Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon EOS 5D mark II

Tråden skapades och har fått 511 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det folk från lunarstorm som tillfrågats?

Ursprungligen av Chaosstar:

Så vad kan då ”evolution” stå för?
Evolution = utveckling, frågan är bara hur mycket…

Förslag som nämnts på nätet är t.ex:

  • Spegellös (är inte det på tiden?)

  • 16/9 (Jag tycker det verkar dumt, jag hade hellre tagit 1/1, vore inte 36x36mm möjligt med samma objektiv?)

  • Inbyggd GPS (Om inte batteritiden påverkas nämnvärt så ge mig)

  • Videofunktion (Tror inte vi är där än, men det blir ju intressant då man kan välja bilder ur en film i efterhand, Full HD 1080p är ju inte användbart för det t.ex.)

  • Bildstabilisering i huset (Inget jag tror på nu, men varför inte?)

  • Utökad vädertätning, bättre än i 1D mark III (En vattentät systemare vore coolt, men knappast)

  • Ställbar kropp (T.ex. låta EFS linser fungera även på fullformatarna vore väll möjligt, frågan är behovet)

  • Fler inställningar till RAW-filen, t.ex. ISO (Om några år kanske?)

  • Dubbla minneskort (Gärna det och möjligheten att spra på båda samtidigt som säkerhet.)

  • Helt ny sensorteknik (Inte än, digi IV it is!)

Ursprungligen av Snoopy:

Är det folk från lunarstorm som tillfrågats?

Heh jo precis.
Samlade gissningar från div forum och journalister, finns ju betydligt fler mer osannolika gissningar också om man tittar runt lite. (Inom parentes mina egna kommentarer till punkterna ovan.)

Jag håller dock inte riktigt med om Lunarstorm jämförelsen om du menar att du ser punkterna som osannolika i framtida systemkameror. Dock om du menar som kommande features i nästa 5D så håller jag med, man ska nog inte hoppas på speciellt mycket av det ovan.

Problemet som vi i Apple världen är speciellt medvetna om är ju just det att slår man på stora trumman ”Evolution!” så får man räkna med många besvikna som trodde att mirakel skulle komma.

Om det är en ersättare för 5D så är det inte i första hand en digital lekstuga. Med all respekt för olika kunskapsnivåer och att alla får önska vad de vill men det blir lite löjligt när folk skall ha den senaste värsta kameran och så vet man knappt hur en bländare används. Mycket tekniksnack och lite fokus på handhavande, vill man ha en ex. vattentätt kamera då får man köpa ent lämplig kamera och hus och inte hoppas att man bygger in allt möjligt. Jag vill ha en kamera av fotografer för fotografer, känns alltmer avlägset när tillverkarna går vilse i den digitala lekstugan. jmf. med förr! Hasselblad 500, Leica M, Nikon F2, Canon F1. På sin tid var dessa kameror för yrkesmän, det tänket känns väldigt långt borta idag.

hmm...

Kan bara hålla med dig i det du skriver.

Hur som helst har det dock blivit svårt att sista tiden förstå hur de stora kameratillverkarna tänker, alla vill komma med funktionen som ingen viste att de behövde, men som sen ingen vill vara utan. Vi kommer nog att få se en del chansningar i teknik även på proffssidan.

Ska verkligen bli intressant att se vad som kan komma i framtida systemkameror, utvecklingen kan ju ta helt oväntade nya vägar till skillnad från film-tiden som var mer låst.

Men just nu hoppas jag mest på en upphottad 5D så jag kan få mig en ny kamera.
Till dess är den här tråden terapi, hehe

På samma sätt som jag gillar iPod för att Apple inte har stoppat in ficklampa, radio och konservöppnare, misstrivs jag med dagens kameror som mer påminner om MS Office, det finns 100 funktioner och de stoppar in 30 nya för varje modell och användarna utnyttjar knappt 5% av funktionerna. Låt oss i alla fall hoppas att Canon fått ordning på sitt bedrövliga fokussystem, det vore ju en bra start.
BTW. Schysst uppdatering av nya 5D Chaosstar

Vad är det för funktionsöverflöd i t.ex. Nikon D700 som du retar dig på?

