Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webapp: TV-tablå till iPhone/iPod Touch

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-03 20:35

Allting fungerar väldigt bra. En snygg domän hade inte varit fel. Om du inte gjort det redan kan du säkert gzippa alla sidor samt komprimera javascript-koden. det får det att gå lite snabbare. sedan är det vissa ikoner för några kanaler som inte visas i min iphone. men detta är bara detaljer, som helhet fungerar det väldigt bra!!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-03 23:26
Ursprungligen av kia2:

Allting fungerar väldigt bra. En snygg domän hade inte varit fel. Om du inte gjort det redan kan du säkert gzippa alla sidor samt komprimera javascript-koden. det får det att gå lite snabbare. sedan är det vissa ikoner för några kanaler som inte visas i min iphone. men detta är bara detaljer, som helhet fungerar det väldigt bra!!

Jag har faktiskt kollat på det där med gzip, i alla fall på javascripten, men jag får det inte att funka. Safari vägrar ladda in filen när jag kört gzip på dem i terminalen, jag kanske ska köra den i PHP-scriptet istället eller? Är inte riktigt med på vad jag behöver göra mer. Jag såg ett filmklipp med han som gjort iPhone-framworket "IUI", som bland annat digg.com använder, och han säger att det "bara är att gzippa filerna" för Safari stöder det, men som sagt så får jag det inte att funka. Några tips?

/Herman

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-03 23:48

Nu vet jag ingenting om din server. men om du kör apache så har du säkert redan mod_deflate installerat (utan att du vet om det). Följ då denna guide för att gzippa allt ditt innehåll innan det skickas till klienten:
http://brightscape.net/2007/08/22/compress-your-web-pages-with-mod_deflate/

Edit: För att göra det lite lättare för dig. Skapa en .htaccess fil och lägg i din mapp. Lägg till följande i den:
AddOutputFilterByType DEFLATE text/html text/plain text/xml text/css application/x-javascript

Du kan också packa din javascript kod innan den gzippas. Flera tester visar att man bör komprimera med YUI Compressor. Du kan läsa mer här:
http://www.julienlecomte.net/blog/2007/08/13/

Som vanligt har google svaret på alla dina frågor. Sök så hittar du.

Grymt bra!
Cred till dig ptba.

Riktigt bra pryl! Tackar tackar. Ska fixa den som en app senare & fixa till en nice ikon.

Vore kanon ifall det gick att lösa så att man kunde ladda hem tex.
en hel veckas programlista och läsa offline som tidigare föreslagits.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-07 15:11

App och ikon finns här: http://www.99.se/program-spel-foer-iphone/230437-tips-om-webapps-till-iphone.html

Men hojta gärna till om du fixar snyggare ikon!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-17 23:11

Sådär nu har jag gjort en del uppdateringar igen. Den här gången är det mest småfix bakom kulisserna, men den stora nyheten är att jag fixat en bättre adress:

http://www.tvapp.se

Jag har försökt mig på att göra en ikon, och resultatet kan ni se här:

Om det finns någon som vill ha direktlänk från springboard så kan ni ladda hem paketet som är gjort med iPhone Apper. Ladda ned.

En kul detalj är också att Apple godkände min webapp, och den ligger just nu här: http://www.apple.com/webapps/entertainment/swetvforiphoneipodtouch.html

Håll till godo.

Coolt att den ligger på Apples hemsida! Synd att det är en gamla adressen dock

Grym tjänst i övrigt! Använder den varje dag.

Vore bra om man kunde se nästa program under "Just nu", det kanske man skulle kunna välja i inställningar eller liknande med cookies.

Sen har jag upptäckt att om ett program har ett långt namn så ser det väldigt konstigt ut, kanske också går att ordna.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-18 18:25
Ursprungligen av Patrik D:

Coolt att den ligger på Apples hemsida! Synd att det är en gamla adressen dock

Grym tjänst i övrigt! Använder den varje dag.

Vore bra om man kunde se nästa program under "Just nu", det kanske man skulle kunna välja i inställningar eller liknande med cookies.

Sen har jag upptäckt att om ett program har ett långt namn så ser det väldigt konstigt ut, kanske också går att ordna.

Jag har uppdaterat adressen på apples hemsida också, så de fixar förhoppningsvis till det snart. Angående dina andra tips så har jag klurat lite på det där, och jag håller på med en lösning som du nog kommer gilla.

/Herman

Snyggt jobbat!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-18 17:47

Till embark (kia2?): det är kanske lite olyckligt, för att inte säga felaktigt, att det hela tiden står com.<app>.embark i .plist-filen för tex SL, DN, Hitta och Eniro. Om det borde stå något som vore det ju com.embark.<app>, men det är ju redan upptaget av någon. Så det går inte heller. Så det får bli ytterligare något annat. Men det vet endast utvecklaren själv...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-26 23:46

Jag har jobbat en del med första versionen av tvapp.se nu, men efter noga övervägande släpper jag hela konceptet med att göra snygga effekter, för det enda sättet att få det snyggt är genom att använda iUI av Joe Hewitt. Hans kod är klockren när det gäller slides, men i övrigt suger den. Jag har därför börjat jobba på version 2 av TVApp, där man ska kunna registrera sig, och sedan välja helt själv vilka kanaler som ska visas. Ni som är intresserade kan besöka adressen:

http://www.tvapp.se/beta/

Ge gärna feedback i den här tråden.

