Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webapp: TV-tablå till iPhone/iPod Touch

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-24 12:12

Som vissa sagt redan vore det bra om man kunde välja vilka kanaler som ska visas. För mig med iPhone 2G och GPRS uppskattas det om man behöver ladda ner så lite data som möjligt. Vet inte hur det är redan, men kanalikoner och viss information finns väl sparat i programmet?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-24 16:28
Ursprungligen av Fjonk:

Som vissa sagt redan vore det bra om man kunde välja vilka kanaler som ska visas. För mig med iPhone 2G och GPRS uppskattas det om man behöver ladda ner så lite data som möjligt. Vet inte hur det är redan, men kanalikoner och viss information finns väl sparat i programmet?

Hur menar du med "älja vilka kanaler som ska visas"? i TVApp har man kunna välja kanaler sedan flera månader tillbaka. Blandar du ihop TVApp med TV.nus program, eller missförstår jag dig totalt?

/Herman

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-24 20:08

Oj, det är jag som blandat ihop det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-31 21:13

Har uppdaterat appen från tv.nu och där kan man nu välja vilka kanaler man vill se.
Det absolut enda jag saknar är att man kan be om påminnelse 5min (eller dylikt) innan ett önskvärt program börjar. Det borde gå att göra med Apple´s notifikations service de har/skall släppa.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-31 21:35
Ursprungligen av Trineo:

Har uppdaterat appen från tv.nu och där kan man nu välja vilka kanaler man vill se.
Det absolut enda jag saknar är att man kan be om påminnelse 5min (eller dylikt) innan ett önskvärt program börjar. Det borde gå att göra med Apple´s notifikations service de har/skall släppa.

Borde det inte gå skapa en händelse i kalendern ?

Ursprungligen av Trineo:

Har uppdaterat appen från tv.nu och där kan man nu välja vilka kanaler man vill se.
Det absolut enda jag saknar är att man kan be om påminnelse 5min (eller dylikt) innan ett önskvärt program börjar. Det borde gå att göra med Apple´s notifikations service de har/skall släppa.

Det borde väl gå att göra redan nu, det finns mig veterligen befintliga API-er mot kalendern. Jag gissar på att TV.nu-programmet bara öppnar en websida, och den blir därmed avskärmad från resten av telefonen. Men jag har gärna fel.

Det där notification service trodde jag handlade om att trycka ut uppdateringar till programmen, inte att göra påminnelser. Påminnelser borde ju inte skötas centralt utan lokalt, dvs tvtablån lägger bara in påminnelserna i kalendern på telefonen istället för att nån server ska "ringa upp" när det är dags.

För övrigt så har recensionerna på TV.nu-programmet spårat ur totalt. En massa korkade amerikanare som inte fattar att App Store är global har spammat för att de inte har nån egen tvguide (eller möjligen världsuppfattning). Jag kryssade i "not helpful" på alla spamrecensioner... har nån annan en minut över så kan ni ju göra detsamma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-31 21:44

Jovisst, det borde gå men jag skulle helst vilja slippa blanda in ett annat program... speciellt då det kanske handlar om något som börjar om en kvart som jag inte vill missa.
Finns massa alternativ men det är i alla fall vad jag önskar mig, inte nåt alternativ för de kan jag tänka ut själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-31 22:36

Jag förstod notifications som nåt helt annat än bara programuppdateringar... utan lite av en SMS-tjänst som alla får använda. Men jag kan ha missförstått det. Men den presenterades trots allt i samma andetag som chat...

Orsaken till att jag inte vill blanda in kalendern är för att jag inte vill besudla kalendern med sånt... visst, man kan ha en separat kalender enbart för TV.nu eller så, men det är inte så som jag ser det hela. Vill helt enkelt bara att programmet skickar ett larm nån minut innan programmet börjar.

Och ja, jag vet att jag drar upp "fel" program här, men tanken är att tvapp.nu kan bli bättre än tv.nu.

Jag tycker inte det är fel att ta upp tv.nu här, den kan man väl ha som inspiration. Vissa saker har de väl gjort rätt, vissa har de gjort fel. Jag gissar på att signaturen ptba inte vill göra om samma fel om de går att undvika

Jag sökte lite mer på notifications-grejen och jag tycker det är tvetydigt. Det verkar som vi båda har rätt :-/
På nåt ställe stod det tex att uppdateringarna som trycktes ut till telefonen kunde vara i form av alertrutor eller eller annat (data tex). Vi får se hur det utvecklas, men att man kan skicka meddelanden via den tjänsten torde vara utan tvivel. Däremot hittar jag inget svar på om man kan styra exakt när en uppdatering ska skickas ut (vilket man ju måste kunna göra ifall man ska ha påminnelser).

