Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gruppköp Avr-X

Tråden skapades och har fått 345 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-16 02:19
Ursprungligen av saddox:

Ja, de skulle ju kunna ha höjt hastigheten men valde att ta den hastighet som ligger närmast över midi och fungerar bra på en com-port. (Midi har 31250 som hastighet men det blir väldigt hög felprocent på de flesta com-portar då.. )

Nja, delar inte din åsikt där till fullo tyvärr, måsåvara på den gamla 88xx UART tiden men de
senare 16Cxxx uart'arna är bra mycket bättre med multipla buffrar och auto error correction osv.

Undras om det inte var på mottagar sidan de var små rädda för att det inte
skulle funka, en GM burk har ju betydligt simplare UART i sin styr MCU än en PC.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-16 13:46

Hmm.. sant.. de äldre UARTs som fanns var ju mycket sämre på många hastigheter, nyare är ju mer flexibla. Det är nog nånting som hänger med sen den tiden.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-19 13:29

Update:

Electrokit väntar bara på de sista inbetalningarna, sen kommer komponenterna till mig för sortering och utskickning!!!
Påminnelsebrev är utskickade.

Ett krux:
När offerten gjorde så beräknades den för 8 satser. Nu har ju en som dragit sig ur(micca035 skaffade ju komponenter på egen hand) och det missade jag. Så det finns ju möjlighet för någon att hoppa på. Om jag fattat allt rätt....
Detta är listan/antal jag utgick ifrån när offerten las ut:

Saddox
Dx200
Sid.64
MatteusNova
Frebrik
micca035
Aminozyra
ZackZick

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-19 13:33

Var inte enapa intresserad av att få en byggd åt sig? Kolla om det går att ordna annars.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-19 13:50

Jag kan tänka mig att bygga mer än en, det är inga problem. Åt någon annan alltså.. som köper delarna osv.

Senast redigerat 2008-03-19 14:11

Få se hur bra det går med att löda ytmonterat, lödkolven behöver ny tunn spets till det, tror jag hehe. Tar väl nått år att få ihop apparaten.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-25 21:26

Hur ligger det till vilka har betalat?

Skulle vilja ha intresseanmälan på lcd via min mejl...

mattias [punkt] mail [snabel-a] telia [punkt] com

:">

Undrar oxå om det kommer att funka att ladda in hexen via programporten med detta...
http://miosstudio.midibox.org/

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-27 13:03

De som betalat är:

Saddox
Dx200
MatteusNova
Frebrik
ZackZick

Det saknas alltså Sid.64 och Aminozyra från urpsungslistan i "betalt und klart"-listan.

Då offerten var gjord för 8 paket, och vi är 7(med de två ovan) så lär jag ju få lägga ut för ett komponentpaket så länge, tills någon intresserad hör av sig och vill ha en sats.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-31 11:11

Uppdatering:

Komponenterna är skickade från Electrokit och befinner sig just nu enl postens trackning i Örebro på väg mot Karlstad.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-31 18:36

Uppdatering:

10 kg elektronik i låda anlände lyckligt och välpaketerat.

Jag kommer att sortera upp mån-tis-ons-kväll.

  • Medlem
  • 2008-03-31 19:26

Underbart!! Hoppas jag har kunskap nog att löda ihop den här mojängen nu bara, aldrig provat ytlödning...

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-31 20:07

Sitter oxå och funderar på ytmonteringen?? Hmmm... svårt kanske?

programmeringsverktyg

Vi pratade ju om utvecklingskit härom veckan. Futurlec.com har in circuit programmers
för 5 dollar. Inte så farligt ;).

Eller kolla in ET-AVR-Stamp; ATMega128, klocka mm så att det bara är att tillsätta spänning
och börja programmera.

De har också JTAG-interface för 33-35 dollar som kan vara bra vid debuggning av sina AVR-hack
om man vill modda programvaran; med reservation för att JTAG nog inte går att använda på
AVR-X då de pinnarna också används till annat.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-03 18:43

Bra tips på ISP-programmers!

Jisses vad komponenter att sortera..