Har ingen Nikon D700, vet och kan inget om Nikon D700, bryr mig noll om Nikon D700. Så jag kan inte uttala mig Nikon D700. i övrigt vore fel att kapa tråden. Men starta en ny tråd så kan jag tala om vad som är viktigt för mig och allt som inte är viktigt för mig är just funktionsöverflöd för mig.
Låt mig bara hoppas att Canons nya 5D inte har videoinspelning för det sköter jag bra med min videokamera. Inbyggd blixt, för den går inte att rikta, är för svag och suger batteri. Menlösa gimmicks som inbyggt elektroniskt vattenpass för det har jag separat som är 100ggr mera exakt och går fortare och enklare att läsa av. Ett minimum av knappar och menyer + under menyer att gräva ned sig i för en massa inställningar som man knappt vet hur de fungerar i teorin och inte har en susning om hur man skall använda i praktiken. Kort och gott ge mig en kamera som jag enkelt kan behärska och inte en kamera som gör mig slav under tekniken!

Ursprungligen av Snoopy:

Låt mig bara hoppas att Canons nya 5D inte har videoinspelning för det sköter jag bra med min videokamera.

Jag tycker att det vore råhäftigt att videofilma med ett macro eller fisheye objektiv. Och så vidare. Så jag hoppas att de stoppar in video eftersom man förhoppningsvis inte måste använda den bara för att den finns.

Ursprungligen av Snoopy:

Inbyggd blixt, för den går inte att rikta, är för svag och suger batteri.

Jag hoppas på inbyggd blixt eftersom den faktiskt fungerar helt okej för enklare fill flash utomhus. Så slipper man släpa med en lös blixt om man inte behöver. Det är också kul med inbyggd blixt om man vill använda trådlös blixtstyrning.

Ursprungligen av Snoopy:

Menlösa gimmicks som inbyggt elektroniskt vattenpass för det har jag separat som är 100ggr mera exakt och går fortare och enklare att läsa av.

Jag tycker att det vore väldigt trevligt med en virtuell horisontfunktion eftersom det kan underlätta de dagar man råkar ha lämnat både stativet och vattenpasset hemma. Huruvida det är exakt eller inte är väl svårt att säga innan vi vet om det finns?

Ursprungligen av Snoopy:

Ett minimum av knappar och menyer + under menyer att gräva ned sig i för en massa inställningar som man knappt vet hur de fungerar i teorin och inte har en susning om hur man skall använda i praktiken. Kort och gott ge mig en kamera som jag enkelt kan behärska och inte en kamera som gör mig slav under tekniken!

Jag hoppas att de inte offrar smarta knappfunktioner bara för att hålla nere antalet knappar. Förhoppningsvis har de tagit en ordentlig titt på Nikons senaste kameror som är rena under av ergonomi, logik och funktion. En mängd knappar men det känns ändå lätt att få kontroll över kameran.

Du kanske ska titta närmare på denna?

Leica Camera AG - Photography - M8

Jag håller nog med Snoopy, inget onödigt tjafs som video och otillräcklig inbyggd blixt, tack! (men gärna virtuellt vattenpass!) Skulle var tacksam om Canon höll den typen av features och experimenterande till konsumentmodellerna. Har en Canon G9 (förutom 5D förstås) och den är just den digital lekstuga Snoopy talar om. Tar ofta så lång tid att ändra i inställningarna att motivet hinner försvinna innan man är klar. Tycker nuvarnade 5D har lagom nivå av inställningar; varje inställning fyller en användbar funktion och det går snabbt att hitta och ändra. Självklart har en del hänt sedan augusti 2005 då nuvarande modell kom, så en viss "Destined Evolution" kommer vi säkert att få se inte bara i tekniska landvinningar, utan även i handhavande, menyer och ergonomi.

