Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Piratkopiering: nej, upplåsning: ja?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Självklart är vi fullkomligt medvetna om att många människor anser att piratkopiering *borde* vara lagligt, vilket är en åsikt man fritt kan diskutera här, men sålänge det nu är olagligt så måste vi på forumet dra gränsen någonstans, och då har vi kommit fram till att det är rimligt att åtminstone exkludera allt som är uppenbarligen olagligt, vilket kopiering av upphovsrättsligt skyddade spel är. Om det finns överhuvudtaget ingen tvivel.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-02 18:20

Det är absolut ingen dubbelmoral. Oavsett om det är spel, filmer eller operativsystem så ska handlar det om piratkopiering och det får man väl diskutera på TPB eller liknande.

Det finns inga lagar som förhindrar att du gör precis vad du vill för den produkt du köpt, oavsett vad Apples, Microsoft eller Volvos villkor säger. Däremot så gäller naturligtvis inte någon garanti. Om jag vill installera säg OSX på min PC kan jag göra det utan att Apple kan varken stämma mig, dra mig inför lag eller göra något annat. Jag har köpt produkten och får installera den i min brödrost om jag vill.

Nu finns det dock trådar på 99mac som länkar till sajter där man kan ladda hem upphovsskyddat material (exempelvis itouch-iphone applikationer) något som är synnerligen olagligt. Där verkar dock moralen inte vara så hög då ingen sådan ipod eller itouch tråd har stängts. Om jag hittade ett sätt att modifiera osx genom att exempelvis modifiera kerneln och ladda upp den på 99mac skulle den säkert få vara kvar också.

Gränsen verkar gå vid spel och program...

Ursprungligen av studiox:

Nu finns det dock trådar på 99mac som länkar till sajter där man kan ladda hem upphovsskyddat material (exempelvis itouch-iphone applikationer)

Rapportera dessa inlägg så kommer de givetvis plockas bort.

/M

Okej, ska vi släppa kungamord osv innan tråden spårar ur all världens väg. Låt oss konstatera att piratkopiering är olagligt och upplåsning lagligt i dagsläget. Någonstans måste vi dra gränsen för vad som tillåts. Den dagen piratkopiering blir lagligt, alternativt upplåsning olagligt kommer vi säkerligen revidera forumreglerna på just den punkten. Misstänker att merparten av våra medlemmar inte har särskilt svårt att förstå logiken bakom dessa forumregler.

/M

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-02 18:24

När vi nu talar moral, tycker tex inte alls att det är moraliskt oförsvarligt att ladda ner många macspel, finns en massa spel just till mac som jag letat mellan himmel och jord efter utan att finna, för att senare hitta dem på internet. Lagligt? nja... Men förlorar någon på det?

Ursprungligen av wosk:

När vi nu talar moral, tycker tex inte alls att det är moraliskt oförsvarligt att ladda ner många macspel, finns en massa spel just till mac som jag letat mellan himmel och jord efter utan att finna, för att senare hitta dem på internet. Lagligt? nja... Men förlorar någon på det?

Det där resonamnget kan drivas vidare, men när det pratas om att piratkopiera dyra program som man faktiskt inte har råd med hur mycket man än 'prioriterar' (Lagligt? nja... Men förlorar någon på det?) så ska man rätta mun efter matsäcken. Varför kan inte du göra detsamma?

Jag får väl krypa till korset - man skall icket leva i förnekelse finns det säkert något som heter i den stora gamla smutsboken - laddar, men har ingen iPhone. Skulle jag haft en skulle jag utan problem låsa upp den. Hittills har abonnemangen som annonserats här i europa varit rena rånen. Flat Rate?? Skamligt!

För övrigt... så är det så mkt gråzon att det nästan svartnar vad gäller iPhone. Den säljs subventionerad. Apple ska få in ytterliggare pengar via AT&T's skräddarsydda abonnemang. Skaffar man inte det tillhörande abonnemanget så tycker jag att man stjäl av Apple.

"det finns till och med länder där det är olagligt att bara sälja låsta telefoner!"

