- visionfactory
- Medlem ●
- Helsingborg
Hej!
Läste ett inlägg i en annan tråd här där man uttryckte sig på följande sätt:
"jag har hört att han har asmycket synthar och maskiner men bara gör tråkig dunkadunka med dom."
Det är absoult inte första gången jag läser ett liknande inlägg eller blir utsatt för detta påstående. Detta är absolut inget påhopp på de personer som uttrycker sig så utan bara en start till ett trevligt diskussions underlag. Jag tänkte dra påståendet en bit längre och blanda in den gammla surdegen "analogt vs digitalt" i resonemanget, eftersom det är där det ofta härstammar.
Det är många gånger man hör/läser, att en viss person har en grym uppsättning prylar men resultatet matchar inte hans/henners rigg.
"Trots att han/hon har ett Moog System 55 så låter det som Comodore 64"
(ingen nämnd, ingen glömd )
Vilken stil/sound av musik krävs det att man gör för att få "rättigheten" att använda gammla klenoder (Får man göra dunka dunka? ). Vilken klass krävs det att man håller för att man har en rigg i 100.000:- + klassen?
Jag tror att det mest är avundsjuka.
Det finns väl inget som säger att man måste göra musik ens med sina modularer. Man kanske har dem för ljudeffekter. Eller som jag, går igång på sågtänder. Man borde ha rätt att göra vad man vill med sina egna grejer. Men samtidigt, som sagt, borde alla ha rätt att varar avundsjuka.
Låt säga att herr x eller miss y har en moog modular hemmavid och gör detta bekant för, tex; 99.
Oundvikligt är att en stor del reagerar på detta på något sätt. Typ; "Fan va nice!" "Assnyggt!" eller "Vad gör du för musik". I det sistnämda fallet är den frågande personen kanske ute efter att veta om personen med modularet gör sådan musik som frågeställaren förknippar med ett modular. Och om det inte är typ swtich'ed on bach eller kraftwerk så tycker den personen kanske att han/hon kan göra "bättre nytta" av systemet. Därav reaktionen; "Hur mycket kostade den?"/ "Vart köpte du den" / "Hu länge har du haft den?" eller nått i den stilen, för de flesta är väl rätt tyglade. Men därvid uppkommer väl en del jobbiga kommentarer också och såna som citerats också. Svammel. Jag tycker hursom att man får göra vad man vill med sina synthar och att sådana citat som citerats av VF är störtlöjliga (kanske var mina egna ord :/ )
Komplext ämne. Känns som det finns ett antal olika kategorier / läger här ute på 99an (som i samhället för övrigt)
En del är genuint intresserade i gammal hårdvara (här är nog spannet 30-50 år rätt överrepresenterat) . En orsakt till detta kan vara att man levt och drömt sig genom dessa tider, man stått och dregglat och längtat i allt från musikaffärer nerdyngade med godskaer till reportage i media. Detta sätter djupa spår
Sen behöver inte det leda till kreativa explosioner, utan snarare ge en angenäm tillfredställelse varje gång man knäpper på skroten (eller bara njuter av utseendet)
De smarta kidsen som insett att mjukvara alternativt virussmittade elektroner med tajt midi är ett
lätt sätt att leva (inga härvor med kablage och syncproblem) undrar nog mest varför all dena skit och så låter det inte ens som Basshunters lek med Fruity lopps mellan amatör P-films inspelandet.
Analogt skräp = whiskey / Fet cigarr
Digitala maskiner = Bag in box vin
VA synthar = En kall Heiniken
Piratebay nedladdad mjukvara = Alkoläsk
Skål
Komplext ämne. Känns som det finns ett antal olika kategorier / läger här ute på 99an (som i samhället för övrigt)
En del är genuint intresserade i gammal hårdvara (här är nog spannet 30-50 år rätt överrepresenterat) . En orsakt till detta kan vara att man levt och drömt sig genom dessa tider, man stått och dregglat och längtat i allt från musikaffärer nerdyngade med godskaer till reportage i media. Detta sätter djupa spår
Sen behöver inte det leda till kreativa explosioner, utan snarare ge en angenäm tillfredställelse varje gång man knäpper på skroten (eller bara njuter av utseendet)
De smarta kidsen som insett att mjukvara alternativt virussmittade elektroner med tajt midi är ett
lätt sätt att leva (inga härvor med kablage och syncproblem) undrar nog mest varför all dena skit och så låter det inte ens som Basshunters lek med Fruity lopps mellan amatör P-films inspelandet.
