Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide - Svenskt tangentbord till 1.1.3 / 1.1.4

Tråden skapades och har fått 318 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-04-04 16:51
Ursprungligen av joha88:

Jag har samma problem. Försöker jag installera via installeraren så klagar den på att jag inte har 1.1.3 vilket är samma för uppdateringen av Svenskt tangentbord och svenska siffror från iFun...

Först ser du till att du har FW 1.1.3 eller senare på din mobil, och du måste även ha BSD Subsystem installerat på din mobil.

På telefonen i installer>system>OpenSSH om den inte finns där eller någon annan stanns kolla i Installer>fliken Uninstall och kolla om du redan har den installerad.
Annars kan du använda iLiberty+, koppla in telefonen till datorn, tryck sedan på Advance fliken och välj Payloadfilerna BSD Subsystem och OpenSSH och sedan trycka på go for it.
Om det ändå inte fungerar så kollar du igen i Installer efter BSD Subsystem och OpenSSH som nu kan har blivit tillängliga.

Ladda ner WinSCP (windows) eller Cyberduck (mac) på din dator.
På mobilen i Installer>fliken Sources>Edit>Add så lägger du till http://install.ifon.no

Leta rätt på mappen "iFon Norway (1.1.3-4") under Install och installera "MobileEnhancer" + "Norsk tastatur".

Följ anvisningarna på denna guide.

Hoppas att det här hjälper o att jag inte har babblat en massa om saker du redan vet !!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-04-02 23:51

Hej jag ändrade lite i min .plist (tangetbord för punkt) för jag fann några buggar. Men det förvärrade problemet för funktionen för min Space-tangent och även Enter-tangenten slutade fungera efter jag sparade min moddade fil. Jag tror det beror på att jag använder ett dåligt program för att redigera XML. Men i alla fall buggarna (i både landscape och i vanlig layout) är:
"?" (lowercase) blir "!" (i uppercase)
"." (lowercase) blir "," (i uppercase)

Skulle uppsakatta om någon kunde fixa buggarna.

EDIT: Jag har fixat plisten själv nu. Laddade bara ner en ny xml editor

Senast redigerat 2008-04-03 00:16
Ursprungligen av e-mad:

Hej jag ändrade lite i min .plist (tangetbord för punkt) för jag fann några buggar. Men det förvärrade problemet för funktionen för min Space-tangent och även Enter-tangenten slutade fungera efter jag sparade min moddade fil. Jag tror det beror på att jag använder ett dåligt program för att redigera XML. Men i alla fall buggarna (i både landscape och i vanlig layout) är:
"?" (lowercase) blir "!" (i uppercase)
"." (lowercase) blir "," (i uppercase)

Skulle uppsakatta om någon kunde fixa buggarna.

EDIT: Jag har fixat plisten själv nu. Laddade bara ner en ny xml editor

Bugg och bugg Jag hittade inget sätta att byta ut tangentbordsmallen vid shift så man ser fortfarande "?" fast det är det "!" när du trycker. Föredrog att ha det så framför att inte ha något alls på shift. Om du hittar var detta kan ändras, let me know.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-04-03 00:42
Ursprungligen av mackeswissman:

Bugg och bugg Jag hittade inget sätta att byta ut tangentbordsmallen vid shift så man ser fortfarande "?" fast det är det "!" när du trycker. Föredrog att ha det så framför att inte ha något alls på shift. Om du hittar var detta kan ändras, let me know.

Hittar inte hur man ska gå till väga. Orginal tangentbordet ändrar ju inga bokstäver när man håller in shift... går förmodligen att fixa, men jag e inte så duktig på sånt här

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-04-03 00:44

Skulle uppsatta om någon kunde fixa $ och och € buggen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-03 14:37

har inget open ssh i installer

hej,
jag hattar inte äns open ssh i installern...vart kan man få tag på den till 1.1.4?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-03 14:42
Ursprungligen av FABLE:

hej,
jag hattar inte äns open ssh i installern...vart kan man få tag på den till 1.1.4?

