Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon EOS 5D mark II

Tråden skapades och har fått 511 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har någon förbeställt i Sverige?

Jag hade tänkt köpa min från USA, men nu börjar dollarn ligga fel, så får se hur det blir.

Beställt och beställt, verkar som Canon inte har priser på tillbehör ex. batterigrepp.
Både Euro och Dollar rusar, bara att hoppas Canon inte höjer priset vid lansering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-22 17:35

Jag har en kollega som beställt en, hamnade tydligen långt fram i kö hos en av våra stora nät-fotohandlare...

Det gäller väll bara att kolla runt vid rätt tillfälle.. Köpte en Canon g10:a idag på fotovideo.. Dom hade fått in tre stycken.. Ingen annan av dom handlare jag kollat med skulle få leveranser förrens nästa vecka..

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-23 23:11

5dmk2 finns att se på Media Markt Barkarby enligt en medlem på fotosidan, så den kanske är på väg.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-24 22:15

det verkar som Canon låter en preproduktion turnera runt hos Medis Markt, hörde idag med min återförsäljare i Lund att det inte finns några färdiga exemplar ute enligt Canon Sverige.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-10-24 22:22

Det är samma kamera som visats upp på övriga ställen, Fotovideo, Ontrackmässan osv. imorgon skall den tydligen finnas i Västerås på MediaMarkt.

låter som det är någon helig relik på turné.. Om 18 månader förpassad till sophögen. Då är det dags att dräggla över mark III eller ground breaking 6D eller 7D rubel rebel. Ryska maffian har tagit över Canon [Kaнон] och tvingar på kamerorna på alla Nikonianer.

Kommer att kunna beskådas på Elgiganten i Barkarby.

/Kalle Kristallkula

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-10-31 13:39

Här ligger lite exempelbilder med 5D vs 5DMKII, tyvärr bara i Jpeg. Säger egentligen inte så mycket förutom att det är mindre brus å 5Dmk2, men det är ju omöjligt att veta hur och om de är brusreducerade.

http://88.191.20.67/video/akiba/5DVS5DMarkII.zip

The Canon EOS 5D Mark II is on track for release to retailers by the end of November 2008 in the U.S., says Chuck Westfall, Technical Advisor at Canon USA. Extra batteries and other accessories for the 21.03 million image pixel digital SLR, including Battery Grip BG-E6, Wireless File Transmitter WFT-E4/E4A, Battery Pack LP-E6 and EG-series focusing screens, are expected to ship from Canon USA to stores at about the same time as the camera emerges.

Rob Galbraith DPI: Canon EOS 5D Mark II on track to ship by end of month in U.S.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-11-14 19:48

Så här sa Canon idag på mässan: Leverans är fortfarande planerad till slutet av november, de har tagit in bokningslistorna från butikerna för att se hur många som bokat sig och hur många som dubbelbokat sig. De tror att de får ca 300 kameror första rundan och ca 1000 står på kö. De kommer att prioritera att skicka kameror till de butiker som har CPS medlemmar på kö och i första hand säljer till yrkesfotografer. Tji fick MediaMarkt...

Ursprungligen av Mattias L:

Så här sa Canon idag på mässan: Leverans är fortfarande planerad till slutet av november, de har tagit in bokningslistorna från butikerna för att se hur många som bokat sig och hur många som dubbelbokat sig. De tror att de får ca 300 kameror första rundan och ca 1000 står på kö. De kommer att prioritera att skicka kameror till de butiker som har CPS medlemmar på kö och i första hand säljer till yrkesfotografer. Tji fick MediaMarkt...

Enl. Canon Per så prioriteras inte CPS medlemmar och hur vet Canon vilka butiker som har CPS medlemmar på kö? Om MediaMarkt tar sin kameror från Tyskland då är nog chansen stor att de har en hel hög på lager.

Jag var och klämde på EOS 5D Mark II på Fotomässan i Älvsjö idag och tyckte den verkade väldigt lovande. Stort intresse bland besökarna i Canons monter förstås. Displayen är påtagligt större och med högre upplösning än på föregående modell, vilket gör det enklare och tillförlitligare att utvärdera direkt i kameran. Kamerans ytfinish är ny, tror att den liknar Nikons!? Live View kommer säker att uppskattas av många. Annars var det förstås videofilmsfunktionen som intresserade de de flesta.

Jag är riktigt sugen på en, men efter hanteringen av 1dmk3 så väntar jag några månader tills jag vet att 5dmk2 fungerar som tänkt. När jag tänker efter lite så verkar mars vara ett bra datum för ett eventuellt köp. Då vet man om kameran fungerar, och så vet man vilka nyheter som presenterats på PMA2009!

Ursprungligen av akerstrom:

Jag är riktigt sugen på en, men efter hanteringen av 1dmk3 så väntar jag några månader tills jag vet att 5dmk2 fungerar som tänkt. När jag tänker efter lite så verkar mars vara ett bra datum för ett eventuellt köp. Då vet man om kameran fungerar, och så vet man vilka nyheter som presenterats på PMA2009!

Verkar inte som om de ändrat så värst mycket på AF fronten jmf. med 5D så där ligger nog ingen mina. Canon borde ha lärt av läxan med 1DMark III så sannolikheten att ett "major" problem finns på nya 5d II är ganska liten. Om felen är relaterade till video så kunde jag inte bry mig mindre

Canada har höjt priset på 5D II, finns en risk att samma kan att hända här, Svenska kronan har tappat en hel del i värde mot US $, kan bli dyrare att vänta.

Vad trött jag blir....