Analogt skräp = whiskey / Fet cigarr
Digitala maskiner = Bag in box vin
VA synthar = En kall Heiniken
Piratebay nedladdad mjukvara = Alkoläsk
Skål
Svammel, svammel här med. Eller snarare ordbajseri;) Hoppas ni anar ett visst uns av ironi.
Låt säga att herr x eller miss y har en moog modular hemmavid ...
Haha ... det här var ju lite roligt! Det där låter ju som jag!
... I det sistnämda fallet är den frågande personen kanske ute efter att veta om personen med modularet gör sådan musik som frågeställaren förknippar med ett modular. Och om det inte är typ swtich'ed on bach eller kraftwerk så tycker den personen kanske att han/hon kan göra "bättre nytta" av systemet. Därav reaktionen; "Hur mycket kostade den?"/ "Vart köpte du den" / "Hu länge har du haft den?" eller nått i den stilen, för de flesta är väl rätt tyglade. Men därvid uppkommer väl en del jobbiga kommentarer också och såna som citerats också. Svammel.
Klockren analys! Jag har en Moog Modular och det är ganska ofta jag råkar ut för människor som tycker att jag använder den "på fel sätt" ... eller inte alls Jag bryr mig dock inte så mycket eftersom alla har rätt till sin egen åsikt Det som möjligvis irriterar mig aningen liiiiiite är att vissa personer tycks tro att ett gammalt Moog-system bara är att koppla upp och börja lira på ... För det mesta går det bra att veva igång systemet och lira på det men då och då så uppstår det problem som gör synten till ett relativt opålitlig instrument ... Jag tror att det är ganska få som förstår hur mycket jobb det innebär att hålla ett Moog-system i fungerande och spelbart skick och jag tror ärligt talat att det inte är speciellt många skulle acceptera det längden För en person som vill pyssla med musik istället för att meka med syntar så är förmodligen ett Moog-system ett riktigt dålig alternativ!
Annars tycker jag mest det är roligt att imponeras av dem som har lite utrustning men ändå gör makalöst bra prylar.
Japp ... stämmer väldigt bra även på mig! Jag känner massor med duktiga musiker som inte har så mycket utrustning men som ändå gör helt underbara musik Mer cred till dem!
Om man vill att det ska låta C64:a och har ett Moog System 55 till att göra ljuden kan det ju kännas overkill. Men samtidigt, är det verktyget som passar en, ja då är det väl det man ska använda.
Sen om man sticker ut huvudet och skriker: Jag har världens fetaste modularsystem!! Och presenterar ett gäng MP3or som låter som gammal chipmusik. Ja då kan man förstå att en del rynkar på näsan. Om en gitarrist sa att han hade 200 fenderguror från 50 talet hemma och sedan bara la upp halvdana covers på stairway to heaven, skulle nog några också reagera.
Jag tror på något sätt att "skryter" man med vad man har för utrustning så kommer folk få förväntningar. Det finns ju hela tiden referenser till vad andra artister har använt. Säger du OB-Xa så klickar det till i min skalle och jag förväntar mig något som ska låta som van halen - jump! (Inte riktigt, men fläskigt ska det låta). Samma sak om man säger att man har ett stort system och massa synthar. Det dyker upp referenser som man förväntar sig ska låta på ett speciellt sätt.
Svammel..
"jag har hört att han har asmycket syntpluggar och effektpluggar, men bara gör tråkig dunkadunka med dom."
Hmm... spot the difference? Är det andra förväntningar om man har hårdvara än mjukvara?