Har du CommunitySources installerat? Om inte, gör det.
Annars sök på openSSH här på 99.se.....

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-04-04 11:25

jag har upptäckt lite skönhetsfel. När man öppnar swirlyMMS kommer inte det svenska tangentbotdet fram utan det amerikanska (där space och retur står på ryska). Undra varför danskarna och norrmännen har fixat riktiga egna tangentbord, men inte svenskarna. Hoppas att det kommer snart!

Ursprungligen av e-mad:

jag har upptäckt lite skönhetsfel. När man öppnar swirlyMMS kommer inte det svenska tangentbotdet fram utan det amerikanska (där space och retur står på ryska). Undra varför danskarna och norrmännen har fixat riktiga egna tangentbord, men inte svenskarna. Hoppas att det kommer snart!

Eftersom detta är en snabb ändring av det norska så ser jag inte hur det skiljer sig åt. Angående ryska tecken, radera alla de ryska tangentbordsfilerna som ligger kvar i mappen där du la de svenska. Ta backup först ifall det skulle skita sig.

Det har ju varit en hel del vändningar fram och tillbaka här i tråden, ang teckenplacering etc. Skulle inte detta kunna sammanfattas i en uppdatering av den ursprungliga guiden första i inlägget?
Vilka alternativ man kan göra ang tecken och filer man kan komplettera med.

Senast redigerat 2008-04-04 12:10
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-04 11:57

Kräsna alla är. Var tacksamma för denna fantastiska lösning istället för att hela tiden gnälla om småfel. Ändra det själva om det är såpass störigt eller använd engelskt tangentbord.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-04-04 17:18
Ursprungligen av Laleh:

Kräsna alla är. Var tacksamma för denna fantastiska lösning istället för att hela tiden gnälla om småfel. Ändra det själva om det är såpass störigt eller använd engelskt tangentbord.

Sluta du gnälla på de som har problem! Var lite trevlig och hjälpsam istället!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-04-04 14:10

asså grejen är att det e svårt att ändra själv, jag försöker men det går inte så bra

Skulle inte någon geni på programmering kunna göra ett paket som ni kan lägga upp i Installer så det blir lättinstallerat?
Är det svårt?
Ta hjälp och göra det en del av swephone?

  • Medlem
  • City
  • 2008-04-09 21:58

Jag föreslår också packetering, kan till och med tänka mig att donera för att få det enkelt i Installer t.ex.
Kanske kan köra grejen genom ifun som redan har fungerande donation?!
Synd att man själv inte kan den här typen av programmering :/

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-10 00:37

Detta funkar inte för mig, kommer till steget där jag ska connecta till iPhonen. Skriver in den IP-adress som står i iPhonen, anger root och alpine. Därefter kommer ett fel upp där "anslutningen misslyckas".
Vilken port skall användas? 22?
Tack på förhand!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-10 00:49
Ursprungligen av heinz_p:

Detta funkar inte för mig, kommer till steget där jag ska connecta till iPhonen. Skriver in den IP-adress som står i iPhonen, anger root och alpine. Därefter kommer ett fel upp där "anslutningen misslyckas".
Vilken port skall användas? 22?
Tack på förhand!

Svarar på min egen fråga nu om någon vilsen själ skulle ha samma problem:)

Du behöver installera BSD Subsystem från Installern, därefter OpenSSH. Klart:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-11 21:18

när man följer den här guiden ska å vill ha det där coola tangentbordet. ska man ha fixat någonting innan?? typ swephone? lr får man det med när man gör det här??

om man måste fixa det innan har nån en bra länk på hur man fixar swephone då?
typ den där lr?
http://www.ifun.se/swephone-for-114/

installera allt det å sen följa den här guiden, har jag fattat allt rätt då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-11 21:20

å vad är open SSH ska man fixa det oxå innan lr?