  • Medlem
  • 2008-04-03 18:51

Håll ut! Du gör ett bra jobb!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-03 19:09

Tur jag hade en rulle med zipp-bags hemma.. Sorterar och packar så bra jag kan.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-04 00:59

Nu är komponenterna sorterade.
Tyvärr gick de inte ner i de Jiffy-kuvert jag hade hemma, så jag får skaffa större imorgon.

Tur att min fru hjälpte mig då det var en herrans massa komponenter!!

Allt ytmonterat ligger i separata påsar(per värde) och är uppmärkt.
Komponenter som man lätt kan se vad det är ligger flera i samma påse.

  • Medlem
  • 2008-04-04 10:10

Strålande!!!!

japp, kanoninsats.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-04 16:43

Just ja. På grund av missräkning och en persons tillfälliga avhopp så sitter jag med 2 komponentsatser till övers, som jag själv lagt ut för just nu. Så om någon vet någon som vill köpa en komponentsats, hojta till!

Jag vet en som vill ha en AVRX byggd. Jag kan nog göra det men det lär ta tid, så om någon annan är hugad på att bygga två iställetför en(bygga ihop elektroniken, ej låda) så hojta till!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-04 19:37

Nu är paketen skickade!

Hmm.. blev tyngre än jag trott pga ringkärnetrafon.. 77 pix i porto per paket.. om nån har lust att bidraga till öl-kassan så är det välkommet!

Hej o hå, det är ju mitt paket som ligger överst.

77kr? Hmm det kan vi nog fixa.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-04 20:40

Ok!

Pm:a för kontonr om öl/porto-peng önskas skänkas.

Det känns hursomhelst skönt att allt är ivägskickat!
Det lär väl dyka upp på måndag-tisdag eftersom jag hade fel storlek på Jiffy-påse igårkväll.

Jag kan säga att Electrokit är kanon på komponenter, mycket bra packat och allt var med.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-04 20:48

Haha.. satt och räknade lite överslagsräkning på hur många zipp-påsar det gick åt för att sortera.. ca 320 stycken.. inte konstigt jag ser påsar överallt.. nej.. dags för hemlagad pizza med för mycket ost och öl.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-04-04 21:08

Jag har ett erbjudande via PM saddox??

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-05 23:17

Angående lödningen:

Ännu en bra video, kanske den bästa:
http://www.youtube.com/watch?v=3NN7UGWYmBY

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-06 17:20

Eftersom jag sitter och smyglöder lite så är det bäst att fylla på med lite info:

Jag skaffade en pincett(4 pack på kjell.com) och flussmedel i form av "vatten" på en flaska med pensel, det har helt klart underlättat arbetet att få dit komponenterna. En lupp är bra också för att inspektera arbetet. Jag följer instruktionerna som finns med i denna ZIP-fil:
http://www.avrx.se/avrx_070930.zip
Jag har tagit mig ner till de ytmonterade resistorerna.

Notering: På påsen till 2.2 Ohms resistorerna så står det R1 och R2 eftersom det var någon notering i BOM om att L1 och L2 var felaktigt namngivna. På kretskortet är dessa ju noterade som L1 och L2 så bortse från min skrift på påsen. Det står också värdet så det ska inte vara något problem.

Jag kan förövrigt säga att jag sitter med Biltemas lödstation och standardspets.
Jag har även 1mm lödtenn. Det fungerar men smalare lödtenn hade nog underlättat.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-06 22:07

Japp, nu sitter kondingar/resistorer där de ska,, flrhoppningsvis. MCU sitter på plats.

Angående 1N4148-dioderna.. de var minsann inte ytmonterade! D1-D6 ska vara vanliga hålmonterade. Som tur är så har jag en binge sådana sedan ett komma-fel när zthee och jag köpte från Futurlec.. kommer i kuvert i veckan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-06 22:19
Ursprungligen av saddox:

Som tur är så har jag en binge sådana sedan ett komma-fel när zthee och jag köpte från Futurlec.. kommer i kuvert i veckan!

Hur många fick vi? 160st var? Eller var det fler? Jag har mååånga kvar

Bevaka tråden