Ytterst intressant vinkel av det hela. Min personliga reaktion är att man har högre förväntningar på hårdvaran vilket är helt knasigt om man ger det en tanke på 2 sekunder
"jag har hört att han har asmycket syntpluggar och effektpluggar, men bara gör tråkig dunkadunka med dom."
Hmm... spot the difference? Är det andra förväntningar om man har hårdvara än mjukvara?
Mängden syns inte alls lika tydligt i mjukvara, men det är nog enbart därför som folk inte får samma reaktion. Det är ju ingen brist på 14-åringar med knäckta program från alla mjukvarutillverkare från A till Ö som sedan sitter och försöker låta så likt Basshunter som möjligt. Det kan också kännas rätt poänglöst.
Det är mycket enklare att använda mjukvara - inga begränsningar. Jag blir också mer imponerad av folk som använder hårdvara - tänk vilket enormt arbete att göra t ex Switched on Bach! Ett moogsystem multitrackat på en 8-kanalare med bara ett klicktrack som grund. Man gör samma sak med reason på ett par dagar. Extremt, ok, men mjukvara är generellt lättare att hantera och dras inte med samma problem som hårdvara.
Ärligt talat förstår jag mig inte på det här resonemanget. Att det är krångligare är uppenbart, men är det bättre bara därför? (En intressant detalj i sammanhanget är att Delia Derbyshire var kritiskt till att BBC Radiophonic Workshop skaffade syntar, just för att de gjorde det för enkelt. Och då handlade det ändå om EMS Synthi.)
Det är ju för övrigt inget som hindrar en att jobba på precis samma sätt som Carlos, men folk skulle ju (med rätta) betrakta en som en idiot om man gjorde det idag, om enda anledningen är att göra det krångligare för sig. (Det är krångligt att spela musik stående på ett ben också, men jag tror inte resultatet blir bättre av det heller.)
Ärligt talat förstår jag mig inte på det här resonemanget. Att det är krångligare är uppenbart, men är det bättre bara därför? (En intressant detalj i sammanhanget är att Delia Derbyshire var kritiskt till att BBC Radiophonic Workshop skaffade syntar, just för att de gjorde det för enkelt. Och då handlade det ändå om EMS Synthi.)
Det är ju för övrigt inget som hindrar en att jobba på precis samma sätt som Carlos, men folk skulle ju (med rätta) betrakta en som en idiot om man gjorde det idag, om enda anledningen är att göra det krångligare för sig. (Det är krångligt att spela musik stående på ett ben också, men jag tror inte resultatet blir bättre av det heller.)
App, app, inte lägga ord i min mun! Jag skrev "imponerande", och det är precis det jag menar. Jag anser inte att det är bättre eller gör så att resultatet blir bättre. Stor skillnad, tycker du inte det? Vad skulle synthin ersätta och varför är det en intressant detalj?
Jag håller helt klart med om att man skulle anses som en idiot om man gjorde på samma sätt idag. Men jag hade ändå blivit imponerad, precis som jag blir imponerad av en trummis som lirar tajt och svängigt till ett klicktrack.
App, app, inte lägga ord i min mun! Jag skrev "imponerande", och det är precis det jag menar. Jag anser inte att det är bättre eller gör så att resultatet blir bättre. Stor skillnad, tycker du inte det? Vad skulle synthin ersätta och varför är det en intressant detalj?
Jag tyckte undertonen i ditt (och ett par andras) inlägg var att det var bättre med hårdvara, just för att det är krångligare/svårare, men om du inte tycker så så missuppfattade jag.
Synthin ersatte BBC:s testtonsgeneratorer, manuellt klippta och synkade magnetband (inklusive bandloopar), akustiskt frambringade ljudeffekter och annat blandat skrot. Det är intressant i sammanhanget eftersom det är precis samma argument som framförs gentemot mjukvara: att den skulle vara för lätt att använda, fast den här gången riktad mot Synthin (som knappast brukar anses som någon särskilt lättanvänd synt).
