Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa första systemkamera

Tråden skapades och har fått 221 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-01-19 18:35

Håller med om att pixelracet ofta får "betalas" i form av brus vid höga isotal.
Men alla skriver att man kan skriva ut olika storlekar hit och dit.
Jag skriver inte ut någonting men eftersom mina gluggar ger bra skärpa och hög upplösning skulle det inte sitta fel med fler pixlar. Detta vid crop, beskäring av bilden
i datorn. Det är då man behöver dem, de beryktade megapixlarna...

(Ja ja vet att en duktig fotograf beskär i sökaren, men man hinner inte alltid)

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-01-19 18:53

Bra gluggar ?!?
Ja det är absolut det viktigaste !
Jag som Jobbar som Fotograf och ser kolegor på fältet ser att en ny trend är tillbaka..
Det är dom Ljusstarka Fasta gluggarna.. Helt annan kontrast skärpa färgåtervining
man kan inte ens jämföra med Zommar.. även dom ligger runt 15-20 lock och slutar
på 2,8
+ man får ett helt enkelt nytt perspektiv att utgå i från.. like old days..
och jag lovar krativiteten ökar drastiskt!

21 24 28 35 50 85 105 180 eller 200 300 osv / och ljusstarkt

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-19 20:18

Rätt pinsam fråga, men hur sjutton zoomar man med t ex en Nikon D40? Var sitter zoomreglaget? Är van att det finns en spak vid utlösaren från digitala kompaktkameror. Och har aldrig använt en systemkamera. Verkar som det är På/Av vid utlösaren, där jag är van att ha spak för zoom.

Ursprungligen av Reisan:

Rätt pinsam fråga, men hur sjutton zoomar man med t ex en Nikon D40? Var sitter zoomreglaget? Är van att det finns en spak vid utlösaren från digitala kompaktkameror. Och har aldrig använt en systemkamera. Verkar som det är På/Av vid utlösaren, där jag är van att ha spak för zoom.

Du zoomar genom och vrida på objektivet, enkelt sagt!

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-19 20:44
Ursprungligen av Mikael E:

Du zoomar genom och vrida på objektivet, enkelt sagt!

Aha, på så vis. :"> För en som mig, som inte testat innan, är det mer finkänsligt med detta sättet eller? Bättre precision?

Ursprungligen av Reisan:

Aha, på så vis. :"> För en som mig, som inte testat innan, är det mer finkänsligt med detta sättet eller? Bättre precision?

Nu är jag precis nybliven ägare till en D40 och min första dslr (endast 5 timmar), men personligen tycker jag att det känns mer precist efter det lill jag hinnit med och bekanta mig med dslr-världen.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-19 22:32
Ursprungligen av Mikael E:

Nu är jag precis nybliven ägare till en D40 och min första dslr (endast 5 timmar), men personligen tycker jag att det känns mer precist efter det lill jag hinnit med och bekanta mig med dslr-världen.

Aha, va skoj! Ok, så du har nyligen köpt en D40. Ja, nästa helg ska jag köpa en likadan modell. Jag ser fram emot att bekanta mig med en systemkamera och sedan ut och plåta som bara den. Träning ger färdighet. Mängdträning ger kvalité

Ursprungligen av Reisan:

Som en fotnot kan man ju nämna att "förr i världen" när man vred på objektivet så ställde man in skärpan. Sedan kom datorerna i kamerorna - autofokus.
Så numera när man vrider på objektivet är det (oftast) zoom-läget man rattar in...

Förr ställde man även in bländaren med en ratt längst in på objektivet. Detta sköter man numera med högernäven. Jag har t ex TVÅ rattar på Pentaxen, en bakre som normalt väljer bländare, främre oftast slutartid. ..och de ändrar funktioner beroende på vilket läge kameran är ställd i...

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-19 22:40
Ursprungligen av Goflorp:

Som en fotnot kan man ju nämna att "förr i världen" när man vred på objektivet så ställde man in skärpan. Sedan kom datorerna i kamerorna - autofokus.
Så numera när man vrider på objektivet är det (oftast) zoom-läget man rattar in...

Förr ställde man även in bländaren med en ratt längst in på objektivet. Detta sköter man numera med högernäven. Jag har t ex TVÅ rattar på Pentaxen, en bakre som normalt väljer bländare, främre oftast slutartid. ..och de ändrar funktioner beroende på vilket läge kameran är ställd i...

Ok, där är en ratt för högertummen på D40, antar att den är för bländare eller slutartid. Ok, bra bakgrund och info om vridreglaget på objektivet.

