Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.2 släppt!

Tråden skapades och har fått 219 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 18:39

macosxhints.com har ett tips som kan vara intressant för de som inte kan stänga av genomskinligheten: http://www.macosxhints.com/article.php?story=2008021118162850

I korthet, kör följande i Terminalen:

sudo defaults write /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.WindowServer 'EnvironmentVariables' -dict 'CI_NO_BACKGROUND_IMAGE' 0

Logga ut och logga in igen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-13 07:03
Ursprungligen av berdan:

macosxhints.com har ett tips som kan vara intressant för de som inte kan stänga av genomskinligheten: http://www.macosxhints.com/article.php?story=2008021118162850

I korthet, kör följande i Terminalen:

sudo defaults write /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.WindowServer 'EnvironmentVariables' -dict 'CI_NO_BACKGROUND_IMAGE' 0

Logga ut och logga in igen.

Av någon anledning fungerade det inte för mig förrän jag botat hela datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-16 13:02
Ursprungligen av berdan:

macosxhints.com har ett tips som kan vara intressant för de som inte kan stänga av genomskinligheten: http://www.macosxhints.com/article.php?story=2008021118162850

I korthet, kör följande i Terminalen:

sudo defaults write /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.WindowServer 'EnvironmentVariables' -dict 'CI_NO_BACKGROUND_IMAGE' 0

Logga ut och logga in igen.

vad ska man skriva för att sätta på genomskinligheten?? min polare har fått "solid" meny bar och kan inte ändra tillbax till genomskinlig. har du några tips?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-16 17:18
Ursprungligen av crayzee:

vad ska man skriva för att sätta på genomskinligheten?? min polare har fått "solid" meny bar och kan inte ändra tillbax till genomskinlig. har du några tips?

Om du har använt kommandot i terminalen så måste du editera com.apple.WindowServer.plist filen manuellt.

//Rob

  • Medlem
  • 2008-02-16 19:22

angående problem vid uppdatering

Hej, vet inte om det redan har beskrivits så här kommer min erfarenhet.
Hade samma problem som nämdes ovan, dvs mi MBP startade inte om. Tills sist efter hård omstart gick den bara till inställnings assistenten eller vad den heter, men jag kom aldrig in i systemet hur jag ä gjorde (reparera disk, hårdvarucheck etc.).
Lösningen för mig var att starta i felsäkert läge (håll i Shift under hela booten) och sedan vid inloggningspromten välja "pil-tilbaka", och sedan omstart. Då installerades nya patchen, 2 omstarter senare var allt fixat!
/suras

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-16 20:30
Ursprungligen av Suras:

Hej, vet inte om det redan har beskrivits så här kommer min erfarenhet.
Hade samma problem som nämdes ovan, dvs mi MBP startade inte om. Tills sist efter hård omstart gick den bara till inställnings assistenten eller vad den heter, men jag kom aldrig in i systemet hur jag ä gjorde (reparera disk, hårdvarucheck etc.).
Lösningen för mig var att starta i felsäkert läge (håll i Shift under hela booten) och sedan vid inloggningspromten välja "pil-tilbaka", och sedan omstart. Då installerades nya patchen, 2 omstarter senare var allt fixat!
/suras

Det har vi redan löst på sidan 2. Som du skrev måste man starta om datorn när man kommer till inloggningsfönstret.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 18:42

Sammanfattningsvis så känns det här som mycket bra uppdatering. Som Mac OS X 10.5.0 skulle varit. Samtidigt som buggarna måste luftas för att hittas. Många saker känns snabbare och de värsta grafiska misstagen är borta.

Nu, Safari 3.1 och en svensk iPhone så är jag nöjd ett bra tag!

Hela systemet känns rappare. Jag kör Parallels och har avsatt 1024M till XP. Innan uppdateringen var det segt och det kändes angeläget med en minneutbyggnad. Nu kan jag avvakta... Skrivaren är online efter vila också!

På det hela taget är jag mer än nöjd med bytet från PC till iMac (utom mighty mus som är ett skämt..).

Senast redigerat 2008-02-12 20:34
  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-12 20:07

Jag gillar nya TimeMachineikonen som man kan ha i menyraden.

Yes!!

Fortfarande får jag inte en importerad Vcal-fil att fastna i iCal. Ser bra ut efter importen men stänger jag iCal så är de importerade händelserna borta nästa gång jag öppnar iCal.

Detta började med 10.5

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 21:26

Är det någon som har en aning om varför vissas uppdateringar är på 180mb och andra på 300+mb?

Jag fick en på 180mb och en grafik på 64mb och kan jag addera så får jag inte ihop det till 300+mb

[QUOTE="Zebbe";1458174]Är det någon som har en aning om varför vissas uppdateringar är på 180mb och andra på 300+mb?

Jag fick en på 180mb och en grafik på 64mb och kan jag addera så får jag inte ihop det till 300+mb[/QUOTE]

Som acke länkade till tidigare i tråden: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25799

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-12 21:30

Olika för olika maskiner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 21:43
Ursprungligen av mbp:

Olika för olika maskiner.

Men skiljer det så mkt? Vad är skillnaden? Drivrutiner?

Tempraturen har sjunkit mellan 3-5 grader på min macbook pro sedan uppdateringen, har någon annan märkt det också ?

Det var det första jag reagera på, datorn blev kall!

Ursprungligen av Unbalanced:

Tempraturen har sjunkit mellan 3-5 grader på min macbook pro sedan uppdateringen, har någon annan märkt det också ?

