Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för TimeMachine-frågor & svar

Tråden skapades och har fått 197 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sedan jag uppdaterade till 10.5.3 har jag inte kunnat göra backup:er.:'(
Använder Airport express trådlöst.

Ursprungligen av the örjan:

Sedan jag uppdaterade till 10.5.3 har jag inte kunnat göra backup:er.:'(
Använder Airport express trådlöst.

Airport Express? Jag antar att du menar extreme, eller?

Jag kommer inte ihåg, är det officiellt stött med time machine till extreme-hårddisk numera? Annars, skriv i terminalen:

defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1
Ursprungligen av the örjan:

Sedan jag uppdaterade till 10.5.3 har jag inte kunnat göra backup:er.:'(
Använder Airport express trådlöst.

Det funkar utan problem och några problem och utan några exra inställningar.
Jag backuppar en MacBook Pro och en PowerBook G4 mot en USB-disk anluten till en AirPort Extreme.

//tm

Ursprungligen av the örjan:

Sedan jag uppdaterade till 10.5.3 har jag inte kunnat göra backup:er.:'(
Använder Airport express trådlöst.

Samma problem har jag råkat ut för. Sedan uppdateringen har ingen säkerhetskopia gjorts. Det enda meddelande jag får är att den "Förbereder... och ikonen i menyraden snurrar och snurrar...
Har testat att stänga av och sätt på TM men utan att lyckas. En 500 GB Maxtor som är direktkopplad till en iMac 20".

Uppdaterat:
Efter att ha kört Skivverktyg och startat om ett par gånger fungerar det nu.

Senast redigerat 2008-06-02 13:21

TM iPhoto

Hej,

Har precis bytt till den förlovade Mac-världen! Är mycket nöjd med det beslutet.

Jag har nu aktiverat TM på min iMac och undrar nu, hur vet jag att TM verkligen tar backup på mina bilder i iPhoto och min musik i iTunes?

Tack på förhand!
En nybörjare.

Ursprungligen av Micke Rehn:

Samma problem har jag råkat ut för. Sedan uppdateringen har ingen säkerhetskopia gjorts. Det enda meddelande jag får är att den "Förbereder... och ikonen i menyraden snurrar och snurrar...
Har testat att stänga av och sätt på TM men utan att lyckas. En 500 GB Maxtor som är direktkopplad till en iMac 20".

Uppdaterat:
Efter att ha kört Skivverktyg och startat om ett par gånger fungerar det nu.

Det löste sig för mej också efter att ha uppdaterat till 10.5.3 på BÅDA datorer.
Ganska rimligt trots allt.

Ursprungligen av Micke Rehn:

Samma problem har jag råkat ut för. Sedan uppdateringen har ingen säkerhetskopia gjorts. Det enda meddelande jag får är att den "Förbereder... och ikonen i menyraden snurrar och snurrar...
Har testat att stänga av och sätt på TM men utan att lyckas. En 500 GB Maxtor som är direktkopplad till en iMac 20".

Uppdaterat:
Efter att ha kört Skivverktyg och startat om ett par gånger fungerar det nu.

Hej,

jag har samma problem, den bara snurrar och förbereder. Kan du förklara lite mer vad du gjorde med skivverktyg, körde du det på hårddisken du gör back-up på eller på datorn?
Är skraj att bli av med en del viktiga grejer jag har på min externa hårddisk och har ingen lust att mecka för mycket...

Har en TrekStore.

/Carl

Körde först Skivverktyg och reparerade behörigheter och skiva på den interna HD'n. Fick sedan starta om ett par gånger innan det fungerade igen. Dock så slutade det fungera igen vid något tillfälle varpå jag fick logga ut och in igen innan det fungerade...

Nu har det fungerat någon dag och livet känns lite lättare men jag måste säga att sedan uppdateringen till 10.5.3 så är det mycket som inte fungerar som det ska... Att tvångsavsluta hör till vardagen men inte ens det fungerar alltid utan då är det omstart som gäller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-13 11:47

Efter en Mac OS X-uppdateringen är det inte konstigt att den förbereder länge. I och med 10.5.3 så ändras eller läggs flera flera tusen filer. Detta måste TM gå igenom och ha koll på. Om man sedan avbryter en säkerhetskopiering så tar TM längre tid på sig av någon anledning.
I de flesta fall är tålamod en bra sak, men självklart finns det ju buggar som tex read-only.