Autofokus är skräp, man vet aldrig vem eller vad den fokuserar på, och det är ofta långsamt. Man får vänta på att få veta hur den gjorde fel åt mig. Kompaktkamerorna är ofta jättedåliga på manuellt fokus. Du talar om två rattar som "normalt" väljer bländare och slutartid. Kan man ha manuellt fokus där?

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-21 10:45
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Autofokus är skräp, man vet aldrig vem eller vad den fokuserar på, och det är ofta långsamt. Man får vänta på att få veta hur den gjorde fel åt mig. Kompaktkamerorna är ofta jättedåliga på manuellt fokus. Du talar om två rattar som "normalt" väljer bländare och slutartid. Kan man ha manuellt fokus där?

Nix, manuell fokusering gørs på objektivet på en systemkamera. Delar inte din uppfattning om autofokus, det fungerar mestadels bra, det gæller att læra sig i vilka sitationer det inte fungerar.

Jag står lite på Ragnars sida - en dåligt fungerande autofokus är sämre än bara manuell fokus. Däremot är jag tveksam till det dikotoma "autofokus är skräp".

Har man tillgång till ett dåligt fungerande AF-system i sin SLR, eller DSLR, och felfunktionen är tydlig, märkar man det lättare än om det bara felfokuserar med några cm. På en kamera med sensor 6,6x8,8mm gör någon dm varken hit eller dit, men i en SLR med APS-C- eller FF-sensor, är det förödande, särskilt på stora bländaröppningar.

I grunden handlar väl denna lite teknik-nördiga vinkling av diskussionen, dels om vad man prioriterat när man konstruerat AF-systemet i kameran, dels i vilken utsträckning man är beredd att ifrågasätta de "allmänt vedertagna sanningarna" om hur ett AF-system kan, och/eller skall, konstrueras.

<Reisan> jag är otroligt intresserad av Nikon D40 .
Kanske kan du skapa en tråd med dina erfarenheter?
Eller i alla fall skriva hur det går här i denna tråden
//Svante

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-19 22:50
Ursprungligen av Kidmaster:

<Reisan> jag är otroligt intresserad av Nikon D40 .
Kanske kan du skapa en tråd med dina erfarenheter?
Eller i alla fall skriva hur det går här i denna tråden
//Svante

Jag kommer att köpa en Nikon D40 nästa helg. Det kommer ju ta lite tid innan jag har lärt känna kameran och även fått en del praktik med den. Men jag kommer att ge råd och tips utifrån mina erfarenheter längre fram.

Det har nämnts en del om just Nikon D40 i denna tråden. Läs igenom inläggen.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-19 23:06

www.fotosidan.se är intressant att läsa, som tipsades om tidigare i denna tråd. Många nybörjarfrågor som blir besvarade. Fotoskolan är helt ok. Jag kollar in bl a fototeknik som ges i olika delar. Favoritdelen än så länge är Rörelse och skärpedjup.

När det ändå pratas Nikon måste jag passa på att tipsa om www.d70sverige.se/forum

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-01-20 00:15

Om jag inte är helt fel på det finns det en Manual till huset!
i Nikons förpackningar + en CD med pdf steg för steg...

Bara ett litet tips från mörkret.. desutom får du nikon browser av nåt slag
för din dator..

därmot du skal givetvis kika på filstorlekar samt komprektionen av fil storlek
Allt skall vara large och high i jpg .. (tror nog inte du skal tänka på RAW)
+ ett 4gig Sandisk extreme 3 compacflach.. så klarar du dig bra

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-20 14:56
Ursprungligen av Trisen:

Om jag inte är helt fel på det finns det en Manual till huset!
i Nikons förpackningar + en CD med pdf steg för steg...

Bara ett litet tips från mörkret.. desutom får du nikon browser av nåt slag
för din dator..

därmot du skal givetvis kika på filstorlekar samt komprektionen av fil storlek
Allt skall vara large och high i jpg .. (tror nog inte du skal tänka på RAW)
+ ett 4gig Sandisk extreme 3 compacflach.. så klarar du dig bra

Tack för tipsen. Ja, manualen kommer jag att studera noga inledningsvis och sedan vid behov. Man kan ju lyckas att bränna fast saker även på ett teflonstekpanna.

Mycket att ta in i början, men jag tycker det är kul och intressant. Så det underlättar ju i processen.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-20 14:59

Jag har och använder Photoshop CS3 ofta. Är de medföljande programmen från Nikon användbart? Något praktiskt användande, som inte kan göras i PS CS3?

När det gäller filhanteringen från kamera till dator, så är det tänkt att flytta/kopiera från minneskortet till datorns hårddisk. Kommer att köra med minneskortläsare som ansluts via USB.

Reisan, jag rekommenderar köra det hela genom Adobe Lightroom 1.3

Från Lightroom kan du ställa in Backup (till extern HD), Katalogisera, Printa etc.
Vill du detalj-editera ett fota kan du ställa in att Photoshop laddas.