Har inte heller testat Nikon D700, men många talar ju gott om den i flera avseenden. Nu har väl Canon och Nikon lite "olika kultur", men man kan ju anta att de sneglar på sina konkurrenter. Upplösningen är dock för låg (12MP). Bilderna bör helst hålla för utfallande tryck och uppslag i 300 dpi utan interpolering, och till det behövs ca 18MP.

Vi får snart se vad de har hittat på!

Ursprungligen av Björn Nordström:

Jag håller nog med Snoopy, inget onödigt tjafs som video och otillräcklig inbyggd blixt, tack! …

Man får tydligen bita i det sura äpplet och med videofunktion, men inbyggd blixt slapp jag i alla fall. Det viktigast för mig är sensor med fler bildpunkter, och där ser verkligen Canon ut att leverera! 21 MP är en stor förbättring och håller för uppslag i magasin utan interpolering, precis vad jag önskade. Bättre tonomfång och lägre brus är också nyheter av stort värde. Live View och dammreduktion är också bra, men video-feature i HD känns mer som en "kul grej".

Bra prestanda och attraktivt pris gör att den nya EOS 5D Mk II kommer att bli en succe. Scandinavian Photo säljer den för 18 796 + moms (23 495 kr). Det blir beställning närmaste veckorna.

Ursprungligen av Björn Nordström:

Man får tydligen bita i det sura äpplet och med videofunktion, men inbyggd blixt slapp jag i alla fall. Det viktigast för mig är sensor med fler bildpunkter, och där ser verkligen Canon ut att leverera! 21 MP är en stor förbättring och håller för uppslag i magasin utan interpolering, precis vad jag önskade. Bättre tonomfång och lägre brus är också nyheter av stort värde. Live View och dammreduktion är också bra, men video-feature i HD känns mer som en "kul grej".

Bra prestanda och attraktivt pris gör att den nya EOS 5D Mk II kommer att bli en succe. Scandinavian Photo säljer den för 18 796 + moms (23 495 kr). Det blir beställning närmaste veckorna.

ha,ha,ha då är vi två videofunktionen kunde jag verkligen klarat mig utan. Och printfunktion från kameran, seriöst är det någon som någon gång använt den? Hade föredragit FW800 före HDMI. Också konstigt att kör man med WFT-E4/E4A så är bara ut skruva dit, men kör man med batterigrepp BG-E6 så måste man ta bort batteriluckan.
Något som inte kommit upp som kommer att bli fruktansvärt jobbigt är att laddaren bara laddar ett batteri åt gången, hur smart är det om man kör med batterigrepp?
3,9 b/s läste jag någonstans var för att AF skulle hänga med, förvånar inte. för det sista Canon behöver är ännu en modell som inte hänger med. För mig räcker det mer än väl, jag är lite som H. Newton (ni som såg K-special).
Undrar just hur länge det dröjer innan de kan sprida fokuspunkterna över hela ytan eller en mycket störe del av ytan, så jobbigt att fokusera flytta, fokusera flytta. Skall faktiskt köpa mattskiva Eg-S Super Precision Matte och börja köra manuellt och se om inte det fungerar bättre för porträtt. Så är den stora frågan hur lång tid efter man får kameran som man får vänta tills det går att jobba med RAW i Aperture och PS.

Något som är bra är att man har mycket bättre koll över batteri och förbrukning.
Canon Digital Learning Center - EOS 5D Mark II: Battery Management with the New LP-E6 Battery

PS. Kommer inte att beställa från Scandinavian, tycker de är lite dryga och ligger alltid lite, lite högre i pris än andra, det får bli från någon mindre ÅF.

Senast redigerat 2008-09-17 18:14
Ursprungligen av Snoopy:

Så är den stora frågan hur lång tid efter man får kameran som man får vänta tills det går att jobba med RAW i Aperture och PS.

