Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för TimeMachine-frågor & svar

Tråden skapades och har fått 197 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag vet inte hur det är tänkt att funka nu, men eftersom det inte fungerade innan kopplade jag in min disk direkt i macen för backup. Nu efter FW-uppgraderingen kopplade jag in den i APE igen och TM verkar fungera, men om jag försöker välja disk finns den inte med. Jag vågade inte välja "None" för att se vad som hände då utan clickade Cancel istället...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-23 07:50

Nu har jag GUID-formaterat disken. Går det att göra första TM-backupen med FW?

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-23 10:03

Jag kan svara själv.
Nej det går inte.
Hmm, det är inte ofta man blir besviken men nu är jag förbannat less på en backup som tar tre dygn.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Jag kan svara själv.
Nej det går inte.
Hmm, det är inte ofta man blir besviken men nu är jag förbannat less på en backup som tar tre dygn.

Yes!!

Timemachine över AFP körs mot en sparseimage medan direktanslutning till datorn kör utan image.

Det går dock bra att du startar första backupen via nätverket (då skapas sparseimagen). Sen stänger du av backup istället för att vänta 3 dygn, kopplar in disken via FW och då borde den forsätta köra backup till sparseimagen

När det är klart med första backupen är det bara att koppla in din disk via nätet igen.

Ursprungligen av air:

Timemachine över AFP körs mot en sparseimage medan direktanslutning till datorn kör utan image.

Det går dock bra att du startar första backupen via nätverket (då skapas sparseimagen). Sen stänger du av backup istället för att vänta 3 dygn, kopplar in disken via FW och då borde den forsätta köra backup till sparseimagen

När det är klart med första backupen är det bara att koppla in din disk via nätet igen.

Smart tips.
Borde det inte gå också att växla mellan trådlöst och med trådat nätverk? Trådat nätverk borde väl gå betydligt snabbare än trådlöst med TM.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-23 10:29

Testar och återkommer.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-23 10:40

Nu har jag påbörjat en trådlös backup som jag avbrutit.
Nu kör jag bacup med FW.
Får se hur det blir om en timme eller så.

Yes!!

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-23 11:32

återkom gäna med resultatet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-23 11:37

Yes, överför med FW nu.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-23 12:58

Yes!
Det gick kanon.
Jag har t.o.m. gjort en resa bakåt i tiden och hämtat ett dokument.
Men innan så formaterade jag disken i Skivverktyg till GUID-format.

Tack för hjälpen air.

Jag slutar som jag började....

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-23 17:13

Jag har i Systeminställningar valt "Av" och det står i TM-fönstret " Säkerhetskopiering avaktiverad".
Ändå gör den backup.

Hur stänger jag av det?
Vill ha manuell backup.

Yes!!

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2008-03-25 05:26

Jag undrar en sak, vart hittar jag Time machine? Finns ingenstans?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-25 05:50

Vad har du för OS?
10.5?

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-25 06:38

Min TM har ballat ur
Den går igång trådlöst, men står bara och tuggar på "Förbereder" kommer aldrig till backup läget.
Suck, undrar om jag måste göra om hela proceduren?

Yes!!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-25 07:56

HJÄLP!

Jag har en TC-500Gb kopplad till in PB 12" 1,5Ghz. När TM skall göra sin uppbackning kommer följande meddelande upp: "säkerhetskopieskivavbild kunde inte läggas på skrivbordet"

Vad gör jag för att ordna detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-26 22:33

Varför gör TM backup när jag har aktiverat "Av" i Systeminställningar?

Yes!!

Varför kan jag kan inte resa bakåt i tiden?

Jag har en AirPort Extreme med tillhörande Iomega Minimax 500 GB FW/USB. Time Machine skriver till en sparsebundle på hårddisken vilken monteras på min dator då det är dags att göra backup. Första backupen gjorde jag via det trådlösa nätverket.

När jag går in i Time Machine kan jag inte se någon historik. Vad gör jag för fel?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-27 07:51

Huh! En uppdatering snabbt please...
Det måste hagla in klagomål på TM till Apple..

Yes!!

  • Medlem
  • 2008-05-30 10:57

Q: Filevault 400 GB?

Tjo!

Jag försökte göra bckup med Time Machine på min FileVault skyddade hemmakatalog. Efter att ha fått felrapporter om att den var på tok för stor (- drygt 400 GB!) kollade jag med "diskutil list" och kom fram till att storleken visas som just 400 GB. Min interna disk är på 250 GB så ngt är seriöst fel. Någon som vet varför? Någon som har samma fel?

