Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Clavia arbetar med uppdatering av G2

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-01-25 11:39

Fast vad jag fattar var det bara editorn och drivern?

Citat:

On January 24, 2008, members of the development team at Clavia began the process on updating the editor and the drivers for the Nord G2 Modular. The team are working simultaneously on a 32 bit and 64 bit Vista driver and an Intel compatible Mac version of the editor. We cannot estimate on a release date yet, this will be announced later.

The Vista drivers and the Intel-compatible editor will be available as a free download on this website when they are completed.

Read more about the Nord Modular G2 on our Product Pages. It was originally released in early 2004 and is still considered as one of the most flexible synthesizers on the market.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-25 13:30

Jag tycker det är roligt att de inte vet när dem ska vara klara och sedan har en annons där de söker nya programmerare bredvid.

I min hjärna så står det då: Vi ska göra det här, men vi måste anställa någon som kan göra det innan.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-01-25 14:06

När de ens börjat har dr.sokka gjort ca hundra nya funktioner till strumpbasen.. liksom..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-25 14:08

Dr. Sokka borde skicka brev till clavia:

För 2 miljoner gör jag erat OS. ANNARS!

Klippa ut bokstäver ur Aftonbladet och limma upp på papper.
Då skulle de nog få eld i brallan..

Ursprungligen av zthee:

Dr. Sokka borde skicka brev till clavia:

För 2 miljoner gör jag erat OS. ANNARS!

Klippa ut bokstäver ur Aftonbladet och limma upp på papper.
Då skulle de nog få eld i brallan..

Du menar skärmdumpa bokstäver från Aftonbladet..?

  • Medlem
  • 2008-01-25 15:14

Som Spanky säger så verkar det bara vara vista/mac-kompatibilitet som skall komma. Lite overkill att förannonsera en "kompatibilitetspatch". Dessutom som "Breaking News"!!!

Nä, om dom inte förtydligar och inom kort meddelar att det även blir en os-uppdatering, blir jag besviken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-25 17:59
Ursprungligen av Disko:

Som Spanky säger så verkar det bara vara vista/mac-kompatibilitet som skall komma. Lite overkill att förannonsera en "kompatibilitetspatch". Dessutom som "Breaking News"!!!

Nä, om dom inte förtydligar och inom kort meddelar att det även blir en os-uppdatering, blir jag besviken.

Det har varit mycket gnäll på electro-music senaste tiden och många har dragit sig för att köpa en G2, eftersom vi minns Modular classic och hur det gick med osx-editor och uppdateringar till den... Tror det är för att inte döda försäljningen helt enkelt!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-01-25 21:22

Det där är ju Magnus Danielssons fru.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-19 14:58

Citat med censur;

Ursprungligen av outshape:

Det där är ju M****** D****** fru.

Varför skriver du så, har M****** gjort dig något ont i onödan? Det är ganska osnyggt att nämna någon vid namn i syfte att vara nedlåtande.

Ursprungligen av PF:

Citat med censur;

Varför skriver du så, har M****** gjort dig något ont i onödan? Det är ganska osnyggt att nämna någon vid namn i syfte att vara nedlåtande.

Oj, såg inte detta förrän nu.
Nej, Magnus har verkligen inte gjort mig illa på något sätt alls. Inlägget ovanför mitt förra länkade till en dam som heter Sokka i efternamn. För mig är Magnus Danielsson herr Sokka, med tanke på hans engagemang i sokkan/x0xb0xen med hemmabyggd fantastisk mjukvara osv.
Därför borde ju Fru Sokka vara Magnus fru. Det var ett skämt helt enkelt.

För övrigt skulle jag gärna se en OSXversion av editorn till min G2. Använder G2an nästan varje vecka nu igen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-03 23:58

Inte så G2-relaterat, men mer sånt här:

http://matrixsynth.blogspot.com/2008/02/original-nord-modular-usb-mod.html

Mycket imponerade!

EDIT: när jag tänker på det är det lite G2-relaterat att modda sin G1 med USB-inång a la G2 faktiskt...

Senast redigerat 2008-02-04 08:02

Mejlade dem och bad dem om möjligt titta på varför G2:orna kraschar vid program change från vissa syntar... Inte så troligt, men värt ett försök!

Ursprungligen av Analog:

Mejlade dem och bad dem om möjligt titta på varför G2:orna kraschar vid program change från vissa syntar... Inte så troligt, men värt ett försök!

I vilka lägen sker det? Performance (global channel) eller patch?
Jag hade ju precis tänkt börja använda det.

Modularernas hantering av midi är överlag mycket svag.

Några rykten om hur det går?

Någon här som hört något nytt om uppdateringen?

Nope.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-22 10:51

Vore nog dumt affärsmässigt att göra en uppdatering utan att släppa en G3....

Dvs inget mer till G2..

