Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon EOS 5D mark II

Tråden skapades och har fått 511 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tror att det kan stämma. Redaktionerna ger ju varenda journalist en kamera nu för tiden. Att peta ner en 5dmk2 i fickan, som de kan både fotografera i "mörker" och filma med (och sen enkelt slänga upp på webbeditionen) kan vara riktigt bra.

Å andra sidan har jag knappt någon aning om den världen så det kanske är helkorkat att tro så

Snoopy, Kan du utveckla lite din tes att det inte är en presskamera.

Samma argument som mot D3x, se tråden! (och då är 5D II ännu långsammare än D3x)

Nu är inte jag någon tekniknisse men du kan väl inte jämföra 5d II med D3X.

Förstår inte riktigt, jag jmf. inte kamerorna konstaterar bara att de delar samma nackdelar: lågt (relativt) antal bilder per sekund och storlek på filerna, detta är argument mot både 5D II och Dx3 som presskamera.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-07 13:14

Om vi skall tala om antalet kamerahus som kom in förra veckan till Sverige så var det 5 st, varav alla 5 gick till 2 tidningar.

under tiden ni väntar så kan man alltid roa sig med att se denna film
YouTube - Hitler rants about D3x

Missa den inte.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-08 15:22

Jag kommer sent ikväll att starta en tråd på fotosidan där jag börjar att jämföra 5dmk2 med min 5d, dvs likt den tråd som finns att läsa där jag jämförde 40d mot 50d .

Själv är jag till att börja med intresserad av att se ev skilnader mellan de två kamerorna i det som motsvarar 3200, 6400iso och 2800K ljus och inte i vitt ljus. Nyttan av att kunna fotografera i lågljussituationer har man i sporthallar, inomhus etc.
Utvärdering sker i raw och där Camera Raw samt även med Canons egen rawkonverterare DPP kommer att användas..

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-12-08 15:24
Ursprungligen av miri:

Jag kommer sent ikväll att starta en tråd på fotosidan där jag börjar att jämföra 5dmk2 med min 5d, dvs likt den tråd som finns att läsa där jag jämförde 40d mot 50d .

Själv är jag till att börja med intresserad av att se ev skilnader mellan de två kamerorna i det som motsvarar 3200, 6400iso och 2800K ljus och inte i vitt ljus. Nyttan av att kunna fotografera i lågljussituationer har man i sporthallar, inomhus etc.
Utvärdering sker i raw och där Camera Raw samt även med Canons egen rawkonverterare DPP kommer att användas..

Gött! Ser fram emot det. Det gäller att hänga med i början innan tråden lavinartat växt till 100 sidor.

Tja.
Jag la en stor order hos Dustin i oktober där 5D Mark II med 24-105 ingick. Fick då leverensbesked om 2008-12-01.
Kollade nu med Dustin.
Leverans 3 Februari!!!!
Helt j-la otroligt...

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-12-08 18:10

Segt, men som någon annan skrev, det kanske är ett sätt att gardera sig mot att dom inte vet. Kanske bättre att ha ett "Sista leveransdatum" än ett "Okänd leveranstid"?

Canon demodag på YFO Malmö

Välkommen på demodag med Per Karlsson från Canon! Tisdagen den 16 december, mellan klockan 11 och 17, visar Per den nya, efterlängtade systemkameran EOS 5D Mark II
--------------
Om någon är i krokarna så vore det kanske tillfälle att trycka upp Per mot väggen och fråga när de börjar leverera på riktigt!

Kanske drar dit en sväng.
Men fan att YFO ska ligga så off i Malmö.

Pratat med Per Karlsson på Canon idag. Nästa vecka börjar det levereras ut ett antal till butiker. Önskan från Canon att prioritera yrkesfotografer. Expressen och Aftonbladet fick ett antal förra leveransen

Vad tror ni om att köpa ett Canon EF 24/1,4 L II USM ihop med 5DII.
Borde väll dyka upp snart det med.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-12 22:32
Ursprungligen av Chaosstar:

Vad tror ni om att köpa ett Canon EF 24/1,4 L II USM ihop med 5DII.
Borde väll dyka upp snart det med.

det beror väl på hur Canon lyckas med sin konstruktion.
När 16-35 mk2 lanserades så var det inget mervärde i kantupplösning. Dvs det som användarna hade som högsta önskan i jämförelse med exv Nikon 14-24 eller gamla Nikon 17-35

Jag är själv intresserad av ev optiska förbättringar från canon då varken 24 ,35, + ett antal vidvinkelzoomar håller klassen vad det gäller kant och hörnskärpa jämfört med de bästa från zeiss och nu Nikon, 14-24 och även Nikon 24-70 zoomen som är bättre än canons motsvarighet.

Klockan 15.10 ringer killarna från fotobutiken: "Din kamera har kommit!". Jag skulle precis hoppa in i en taxi mot flygplatsen för att resa bort över helgen. Ringde tjejen - bad henne gå till fotobutiken och göra klart för hämtning. Tog taxi till fotobutiken och köpte kameran. Tog evigheter att göra klart allt inkl mitt nya 8GB Extreme III CF kort.

