Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide - Svenskt tangentbord till 1.1.3 / 1.1.4

Tråden skapades och har fått 318 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-12 00:24

Fungerar tyvärr inte alls, sms-funktionen hänger sig hela tiden, kör 1.1.3.

Edit: Installerade om båda sakerna från norska sourcen men samma kraschande av sms-funktionen. Sen ändrade jag till default tema i summerboard, fipplade med språkinställningarna på tangentborden lite mer och plötsligt fungerade det!

Dock så ser tangentbordet inte ut precis som på bilderna ovan, min space knapp är
"avkapad" på höger sida, kan det ha att göra med att det står mellanslag och Enter på instället för space och return nu?

Senast redigerat 2008-03-12 01:00
  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-12 15:32

Ja det är mycket märkligt med detta tangentbord. Om man tittar på det jag har för min asiatiska korspondens så är det "hackat" på samma typ, MobileEnchaner, ryska tangetbordet etc. Många bokstäver/tangenter mer än engelskt osv. Och det konfliktar ingenting på några andra program typ som det svenska ÅÄÖ gör!? Så det bör finnas en väg att finna för att få detta excellenta svenska tangentbord att funka oxå hoppas hoppas hoppas jag.

Ursprungligen av matz:

Ja det är mycket märkligt med detta tangentbord. Om man tittar på det jag har för min asiatiska korspondens så är det "hackat" på samma typ, MobileEnchaner, ryska tangetbordet etc. Många bokstäver/tangenter mer än engelskt osv. Och det konfliktar ingenting på några andra program typ som det svenska ÅÄÖ gör!? Så det bör finnas en väg att finna för att få detta excellenta svenska tangentbord att funka oxå hoppas hoppas hoppas jag.

Förstår inte problemet, tangentbordet fungerar på alla ställen där inte iPhonen använder speciella layouter som i t.ex. avsändare och adressfältet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-12 18:44
Ursprungligen av mackeswissman:

Förstår inte problemet, tangentbordet fungerar på alla ställen där inte iPhonen använder speciella layouter som i t.ex. avsändare och adressfältet.

Swissman! Missförstå mig rätt nu, det är absolut inget fel på tangentbordet. Absolut inte. Det är bara så att det verkar som "slå ut" Sms-applikationens funktioner sâ att det inte går att använda. DET är problemet!! Jag använde "ditt" tangentbord med mycket glädje men kunde tyvärr inte vara utan smset. Sad but true!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-13 09:48
Ursprungligen av matz:

Swissman! Missförstå mig rätt nu, det är absolut inget fel på tangentbordet. Absolut inte. Det är bara så att det verkar som "slå ut" Sms-applikationens funktioner sâ att det inte går att använda. DET är problemet!! Jag använde "ditt" tangentbord med mycket glädje men kunde tyvärr inte vara utan smset. Sad but true!

Och SMS funkar felfritt för mej med detta tangentbord (kör 1.1.4). Så det är nog någon krock mrd något annat.
Försök att ha så lite "extra" som möjligt, t ex inga teman.... kanske kan hjälpa.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-12 19:00
Ursprungligen av mackeswissman:

Förstår inte problemet, tangentbordet fungerar på alla ställen där inte iPhonen använder speciella layouter som i t.ex. avsändare och adressfältet.

Swissman! Missförstå mig rätt nu, det är absolut inget fel på tangentbordet. Absolut inte. Det är bara så att det verkar som "slå ut" Sms-applikationens funktioner sâ att det inte går att använda. DET är problemet!! Jag använde "ditt" tangentbord med mycket glädje men kunde tyvärr inte vara utan smset. Sad but true!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-12 19:03
Ursprungligen av mackeswissman:

Förstår inte problemet, tangentbordet fungerar på alla ställen där inte iPhonen använder speciella layouter som i t.ex. avsändare och adressfältet.

