 99kr till Marin & CO när nästa lön har droppat in på kontot.
Hur gör man då det på ett smidigt vis?

Nej, jag tycker nog inte det är någon bra idé att göra betaltjänst av 99mac. Åtminstone jag skulle avlsluta direkt. Jag är här i första hand för att hjälpa de som har problem med, eller frågor kring, våra program. Fri teknisk support, är ok, men att betala för att ge support där går någon slags gräns

Handen på hjärtat Richard, ni tjänar väl på försäljningen av programmen? :rolleyes:

Då är det naturligtvis lättare att förespråka gratis support.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nillon
Jag kan gärna tänka mig att skänka 99kr till Marin & CO när nästa lön har droppat in på kontot.
Hur gör man då det på ett smidigt vis?

Det är enkelt!

Postgiro 416 57 36-2, mottagare Speedmania

Många tack

• Medlem
  • Nyköping
  • 2003-05-07 18:30

Jag tror att Richard menar att han besöker 99mac för att hjälpa andra, alltså ge support på Adobe-produkter.
Och att han som privatperson inte vill betala för att vara hjälpsam.

Vilket jag förstår.
Själv får jag hur mycket hjälp som helst genom att följa 99mac så jag betalar gärna en stöd-avgift.

Hasse

Samma här yrar jag. Betalar gärna en symbolisk summa av 99 kronor. Varför inte utöka ytterligare med ett medlemskort, som ev. ger vissa förmåner hos några utvalda företag inom både mobil och data. Det tjänar alla på.
99 kronor får ni i alla fall snarast;)

Jo, jag förstod det, men tankesättet är lite underligt (om det är generellt?).

Adobe tjänar ju massor av pengar och 99mac bidrar säkerligen till att kunderna är nöjdare sådana, vilket i sin tur kan innebära någon form av försäljning.

Detta är alltså värt 0 kr? Var annars når man svenska Macanvändare som arbetar i Adobeprogram dagligen?

Däremot är jag med på att företag som Adobe och Apple förmodligen skulle sluta använda 99mac som kunskapskälla om sajten blev någon form av betaltjänst.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Nej, jag tycker nog inte det är någon bra idé att göra betaltjänst av 99mac. Åtminstone jag skulle avlsluta direkt. Jag är här i första hand för att hjälpa de som har problem med, eller frågor kring, våra program. Fri teknisk support, är ok, men att betala för att ge support där går någon slags gräns

Det är inte frågan om att göra betaltjänst - frågan var om ett FRIVILLIGT bidrag på 99 kronor låg i nivå med det uppfattade värdet av tjänsterna.

Gillar man 99mac och har nytta av siten och vill att vi bygger/köper nya funktioner så gör ju bidragen skillnad.

Nu har i alla fall jag betalat 99 kronor till Speedmedia 2000 via e-girot.
Ett löjligt litet bidrag som ett erkännande för allt slit ni lägger ner.
TACK TACK TACK

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-07 19:44

Sisådär ja, nu har även lilla jag dragit mitt strå till stacken. Gissa hur jag röstade.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Hasse A
Jag tror att Richard menar att han besöker 99mac för att hjälpa andra, alltså ge support på Adobe-produkter.
Och att han som privatperson inte vill betala för att vara hjälpsam.

Vilket jag förstår.
Själv får jag hur mycket hjälp som helst genom att följa 99mac så jag betalar gärna en stöd-avgift.

Hasse

Huvudet på spiken. Jag besöker 99mac på min fritid, men för att dela med mig av den kunskap jag förhoppningsvis har om Adobe-produkter. Det är mitt sätt att bidra och jag hoppas att det är värt något för någon.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-05-07 20:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Det är enkelt!

Postgiro 416 57 36-2, mottagare Speedmania

Många tack

Kanon.
Då dyker det upp 99 pix från mitt håll efter den 25:e.

• Oregistrerad
  • 2003-05-07 22:57

Klart att man offrar knappa 100-lappen... jag vågar inte tänka på hur min relation med min mac skulle vara utan 99mac. Jag lär mig hela tiden nya saker då jag surfar runt och läser de flesta inläggen. Dessutom så har jag fått ovärdelig hjälp här, något som jag är oerhört tacksam över. Tack alla duktiga macare!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-05-08 07:21

99kr delat på ett år.....få se nu.Jo det blir 27 öre om dagen, * värdet och nöjet med 99mac.com.

Summa:Jag betalar

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-05-08 09:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Björnström
Tycker du att tjänsterna på 99mac är värda ett frivilligt bidrag på 99 kronor per år?

Självklart!
Så tycker jag också att just frivilligheten är viktig. Någon hade som förslag att de som betalar skulle kunna få ett medlemskort. Bra idé tycker jag, skulle nog göra att fler betalar sina 99 kr.
Vem skulle inte vilja ha ett medlemskort från 99mac ?

Jag vill förtydliga en grej: alla pengar vi får in genom insamlingen kommer att gå till ett nytt supercoolt radannons & auktionssystem för macintoshprylar.

Citat:

Well, men tanke på att jag mer eller mindre är nykterist och dricker ungefär 2-3 öl på ett år så är det inget giltigt argument för min del. Och att du har barn kan väl inte spela mindre roll för mig? Har man barn så jobbar man, då brukar man ha lite mer pengar än en student (om man nu inte vill betala studielån resten av livet).

Sen är det inte så att jag inte KAN lägga ut 99kr, men eftersom det svider i plånboken så är det inte aktuellt att betala för något som är gratis. Jag prioriterar helt enkelt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Patrik Skulski

Sen är det inte så att jag inte KAN lägga ut 99kr, men eftersom det svider i plånboken så är det inte aktuellt att betala för något som är gratis. Jag prioriterar helt enkelt.

Exakt! Du prioriterar. Det var egentligen mest det jag ville ha sagt. Du verkar vara vettig.
Detta var alltså inget direkt riktat mot dig, utan mot folk i allmänhet som klagar på att de inte har pengar, eller att de aldrig bjuder på sigg tillbaka och så vidare. Medan de utan vidare varje månad kan köpa på sig 3 olika lifestyle-magasin för 89 spänn styck... "Nej tyvärr du får inte till halva taxiresan av mig trots att jag åkte med, och nej du får inte ta en macka i mitt kylskåp, jag har inte råd, förresten har du sett senaste Face och Arena. Skitkoola bilder, bla bla"

Bevaka tråden