Jag håller helt klart med om att man skulle anses som en idiot om man gjorde på samma sätt idag. Men jag hade ändå blivit imponerad, precis som jag blir imponerad av en trummis som lirar tajt och svängigt till ett klicktrack.
Fast att spela tajt och svängigt har ändå något slags musikaliskt värde i sig, tycker jag.
Har man drömt och sucktat efter ett instrument i 20-25år och plötsligt möjligheten dyker upp att köpa ett och man har råkar ha slantarna liggande behöver man väl knappast rättfärdiga det inköpet med att göra musik? Detta känns väääldigt specifikt för 99an. Har aldrig vad jag minns stött på liknande resonemang på tex gmf som är 99ans motsvarighet på gitarrsidan.
Jag tror som sagt att det är en krock mellan attityder. Jag har inga problem med någon som gått och drömt om att köpa en X (vad det nu må vara) hela sitt liv, och sedan skaffar en när de har råd. Men utrustningen i sig verkar vara huvudmålet för lite för många, och med det i bakhuvudet kan jag inte riktigt jubla när jag ser någon som lagt ner hundratusentals kronor på instrument som sedan inte används. Då kan de lika gärna samla på porslinskatter eller viktorianska möbler.
För dels driver samlarna upp priserna (och då är ändå syntvärlden rätt besparad jämfört med tex gitarrer), dels så verkar det vara smittsamt: det är ju ingen brist på folk vars hem ser ut som relativt välutrustade syntmuseum och som ägnar timmar dagligen åt att jaga runt efter/drömma om Den Perfekta Saknade Pusselbiten och som sedan av någon anledning inte har tid att faktiskt göra musik. (Nu tar nog 90% av 99musiks medlemmar illa vid sig? ).
Det ovanstående är definitivt inte specifikt för analogsyntar, men eftersom det är där samlartendenserna är tydligast (det är ju få som samlar på klassisk mjukvara tex) så sammanfaller nog (minst) två helt olika diskussioner.
Det känns ju dumt att klandra någon för att ha mycket utrustning, sådana ska man ju hålla sig vän med så man får komma dit och leka! Annars tycker jag mest det är roligt att imponeras av dem som har lite utrustning men ändå gör makalöst bra prylar. "Va?! ENBART Garageband!?" typ.
Personligen tycker jag att musikinstrument är till för att användas oavsett vad det nu är. Att ha krav på hur det ska låta bara för att syntharna är gamla och dyra är däremot löjligt. Spela, ratta och ha kul för tusan. Låt dem inte stå och damma igen.
Sedan kan jag lugnt erkänna att jag har en aningen svårt för den här typen av youtubare.
http://www.youtube.com/watch?v=-n0uwa51bTY
Annars tycker jag mest det är roligt att imponeras av dem som har lite utrustning men ändå gör makalöst bra prylar.
Håller med. Men som småtaliban blir jag alltid lite mer imponerad om någon gjort något riktigt bra med minimal analog utrustning. Det är så mycket jobb med det utöver musiken.
Går inte att räkna så längre, hela grejen med musikhårdvara har ju skakats om ända ner i fundamenten. Vilket är demokratiserande och skönt: Det är resultatet som betyder något. Prylar kan ändå vem som helst köpa, det betyder ingenting egentligen. Ett genuint intresse av att skapa är mer intressant tycker jag.
Det är resultatet som betyder något. Prylar kan ändå vem som helst köpa, det betyder ingenting egentligen. Ett genuint intresse av att skapa är mer intressant tycker jag.
Visst är det så. Men man reagerar ändå annorlunda beroende på vad folk använder för prylar. Jag kan bara gå till mig själv och en specifik händelse. När "The Knife" släppte plattan "When I Found The Knife" med Heartbeats och alla de andra låtaran. Jag kunde sätta rätt mycket stålar på att de hade en fet analog rigg med en massa klassiker (kunde nästa se det framför mig) men efter att jag mailat dem fick jag svaret: "Hela plattan är gjord i Reason". Kändes lite snopet rent instinktivt faktiskt, att man har så lite koll på hur mjukvaran kan låta, men samtidigt lite kul och förvånande.
