Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon EOS 5D mark II

Tråden skapades och har fått 511 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Thomas R:

Jag väntar fortfarande på min kamera. När du skalar ner filmerna, vilket program använder man smidigast då?

Jag har gjort det med Quicktime Pro bara. "Exportera" helt enkelt. Finns säkert bättre sätt!

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-17 23:09
Ursprungligen av Björnström:

Jag ÄLSKAR möjligheten att gå över till HD-video. Det ger mig ytterligare en dimension på kameran och jag har testat en hel del. Tyvärr klarar inte min MacBook Pro att spela upp filmerna utan att hacka men om jag skalar ner dom är det inga problem.

Hej
det märkliga är att jag kunde spela upp filmer utan problem med min macbook pro innan senaste uppdateringen 10.5.6 som installerades igår.
nu hackar filmerna,
Tankar, förslag ???

Ursprungligen av miri:

Hej
det märkliga är att jag kunde spela upp filmer utan problem med min macbook pro innan senaste uppdateringen 10.5.6 som installerades igår.
nu hackar filmerna.

För mig hackar det duktigt i 10.5.5.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-12-18 08:35

Jag upplever samma sak som Mikael, hittar inget om det på Apples support, någon annan som sett något liknande? Skall försöka backa till 10.5.5 och se om det avhjälper problemet, men det känns sjukt trist. Undrar vad det kan bero på?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-18 11:14

hej igen
hittade en lösning, jag uppdaterade Perian och nu flyter filmen i QuickTime utan hack på min powerbook pro igen (tills jag gick över i helskärmsläge)
Frameraten är 30bilder/sekund i kameran vilket betyder att var 5e bildruta skall "slängas bort" utan att detta syns , vi har PAL i Europa 25/ bilder/sekund

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-12-18 11:45
Ursprungligen av miri:

hej igen
hittade en lösning, jag uppdaterade Perian och nu flyter filmen i QuickTime utan hack på min powerbook pro igen (tills jag gick över i helskärmsläge)
Frameraten är 30bilder/sekund i kameran vilket betyder att var 5e bildruta skall "slängas bort" utan att detta syns , vi har PAL i Europa 25/ bilder/sekund

Fast vi har väl inte PAL på datorerna!?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-18 12:49

Även en datorskärm går väl på 50HZ. Vi spelar in filmen med PAL insällt i kameran och visning därefter. Rätt antal bilder skulle därmed vara 25/sek
nu är jag ingen dator/video människa , någon annan kan säkert svara.
Mina problem med hackigheten försvann med senaste Peridan/ QT i alla lägen förutom i helskärmsläget där hackar det på datorn

Ursprungligen av miri:

Även en datorskärm går väl på 50HZ. Vi spelar in filmen med PAL insällt i kameran och visning därefter. Rätt antal bilder skulle därmed vara 25/sek
nu är jag ingen dator/video människa , någon annan kan säkert svara.
Mina problem med hackigheten försvann med senaste Peridan/ QT i alla lägen förutom i helskärmsläget där hackar det på datorn

Nja, för gamla tjocka skärmar är uppdateringsfrekvens kanske nåt man måste tänka på. Men LCD-skärmar funkar ju inte så och struntar i vad man ställt in för uppdateringsfrekvens.

Jag själv har inte sett några ryckigheter i de filmer jag laddat ned. Och var är nu min kamera? Väntar och väntar...

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-18 20:09

helt riktigt med gamla skärmar, nu har du väl inte laddat ner fullupplösta filmer?
Några sekunder tar över 96Mb i anspråk.

As of this writing, Canon in Australia, Korea and Japan have all posted official information on the "black dots" problem impacting the Canon EOS 5D Mark II. Two of the three service notices posted by these sales companies indicate that Canon is developing a firmware update to address the problem, as well as an instance of vertical banding that can occur when the camera is set to sRAW1.

Grattis alla oss som inte fick en 5D II, vi kan nu ägna helgen + julen att umgås med familjen, äta gott och bara ta det lugnt.

Hälsningar från "jag är f-n inte bitter" Snoopy

Jag pratade med min kusin idag, han har köpte en sådan. Han jobbar en del åt SVT och hade använt den att filma b-kamera på en produktion, skådisarna fattade inte att han gick runt och filmade, han hade ju bara en stillbildskamera.

Hurra!

Åkte förbi Media Markt i Barkarby och de råkade ha ett exemplar på hyllan. Får en till 24-105:a förvisso, men den ska väl gå att kränga för en slant. Julen är räddad!

  • Medlem
  • 2008-12-20 19:50
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Hurra!