Angående att använda kalendern så "skräpar" det förvisso ner kalendern en smula, men det är enklare för utvecklare att använda eftersom kalendern högst troligt får köra i bakgrunden. Det får bara Apples program göra. Och kalenderns påminnelser bör garanterat visas vid rätt tidpunkt, vilket eventuellt då inte notifications-tjänsten klarar.

Personligen hade jag velat att applikationen hade alla tablåer lokalt, och bara laddade ner nya tablåer första gången det behövdes. Man får mig veterligen inte ladda ner filer till "hårddisken", men man kan ladda ner tablåerna och sen spara deras innehåll sorterat och fint i en databas. Det får man. Vet dock inte om det är någonting åt det hållet som ptba tänkt sig? Kanske inget som kan avslöjas ännu?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-03 17:23

Hallå på er!

Först av allt, jag gillar att ni håller den här tråden levande och sen får ni diskutera vad ni vill i den, så länge det handlar om tv-tablåer

Angående TVApp i App Store så kan jag säga att det är nära nu. Jag tänker inte lova något ännu dock. Jag tänker inte sitta här och skriva skit om tv.nus app, för de var först på banan i app store, men det är en sak som jag strävat och fortfarande strävar efter med TVApp: Det ska kännas iPhone. Det ska vara ett program som håller apple-nivå i användargränssnitt. Punkt!

Förhoppningsvis skriver jag några glada rader här om några dagar.

Vi hörs!

/Herman

Jag hejar på dig och hoppas du piskar banan med Tv.nu

Tjänar du något på det här eller ser du det mest som en rolig grej, eller kanske i bästa fall både och?

Lycka till!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-15 16:58

Ojojoj, tiden går fort, men det vet ni ju redan. Jag tänkte bara be om ursäkt för att TVApp inte blivit native än, men nu är det nära på riktigt! Håll utkik i AppStore den närmaste veckan (om inte Apple tar för lång tid på sig att godkänna appen)

Ursprungligen av FillilutteN:

Tjänar du något på det här eller ser du det mest som en rolig grej, eller kanske i bästa fall både och?

Jag har inte tjänat ett öre på TVApp som sida, men i juni erbjöds jag (tack vare TVApp och EM-sidan) jobb på Expressen, där jag nu utvecklar iPhone-program på heltid. Det är därför TVApp blev lite försenad, då mitt första riktiga uppdrag var OSapp, som tog en del tid i början. (Apple tog 9 dagar på sig att godkänna den appen, så den kom ut alldeles för sent, vilket var jäkligt synd)

Ursprungligen av ptba:

Jag har inte tjänat ett öre på TVApp som sida, men i juni erbjöds jag (tack vare TVApp och EM-sidan) jobb på Expressen, där jag nu utvecklar iPhone-program på heltid.

Kul att höra

Kommer TVApp bli en del av Expressen nu eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-15 23:22

Det enda jag saknar i tv.nu är påminnelser vilket jag antar är omöjligt i dagsläget?

Ursprungligen av zappee:

Det enda jag saknar i tv.nu är påminnelser vilket jag antar är omöjligt i dagsläget?

Det borde bli möjligt i samband med push notifications.

En sak som jag saknar, hos alla tvapp:s, är avsaknaden att inte kunna föra in det/de tv-program som jag vill se genom ett enkelt klick så att det synkas till kalendern eller alt. google. Är det så att det ingen, av det som gör tvapp:s, har tänkt på det, eller är det så att det helt enkelt inte går?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-18 18:29
Ursprungligen av Helmot:

En sak som jag saknar, hos alla tvapp:s, är avsaknaden att inte kunna föra in det/de tv-program som jag vill se genom ett enkelt klick så att det synkas till kalendern eller alt. google. Är det så att det ingen, av det som gör tvapp:s, har tänkt på det, eller är det så att det helt enkelt inte går?

Frågan finns i någon tråd, och då var det omöjligt eftersom Apple inte hade släppt något API för det till Kalendern.
Hur det ser ut efter introduceringen av iPhoneOS 3.0 vet jag inte...

Hur går det för TVapp, är den inskickad till apple för granskning, och det är dom som tar sådan tid på sig nu eller?

Bevaka tråden