Mnja. Jo, kanske. Men det är inte schysst att skapa ett hårdvaruinstrument som är beroende av mjukvara och sedan inte uppdatera. Det pajar hela idén. Varför ska man köpa ett svindyrt instrument utan framtidspotential? Jag är ett av jordens största NM-fans men aldrig att jag köper en G3 utan att Clavia visar att mina äldre instrument har den uppdateringssupport som krävs. Mina Nordmodularer har kostat mig tjogtals kilokronor. Om de inte kan klämma ur sig en Vista/OSX-version av kontrollprogrammen vill jag inte vara med. Då kan man lika gärna skaffa en Receptor/valfri laptop och en bra controller för att gå över till mjukvara helt och hållet.

Clavia gör grymma instrument men jag blir ärligt talat rejält sne om de inte följer upp G2:an. Gärna Classic också, men det är kanske för mycket begärt.

Ursprungligen av Dego:

Vore nog dumt affärsmässigt att göra en uppdatering utan att släppa en G3....

Dvs inget mer till G2..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-22 11:11

Ser hellre att de släpper kommunikations-protokollet till G1an fritt så att man kan utveckla en hårdvaru-editor till den med AVR...:)

Dego: Det vore väl affärsmässigt sett ännu dummare av dem att blåsa sina kunder ännu en gång?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-22 11:40
Ursprungligen av Volantiz:

Dego: Det vore väl affärsmässigt sett ännu dummare av dem att blåsa sina kunder ännu en gång?

Tja, inte så man skulle se på det. Utan tiden som du lägger ner på en uppdatering om du inte kan ta betalt för den är ju dyr. För att få ut maximalt och få bättre betalt så är det bättre och göra "ny" mjukvara och släppa hårdvara samtidigt. Sedan får man räkna med att varumärket och efterfrågan är så stor så att det lönar sig att göra en G3a. G2an släpptes 2004 så det är ju ett tag sedan... Med lite nya funktioner och lite mer kraft så skulle nog många vara intresserade... Det är inte att blåsa sina kunder utan att möta deras efterfrågan och behov.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-22 11:43

sawtooth: Håller med dig till fullo. Men försöker se på det hur jag skulle göra om det var jag som drev Clavia ur vinstsyfte (vi antar att de gör det).

Skakar man liv i gamla modeller så blir det ingen efterfrågan på nya modeller. Däremot så kan man ju fixa allvarliga buggar och kalla det uppdatering..

Nej. Ett mjukvaruföretag (typ NI) skulle aldrig komma undan med en sådan slapphet. När jag köpte min G2 kostade den 26k. Det skulle jag aldrig i livet ha betalt om jag visste att jag var tvungen att släpa runt ytterligare en dator bara för att kunna göra det som maskinen bygger på: att anpassa den till de behov som uppstår.

Jag tycker det är oförskämt. Jag förstår att Clavia är underbemannade men i så fall kan de väl lägga ut porteringen till nya operativsystem på någon annan? Jag vill inte sitta här och jobba med Reaktors kassa gränssnitt medan min G2 samlar damm. Jag vill inte använda min laptop på scen för då går den sönder till slut. Jag vill ha valuta för min investering. Jag vill använda min fina synth!

Ursprungligen av Dego:

sawtooth: Håller med dig till fullo. Men försöker se på det hur jag skulle göra om det var jag som drev Clavia ur vinstsyfte (vi antar att de gör det).

Skakar man liv i gamla modeller så blir det ingen efterfrågan på nya modeller. Däremot så kan man ju fixa allvarliga buggar och kalla det uppdatering..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-22 11:54

Håller med dig.

Men är produkten du köpt mjukvara eller hårdvara. Tyvärr är det nog både och. Har man då levererat den när man sålde den första gången med allt det som fanns i programmet då?

Jag äger ingen G2. Men ser fram emot att göra det

Dessutom: om nu vinstmaximering är det enda syftet med Nordmodularerna, vilket jag inte tror, så hade jag glatt hostat upp en kilokrona för en uppdatering med lite extra funktioner, precis som jag ibland gör med mjukvara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-22 11:56
Ursprungligen av sawtooth:

Dessutom: om nu vinstmaximering är det enda syftet med Nordmodularerna, vilket jag inte tror, så hade jag glatt hostat upp en kilokrona för en uppdatering med lite extra funktioner, precis som jag ibland gör med mjukvara.

Så de borde göra! och ofta med....

Indeed.

Ursprungligen av Dego:

Så de borde göra! och ofta med....

Ursprungligen av Dego:

Det är inte att blåsa sina kunder utan att möta deras efterfrågan och behov

Ursprungligen av Clavia:

On January 24, 2008, members of the development team at Clavia began the process on updating the editor and the drivers for the Nord G2 Modular. The team are working simultaneously on a 32 bit and 64 bit Vista driver and an Intel compatible Mac version of the editor. We cannot estimate on a release date yet, this will be announced later.

Om de inte släpper några nya drivare och en uppdaterad editor som inte drar igång en PowerPC-emulator varje gång jag startar den så jo, då anser jag definitivt att de blåst mig och alla andra G2-köpare på exakt samma sätt som de blåste mig och alla andra G1-köpare för ett par år sedan.

Bevaka tråden