Åkte förbi Media Markt i Barkarby och de råkade ha ett exemplar på hyllan. Får en till 24-105:a förvisso, men den ska väl gå att kränga för en slant. Julen är räddad!

Häftigt att de bara råkade ha den där!

Jag hoppas på att 24-105:an börjar sjunka i pris i och med detta.

Ursprungligen av CKOTG:

Häftigt att de bara råkade ha den där!

Jag hoppas på att 24-105:an börjar sjunka i pris i och med detta.

Lämna ett bud till mig.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-12-21 01:38

Varför envisas dom att slänga in 24-105 i varenda paket...hade dom bakat in 24-70 eller något vettigare optik så hade man ju slagit till direkt men nu får det ju bli separat hus istället.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-22 18:56

jag håller på att utvärdera 24-105, de första 24-105 var ingen hit när de kom men Canon har i tysthet förbättrat gluggen , hur bra den står sig mot 24-70 återstår att se.
Mitt exempar av 24-70 är utplockat efter att ha testat 3 st, variationerna av 24-70 är stora , speciellt runt 24mm.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-12-22 20:10

Miri. Har du testat 24-70 med nya MkII:an. Tänkte mest på hur den är ute i kanterna. Har själv ett hyfsat ex av 24-70 som jag hoppas på att det håller för fullformat.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-29 01:32
Ursprungligen av onnyt:

Miri. Har du testat 24-70 med nya MkII:an. Tänkte mest på hur den är ute i kanterna. Har själv ett hyfsat ex av 24-70 som jag hoppas på att det håller för fullformat.

vädret har varit helkass här i Lund, jag är själv nyfiken på hur 24-105 står mot mitt ex av 24-70.
nu säger inte det så mycket eftersom mitt 24-70 är noga utvalt av 3 st gluggar och jag vet inte hur ditt exemplar är. ( mitt är bra korrigerat och är hyggligt bra)
Men jag återkommer med hur min 24-70 är i jämförelse med 24-105.
Jag har dock visat skilnaden på hur ett fast objektiv 50mm/1.4 är mycket bättre än 24-105 på 50mm båda nerbländade till 5.6 En liten jämförelse mellan 5d och 5dmk2 - Sidan 20 - Fotosidans Forum
Jag har därför köpt en 50/1,4 som mitt andra referensobjektiv dvs runt 50mm, tidigare har jag 100mm macro som fungerar utmärkt med en 24x36mm stor sensor.

Senast redigerat 2008-12-29 01:43
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-30 13:02
Ursprungligen av onnyt:

Miri. Har du testat 24-70 med nya MkII:an. Tänkte mest på hur den är ute i kanterna. Har själv ett hyfsat ex av 24-70 som jag hoppas på att det håller för fullformat.

Jag har nu jämfört mitt exemplar av 24-70 och även 24-105 mot ett 50/1.4 och tillsammans med 5dmk2.
Vill du ha bra upplösning över hela ytan så är det ett fast 50mm som gäller.

Jag har också tittat på hur olika objektiv uppträder med 5dmk2 och behovet att microjustera AF. Även en kollega Lennart Aspman mfl delger sina fynd.
Du kan läsa det här på Fotosidan http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101118&page=32

Läser du några sidor tidigare så tar vi upp problemet med absolut skärpeplan och där AF är ställd och hur microjusteringen kan hjälpa och i vissa fall inte avhjälpa problemet, det gäller främst då problem med 100mm macro där justeringsmånen inte räcker till för mitt exemplar och en annans medlems 100mm macro

"To Owners of the EOS 5D Mark II Digital SLR Camera

Thank you for using Canon products.

We have learned that some users of the Canon EOS 5D Mark II digital SLR camera have identified two types of image quality phenomena that appear under certain shooting conditions.

Black dot phenomenon (the right side of point light sources becomes black)
Vertical banding noise
We are currently investigating and analysing the causes, and examining measures to reduce or eliminate these phenomena by providing correction firmware. An announcement will be made on www.canon-europe.com as soon as measures have been determined.

Details of the phenomena and shooting conditions under which they are likely to occur are as follows.

1. Black dot phenomenon (the right side of point light sources becomes black)
When shooting night scenes, the right side of point light sources (such as lights from building windows) may become black. The phenomenon may become visible if the images are enlarged to 100% or above on a monitor or if extremely large prints of the images are made.

2. Vertical banding noise
If the recording format is set to sRAW1, vertical banding noise may become visible depending on the camera settings, subject, and background.
Vertical banding noise is not noticeable if the recording format is set to sRAW2.
Vertical banding noise does not occur if the recording format is set to RAW or JPEG.
Noise can be reduced if C.Fn II-3: Highlight tone priority is set to 0: Disable.

