Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide - Svenskt tangentbord till 1.1.3 / 1.1.4

Tråden skapades och har fått 318 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Eftersom ingen har fixat ett svenskt tangentbord som fungerar till 1.1.3 / 1.1.4 (har inte hittat än iaf) så fixade jag ihop genom att ful-modifiera den norska versionen som finns att tillgå.

UPPDATERAD GUIDE, lättare att hänga med för kreti och pleti

Första delen börjar på iPhonen så fram med den om den inte redan ligger i högerhanden.

  1. Börja med att lägga tillhttp://install.ifon.noi sources i installern.

  2. Leta rätt på mappen "iFon Norway (1.1.3-4") under Install och installera "MobileEnhancer" + "Norsk tastatur".

  3. Starta om telefonen och gå sedan in i inställningar -> allmänt -> internationellt -> tangentbord och se till så att det ryska tangentbordet är aktiverat längst ner.

  4. Prova att starta smsapplikationen / notes och se om det norska tangentbordet fungerar. Fungerar det gå vidare till nästa steg, fungerar det inte installera om "MobileEnhancer" och "Norsk tastatur"

    Behöver du mer hjälp med att få igång det norska hittar du detpå denna länken, dock på norska.

    Andra delen
    Nu är det dags att fixa det svenska tangentbordet och eventuella ordlistor. Jag beskriver hur man går tillväga för att få det att fungera med OSX men guiden går även att följa om du använder windows, din stackare. Har inte provat programmet själv men WINSCPanvänds av många.

  5. Om du kör OSX börja med att ladda ner Cyberduckhär. Installera programmet och starta det.

  6. Starta ny cyberduck och tryck på "ny anslutning"

    IP-adressen till din iPhone får du genom att kolla i Inställningar -> Wi-Fi -> klicka på den blåa pilen på det nätverk du är ansluten till -> memorera IP-adressen och skriv in den i Cyberduck.

    Glöm inte att välja SFTP som protokoll (ssh).

    användarnamn är root, lösenord är alpine.

    När du väl är ansluten till din iPhone, det tar ett tag om det är första gången, så leta upp följande mapp:

    Jag använde hierarkivy för att lättare visa var mappen ligger, det är /Library/MobileEnhancer/cyrillic-keyboard.mem/ du ska till.

  7. Väl inne i denna mappen drar du fram ett finder fönster och letar fram den nerladdade mappen, du hittar denhär om du inte redan har den.

    Flytta över alla filerna utom mappen ordlistorna.

    Dra dem in i cyberduck fönstret, ett nytt fönster kommer dyka upp och fråga om du ska ersätta befintliga filer. Det ska du

  8. Nu är det dags för ordlistorna, de ligger i /System/Library/KeyboardDictionaries/

    för över filerna i mappen ordlistor från mappen med tangentbordet på samma sätt som du gjorde med tangentbordet.

  9. Stäng ner Cyberduck och starta om telefonen. När den startar igen ska du ha ett svenskt tangentbord samt svenska ordlistor till det.

Have fun.

Senast redigerat 2008-04-04 12:16
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-04 16:21

? mitt svenska tangentbord funkar fint på 1.1.3.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-03-04 16:28

Du glömde nog nämna att här hamnar å, ä och ö på egna tangenter vilket tar bort strulet med att hålla in a eller o under en tid

Ursprungligen av MacBro:

Du glömde nog nämna att här hamnar å, ä och ö på egna tangenter vilket tar bort strulet med att hålla in a eller o under en tid

trodde det var underförstått

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-03-04 17:21
Ursprungligen av mackeswissman:

trodde det var underförstått

Du är underförstådd!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-04 21:17
Ursprungligen av mackeswissman:

trodde det var underförstått

tydligen inte

Sms progget crasha 2ggr direkt, men funka fint efter de. Notes, inga problem. (1.1.3)

Fungerar det bra?

Det gamla hackade tangentbordet vi hade i SwePhone för 1.0.2 var ju buggigt, t.ex. kraschade programmet man skrev i om man skrev t.ex. åå.

Ursprungligen av Adrian B:

Fungerar det bra?

Det gamla hackade tangentbordet vi hade i SwePhone för 1.0.2 var ju buggigt, t.ex. kraschade programmet man skrev i om man skrev t.ex. åå.

Fungerar faktiskt över förväntan, inte kraschat än Känns som det vanliga tangentbordet fast med åäö, riktigt skönt i sms och mail.

Vill man ha de svenska ordlistorna till tangentbordet är det bara att kopiera dem och byta ut sv_SE till ru_RU.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-04 19:15
Ursprungligen av mackeswissman:

Fungerar faktiskt över förväntan, inte kraschat än Känns som det vanliga tangentbordet fast med åäö, riktigt skönt i sms och mail.

Vill man ha de svenska ordlistorna till tangentbordet är det bara att kopiera dem och byta ut sv_SE till ru_RU.

Kan du förklara det lite närmare? Eller missar jag något helt uppenbart?

Schysst initiativ! Gillar verkligen ideen även om jag inte testat än.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-03-04 17:23

Jag hade det redan innan Swissman skrev om det här, och jag kan intyga att det funkar på allt som jag har testat

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-03-04 17:30

Blir det inte lite trängre och mindre knappar pga. de nya bokstäverna?

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-03-04 17:34
Ursprungligen av Occhino:

Blir det inte lite trängre och mindre knappar pga. de nya bokstäverna?

Nädå! Det är till och med så att knapparna blir lite mindre och färre!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-03-04 17:40
Ursprungligen av MacBro:

Nädå! Det är till och med så att knapparna blir lite mindre och färre!