Ursprungligen av BeachMagnus:

Det var det första jag reagera på, datorn blev kall!

kallare? jag tror min har blivit varmare? använder du iStatPro eller så? vilken siffra har blivit lägre? möjligen att heatsinkB har blivit någon grad lägre.. men nä..

Nu har Finder låst sig två gånger efter att jag kopplat bort en projektor första gången och en extern skärm andra gången.
Alla program rullar och det går att starta nya i dockan men skrivbordet är heldött. Efter omstart av Finder så rullar det igen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-12 21:44

Olika maskiner har olika "symptom" på "sjukdomen" (Leopard) så då behövs olika mycket "medicin".

Ingen aning faktiskt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-12 22:05

problem 1 till 3

1. Quicktime streaming på internet funkar inte längre står still
2. kan inte ladda ner filer, det sägs att hårddisken är full (vilket den inte är)
3. kan inte längre slänga filer i papperskorgen, ljudet kommer men filen står kvar

kul update ... eller inte

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-12 23:13
Ursprungligen av Esa:

problem 1 till 3

1. Quicktime streaming på internet funkar inte längre står still
2. kan inte ladda ner filer, det sägs att hårddisken är full (vilket den inte är)
3. kan inte längre slänga filer i papperskorgen, ljudet kommer men filen står kvar

kul update ... eller inte

Ettan har jag haft problem med sedan 10.4.9 vet inte varför. Får väl tömma maskinen och installera om men vilket bök...

Hmm... jättesnällt av Apple att ge mig en ny skrivare... fast var tusan finns den... efter nya uppdateringen så påstås att jag har ytterligare en utöver min HP PSC 750... kan den stå hos någon granne men att mitt trådlösa hittar något som JAG inte är ägare av ???

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-12 23:11
Ursprungligen av Olle@mac:

Hmm... jättesnällt av Apple att ge mig en ny skrivare... fast var tusan finns den... efter nya uppdateringen så påstås att jag har ytterligare en utöver min HP PSC 750... kan den stå hos någon granne men att mitt trådlösa hittar något som JAG inte är ägare av ???

Låter som den där servern de var av med på Chalmers. De letade och letade men ingen server förrän en gammal vaktmästare kom på besök och kostaterade att bakom den väggen finns ett rum och visst där fanns den... UNIX så klart...

Ursprungligen av joha88:

Låter som den där servern de var av med på Chalmers. De letade och letade men ingen server förrän en gammal vaktmästare kom på besök och kostaterade att bakom den väggen finns ett rum och visst där fanns den... UNIX så klart...

Haha, den historien har jag också hört förut, fast då var det en gammal NetWare-server...

För mig har uppdateringarna gått in klockrent, på både min PowerBook och mini.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-13 09:38
Ursprungligen av Capeman:

Haha, den historien har jag också hört förut, fast då var det en gammal NetWare-server...

Alltså är historien fejk? För vad är chansen med två så lika historier? Synd i sådant fall, en rolig historia annars.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-13 09:57
Ursprungligen av acke:

Alltså är historien fejk? För vad är chansen med två så lika historier? Synd i sådant fall, en rolig historia annars.

Hörde en liknande historia på Folkuniversitetet i Malmö. Det var en Unix-maskin som användes som brandvägg och som ingen vågade röra. Nätverksteknikern som satt upp den hade slutat för ett antal år sen sas det.... Jag tror att det handlar om en urban myt. Unix rullar länge och håller sig relativt fräsch genom underhållsscripten, i synnerhet i jämförelse med windowsservrarna som oftast står i samma rum och som måste startas om titt som tätt. Men från det att Unix är en stabil grund till att de skulle ha stått på med full funktion under kanske fem år är nog mycket rövarhistorier och önsketänkande. Man skulle nog kunna doktorera kring någon teori om "förhärligande pga förskjuten aggression". Det är nog egentligen windows "fel" att Unix är så höjt i skyarna...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-02-13 21:37
Ursprungligen av rk:

Hörde en liknande historia på Folkuniversitetet i Malmö. Det var en Unix-maskin som användes som brandvägg och som ingen vågade röra. Nätverksteknikern som satt upp den hade slutat för ett antal år sen sas det.... Jag tror att det handlar om en urban myt. Unix rullar länge och håller sig relativt fräsch genom underhållsscripten, i synnerhet i jämförelse med windowsservrarna som oftast står i samma rum och som måste startas om titt som tätt. Men från det att Unix är en stabil grund till att de skulle ha stått på med full funktion under kanske fem år är nog mycket rövarhistorier och önsketänkande. Man skulle nog kunna doktorera kring någon teori om "förhärligande pga förskjuten aggression". Det är nog egentligen windows "fel" att Unix är så höjt i skyarna...

Att Unix-hojar rullar lätt flera år utan omboot vet jag flera exempel på nuvarande jobb och tidigare, t.ex. Solaris 2.6 burk som gått 3-4 år, inga problem, beror på vad den gör, servar den t.ex DNS så kan ju tjänsten iofs vara omstartad titt som tätt.
Så visst ligger det sanning i dessa myter

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-02-12 22:45

Nätverksproblem (med Netgear) i kväll. Slutade med att jag resettade stationen och gav den nytt namn och skapade en ny koppling till den i datorn. Funkar kanon.

Jag har 1680*1050 på en extern skärm, en macbook och där hackar gridvisningen av programmappen rejält. Inge flyt där inte.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-12 23:06

Tomma Widgetar efter 10.5.2

Min widgets är tomma sedan uppdateringen, se bilden. Detta gäller även XMLTV

Bevaka tråden