När jag kom ut till taxin var det 50 minuter till incheckningen stänger på flygplatsen, fredagstrafik och spöregn. Vi bet båda på naglarna hela vägen ut men kunde checka in med 8 minuter tillgodo.

Men det var det värt! Tjoho!

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-12-12 13:35
Ursprungligen av Björnström:

Klockan 15.10 ringer killarna från fotobutiken: "Din kamera har kommit!". Jag skulle precis hoppa in i en taxi mot flygplatsen för att resa bort över helgen. Ringde tjejen - bad henne gå till fotobutiken och göra klart för hämtning. Tog taxi till fotobutiken och köpte kameran. Tog evigheter att göra klart allt inkl mitt nya 8GB Extreme III CF kort.

När jag kom ut till taxin var det 50 minuter till incheckningen stänger på flygplatsen, fredagstrafik och spöregn. Vi bet båda på naglarna hela vägen ut men kunde checka in med 8 minuter tillgodo.

Men det var det värt! Tjoho!

Sweet!

Ursprungligen av Björnström:

Klockan 15.10 ringer killarna från fotobutiken: "Din kamera har kommit!". Jag skulle precis hoppa in i en taxi mot flygplatsen för att resa bort över helgen. Ringde tjejen - bad henne gå till fotobutiken och göra klart för hämtning. Tog taxi till fotobutiken och köpte kameran. Tog evigheter att göra klart allt inkl mitt nya 8GB Extreme III CF kort.

När jag kom ut till taxin var det 50 minuter till incheckningen stänger på flygplatsen, fredagstrafik och spöregn. Vi bet båda på naglarna hela vägen ut men kunde checka in med 8 minuter tillgodo.

Men det var det värt! Tjoho!

Underbart.. Ser fram emot att kolla in dina bilder..

Äntligen.... min kom idag.. blir en trevlig helg mmm

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-12 22:40

En kul sak är att Canons 24-105 verkar vara förbättrad i smyg, jag har nu använt den i några dagar och de fenomen som jag såg för några år sedan när vi först testade den verkar vara korrigerade.
Vinjetteringen på 24mm kvarstår med i övrigt verkar den förbättrad i jämförelse med när den kom ut.

  • Medlem
  • 2008-12-12 22:47

Kan det inte vara inställningar i 5D:n också? Precis som att 50D har microjusteringar för objektiv.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-12 22:50

Microjusteringar hjälper om objektivet tillsammans med kamerahuset back eller front fokuserar.

  • Medlem
  • 2008-12-12 22:54

Jajamen. Det var bara en tanke, liksom. Jag vet inte ens vilka möjligheter som finns i 5D MkII.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-12 22:58

samma som med 50d dvs du kan justera in objektiven vad det gäller absolut skärpa i mitten , detta har inget att göra med objektivets återgivande av exv kant och hörnskärpa och ett plan.
Nu säger canon att vissa objektiv inte kan hålla skärpeplaner pga kurvature. Men det kan Nikon och zeiss betydligt bättre vilket tester visar.
Dvs bra mittskärpa ut mot kanter och hörn.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-16 03:20

Om någon är intresserad så har jag jämfört 5dmk2 med 5d, samt även 50d är med på ett hörn..
En liten jämförelse mellan 5d och 5dmk2 - Fotosidans Forum
det finns också en genomgång av några rawfiler från 5dmk2 och Sony 900 i 6400iso samt 200iso.Där upplösning och brusbild jämförs.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-12-16 09:29

Mikael, otroligt bra genomgång som visar att det är en värdig och bra uppdatering av kameran. Återkoppla också gärna till våra tidigare inlägg i denna tråden. Hur var det nu tex. med AF på kameran, samma som 5D eller inte?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-16 10:11

Spontant så känns inte AF som bättre än den som sitter i 5d, jag skall försöka utvärdera om någon skilnad finns. Så svaret blir-jag vet inte

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-12-16 11:49

Btw så är Lightroom nu uppdaterat till 2.2 med stöd för 5Dmk2!

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4233

Jag ÄLSKAR möjligheten att gå över till HD-video. Det ger mig ytterligare en dimension på kameran och jag har testat en hel del. Tyvärr klarar inte min MacBook Pro att spela upp filmerna utan att hacka men om jag skalar ner dom är det inga problem.

Ursprungligen av Björnström:

Jag ÄLSKAR möjligheten att gå över till HD-video. Det ger mig ytterligare en dimension på kameran och jag har testat en hel del. Tyvärr klarar inte min MacBook Pro att spela upp filmerna utan att hacka men om jag skalar ner dom är det inga problem.

Jag väntar fortfarande på min kamera. När du skalar ner filmerna, vilket program använder man smidigast då?

Bevaka tråden