Jag menade alltså på ett sådant sätt att det blir jobbigt att skriva på tangentbordet! Att det blir trängre (och att de måste förminska knappar för att få plats med fler) är väldigt logiskt och underförstått, jag menade om det blev för mycket för att det skall vara värt att byta till ett sådant tangentbord.

Ursprungligen av Occhino:

Jag menade alltså på ett sådant sätt att det blir jobbigt att skriva på tangentbordet! Att det blir trängre (och att de måste förminska knappar för att få plats med fler) är väldigt logiskt och underförstått, jag menade om det blev för mycket för att det skall vara värt att byta till ett sådant tangentbord.

Det är mer en vanesak än ett problem. Jag fixade först in det gamla swephonebordet, där snackar vi kompakt

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-03-04 18:08

Hade faktiskt hellre haft ett frågetecken istället för punkten som finns på det nya åäö-tangentbordet, vill man ha punkt är det ju bara att tappa på space två gånger. Men kommatecken har jag velat ha nästan lika mycket som riktigt åäö faktiskt, det sinkar en väldigt mycket att behöva gå in på .?123. Dock inte lika mycket som det sinkar en att behöva hålla inne o samt a i vad som känns som en evighet.

Ursprungligen av Occhino:

Hade faktiskt hellre haft ett frågetecken istället för punkten som finns på det nya åäö-tangentbordet, vill man ha punkt är det ju bara att tappa på space två gånger. Men kommatecken har jag velat ha nästan lika mycket som riktigt åäö faktiskt, det sinkar en väldigt mycket att behöva gå in på .?123. Dock inte lika mycket som det sinkar en att behöva hålla inne o samt a i vad som känns som en evighet.

kollat bredvid space? Sen finns frågetecken på shift + punkt och utropstecken på shift + komma.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-04 18:48

Kan intyga att det funkar på en 1.1.2 OOB oxå. GÖTT MOS!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-04 18:54

tack som f*n tycker dock dem kan ta bort . , men men det kanske kommer snart

Ursprungligen av ekaan:

tack som f*n tycker dock dem kan ta bort . , men men det kanske kommer snart

Fixat om lite nu, gillar det bättre. ? och ! samma och . och , på den andra.

Ska se om jag fixar en som inte har en tangent bredvid space, gillar dock den då space är rätt lätt att träffa ändå
här är iaf nya versionen.

Ordlistorna finns även inkluderade i mappen.

Jedsler: Lägg ordlistorna döpta med ru_RU i /System/Library/KeyboardDictionaries/ så har du den normala svenska ordlistan från swephone med detta tangentbord med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-04 19:44
Ursprungligen av mackeswissman:

Fixat om lite nu, gillar det bättre. ? och ! samma och . och , på den andra.

Ska se om jag fixar en som inte har en tangent bredvid space, gillar dock den då space är rätt lätt att träffa ändå
här är iaf nya versionen.

Ordlistorna finns även inkluderade i mappen.

Jedsler: Lägg ordlistorna döpta med ru_RU i /System/Library/KeyboardDictionaries/ så har du den normala svenska ordlistan från swephone med detta tangentbord med.

ohh riktigt nice blir bara bättre å bättre

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-05 08:11
Ursprungligen av mackeswissman:

Fixat om lite nu, gillar det bättre. ? och ! samma och . och , på den andra.

Ska se om jag fixar en som inte har en tangent bredvid space, gillar dock den då space är rätt lätt att träffa ändå
här är iaf nya versionen.

Ordlistorna finns även inkluderade i mappen.

Jedsler: Lägg ordlistorna döpta med ru_RU i /System/Library/KeyboardDictionaries/ så har du den normala svenska ordlistan från swephone med detta tangentbord med.

Mycket snyggt gjort! Tack!!!
Jag skulle egentligen vilja byta plats på . och , (punkt och komma). Detta eftersom man får en punkt-mellanslag med Mellanslag två gånnger. Alltså tycker jag punkten inte kommer att användas så mycket, men kommat skulle vara gött att komma åt (sic) utan shift.
Men det är nog bara jag som är lat....

Ursprungligen av kenjon:

Mycket snyggt gjort! Tack!!!
Jag skulle egentligen vilja byta plats på . och , (punkt och komma). Detta eftersom man får en punkt-mellanslag med Mellanslag två gånnger. Alltså tycker jag punkten inte kommer att användas så mycket, men kommat skulle vara gött att komma åt (sic) utan shift.
Men det är nog bara jag som är lat....

Lat eller ej, har har du.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-04 19:34

aa ok gött. Så för att få fram detta tangentbord väljer man bara att ha ryska som alternativ keyboard? på samma sätt som man lägger till svenska efter swephone?

Funkar det med 1.1.1?

Tack så mycket för det här. Har redan blivit förälskad i det nya tangentbordet.

En sak bara, kanske ska uppdatera första inlägget med de nya tangentbordet och tipsen ang. ordlistor?

Ursprungligen av T3kila:

Tack så mycket för det här. Har redan blivit förälskad i det nya tangentbordet.

En sak bara, kanske ska uppdatera första inlägget med de nya tangentbordet och tipsen ang. ordlistor?

Consider it done.

Ursprungligen av mackeswissman:

Consider it done.

*jublar*

Ska det vara någon skillnad att göra detta på de olika firmwares som finns?
På 1.1.1?!!?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-04 21:46

Funkar ju klockrent!

Tack så hemskt mycket för initiativet

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-04 22:41

willie jag fick samma grej, men nu funkar det perfa! Enda grejen jag märkt som e konstigt är att under Keyboards i general menyn står det nått skumt på ryska. Är mycket nyfiken på vad det är för funktion. På min står den på off.

tack mackeswissman! Underbart go funktion!

Bevaka tråden