God Fortsättning!
Herman

en sak som finns att kommentera är att det är svårt att se klockslagen när den grå bakgrunden fadas till nästan svart. Annars snyggt.

Har inte fungerat något vidare det senaste dygnet...

Ursprungligen av Janne.M:

Har inte fungerat något vidare det senaste dygnet...

Millenium viruset kom senare än väntat

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-02 19:02

Janne.M: jag ber om ursäkt för sidans downtime, jag har flyttat servern över nyår och den verkade inte må så bra på sin nya plats. Just nu funkar den, och jag ska hålla extra koll de närmaste dagarna. Sidan har fått sjukt många fler besökare sedan apple.com/webapps la in den, och jag vill självklart hålla den uppe när så många går in och kollar. Det roligaste av allt är att större och större del är återvändare och inte bara kommer från apple.com.

/Herman

Ursprungligen av ptba:

Janne.M: jag ber om ursäkt för sidans downtime, jag har flyttat servern över nyår och den verkade inte må så bra på sin nya plats. Just nu funkar den, och jag ska hålla extra koll de närmaste dagarna. Sidan har fått sjukt många fler besökare sedan apple.com/webapps la in den, och jag vill självklart hålla den uppe när så många går in och kollar. Det roligaste av allt är att större och större del är återvändare och inte bara kommer från apple.com.

/Herman

Jag får fram att det är något problem med sql server. Har varigt så nu några dagar när jag har besökt tvapp.
Någon fler som har samma problem?

Herman: Inga problem! Det är ju inga livsviktiga funktioner som uteblir...
Men jag har märk att jag gärna hoppar in där istället för att leta i tidningar efter vad som är på tv. Jag gick i flera dagar och funderade på om det skulle gå att visa nästa program redan i första bilden, och vipps så hade du lagt till den finessen! Läser du mina tankar?

Det jag saknar är ju en möjlighet att bara visa dom kanaler som jag har och en vy som visar vilka program som kommer dom närmsta timmarna på dom kanalerna...

Kort sagt, en mycket nätt och användbar webbapplikation, precis i iPhonen's anda!

/Janne

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-07 13:06

Jag vet faktiskt inte vad som är fel med servern, jag har felsökt hela helgen, och problemet är att allt funkar precis som det ska i flera timmar, och rätt vad det är så dör den. Jag kollar just nu över alternativa servrar så att sidan kan vara uppe hela tiden, för såhär går det ju inte att ha det.

/Herman

Hejsan!

Väldigt trevligt program, men får tyvärr inte inställningarna att fungera. Funkar det för er andra?

Försöker spara inställningarna, dvs ta bort vissa kanaler, men de sparas inte. Alla kanaler visas så fort jag går tillbaka och funkar inte heller nästa gång jag besöker sidan.

Är det något som jag gör galet eller? Har cookies accepterat för alla sidor i inställningarna i luren...

jaboclo33:
Funkar för mig.

Har liknande problem på beejives msn tjänst. Får fixa kontoinfo varje gång

Vilken firmware har du? och vilka inställningar har du för safari?

Ursprungligen av jacoblo33:

Har liknande problem på beejives msn tjänst. Får fixa kontoinfo varje gång

Vilken firmware har du? och vilka inställningar har du för safari?

1.1.1

Javascript - på
Insticksfiler - på
Blockera popupmenyer - på
Aceptera cookies - från besökta

När det blev klart att det var mitt program som var problemet så googlade jag cookies lite. Lösningen kan vara nyttig för andra som får liknande problem. Någonstans i processen med ziphone och installer, har rättigheterna för cookies mappen blivit ändrade. Gav alla fulla rättigheter och helt plötsligt fungerar allt

Tack för hjälpen theplague

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-03 22:02
Ursprungligen av jacoblo33:

När det blev klart att det var mitt program som var problemet så googlade jag cookies lite. Lösningen kan vara nyttig för andra som får liknande problem. Någonstans i processen med ziphone och installer, har rättigheterna för cookies mappen blivit ändrade. Gav alla fulla rättigheter och helt plötsligt fungerar allt

Tack för hjälpen theplague

Var finns cookies-mappen?

Jag hittade den i MobileFinder under /Library/

Hittade samma i Cyberduck under /var/mobile/library/cookies och gav fulla rättigheter till både mappen och cookies.plist

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-11 00:54

Har ett önskemål om kanaler.

DR1 (dansk TV 1)
TV2 (dansk TV 2)
Canal+ Sport kanalerna

Danke schön

  • Medlem
  • 2008-03-23 20:37
Ursprungligen av Ridell:

Har ett önskemål om kanaler.

DR1 (dansk TV 1)
TV2 (dansk TV 2)

Jag tjatar vidare om dessa plus DR2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 16:31

måste ge lite props till herman som fixat sidan. använder den flera gånger i veckan. den är riktigt grym! skickade även feedback till herman via sidan och fick ett snabbt svar. så all heder till honom!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-03-13 18:50

Kanonbra, tack!

Bevaka tråden