Precis när man börjat inse att den här kamerans filmmöjligheter kan vara intressanta för mig börjar jag läsa på och inse begränsningarna...

Kameran ställer ju in allt automatiskt, utom fokus och "picture styles" utan möjlighet för användaren att ändra på det- vare sig före eller under filmning. Man kan låsa exponeringen, även kompensera, men that's it.

Detta betyder att man, trots den stora fina sensorn, inte har någon som helst kontroll över DOF.

Kameran väljer ISO, slutare och bländare helt själv. Slutaren väljs mellan 1/30 och 1/125. Detta innebär ju att allt man filmar ute i bra ljus kommer att få tokhöga bländartal. Känns det som.

Nu inser jag varför alla democlip och alla filmer filmats på kvällen eller i skumt ljus. Visst, det är schysst att man kan det, men det blir ju helt "uppochnervända världen". Plötsligt KAN man filma i skum belysning, men inte i dagsljus om man vill ha kort skärpedjup.

Nånting säger mig att fotografer med Canon 5D mk2 kommer att ha världens största samling av ND-filter med sig.

En uppsättning till varje objektiv med annan gänga. Lite synd att de har ett sånt fint utgångsläge, men att det sen faller, nåja snubblar, på vad som känns som basics.

/En som vill kunna filma i Av-läget (via Live View).

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Vad trött jag blir....

Usch, det visste inte jag heller. Kan man inte ens ställa in bländare??
Det är ju riktigt ledsamt

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Usch, det visste inte jag heller. Kan man inte ens ställa in bländare??
Det är ju riktigt ledsamt

Vem säger att det inte går att ställa in bländare??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-15 13:04
Ursprungligen av akerstrom:

Vem säger att det inte går att ställa in bländare??

5 inlägg upp.... Detta betyder att man, trots den stora fina sensorn, inte har någon som helst kontroll över DOF.

Ursprungligen av Fredric:

5 inlägg upp.... Detta betyder att man, trots den stora fina sensorn, inte har någon som helst kontroll över DOF.

Urk!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-15 12:17

Om det är som AndreeMarkefors säger så är Canon fan riktigt klantiga, där försvann hela filmfunktionens tjusning, nu går den inte att använda till mycket,, eller egentligen inget. Men kan det vara så att någon av de nya 1D modellerna får en riktig filmfunktion då med kontroll över DOF, att 5D´s låsning bara är ett sätt att diffrensiera Pro mot SemiPro.

Varför blir jag inte förvånad, sagt det förut och säger det igen DSLR + video innebär kompromisser. Var det verkligen någon som trodde att video i DSLR över en natt skulle döda vanliga videokameror?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-15 12:45

Varför inte egentligen.. Med tanke på att REDs nya filmkameror häromdagen slog det mesta på stillbilds marknaden med ett värstingbakstycket på 281MP.

Ursprungligen av Fredric:

Varför inte egentligen.. Med tanke på att REDs nya filmkameror häromdagen slog det mesta på stillbilds marknaden med ett värstingbakstycket på 281MP.

Från deras hemsida och det går ju att tolka precis hur man vill.
"Prices, specifications and delivery dates are subject to drastic changes."

Nja, vet inte om jag blev så hänförd 2500$ för 4,9MP kollar man in FF35 monstro 24 MP så är det 12000$ för huset tillbehör plus optik mm. lär inte heller vara gratis. Så knappast en kamera som gör tillverkare av dagens DSLR sömnlösa.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-11-15 13:09

I manualen står det att om du tar en bild när du filmar så ställs bländare och tid och iso in automatiskt, det står inget om hur det funkar när man filmar, men eftersom man kan filma i av-läge så borde den ju filma på den bländare man ställt in. Annars skulle dom ju lika gärna kunnat begränsa filmningsfunktionen till grön fyrkant. Synd att jag inte visste det igår då hade jag kunnat fråga det på mässan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-15 13:46

Om man kan filma i AV läge så borde man således kunna bestämma dof, tycker faktiskt att det låter lite konstigt att man inte ska kunna göra det.

Hej alla....

Några förtydligande... så som jag förstått det hittills:

Man kan inte filma i Av-läge. Man kan ENDAST filma i "Live View". Oavsett hur kameran är inställd i övrigt är filmläget ett läge för sig.

Man kan trycka av foton medan man filmar och då blir det enligt kamerainställningarna, men med en lucka i filmen som följd. Men man kan alltså filma, klämma av en raw och sen fortsätter filmen automatiskt. Det går.

Jag tar följande information från Canon USAs sajt:

Ursprungligen av Canon USA:

In addition to the basic settings, photographers can also select and adjust the following camera settings that are supported in Movie mode:

* Picture Style
* White Balance
* AE Lock
* Exposure Compensation
* Peripheral Illumination Correction
* Auto Lighting Optimizer
* Highlight Tone Priority

These settings go a long way towards customizing the “look and feel” of EOS 5D Mark II movies as well as still images.

Sen följer de upp med vad du inte kan göra:

Ursprungligen av Canon USA:

In addition to the adjustable settings listed above, the following settings are made automatically by the camera and cannot be adjusted by the user:

* ISO speed
* Shutter speed (from 1/30 to 1/125)
* Aperture (varies according to lens; no arbitrary restrictions)
* Color space (sRGB)
* Exposure metering pattern (Evaluative)

Finally, the following settings do not function during Movie mode with the EOS 5D Mark II:

* High ISO Noise Reduction
* Long Exposure Noise Reduction

Som sagt. Min frustration är medium till hög, men man kan ju använda mörka ND-filter för att tvinga fram stora, fina bländare men....

Bevaka tråden