Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filemaker Pro till InDesign

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver hjälp att importera ett Filemaker Pro-register till en InDesign-tabell.

Jag har prövat att exportera komma- och tabb-separerat från Filemaker, men det köper InDesign inte. Xml eller html-exporten funkade inte heller.

Någon som vet hur man gör?

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-05-07 23:01

Jag kanske inte har den hjälpen du söker.
Men för 2 år sedan sparade vi FM filer som PDF:er och importerade dessa i Indesign. Men du kan då naturligtvis inte göra något med dessa i Indesign.

Beror på hur pass avancerat du vill göra det. Det går att med Applescript hämta data ur tex FileMaker och sedan bygga layout i InDesign. Mycket fiffigt för att producera tex kataloger och liknande.

På denna adress hittar du en guide för att scripta InDesign på 610 sidor och den är gjord av Adobe och heter InDesign Scripting guide http://www.adobe.com/products/indesign/scripting.html

Men om du bara behöver en tabseparerad textfil som du sedan gör all layout på i InDesign så behöver du bara exportera _hittade poster_ genom att välja "Arkiv: Exportera". Sedan väljer du filformat "Text (tab)" och väljer vilka fält du vill ha. Skall inte vara några problem, kanske missade du något steg på vägen eller kanske valde fel ställe att importera text på? Prova att skapa en textfil i tex Script Editor eller BB Edit och se om den går att importera.

Behöver du hjälp med själva scriptandet så säg till.

Lycka till!

/Ola

Det finns mängder av sätt, scripts, plugins, xml men det verkar som om du överhuvudtaget har svårt att få i texten är det så? Enklast är att ta ut den som tabseparerad text som du bara drar och släpper in i InDesign. Väl där markerar du texten och väljer "omvandla text till tabell" från tabellmenyn.

Om du är ute efter att skapa riktiga kopplingar så finns det en uppsjö, men ta gärna en titt på ett kraftfullt gratis-alternativ:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/18031

Vill du har mer info så kan du slå mig en signal på kontoret: 08-752 33 39

Tack för alla hjälp.
Jag ville egentligen bara ha in posterna på enklast sätt till ett redigerbart format i InDesign. Jag var osäker på om det alls gick att importera tabb-separerad text till InDesign, men jag tolkar era svar som att det inte ska vara något problem.

Jag återkommer så fort jag har hunnit testa.:)

Nu är jag tillbaka i Filemaker, ett par år senare
Det där verktyget "DataBase Publisher" som Richard nämnde i ovanstående post verkar på versiontrackers beskrivning vara vad jag letar efter. Nu har jag nämligen "container"-fält i min databas som jag gärna flyttar över automatiskt till Indesign. Det är bara det att programmet inte har uppdaterats från sitt betastadium sedan 2004 och nedladdningssidan som versiontracker länkar till har inte längre programmet tillgängligt.
Dessutom kanske det finns några nya funktioner i Filemaker 8 som kan göra saken biff och som jag inte upptäckt än?
Hoppas Ola, Richard och alla andra Filemaker-mästare fortfarande finns online för rådgivning
MVH

Jodå, vi är kvar.

I FM 8 kan man script-vägen exportera containerfält, alltså är ditt problem i princip (men inte i praktiken) löst.

Men det är för långt att förklara detta i ett webbforum, så jag gör inte det.

hoppsa, ser ut som vi för diskussionen om samma ämne i två trådar nu...
vi kanske ska flytta över hit eftersom det mer handlar om Indesign-import nu

1
Bevaka tråden