Hoppas det går snabbt...

tja, med din logik Thomas, så kan jag säga att ibland har jag bråttom och hinner inte föna året när jag åker iväg till jobbet så en inbyggd hårfön i bilen hade varit perfekt.
Jäkligt jobbigt när det fastnar mat mellan tänderna och mobilen har jag alltid med mig så en liten tandtrådsrulle i mobilen, jag antar att Nokia jobbar på det för de brukar vara duktiga på att trycka in allt möjligt.
Gillar att lyssna på musik när jag fotograferar så jag hoppas verkligen att Canon i nya 5 II stoppar in en mp3-spelare och radio, mitt lokalsinne suger så en kompass hade varit topp och varför skall bara billigare kameror ta bilder när folk ler? Stoppa in det i värstingmodellerna också! Och ett område där man verkligen skulle vara i behov av multitool "allt i ett" är ju verktyg, tänk hammare, såg och borr allt i ett! Slippa leta och bära runt på en massa olika prylar när man kan ha allt i ett. För att inte snacka om programvara, ordbehandling, databas, bildbehandling, kalkyl allt i ett, slippa en massa med olika uppdateringar och en massa olika öppna program då skall man bara ha ett program och göra allt på ett ställe. Tryck in så mycket som möjligt, varför en massa med tråkiga begränsningar. säkert som någon, någon gång använder någon funktion typ.

Nej tack, en massa med halvtaskiga kompromisser och betala för sådant som jag inte använder. men tekniker och marknadsföringsavdelningen jublar säkert över att stoppa in video i DSLR men jag tror nog yrkesmän klarar sig utan. Spelar jag in video vill jag ha ljud och bra ljud, så om jag kan koppla in min Sennheiser mic till D90 så tar jag tillbaks allt, för det är väl inte så att den har lika avancerad ljudupptagning som super 8 kamerorna från 1960-talet
Men visst folk som köper prylar efter antal funktioner och inte efter behov och funktion finns det säkert gott om.

Min Canon 1D Mark II är den absolut sämsta kamera i handhandhavande och funktion jag ägt och de är några stycken. Fast det kunde varit värre jag kunde ägt en Mark III.

Har en M6, M8 är inte fullformat så den är inte så intressant.

Less is more.
Skönt att det finns kameraföretag som fortfarande är kompromisslösa

Things are simple at the top, he,he,he

Senast redigerat 2008-09-13 20:42
  • Medlem
  • 2008-09-13 21:17

En trevlig karl sade en gång "When it comes to tech, simplicity sells.", och jag är böjd att hålla med honom.

Med min logik?! Ta det lite lugnt med vilka åsikter du pådyvlar mig.

Det du beskriver med hårfönar i bilar och annat bjäfs är exempel på något som kallas "konvergens" - att två olika kategorier kommer samman i en produkt. TV och video hopbyggda. Mikro och ugn i ett. Kamera och telefon. Oftast funkar de inte, i vissa fall (det sistnämnda) är det en klockren matchning.

När du däremot kritiserar video, inbyggd blixt, "virtuell horisont" så handlar det om funktioner som är direkt relaterade till kameran i sig. Det är inte fråga om att stoppa in en MP3-spelare utan det handlar om att utöka kamerans möjligheter att låta användaren tillgodose sina kreativa önskemål.

Video t.ex. är självklart något som många hackar på eftersom det ju aldrig har funnits i kamerorna innan. Det ersätter inte den vanliga videokameran, men det utökar många människors möjligheter att realisera sina kreativa önskemål. Ta en titt på länkarna i D90-tråden. Inte det mest briljanta, men kameran har funnits i folks händer i en vecka... (Kritiken mot video på flickr är lika missriktad, för övrigt).

Det roliga är att detta händer typ varje gång något liknande händer. Passande nog lyckas du pricka in två av de tre mest ifrågasatta utvecklingarna de senaste året (video och inbyggd blixt i en "proffskamera", däremot var det kanske svårt att få in elektronisk sökare, EVF, i det...).

Det är kul att företag som Leica, ALPA m.fl. fortfarande finns och tillverkar produkter för folk som aktivt söker precis den känsla de ger, men det är också tur att branschen som sådan vågar förnya sig även när alla bakåtsträvare kritiserar dem för det.