Jo, jag menar Extreme. Sorry.
Men det är inte en hårddisk ansluten till basstationen, den är ansluten till en annan dator.
Men jag ska prova så får vi se.

Senast redigerat 2008-05-31 20:29
  • Medlem
  • Skänninge
  • 2008-06-02 13:02

Behöver frigöra utrymme på backup-disken för att rymma en ny dator efter byte. Om jag går in manuellt och tar bort gamla backupper i Finder, kommer den senaste fungera ändå då?

Tack för infon, ska testa att fixa lite med behörigheter och se om det funkar då. För övrigt, jag har inga problem med att återställa dokument så helt galet kan det ju inte vara.

/Carl

Suck. Nu har det börjat krångla igen - den bara snurrar och säger att den förbereder. I kombination med att själva disken försvinner stup i kvarten också gör att irritationen är ganska stor just nu.

Har testat med att reparera en massa men till ingen nytta. Upplever en massa olika problem just nu; Finder hänger sig, utloggningar tar lång tid, tvångsavslutningar fungerar inte osv. Ostabilt värre nu och det lutar väl nästan åt att installera om systemet men det vill jag inte! Suck igen.

Ursprungligen av Micke Rehn:

Suck. Nu har det börjat krångla igen - den bara snurrar och säger att den förbereder. I kombination med att själva disken försvinner stup i kvarten också gör att irritationen är ganska stor just nu.

Har testat med att reparera en massa men till ingen nytta. Upplever en massa olika problem just nu; Finder hänger sig, utloggningar tar lång tid, tvångsavslutningar fungerar inte osv. Ostabilt värre nu och det lutar väl nästan åt att installera om systemet men det vill jag inte! Suck igen.

Jag känner igen mycket av det här. Jag har upptäckt att den firewire-hårddisk jag använder hänger sig på något sätt. Jag rycker ur sladden och får varningen om att enheten matats ut felaktigt. Därefter hoppar allt igång igen. Program som bara stod och snurrade rullar igång. Finder som vägrar starta om hoppar igång osv. Problemen försvinner helt bara jag rycker loss skivan. Har trott min Lacie Rugged Disk är problemet men det kanske är systemet?

Enligt en artikel på MacFixit så sätter Time Machine den externa disken periodvis i read-onlyläge

Time Machine drives may periodically change to read-only, depending on the circumstances of use. For some users, after updating to 10.5.3 they noticed this occurred with their TM drives. Additionally, while this problem appears to predominantly affect FireWire/USB drives, it has cropped up for some Time Capsule users as well. This behavior seems to occur in a random manner, as one user writes:

TerryWyse:

"Time Machine (or something) seems to be randomly setting my backup disk (external Western Digital "My Book Studio Edition" 500GB) to read-only which, of course, brings Time Machine backups to a halt. I can generally just restart my MacBook Pro and all is well again but then after a few more hourly backups, it will go back to read-only status again

Jag kanske skulle tillägga att mina TB-problem som jag beskrev här ovan har hållit på innan 10.5.3 så jag gör ingen direkt koppling till den uppdateringen.

För egen del gäller det jobbdatorn och där gör jag bara backup på Mail-mappen och jobbmappen. Resten av systemet har jag valt bort. Jag vill hellre ha fler generationer av jobbfilerna sparade än systemfiler.

  • Medlem
  • 2008-06-20 23:35

Flyttar ut en massa inlägg ur den här tråden till egna trådar. Stänger den så länge.

Skapa inte sådana här trådar. De är helt värdelösa när man ska söka information och samma fråga återkommer gång på gång. Folk orkar inte läsa hela tråden.

Skapa nya trådar så länge.

Admin

Efter att ha zappat pramen tre gånger så har det fungerat lite bättre. Backuperna kör sig själv en gång i timmen nu även om de tar ovanligt lång tid för relativt lite data.

Dock har disken matats ut av sig själv ett par gånger och sedan hittats vid nästa backupförsök så artikeln som är nämnd tidigare verkar peka på ett problem som faktiskt finns. Känns på något sätt lite skönt att veta att man inte är den enda som får gråa hår av detta...

Bevaka tråden