/ZIdor

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-30 11:10
Ursprungligen av Zidor:

Jag försökte göra bckup med Time Machine på min FileVault skyddade hemmakatalog. Efter att ha fått felrapporter om att den var på tok för stor (- drygt 400 GB!)

Samma problem som jag hade en bit tidigare i tråden. Jag löste det genom att logga ut och in som root och starta första backupen därifrån. Efter det fungerade allt som det skulle.

Fungerar klockrent här. Kör med en LaCie desktop hard drive 500 GB kopplad till min AirPort Extreme. Med nya firmwaren blev det ju dessutom äntligen anständiga läs-/skrivhastigheter, så jag är riktigt nöjd

Puh...
Den här tråden var superlång.
Har detta blivit besvarat:

Det står så här:
"Dagliga backups den senaste månaden".
"Veckovisa backups tills dess disken är full".

Nu undrar jag: Vad händer se'n?

Kastas automatiskt den äldsta veckobackupen eftersom?
Det kan väl inte vara omformatering som gäller?

Min fråga som jag inte hittar, hur går jag in och raderar filer som ligger i backupen?

Ursprungligen av the örjan:

Puh...
Den här tråden var superlång.
Har detta blivit besvarat:

Det står så här:
"Dagliga backups den senaste månaden".
"Veckovisa backups tills dess disken är full".

Nu undrar jag: Vad händer se'n?

Kastas automatiskt den äldsta veckobackupen eftersom?
Det kan väl inte vara omformatering som gäller?

Stämmer, lyckades hitta att den äldsta slängs till fördel för den nya.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-13 23:50
Ursprungligen av BeachMagnus:

Min fråga som jag inte hittar, hur går jag in och raderar filer som ligger i backupen?

Klicka på kugghjulet inne i TM!

Vänligen, Ylan

Hehe ibland får man svar på tal Så enkelt att en Switcher skäms.
Kan jag bli av med filmerna och musiken som råkade hänga med på första kopieringen.

Trevlig tisdag!

Ursprungligen av Ylan:

Klicka på kugghjulet inne i TM!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-24 14:16

Hur ser man vad som backats upp med TimeMachine i t.ex den senaste backupen?
Såg ett Terminal-kommando tidigare i tråden, men fick det inte att funka då jag inte är en Terminal-räv och jag kör backup på en TimeCapsule (så jag fick inte till det med sökvägen).

Finns något annat sätt än Terminalen kanske?

Backup via nätverket slutade fungera

Jag har aktiverat backup till en nätverkmapp från chefens bärbara dator. Han bär hem booken på kvällen så då är det bättre att lämna kvar backupen i huset.

Men så en vacker dag slutade det att fungera...

TimeMachine kan inte skapa imagefilen och om jag testar med Skivverktyg får jag samma svar. Den utdelade mappen på servern ägs av chefen och det är inga bekymmer att skapa och radera filer där.

Någon som vet vad som står på...?

Ursprungligen av BeachMagnus:

Min fråga som jag inte hittar, hur går jag in och raderar filer som ligger i backupen?
Stämmer, lyckades hitta att den äldsta slängs till fördel för den nya.

Det kommer upp en dialogruta som frågar om man vill sätta i en ny disk eller radera den äldsta backupen. Det gjorde det för mig iaf

Samuel, får du upp disken som valbar i TM-inställningarna när den sitter på APE? Min disk har aldrig visats där när den varit ansluten till APE.

Om jag konfigurerar TM med disken ansluten direkt till datorn och sedan flyttar disken till APE verkar backupen göras, men jag kan inte gå bakåt i tiden när jag öppnar TM vilket gör det hela mindre värdefullt...

Ursprungligen av Mattias Malm:

Samuel, får du upp disken som valbar i TM-inställningarna när den sitter på APE? Min disk har aldrig visats där när den varit ansluten till APE.

Japp, den är med i listan. Men när du säger det så konfigurerade jag faktiskt disken när den var direktansluten till datorn, bara för att testa, men jag avbröt första backupen och kopplade disken till APE:n i stället. För mig så tas backuperna som de ska, det funkar att gå bakåt i tiden och den tar tillbaka raderade filer utan problem. Kan det kanske bero på vilket chipset USB-disken har?

Bevaka tråden