Med det sagt kan du nog räkna med att EOS 5D II eller vad den än kommer att heta lär ha en mängd funktioner du helst hade sett att den varit utan... Många andra kommer dock att älska dem.

Nej jag pådyvlade dig inga åsikter, utan det var mer av typen bra att ha funktioner som man kunde slå ihop. Inbygd blixt har inget med kreativitet att göra och nu mer än någonsin så är den ju hopplöst fel då dagens kameror är bra på höga ISO. Och som upplättning utomhus så finns det en mängd varianter som är så mycket bättre. Yrkesmän efterfrågar inte kameror med inbyggd blixt utan det är väl mer glada amatörer och detsamma kan nog sägas om inbyggd video, om jag nu skall filma varför göra det med en mycket dålig kompromiss? Då kan jag ju lika gärna använda en helt värdelös telefon.

Skönt att Apple visar att man kan göra saker så mycket bättre genom att göra rätt = enkelt, jmf. iPhone med Nokias olika modeller där de vänder och vrider på design, stoppar in hur många funktioner och finesser som helst men användarna är helt lost och använder inte en bråkdel av möjligheterna.

Inte särskilt många av Hasselbladspristagarna som ens fotograferar digitalt. Dra vilken slutsats du vill! De du kallar bakåtsträvare är perfektionister och helt ärligt så tror jag inte man kan nå perfektion med ett verktyg som är en digital lekstuga framtagen av marknadsavdelningar. Att sedan en massa med människor finner glädje och använder dessa kameror kreativt betvivlar jag inte, men en kompromiss är och förblir just oftast en mycket sämre lösning. På samma sätt som det är att se en film på en telefon.

YouTube - watching Movies on the Phone

Senast redigerat 2008-09-14 08:55
Ursprungligen av Snoopy:

Inbygd blixt har inget med kreativitet att göra och nu mer än någonsin så är den ju hopplöst fel då dagens kameror är bra på höga ISO. Och som upplättning utomhus så finns det en mängd varianter som är så mycket bättre. Yrkesmän efterfrågar inte kameror med inbyggd blixt utan det är väl mer glada amatörer

"Yrkesmän" efterfrågar väl ändå de grejor som löser uppgiften så enkelt som möjligt, och inget annat? Anders Petersen klarar sig bra på en Contax T3. Den har för övrigt inbyggd blixt men han lyckas ju ändå ta rätt bra bilder... Tydligen så störs han inte så mycket av blixten... Det är väl fördelen med en inbyggd blixt? Att man inte behöver använda den...

Ursprungligen av Snoopy:

Inte särskilt många av Hasselbladspristagarna som ens fotograferar digitalt. Dra vilken slutsats du vill! De du kallar bakåtsträvare är perfektionister och helt ärligt så tror jag inte man kan nå perfektion med ett verktyg som är en digital lekstuga framtagen av marknadsavdelningar.

Den slutsats jag drar är att de pristagarna använder utrustning som löser uppgiften så enkelt som möjligt (se ovan) och att de helt enkelt inte ännu hittat en digital kamera de tycker levererar lika bra som deras analoga utrustning, alternativt känner de bara inte att de har kontroll över dem ännu.

Väldigt många proffs "når perfektion" med de digitala lekstugorna Nikon D3 och D300 (de har typ alla de funktioner du ondgör dig över). Tror dock inte att de är framtagna av marknadsavdelningar, de är alldeles för logiskt uppbyggda för det.

De enda jag kallar bakåtsträvare är de som gnäller i forum världen över för att en kamera helt plötsligt kan filma video.

Din iPhone och Nokia referens är för långt från ämnet för att egentligen beröras, men min Nokia E71 är inte bara lätt att använda, jag kan också hantera både min jobbmail (Lotus Notes) och min hemmail (POP/SMTP) via den på ett föredömligt sätt. Det vill säga, som yrkesman är telefonen ett arbetsredskap för mig och Nokia E71 löser uppgiften klart bättre än den digitala lekstugan Apple iPhone som är cool men ack så sjukt begränsad på alla sätt och vis vad gäller dess funktion som ett kommunikationsredskap (fast air hockey är rätt coolt första gången man ser det).

