Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för TimeMachine-frågor & svar

Tråden skapades och har fått 197 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu kan man bortse från mitt förra inlägg. En omstart löste problemet.

Uppdatering: Jag gjorde misstaget att koppla in min disk via en USB-hubb som min APE hade lite svårt att bli sams med, så att disken försvann. Hips vips slutade Time Machine fungera, och även om jag kopplade in disken direkt till APE:n igen fick jag exakt samma problem som Mattias - d.v.s. att disken inte var valbar i Time Machine-inställningarna.

Men: jag kom på vad som var fel i mitt fall åtminstone. Time Machine är inte smart nog att självt ansluta till APE:n och montera disken, även om APE:n listas under Delat i Finder. Först när jag själv återanslutit manuellt till själva delningspunkten "Time Machine-säkerhetskopior" (eller vad man nu döpt den till) genom att öppna den mappen i Finder började det funka igen, och disken blev återigen valbar i Time Machine-inställningarna. Det räcker alltså inte med att bara ha anslutit till själva APE:n. Inte en helt intuitiv lösning om jag får säga det själv...

Konstigt... Jag får inte upp disken i TM-inställningarna hur jag än gör. Senaste FW och alla OS-uppdateringar installerade. Ska tesat med en annan USB-disk och se om det gör nån skillnad när jag får tid.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-30 10:39
Ursprungligen av Mattias Malm:

Konstigt... Jag får inte upp disken i TM-inställningarna hur jag än gör. Senaste FW och alla OS-uppdateringar installerade. Ska tesat med en annan USB-disk och se om det gör nån skillnad när jag får tid.

Är det rätt filsystem på den externa disken?

Tjohoo! Jag testade med en annan USB-disk och det fungerade! När jag tittade in här för att rapportera såg jag Siddes inlägg och tänkte att det var bäst att kolla det innan jag svarade. Det visade sig vara så att den disk som inte ville fungera hade "Mac OS Extended" och den som fungerade hade "Mac OS Extended (Journaled)".

Jag formaterade om min backupdisk som "Mac OS Extended (Journaled)" och kopplade in den i APE. Den dök inte upp direkt, men så fort jag klickat på den i Finder så att den monterades, dök den upp i TM. Jag har alltså inte konfigurerat TM med hårddisken kopplad direkt till datorn, utan endast via APE.

Jag hoppas allt kommer fungera nu. Under tiden jag skrivit detta inlägg har den initiala backupen kommit igång och kopierat ca 800 MB trådlöst. Den kör på i ca 2,5 MB / sekund.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 17:56

Min backuppar allt men sen står den bara och tuggar utan att bli helt klar

Yes!!

Om Time Machine inte lyckas att göra en backup så får man ingen varning, så kolla emellanåt att den verkligen har gjort en backup.

Vi använder en Mac Mini med en stor FW disk för backuper. Men av någon anledning så kunde man inte mounta disken över nätverket. Var tvungen att bota om Minin innan det gick. Och då gick det inte heller inte att göra en backup på disken. Men Time Machine säger inget. Så det kan vara bra att kolla ibland.

{Edit} Inte helt sant, i Time machine Preference säger det att det inte fungerade, men då måste man öppna den och titta.

Senast redigerat 2008-04-14 13:37
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-04-14 19:21

Nu har jag fått ett fint fel som jag inte hittar nån lösning på.
Time Capsule 500GB. Datorns hårddisk är 200GB, det måste få plats.

Tack så mycket StrandMagnus, Ylan och Gabriel.
Bra fråga av säkerhetsskäl hur man raderar i backupen.

finns det möjlighet att utesluta vissa mappar från att bli säkerhetskopierade? då jag har tillfälliga STORA mappar i datorn som jag inte vill ska bli kopierade då de kommer ta upp hela backup disken direkt. jag skulle vilja utesluta dem på något sätt.

Ursprungligen av Ollebro:

finns det möjlighet att utesluta vissa mappar från att bli säkerhetskopierade? då jag har tillfälliga STORA mappar i datorn som jag inte vill ska bli kopierade då de kommer ta upp hela backup disken direkt. jag skulle vilja utesluta dem på något sätt.

Det gör du i TimeMachines inställningar klicka på +tecknet och lägg till dina mappar

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-25 19:02

har en 500 disk kopplad till airport extreme och har gjort backup trådlöst som blev möjligt genom senaste uppdateringen.

idag köpte jag en ny disk och tänkte föra över backup när jag nu har leopard skivan i så kan jag inte se airporten hur gör jag?

Va!
Är det möjligt att kör bu på en Airport-ansluten disk? Jag har ett tag kört mot en hd ansluten till en MacBook, som är igång hela tiden döe att få det att funka.