Som pf så klokt skrev!!
Det är kul med grejjer, sen kan det vara högtalare,bilar eller tv-anläggningar... man jobbar och sliter och köper nån grunka, sen kan man ju tycka det är onödigt om nån lyssnar på eurodisko i en delyx-hifianläggning eller om man gör slagers på en moog....
Det spelar ingen roll vad man än gör, man åker på en känga då å då även om man inte gör nått knasigt...
Har man en fantastisk uppsättning instrument kan man naturligtvis inte göra "dunka-dunka" - då är det är nästintill ett krav att rikta in sig på BruceHaack-plagiat fast med oändligt mer påkostad utrustning. Det har jag läst på internet och som alla vet så ljuger aldrig internet.
mjukvara och garageband är ju som sagt bra just för att folk ska kunna göra musik utan att vara rika och utan att ha en massa plats,
men hey det blir ju också lite samma syndrom som med mp3-djandet vs vinyl. svett och tårar och ryggskott hörs i dj setet.
det står på baksidan av dom um romaos "hotmosphere" att han tillverkade drums av döda vilda katter. hyfsat äckligt, men jag skulle vilja höra nån som tjackade sin cuica på thomann spela in en låt som "escravos de jo"
en för den delen höra en serato-dj masha upp stylen som jeff mills eller daniele baldelli...
och (om man struntar i ghettot och går över till bortskämd vit kille): utrustningsoverkill är tufft. jag är för minimal jävla techno gjord med nåt moog system, serge och ett fender rhodes och vad mer som studiogalningen kände för att slösa bort sina pengar på, som sen låter som torr 909a med nåt litet beep bakom
(det sämsta soundet är generellt när glad musiker gör traxx med bara leksaker eller dubbar sin stackars akustiska gitarr 32 ggr)
Jag imponeras nog mer av folk som lyckats göra riktigt bra musik med analogsynthar eftersom jag vet vilket mek det är att jobba med hårdvara. Det kräver mycket mer diciplin och målmedvetenhet. Det är lixom längre mellan tanke och resultat. Även om en analogsynth slår vilken VA som helst i ljudkvalitet så är kontrollmöjligheterna väldigt begränsade och att ratta in ljud är tidskrävande. När jag hade ett doepfersystem bliv det aldrig någon musik eftersom man fastnade i 2 timmar när man skulle ratta till den perfekta hihaten.
Vilken stil/sound av musik krävs det att man gör för att få "rättigheten" att använda gammla klenoder (Får man göra dunka dunka? ). Vilken klass krävs det att man håller för att man har en rigg i 100.000:- + klassen?
Som axelwaad mycket riktigt påpekade, det är bara avundsjuka. Om någon vill dammsuga Sverige på gamla moogar till överpriser bara för att elda upp/plasta in i ett bergrum/spela scooter-covers på så varsågod, det är den personens ensak. Personen som eldar oberheims som hobby är säkert avundsjuk på de som bara har sin OBX-a till att göra musik på eftersom han _vet_ vad man skall ha dem till.
Det finns hur många skäl som helst till att äga en gammal klenod som inte inbegriper att göra musik på den, de jag själv använt är bland annat: impa på kunder, snygg möbel, investering, kan vara bra att ha för reservdelar, samlarmani, skrämma grannar, testrigg för andra grejjer...
Robotbrallan naglar det hele. Det är mycket enklare att använda mjukvara - inga begränsningar. Jag blir också mer imponerad av folk som använder hårdvara - tänk vilket enormt arbete att göra t ex Switched on Bach! Ett moogsystem multitrackat på en 8-kanalare med bara ett klicktrack som grund. Man gör samma sak med reason på ett par dagar. Extremt, ok, men mjukvara är generellt lättare att hantera och dras inte med samma problem som hårdvara.
Jag har mycket maskiner, men när jag förklarar att det är min framtida pension och att jag hellre investerar 30.000 i en synth istället för att lägga det i fonder eller annat sparande PLUS att jag faktiskt kan använda dem under tiden gör att de flesta förstår min inställning.