Vad gäller EOS 5D II lär den säkert innehålla en hög funktioner som du tycker är onödiga. Det fina i kråksången är att du förmodligen inte kommer att vara tvingad att använda dem. Med lite tur har Canon tagit bort printknappen också...

edit: För övrigt, det finns egentligen inget i ovanstående som du behöver svara på, så låt nu den här tråden återgå till ämnet. Du kan övergå till att klaga på EOS 5D II när den har släppts istället.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

"Yrkesmän" efterfrågar väl ändå de grejor som löser uppgiften så enkelt som möjligt, och inget annat? Anders Petersen klarar sig bra på en Contax T3. Den har för övrigt inbyggd blixt men han lyckas ju ändå ta rätt bra bilder... Tydligen så störs han inte så mycket av blixten... Det är väl fördelen med en inbyggd blixt? Att man inte behöver använda den...

Tro mig när jag säger att A.P inte skulle gråta om det inte fanns en inbyggd blixt i T3 och antalet gånger han använder blixt är nog väldigt lätträknade.
Fattar fortfarande inte hur något kan bli till en fördel pga. av att man inte behöver eller använder något. För allt som stoppas in är ju inte gratis.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Väldigt många proffs "når perfektion" med de digitala lekstugorna Nikon D3 och D300 (de har typ alla de funktioner du ondgör dig över).

jag skrev att videofilma med en DSLR är en dålig kompromiss. Jag har aldrig nämnt D3 eller D300, På vilket sätt lyckas man nå perfektion genom att videofilma med en Nikon D90!

Ursprungligen av Thomas Weigle:

De enda jag kallar bakåtsträvare är de som gnäller i forum världen över för att en kamera helt plötsligt kan filma video.

Så alla som inte tycker som du gnäller?

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Din iPhone och Nokia referens är för långt från ämnet för att egentligen beröras, men min Nokia E71 är inte bara lätt att använda, jag kan också hantera både min jobbmail (Lotus Notes) och min hemmail (POP/SMTP) via den på ett föredömligt sätt. Det vill säga, som yrkesman är telefonen ett arbetsredskap för mig och Nokia E71 löser uppgiften klart bättre än den digitala lekstugan Apple iPhone som är cool men ack så sjukt begränsad på alla sätt och vis vad gäller dess funktion som ett kommunikationsredskap (fast air hockey är rätt coolt första gången man ser det).

är det pga. av att iPhone saknar möjlighet till videofilmning och MMS som du dömer ut den som ett kommunikationsredskap? Själv tycker jag det är befriande att inte ha en massa knappar som tar upp 3/4 av ytan när jag t.e.x surfar, läser text mm. Men det är ju bara min åsikt som bakåtsträvare att iPhone är klart överlägsen Nokias knapptelerfoner och virriga GUI.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Vad gäller EOS 5D II lär den säkert innehålla en hög funktioner som du tycker är onödiga. Det fina i kråksången är att du förmodligen inte kommer att vara tvingad att använda dem. Med lite tur har Canon tagit bort printknappen också...

Det stora problemet är inte att det finns en massa funktioner som jag inte använder, problemet är att jag tvingas att betala för sådant jag inte vill ha och inte använder, det tar plats och det är ivägen. Frågar du mig så kan Canon gärna ta bort 10 knappar och ca. 100st inställningsmöjligheter och istället lägga in en mekanisk tid på nya 5D II

Fantastiska fjärrkontrollers, man behöver ju inte använda alla knappar om man inte vill Det är väl skönt att vi är olika och föredrar olika saker!
YouTube

Snoopy, vi kan hålla på och älta detta länge, men det känns ganska meningslöst.

Mina reflektioner:

Du uttalade dig kategoriskt om att inbyggd blixt suger och att bara amatörer vill ha det, alltså är det värdelöst och har inget i kameran att göra. Det är din åsikt, ingen sanning, och många av de "proffs" som du använder för att ge tyngd åt din egen åsikt har uttalat sig positivt om den inbyggda blixten i t.ex. D700 - kanske enbart för att den fungerar som en oerhört smidig och effektiv trådlös utlösare av andra blixtar men ändock.

