Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gruppköp Avr-X

Tråden skapades och har fått 345 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av MatteusNova:

Hur har det gått för alla AVR-byggare. Själv har jag hållt på med en del annat... Funderar lite på den där lådan, som sagt, panelen.

Jag har snöat in på mitt modularbygge istället, så AVRX ligger på is. Fast nu när jag ser ut att få vänta ett tag till på kompletterande komponenter från Futurlec till modularen så kanske jag skulle ta tag i avrx:en...

Jag har skaffat en AVR-stamp och ISP-laddare från Futurlec iallafall för att labba med AVR. Skulle kunna bli en sequencer, midi-CV eller nåt sånt av den så småningom.

/ Z

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 23:37

Får vi se några AVR-X lådor på Norberg?

  • Medlem
  • 2008-07-21 23:50
Ursprungligen av zthee:

Får vi se några AVR-X lådor på Norberg?

Jag tar med mig min. Det vore kul att se någon mer där!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-21 23:52

Huvudkortet är färdigbyggt likaså panelkortet, LCD-display är är inskaffad. Jag ska bara försöka få ihop allt, någon dag.

Det går lite slött men framåt..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-25 22:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 17:48

Är alla klara med sina AVR-X nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 19:35
Ursprungligen av Dego:

Är alla klara med sina AVR-X nu?

Haha, nänä, ett sådant projekt måste ligga och mogna ett tag i backloggen först!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-30 19:53

Japp, jisses vad det har mognat nu.. men det stämmer nog.. samla lite mod

  • Medlem
  • 2009-03-31 18:03

Ska försöka att ytlöda lite ikväll, fortfarande inte packat upp påsarna, får se hur det går

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-31 21:45

Min AVRX har tagit sig ur påsen, ner på PCBn.. och sedan ner i en hylla. Som en gravsten över min fritid.. som jag inte har längre..typ.. måste.. få... tummen... ur..

  • Medlem
  • 2009-03-31 23:50

Blev ingen lödning ikväll, måste kolla lite instruktionsvideos till känner jag, men kortet blev sågat. Jag som trodde det skulle ta ett år att få ihop den, det tog ett år att sätta igång!
Ni som lödit era, har ni kört med lupp? Tänkte skaffa en sån bordslampa med förstoringsglas i när jag köper fluss, kanske funkar...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-31 23:56

Jag har en liten lupp att granska lödningar med, rent generellt.. det var väldigt behändigt för ytmonterat också.

Annars finns det ju syjunte-lampor på kjelle eller clas.
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=22335&path=45000000,45500000,45510000

  • Medlem
  • 2009-04-01 00:01

Javisst! Syjyntelampa tänkte jag på Bör man ha den där "geleflussen" också för att hålla delar på plats eller räcker det med den vattniga?

Saddox, är du i Sthlm något framöver?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-04-01 22:52

Jag körde med vattninga + förlödde alla lödöar.. enligt nån tutorial på youtube

Checka kalender.. nope.. ser illa ut med det från idag och en månad framåt.. hojtar till när jag får en Sthlmsresa inbokad.

skulle någon kunna skicka en lista över komponenter med spec på placering och resistans/kapacitet etc i ett mac document typ rtf. eller doc.

verkar vara lite felmärkt på påsarna.

min mail:

breakingpatterns@hotmail.com

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-01 18:06
Ursprungligen av Aminozyra:

skulle någon kunna skicka en lista över komponenter med spec på placering och resistans/kapacitet etc i ett mac document typ rtf. eller doc.

verkar vara lite felmärkt på påsarna.

min mail:

breakingpatterns@hotmail.com

Halloj!

Felmärkt.. oj oj.. har jag missat något.
All dokumentation finns på www.avrx.se

Just ja.. i något format som inte är rtf eller doc..
Jag sitter inte hemma just nu så jag kan inte hitta de filer jag har.. som är konverterade till .pdf..

tack för pdf-erna!

slarvigt r90 såg ut som r40, fick löda bort o byta, inga problem!

alla påsar var inte märkta med placering så jag kan fixa resten själv nu tror jag.

hur går det för er andra föressten?

själv har jag väntat löjligt länge på att såga korten (som jag tyckte var onödigt komplicerat) samt fixa en pincett (som e av sämsta kvalitet).

men nu har jag gått loss på koningar och motstånd

ASKUL!!!!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-02 22:43

Gott att pdf:erna kom fram.. odt i all ära men pdf funkar.

