Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Clavia arbetar med uppdatering av G2

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är nöjd om G2 får lika mycket nyheter som Classic fick. Version 2 och 3 tillkom ju mycket kul. Och Clavia har ju definitivt lovat mer kring tex. physical modelling i G2.

Att dom inte stöder Intel-mac än är fö rena skandalen!

Jao, Clavia är ruskigt dåliga på att supporta sina prylar som är mer än 2 veckor gamla känns det som. Längesen som släppte något nytt till Electron också, bara prylar till Stage...

Jag har gett upp på Clavia och sålde min G2a för ett tag sen. Köpte en Virus TI istället och har inte ångrat mig en gång, även om G2an var en fantastisk synt, om än övergiven av Clavia och med mycket outnyttjad potential. Synd.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2008-10-22 14:08

stör mig på att de aldrig gjorde en vettig editor
till classic för os-x nomad fungerar inte för
(den får inte kontakt med midi-delen av någon jävla andledning)

hörde i våras att de skulle lägga ner g2-projektet
medans geniet bakom det vägrade. problemet var
snarare att dsp-tillverkaren skulle sluta tillverka kretsarna.
(sen om det stämmer eller inte kan jag inte svara på just nu)

Ursprungligen av leere:

hörde i våras att de skulle lägga ner g2-projektet
medans geniet bakom det vägrade. problemet var
snarare att dsp-tillverkaren skulle sluta tillverka kretsarna.
(sen om det stämmer eller inte kan jag inte svara på just nu)

Kanske hade något med RoHS att göra? Kanske inte när jag tänker efter...:tveksam:

Mycket hade varit vunnet om dom hade kommunicerat lite mer känns det som. Ett litet meddelande på electro-music.com någon gång eller ett eget forum på hemsidan eller vad som helst...

Har just mailat Clavia. Igen.

jag förlåter dom aldrig för hur dom behandlade mig o min nord modular!

Wohoo! Ett subtilt tips till G2-ägare: maila Clavia via feedback-mail på deras website.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-23 10:34

Va? Berätta mer.. Inte så subtil nu.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-23 11:06

Magnus sysslar väl inte med x0xb0x? Det känns inte riktigt som hans stil.. han är lite mer "oberheim" så att säga.

Jag kör G2-editorn i OS X. Däremot så startar den upp en €%&#€)=%("/#(€="#%&%=?)( PowerPC-emulator varje gång jag drar igång den.. så jag känner att den där uppdateringen bör släppas nu. Speciellt eftersom Rosetta ser ut att vara helt utkastat i nästa OS X.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-23 11:37

outshape: du rör till det lite - är väl Frebrik du tänker på..."mr sokka"?

Ojsan! Jag har blandat ihop alias osv. Pinsamt!
Ja, det är Frebrik som är Mr Sokka, no doubt.
Det är alltså Frebriks fru som länken går till.

Nu förstår jag också PF's inlägg.
Jag ville alltså inte vara nedlåtande utan skojade bara om sokkan.

Istället för musik förvirring.,,

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-23 12:59

Jag trodde jag var herr Sokka

Frebrik är typ fader Sokka

...there can be only one...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-23 13:30

Lol.....

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-10-23 22:45

Där är ju sillstrumpa och systerdyster!

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-24 02:12

Hehe, justax i sanning en sokka!
På tal om det, outshape verkar lite vilse i pannkakan just för stunden!:)

Frebrisk fru? Har Magnus dumpat Tulla bara så där?:cool:

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-10-24 08:50

Det går inte att lira dansband på G2 eller G1... så därför gör dom en orgel med piano på istället... mera 2008 liksom... gärna med bakvända färger på pianot...

: )

vet själv inte om jag är ironisk eller inte...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 08:52

Så sant....

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-10-24 10:07

Jag köpte aldrig någon G2 pg deras hantering av den gamla modularern. Otroligt klantigt hantering av denna pärla. En G3 med möjlighet att ladda nya moduler från 3-part och egna dito så är jag intresserad. Lite hybrid med wave vore inte heller så dumt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-24 10:55

Dags för Clavia att revolutionera synth-världen igen med en Open Source-synth!!! Det skulle vart nåt...

Ursprungligen av kroffe:

Open Source-synth!!!

Det låter faktiskt hur porrigt som helst, vilket sjukt utbud av moduler som skulle utvecklas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 09:57
Ursprungligen av kroffe:

Dags för Clavia att revolutionera synth-världen igen med en Open Source-synth!!! Det skulle vart nåt...

Fast det finns ju redan open source synthar och liknande i så fall?SuperCollider, Csound, PureData, ChucK och kanske även Max/MSP bör vara med här (även om källkoden inte är open source så är det ju en öppen miljö).
Med en dator och en bra kontroller så kan man ju göra vad som helst om man orkar.

Inte för att jag är mot idén om att Clavia gör en öppnare synt, men det jag framförallt gillar med NM-syntarna är just att de låter så bra. Och en stor anledning till det är troligen just att dom valt att begränsa möjligheterna och inte låtit den sväva ut för mycket. Vilket nog skulle bli fallet om vilken tomte som helst kunde slänga ihop lite kod och stoppa i den.
Jag vet inte, jag gillar begränsningar.

Fast visst, det skulle det vara oerhört coolt med en röd låda med ungefär samma interface som på G2:an med bara en riktigt fet DSP-motor som man kunde ladda upp max/MSP-patcher i. Jag skulle köpa den direkt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-24 11:42

Japp och folk skulle tävla om att trycka in så mycket galna funktioner det bara går a la sokka...

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-10-24 13:58

Det fanns (finns?) en open source synth som heter chameleon eller något sånt. Men då fick man börja från ingenstans. Med Clavias Modular så finns redan ett vettigt verktyg och modell för strukturer. Men det sakas verktyg för att plocka in nya moduler på något vettigt sätt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-24 14:07

jo och som sagt ingen öppenhet i själva överförings-protokollet så att folk kan bygga egna editorer...finns ju dock de som baklänges-ingenjörat den:
http://www.99.se/vrig-mjukvara/131568-opensource-nord-modular-editor.html

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-10-24 16:48
Ursprungligen av kroffe:

jo och som sagt ingen öppenhet i själva överförings-protokollet så att folk kan bygga egna editorer...finns ju dock de som baklänges-ingenjörat den:
http://www.99.se/vrig-mjukvara/131568-opensource-nord-modular-editor.html

Cool. Ska provas...

mm.. ser ut som att det faktiskt kanske kommer en uppdatering snart

@ emp: Typ Neko då? Eller Receptor?

Rent allmänt, Reaktor är ju också en väldigt öppen arkitektur och det finns mängder av megakoola patchar till den.

Men jag gillar också Clavias koncept bättre. Man vet att det är god kod. Det saknas dock en del mer whacko moduler i utbudet och det hade varit fint om de tittade på den moderna modulsynthmarknaden. Möjlighet till sampling typ Wave hade också varit riktigt häftigt. Samt möjlighet att expandera minnet och DSP-kapacitet, lite Creamware sådär med expansionsmoduler.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 16:18
Ursprungligen av sawtooth:

@ emp: Typ Neko då? Eller Receptor?

Just det. Dom finns ju också.
Man får ju inte glömma att Clavia har eftersträvat ett specifikt "analogt" ljudideal. Och dom har lyckats väldigt bra med det. Det är inga lätta grejer, det vet alla som försökt bygga egna analogsyntsimuleringar i t ex MaxMSP..

Bevaka tråden