Livärdigt alternativ kan vara Apples Aperture, med det suger musten ur de flesta maskiner...

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-20 20:36

Från Lightroom kan du ställa in Backup (till extern HD), Katalogisera, Printa etc.

Livärdigt alternativ kan vara Apples Aperture, med det suger musten ur de flesta maskiner...

Ok, jag ska spana in Lightroom och Aperture. Jag har planerat att köpa extern hårddisk som backar upp mina foton från datorns interna hårddisk. Tack för tipset.

Senast redigerat 2008-01-20 20:47
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-03 19:08

Införskaffa nyligen Lightroom och såhär inledningsvis gillar jag programmet starkt. Har efterjusterat lite råformat foton som jag tagit och verktyget funkar bra. Gillar gränssnittet.

Jag håller med Goflorp, använd Lightroom eller Aperture (iPhoto är väl ganska ok också?). För egen del har jag en Lightroomlicens till salu, prövade den ett tag men tycker att Aperture är bättre.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-20 20:59
Ursprungligen av akerstrom:

Jag håller med Goflorp, använd Lightroom eller Aperture (iPhoto är väl ganska ok också?). För egen del har jag en Lightroomlicens till salu, prövade den ett tag men tycker att Aperture är bättre.

Aperture verkar najs! Av det lilla man läst om det på Apple. Allt i ett och ett arbetsflöde, låter ju verkligen bra. Överkomligt pris också. Fast jag får vänta ett tag med detta inköpet. Måste fördela utgifterna.

Skall man komma med ännu en "Moster-Greta-Pekpinne" så är det nog att se till att märk upp fotona i Lightroom så att du kan söka på dem. När man har 5000 foton är sökfunktionen gudasänd. Har man vid det laget inte märkt upp fotona så blir det väl aldrig gjort... Det blir helt enkelt en övermänsklig uppgift...

Och ha Backup! Om man sopar 5000 låtar går det alltid att ordna. 5000 foton som är hejdå.... det går ju aldrig ta nya....

Så fort kassan tillåter blir det en Apple-Time-Capsule och en Apple-Tv

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-20 19:49

Ang. att märka upp bilderna i Lightroom. Om jag börjar märka upp mina bilder i Bridge CS3 nu, och skaffar Lightroom senare, kommer märkningen följa med då?

Jag medger att jag tog i lite, men budskapet gick ju hem. Nej, AF är inte oanvändbart, men det är en mycket vanlig akilleshäl speciellt i kompaktkameror, svagheten som orsakar flest misslyckade bilder. En kamera kan ju inte veta att den inte ska fokusera på busken som är mitt emellan de två personerna man fotograferar, så man får tjafsa med att sikta på ena personen först. Men det värsta är att det tar så lång tid. Alla mina tidiga digitalkameror var plågsamma, man fick vara glad om de fokuserade på en sekund, och mycket ofta fokuserade de inte alls. Aktivt AF var enormt mycket bättre, men det missar ändå ganska ofta (fast mindre ofta och på kortare tid). Och min nyaste, Fuji F31fd, har just AF som sämsta punkt. Hade dessa kameror bara haft BRA manuellt fokus så hade det varit mycket lättare att ta sig runt de besvärliga situationerna, men det har de ju inte.

Då känns det väldigt intressant att kunna ha MF på en ratt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-21 21:10

Du har ju i princip MF på en ratt på alla DSLR kameror jag har sett. Ratten sitter någonstanns på objektivet, på mitt längst fram, men varierar. Tycker det funkar jättesmidigt, och använder det till alla bilder då det inte är jättebråttom att få rätt fokus.

Ursprungligen av DrStein:

Du har ju i princip MF på en ratt på alla DSLR kameror jag har sett. Ratten sitter någonstanns på objektivet, på mitt längst fram, men varierar. Tycker det funkar jättesmidigt, och använder det till alla bilder då det inte är jättebråttom att få rätt fokus.

Utmärkt, låter som bra nyheter för mig. Är det lätt att se när man har bra fokus också? Det är i så fall en viktig skillnad mot de klumpiga lösningarna på kompakterna, där man varken har bra kontroller eller ser vad man gör.

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-21 22:03
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Utmärkt, låter som bra nyheter för mig. Är det lätt att se när man har bra fokus också? Det är i så fall en viktig skillnad mot de klumpiga lösningarna på kompakterna, där man varken har bra kontroller eller ser vad man gör.

Det är inget problem, iom att du tittar genom objektivet i en SLR så ser du när motivet är i fokus. Har du synfel får du kalibrera sökaren efter det men sen fungerar det utmärkt.

Bevaka tråden