Är det senaste Leopaduppdateringen du menar?

//tm

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-26 19:10

Ja detta blev möjligt med senaste uppdateringen för airport extreme.

Jag löste mitt problem ovan med att flytta 500 disken och plugga in den via USB sen 2 timmar senare var systemet återställt. vet inte hur ni med timecapsule gör i detta fallet. jag hoppas att det finns något bättre sätt.

Ursprungligen av what:

Ja detta blev möjligt med senaste uppdateringen för airport extreme.

Menar du uppdatering av programvara för APEx, i så fall vilken version eller OSX 10.5.2? I Apples info om 10.5.2 står det något luddigt om åtgärder för att lösa problem med att detekera externa enheter.

//tm

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-26 22:14

http://www.macrumors.com/2008/03/19/time-machine-now-works-with-airport-extreme-usb-drives/

Ja uppdatering av APEx och det behövs 10.5.2 eftersom Time Machine uppdaterades då också.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-05-06 02:02

Läste inte hela tråden men såg inte om någon hade nämnt att man även kan återställa progam, filer o annat från migration assistant, dvs om man nu har valt att köra TM på sina progam, filer m.m.

Jag löste problemet genom att skapa imagefilen på min egen dator, flytta den till servern och sen ändra till rätt skrivrättigheter. Sen hoppade det igång igen.

Jag blåste om datorn igår efter massa problem med hängningar och låsningar behöver jag återställa bl.a. Safari och Mail. Jag har TM sedan första grundinstallationen fram tills igår och rimligtvis bör allting finnas sparat. Hur kan jag återställa all min e-post samt Safari?

Fick du inte frågan vid installationen att återställa från TimeMachine?

Jag försökte det men den hittade inte min backup-disk

Kan man återställa det nu i efterhand?

Safari är enkelt:

Användare/dittnamn/Bibliotek/Safari

Leta fram den mappen i backupen. Börja längst ned under Latest. Sen kopierar du bara dit filerna från backupen.

Mail brukar vara knöligare. Safari klarar vanlig filkopiering men Mail gillar inte att man klistrar in föregående mapp så att säga. Det biter inte. Om TimeMachine klarar att återställa det här på rätt sätt vet jag inte men det kan kanske vara värt ett försök. Om det inte funkar har du ändå kvar backupen.

Först måste det nya systemet förstå att du har din TimeMachine-backup på skivan du använder. Jag skulle rekommendera att först säkerhetskopiera backupen. I värsta fallet kanske systemet tar bort din gamla backup när du anger vilken skiva du vill använda till det nya systemet. Det är troligen inte så men eftersom jag inte vet så varnar jag för detta.

När ditt nya system är inställt på att använda skivan samt hittar dina gamla backup-filer kan du fortsätta.

Öppna den här mappen i datorn
Användare/dittnamn/Bibliotek/Mail

Klicka på TimeMachine-ikonen

Klicka på knappen Återställ

Men jag vet alltså inte om Mail kommer att acceptera detta i ett nytt system. Då får du istället importera in mailen.

Ahhh! Jättetack! Jag fick tillbaka all e-post och mina bokmärken i Safari

Det är inte lätt i början. Allting är så mycket lättare i Mac men det är jag som tänker för komplicerat

Bra bra

Time Machine "bombar" på en iMac G5 20"/2.1GHz

Hej,
Jag har en iMac G5 20"/2.1GHz (iSight-modellen) med Leopard 10.5.2. Har kört den i ca en vecka nu, inköpte den begagnad som första egna Mac för min del. Fungerar som en dröm faktiskt! Den har hela 500GB systemdisk.

Jag har en LaCie 500GB USB2.0-disk liggandes och tänkte den kunde komma till användning med Time Machine. Jag har ca 250GB på hårddisken just nu (håller på att pensionera min gamla PC-server för fotoarkiv och dylikt). Jag har varit bortrest över helgen, och startade just Time Machine säkerhetskopering för första gången när jag åkte. När jag kom hem hade datorn hängt sig, och fläktarna jobbade på högvarv, ingen reaktion i övrigt. Startade om, och fixade lite ditt och datt. Kikade på Time Machine och "senaste säkeringskopiering: misslyckades" stog det. OK, körde igen "säkerhetskopiera nu". Den startade upp igen, men efter kanske 10GB eller så, bara några minuter alltså, så fick jag "rullgardinen" med en kernel panic, typ.