Du uttalade dig kategoriskt om digitala lekstugor och 100 funktioner som du inte använder, bl.a. inbyggt vattenpass. Just den funktionen, tillsammans med mikrofon (gissningsvis en till funktion du inte vill ha) finns på Nikon D3. Trots, eller kanske tack vare, de många funktionerna har "proffsen" varit snabba att anamma den.

Du uttalar dig svepande om "perfektion" och att video inte har något med det att göra. Jag vågar sätta en slant på att vi inom ett år kommer att ha fått se mängder med oerhört kreativa sätt att använda videon på D90 av kreativa personer som ser möjligheter, inte begränsningar. För övrigt tycker jag att du ska vara försiktig med att använda begreppet "perfektion" i detta sammanhang, för när det gäller konst och kreativt uttryck har många försökt sig på att definiera perfektion genom åren och varje gång har det handlat om att bibehålla status quo och följa uttalade regler... Förändringar har alltid kommit tack vare människor som vågade bryta mot konventionen om vad perfektion var.

Resten lämnar jag därhän. Vad gäller telefoner så beskrev jag precis vad det var: jag vill kunna tanka mail från flera olika typer av mailservrar till min telefon och jag vill kunna synka kalendern med vilken kalender som helst, inte bara iCal. Det behöver jag. Alla har inte samma behov som du, nämligen. (Björn skrev tidigare att han höll med dig, men ville ha det digitala vattenpasset...).

hehe

Bilden är fejk men visar inbyggt grepp.

Personligen vill jag inte ha inbyggt grepp på en ny 5D.
Vad tycker ni andra?

Canons kameror är ju löjligt tjocka, allt blir mycket tunnare datorer, telefoner mm. så jag vill ha en mycket tunnare och lättare kamera. Och gärna en laddare som inte har samma volym som en tegelsten.

Kamerahus djup.
Canon F1N ca. 40mm med batterigrepp och vänster sidan ca. 35mm
Leica M6 ca. 33mm
Olympus OM4 ca. 30mm
Canon 1D Mark II ca. 67mm och på vänstersidan 55mm

När är det sagt att nya 5D skall lanseras?

Ursprungligen av Snoopy:

När är det sagt att nya 5D skall lanseras?

Klockan 06.00 den 17 september är det pressträff.
Minst en ny systemkamera ska lanseras, om det är en nya 5D återstår att se, fast mycket pekar åt det hållet.

Blir det en EOS 500D blir jag besviken, blir det en ny 1D blir jag förvånad.

Ursprungligen av Chaosstar:

Klockan 06.00 den 17 september är det pressträff.
Minst en ny systemkamera ska lanseras, om det är en nya 5D återstår att se, fast mycket pekar åt det hållet.

Blir det en EOS 500D blir jag besviken, blir det en ny 1D blir jag förvånad.

EOS 55D, EOS 500D och EOS 1100D...

5D II senarelagd till 2016 eftersom Canon måste uppdatera den för att matcha Sony a900...

Om det är slimmat skulle jag inte ha något emot det. Egentligen är det väl bara höjdbildsfotografering som man vill ha smidigare. Extra batteri och vikt är inte så kul. Å andra sidan så är ju inte balansen något vidare på nuvarande 5D med tyngre/längre optik.

Det roligaste med kommande uppdateringsvåg är, tycker jag, Zeiss ZE!

Ja, 5D är verkligen knubbig och oskön att hålla i. Fotograferade för ett tag sen med min gamla Fm2 och det kändes som man var ute med en fjäder. Underbart skönt. Och jag brukar ändå ibland släpa runt på en RZ och plåta handhållet. Men småbild ska vara smidigt och lätt annars är det inte så mycket vits. Fast den perversa 10-faldiga dubbleringen av priset på mellanformat är inget roligt skämt det heller..

Bevaka tråden