Ifall det finns länder som inte ens tillåter att mobiler säljs låst har det inget att göra med vad som säljs i USA just nu. Den är inte släppt i något sådant land ännu och när den väl släpps så får blir det givetvis en helt helt annan prismodell. Vi får väl se vad som händer nu när alla "baguetteätare" får pilla på något annat än bröd.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-11-02 21:57

Men för h.... Vad är det som är så svårt? De bakomliggande skälen till varför vissa saker är ok när andra inte är det är egentligen helt irrelevanta. Om sajtens admin anser att vissa saker är ok men inte andra så är det bara som vanlig användare att acceptera.

Ursprungligen av Khedron:

Men för h.... Vad är det som är så svårt? De bakomliggande skälen till varför vissa saker är ok när andra inte är det är egentligen helt irrelevanta. Om sajtens admin anser att vissa saker är ok men inte andra så är det bara som vanlig användare att acceptera.

Men det är väl aldrig fel att häckla dubbelmoral? Folk får gärna leva efter dubbelmoral för min del, men de ska helst rodna om kinderna "in the meantime"...

Tex borde alla "pirater" som besöker YouTube för att ta del av (och faktiskt i rent teknisk bemärkelse, även laddar hem) upphovsrättsskyddat material i form av film- och tv-klipp, musikvideos, reklamsnuttar etc, skämmas lite extra nästa gång de skriker "tjuvar" efter ungar som laddar hem torrenter.

Många verkar uppleva tendenser till dubbelmoral. Kanske vore bättre att helt enkelt säga det här tillåter vi men inte det där utan motviering... Lite smygdiktatur är aldrig fel för att tysta oss griniga!

Det som jag tycker har känts lite underligt är bannlysningen av Leopard-snacket innan officiell release. Bara sådant som man kunde läsa sig till på internet fick diskuteras annars hade man piratkopierat eller inte hållt sig till avtalet.... Kan vara intressant att tänka på vad Apple tappar mest pengar på. iPhones med förlust av tusentals kronor pga uteblivit AT&T-abonnemang eller prat om buggiga leopardbetor?

P.S. Är väldigt sugen på en billig låst iPhone, upplåst och sedan omvandlad till en dyr fransk obunden iPhone!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-11-02 22:19

huh...

Det är väll typ inte olagligt att instalera en adblocker, men det är ett förbjudet ämne... för 99.se förlorar intäckter... Om apple förlorar på upplåsning då??

Ena dagen språkkrav, andra dagen upplåsning. Ta bort orelevanta trådar från feedback, och dessutom vill inte se feedback på dagens diskussioner överhuvetaget... mest blaj..

  • Medlem
  • 2007-11-02 22:30

Håller fullt med om att det är dubbelmoral!

  • Oregistrerad
  • 2007-11-02 22:40

Björnström tjänar pengar på annonser från företag som säljer mjukvara, således vill han förmodligen inte skrämma bort dem genom att tillåta att samma mjukvara kan fås gratis via länkar på forumet. Å andra sidan tjänar han pengar på att importera iPhones som sedan låses upp.
Så enkelt är det.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-02 22:58
Ursprungligen av Doktor G:

Björnström tjänar pengar på annonser från företag som säljer mjukvara, således vill han förmodligen inte skrämma bort dem genom att tillåta att samma mjukvara kan fås gratis via länkar på forumet. Å andra sidan tjänar han pengar på att importera iPhones som sedan låses upp.
Så enkelt är det.

Amen!

säger bara A inte B

haha jo vi kanske ska låta det få vara lite rent och vitt här men ändå få öppna lite luckor till den svarta garderoben

.. på tillbakavägen ut - med en annan ekipering - sneddar man tyst genom rummet...

Så man kan alltså som moderator egentligen inte låsa trådar om hur man går till väga för att installera OSX på en PC och därmed bryta licensavtalet? Jag tycker att det borde vara rättvist iaf, får man snacka om att bryta licensavtal på telefoner ska man få göra det var gäller datorer.

Att länka till ställen där man laddar ner mjukvaror är väl inte bra dock.

  • Medlem
  • 2007-11-03 02:38

Ämnet är redan uttömt och det finns bra trådar som behandlar detta redan (se länkar tidigt i denna tråd). Förekomsten av den här typen av diskusioner drar ett löjets skimmer över 99mac i allmänhet och dem som är indignerade i synnerhet.

Stänger här med gott samvete.
Admin

(Att somliga aldrig lär sig... :rolleyes: )

Bevaka tråden