Debug-meddelandet nedan var samma båda gångerna:

Thu May 15 21:37:38 2008
panic(cpu 0 caller 0x0023EEF8): "btree_swap_node: about to write corrupt node!\n"@/SourceCache/xnu/xnu-1228.4.31/bsd/hfs/hfs_btreeio.c:197
Latest stack backtrace for cpu 0:
Backtrace:
0x0009B478 0x0009BE1C 0x00029DD4 0x0023EEF8 0x0010F610 0x00110914 0x0025E730 0x0024D91C
0x00109948 0x000F852C 0x0030A08C 0x000B2C48 0x00000000
Proceeding back via exception chain:
Exception state (sv=0x359cca00)
PC=0x94CEBA54; MSR=0x0000F030; DAR=0x00AEA400; DSISR=0x42000000; LR=0x960D7234; R1=0xF0101860; XCP=0x00000030 (0xC00 - System call)

BSD process name corresponding to current thread: backupd

Mac OS version:
9C7010

Kernel version:
Darwin Kernel Version 9.2.2: Tue Mar 4 21:23:43 PST 2008; root:xnu- 1228.4.31~1/RELEASE_PPC
System model name: PowerMac12,1

"backupd" - tja, Time Machine är boven alltså?

För övrigt tänkte jag köra Time Machine eftersom den tillåter att man backar versioner av filer - men ett annat alternativ att iaf tillhandahålla säkerhetskopia på foton och annat är kanske en mjukvaru-RAID1? Går det och vad krävs då... båda diskarna är ju 500GB.

Sedan har jag förstått av denna tråd att till en Mac skulle jag haft en Firewire-disk istället....

Mvh Roger

Tror jag hittade lösningen...

Hej,

Sökte lite vidare på "Time Machine troubleshooting" och fick en klockren träff:
Mac OS X 10.5: Time Machine stops backing up to external disk

Håller tummarna att det fungerar, visade sig såklart att även om jag formaterat om partitionen på USB-disken, så var själva partitionsschemat MBR - vilket verkar vara inkompatibelt med Time Machine trots att partitionen i övrigt funkar hur fint som helst med Mac:en och att Time Machine inte protesterar när jag valde disken som backup-enheten...

Har nu ändrat till Apples partitionsschema. Lustigt att hade jag haft en Intel-Mac så skulle jag istället valt GUID som partitionsschema. Verkar rätt känsigt, men nu har backupen iaf rullat igenom flera timmar och 105GB av 191GB är uppbackat.

Mvh Roger

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-18 20:51

Kan inte välja återskapa

Använder TimeMachine på extern USB-disk kopplad derikt till MacBook. Själva backupen fungerar bra men funktionen återskapa lyser alltid grå när jag är inne i programmet. Den är alltså inte är klickbar och jag kan därmed inte använda den backup som timeMachine skapat?

Någon som kan detta?

/MS

Ursprungligen av MacSam:

Använder TimeMachine på extern USB-disk kopplad derikt till MacBook. Själva backupen fungerar bra men funktionen återskapa lyser alltid grå när jag är inne i programmet. Den är alltså inte är klickbar och jag kan därmed inte använda den backup som timeMachine skapat?

Någon som kan detta?

/MS

En kontrollfråga bara...

Det första du ser när TimeMachine startat är hur datorn ser ut just nu. Då är knappen Återskapa grå för de versionerna behöver inte återskapas.

När du klickar ett av de bakre fönstren eller surfar bakåt i tiden med listen till höger så aktiveras knappen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-19 01:37

Jo jag förstår att det är det som borde hända men det gör det inte, knappen förblir grå även när jag surfar bakåt i listan...?

Tjabba

Var lite oroväckande igår när min macbook pro plötsligt slutade göra säkerhetskopior till min externa hårddisk som sitter i min Airport extreme. Meddelandet att backup misslyckats kom gång på gång, detta efter att time machine fungerat klockrent tre veckor (körde hårddisken direkt i datorn förut men gjorde om TM helt när jag köpt routern).

Startade om hårddisken och provade time machine igen. Då kom OS X variant av blue screen of death (svart ridå och meddelande "du måste starta om datorn").. Likadant en gång till... Nehepp, kopplade in hårddisken i datorn istället och ser nu att min time machine-sparseimage fil verkar vara korrupt eller något...:

Någon som har någon aning om den går att fixa?
Om inte annat så gör jag om säkerhetskopian igen.. Vågar nog inte köra trådlöst längre nu dock utan återgår till det gamla hederliga USB.
Lite synd att sånt här kan ske egentligen..

Just nu känns det som att all ens data sitter på en tickande bomb...

edit:
Jag har försökt trixa med skivavbildningen lite men vill sig inte. Gör om säkerhetskopian helt utan någon image... Då minimerar jag risken för att någon sådan ska bli korrupt i framtiden. Kör inte trådlöst längre.

Senast redigerat 2008-05-25 21:31
Bevaka tråden