Aha.. gott.. min skrivstil är snudd på ökänd.. nästan i klass med läkar-skrift..

Allt är nästan lött, men måste börja koppla ihop sakerna. Tid saknas.
Låda ska byggas också.

Korten är sågade dock.. gör det inte med biltema bågfil... usch.. klippte en bana.

ja gjorde försiktigt ett snitt med mattkniv o linjal.
sen körde jag i spåret tills jag vart igenom halva typ o bröt. borde kört båda sidorna för kortet börja spricka lite.

har hittat en designer som ville anta uppdraget att bygga låda och estetisk finish!

i vilket stadie bränner man maskinen sen?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-03 21:59
Ursprungligen av Aminozyra:

ja gjorde försiktigt ett snitt med mattkniv o linjal.
sen körde jag i spåret tills jag vart igenom halva typ o bröt. borde kört båda sidorna för kortet börja spricka lite.

har hittat en designer som ville anta uppdraget att bygga låda och estetisk finish!

i vilket stadie bränner man maskinen sen?

Vad vill designern ha för att göra en låda då? Det är ju den svåra biten.. att fixa en snygg förpackning alltså..

Jag tänker koppla upp allt, sen tänker jag programmera den.
Det blir nog enklast för mig.

han gör det gratis, jag står för matrialkostnader.

kommer man åt processorn via midi?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-05 00:40
Ursprungligen av Aminozyra:

han gör det gratis, jag står för matrialkostnader.

kommer man åt processorn via midi?

Nej, du måste programmera den först via en ISP-sladd som är kopplad från en ISP-programmer. Jag kan gärna hjälpa till med det.. speciellt då jag snart ska göra det själv på min egen AVRX om nån vecka eller två.

vart kopplar man isp kabeln?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-06 22:14

På J3 om jag minns schemat rätt(måste bygga klart nån dag).

det respektive kontaktdonet till j11 som ska sitta på lille kortet...
bör detta sitta på visst håll?

har satt fast allt på store kortet nu.. har kvar 2 ledar som jag inte vet riktigt vart dom vill?

  • Medlem
  • 2009-06-20 09:04
Ursprungligen av Aminozyra:

det respektive kontaktdonet till j11 som ska sitta på lille kortet...
bör detta sitta på visst håll?

Kolla i assembly_instructions.odt, sidan 18. Där finns det en bild som visar hur den ska vara vänd. (Den ska alltså sitta på undersidan av kortet med det lilla hålet i plasten ut mot kanten)

Citat:

har satt fast allt på store kortet nu.. har kvar 2 ledar som jag inte vet riktigt vart dom vill?

Vilka ledare är det?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-19 22:42

Hmm.. inte kommit så långt.. vi har väl nån avrx-konstruktör som kan svara?

ursäkta menade lysdioder och inte ledare

undersidan var vad jag tänkte...

den assembl_instrukt filen jag har verkar faktiskt inte helt klar... 070930 står på mappen för det hele.

jag har ju mac dessutom och kan inte läsa alla odt och xls filer! hade vart kul om det fanns att ladda ner på hemsidan...

har kunnat mecka ihop allt efter jag fick pdf filer av saddox (mången tack saddox).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-20 20:57

Upptäckte att senaste versionen av Office 2007 verkar kunna hantera odt lite bättre.

Aha.. lysdioder..

ska testa kicka igång alla filer på en pc i dagarna...

sneglade lite på trafon!

den vi har är på 2x15vac. i avrx mappen använder dom en annan med tre lindningar som ger 8,5 + 2x14,5.

har ingen större koll på nätdelar osv. tänkte bara föra upp det ifall någon hade klarhet över detta eller om andra inte tänkt på det när dom kopplar upp strömmen.

Bevaka tråden