Canon apologizes for any inconvenience caused and thanks photographers for their patience.

----------
Canon gör det igen, kan de nu för tiden ens släppa en produkt som inte är behäftad med "barnsjukdomar". Sen gillar jag formuleringen "examining measures to reduce or eliminate these phenomena". Så man kan inte ens vara säker på att de kan fixa problemet fullt ut, trodde halva poängen med 5D II var lågt brus och högt ISO. Pinsamt igen Canon!

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-29 01:44

Snoopy
Vi är nu två fotografer i Lund som har kameror som inte är behäftade med beskrivna fel

Det borde vara som att vara gravid, antingen är man det eller inte Någon tekniskt kunnig som har något förslag på vad som ev. är orsak och om det skulle kunna vara knutet till brännvidd e.dyl. I alla fall då Canon själva går att ut med att det skall komma en fix så något fel lär det vara.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-30 02:07

Ja eller så kan man vara skengravid. (slå upp det du)
tanken har aldrig slagit dig att det kan vara en serie med kameror som är behäftade med felet?
Oavsett graviditet så har varken min kamera eller min kollegas kamera uppvisat svarta prickar..

Så du menar att de uppkomna prickarna inte är verkliga utan inbillade då du för skengraviditet på tal? Kanske Canon skall lägga ned sin fix?

http://www.slashgear.com/canon-5d-mark-ii-early-bug-reports-black-spot-artifacts-0725482/

http://news.cnet.com/8301-17938_105-10118622-1.html

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-30 12:50
Ursprungligen av Snoopy:

Så du menar att de uppkomna prickarna inte är verkliga utan inbillade då du för skengraviditet på tal? Kanske Canon skall lägga ned sin fix?

Canon 5D Mark II early bug reports : Black-Spot Artifacts - SlashGear

Black spots afflict Canon's new SLR | Crave - CNET

Har du svårigheter att förstå?
Att prickarna som har uppkommit hos en del 5dmk2 och finns där har jag inte ifrågasatt.
Jag säger bara att min kamera , inte heller min kollegas kamera uppvisar dessa, jag har nu testat kameran sedan en längre tid och provocerat mitt exemplar för att försöka få fram dessa, jag har även lagt upp rawfiler så alla som vill kan ta del av dom.

Senast redigerat 2008-12-30 13:12
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-30 20:19

Har nu testat ett antal objektiv på 2st 5dmk2 kamerahus och där endast i ett fall ett objektiv la skärpan korrekt och utan att objektivet behöver justeras vad det gäller microjustering.
AF test med 2st 5dmk2 och ett antal objektiv

Tillsamman med två kollegor så gick vi igenom Af på två 5dmk2 hus och ett antal objektiv
Testade var 100mm macro
150/2.8 Sigma macro
85/1.8
85/1.2
2 st 50/1.4

I ett enda fall klarade 5dmk2 att tillsammans med objektivet att sätta skärpan exakt och det var med Sigma 150/2.8 , distans till testmotiv 2,5 meter

Övriga objektiv fick justeras in med +- 5-8 skalenheter.
Båda kamerorna uppträdde idenstiskt med de utvalda objektiven.
100mm macro från Canon justerades vid 2.5 m till testmotivet med +8 enheter, flyttades kameran fram till ca 1,2m fick objektivet justeras med +20 enheter , objektivet uppträdde lika med båda kamerahusen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-30 23:14

Ett tag var jag rädd att mitt 5dmk2 uppträdde underligt med mina objektiv, men genom kontroll mot ett annat 5dmk2 kamerahus så uppträdde de likvärdigt. Det märkliga är dock att bara Sigma 150/2.8 tillsammans med 5dmk2 klarade att lägga skärpeplanet exakt, övriga objektiv fick justeras antingen vad det gäller backfokus eller framfockus för bästa skärpeinställning.

Grattis till svarta prickar miri, den som söker han finner
Tur att man inte fått nya 5D II verkar ju skapa en hel del gråa hår. Plåtade analogt hela julen man vet vad man har och vet vad man får och sett till kvalité så räcker det och blir över och så skönt att slippa gräva ned sig i teknik och istället ägna sig åt fotograferande.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-06 14:31

Jo, du har läst fotosidan, försökte lägga upp det även här men 99 var nere för service. Vid 2 fyrverkeribilder kunde jag upptäcka svarta prickar , båda bilderna starkt överexponerade med klippta högdagrar i 3200iso, explosion mot nattsvart himmel.
Ingen normalsituation med andra ord.

Bevaka tråden