Ursprungligen av w_ille:

å vad är open SSH ska man fixa det oxå innan lr?

Har du ens läst tråden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-12 15:37

jo lite men orkar inte läsa allt, svara bara på frågan, behöver man fixa swephone innan denna guide?
om man behöver det är det denna guide man följer då http://www.ifun.se/swephone-for-114/

behöver man fixa något mera? som tex open ssh?? mvh

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-12 15:48
Ursprungligen av w_ille:

jo lite men orkar inte läsa allt, svara bara på frågan, behöver man fixa swephone innan denna guide?
om man behöver det är det denna guide man följer då http://www.ifun.se/swephone-for-114/

behöver man fixa något mera? som tex open ssh?? mvh

Läs och du ska få svar, att kräva hjälp är aldrig särskilt lyckat. Finns massvis med trådar om detta och svaret döljer sig kanske i denna tråden också...

  • Medlem
  • 2008-04-12 16:10
Ursprungligen av w_ille:

jo lite men orkar inte läsa allt, svara bara på frågan, behöver man fixa swephone innan denna guide?
om man behöver det är det denna guide man följer då http://www.ifun.se/swephone-for-114/

behöver man fixa något mera? som tex open ssh?? mvh

Läs tråden först. Det är inte meningen att samma fråga ska besvaras flera gånger bara för att medlemmarna är för slöa för att leta själva. Den här tråden handlar redan om det du undrar.

Admin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-12 16:47

nu har jag läst igenom allt och jag har fortfarande inte fått svar på min fråga. ska man installera http://www.ifun.se/swephone-for-114/ det där först å sen följa den här guiden?
det jag fick reda på var iaf att man skulle installera Open SSH innan man började med guiden och det gjorde man såhär "installer>system>OpenSSH" om ja fatta det rätt

Senast redigerat 2008-04-12 17:19
  • Medlem
  • 2008-04-12 17:30

Det är rätt.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-04-13 04:26

Fick det att fungera nu. Helt perfekt - förutom några detaljer.

Jag är så van vid att alltid gå till .?123-knappen för att skriva , . ? osv. Jag hade velat ha den här nya tangentbordslayouten fast utan , . ?. Om någon snabbt bara berättar vad det är man måste göra för att ta bort knappar så kan jag fixa. Räcker det att bara ta bort rätt <dict> i .plist? Testade och det enda som hände var att knappen slutade att fungera, men visades fortfarande.

Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-04-13 05:35

Fixade det! Jag har gjort om tangentbordet nu så att det ser bättre ut än tidigare (return hoppar om man växlar mellan alfabet och siffror, space har ett konstigt hack) samt att ? och , är borttagna. Jag ska lira några sista försköningar på understa alfabet-raden som just nu ligger en pixel fel. Om någon vill ha den så säg till!

/r och så upptäckte jag att safari krashar i liggande läge, någon som vet om den gjorde det innan?

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-04-13 10:40

Varför inte bara vänja dig vid att skriva på ett sätt som är snabbare och enklare?

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-04-13 14:53

Jag tycker det blev väldigt plottrigt. Nu fungerar tangentbordet exakt som jag vill ha det utan alla grafiska buggar som finns i versionerna i början av den här tråden.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-04-13 15:28

Kan väl meddela, även om ingen verkar intresserad att så här ser det ut nu:

http://www.okkido.net/drop/sk-cyrillic-keyboard-landscape.png
http://www.okkido.net/drop/sk-cyrillic-keyboard.png

Det som är kvar att göra innan jag är nöjd är:
1. UppercaseSymbol diffar 1 px på nedersta raden på det lilla tangentbordet.
2. ? finns kvar på landskapstangentborder.
3. Lägga in ÈÉÀÁ osv under E och A.

Kan kanske ska göra en repository av det så vem som helst kan installera utan att SSH:a och allt annat meck? Finns det intresse?

Bevaka tråden