Swissman! Missförstå mig rätt nu, det är absolut inget fel på tangentbordet. Absolut inte. Det är bara så att det verkar som "slå ut" Sms-applikationens funktioner sâ att det inte går att använda. DET är problemet!! Jag använde "ditt" tangentbord med mycket glädje men kunde tyvärr inte vara utan smset. Sad but true! Jag sörjer fortfarande å det djupaste!

Ursprungligen av matz:

Swissman! Missförstå mig rätt nu, det är absolut inget fel på tangentbordet. Absolut inte. Det är bara så att det verkar som "slå ut" Sms-applikationens funktioner sâ att det inte går att använda. DET är problemet!! Jag använde "ditt" tangentbord med mycket glädje men kunde tyvärr inte vara utan smset. Sad but true! Jag sörjer fortfarande å det djupaste!

Jag missförstår dig inte alls, tycker bara det är konstigt att vissa lider av grova problem medan andra inte gör det.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-03-12 20:27

Min SMS-applikation kraschar när jag byter till det svenska tangentbordet, någon mer som upplever samma problem? Funkar fint att skriva om tangentbordet är valt. Är ett annat tangentbord valt, så måste jag ut i t.ex. Safari eller Anteckningar för att byta tillbaka. Jag har 1.1.4.

Ursprungligen av Zlatan:

Min SMS-applikation kraschar när jag byter till det svenska tangentbordet, någon mer som upplever samma problem? Funkar fint att skriva om tangentbordet är valt. Är ett annat tangentbord valt, så måste jag ut i t.ex. Safari eller Anteckningar för att byta tillbaka. Jag har 1.1.4.

SMS kraschar ofta för mig också, tillsammans med Safari och sökfunktionen i iTunes Music Store. Det har hittills inte hänt med andra tangentbord.

Vad kan det krocka med?
Jag har inte så mycket extra installerat - Swephone, Light, Remote Buddy, Installer, SMSD, Books, Converter, VNotes, Backgammon, iSolitaire, Labyrinth, Pool, Tris, LocateMe, BossPrefs, BossTool och Make it Mine.

Någon som har en idé om vad jag ska göra? Börjar bli lite irriterande med alla dessa kraschar.

Tack!

Mina SMS-kraschar verkar ha försvunnit efter att jag raderade SMSD.

Nu är det bara Safari-kraschar kvar, men det verkar inte ha med tangentbordet att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-14 19:32

Stänga av ordlistan?

Finns det något sätt att stänga av ordlistan och alla förslag på ord?
Jag är personligen dödstrött på att det aldrig blir rätt.
Tog bort alla ordlistor, men det dyker upp förslag ändå?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-14 20:59
Ursprungligen av ikiro:

Finns det något sätt att stänga av ordlistan och alla förslag på ord?
Jag är personligen dödstrött på att det aldrig blir rätt.
Tog bort alla ordlistor, men det dyker upp förslag ändå?

Kolla under Inställningar -> Allmänt -> Tangentbord. Där ska finnas ett alternativ för att slå av det, kan inte se vad det står eftersom just det alternativet står på ryska sedan jag slängde in det svenska tangentbordet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-15 11:36
Ursprungligen av ikiro:

Finns det något sätt att stänga av ordlistan och alla förslag på ord?
Jag är personligen dödstrött på att det aldrig blir rätt.
Tog bort alla ordlistor, men det dyker upp förslag ändå?

Under Installer finns ett program som heter KB2, det lägger till en inställning under Inställningar:Allmänt:Tangentbord där du kan slå av ordlistorna.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-15 17:14

Kör oxå 1.1.4 utan några 3e parts sms applikationer. Behövs ju inte nu när Apples erbjuder multisend. Har inga problem med tangentbordet mer än det som andra har klagat på att SPACE tangenten är avhuggen på höger sida. Bara ett skönhetsfel som går att leva med. Kan ju bara undra varför det är så. Har för mig att när jag körde 1.1.2 så såg jag inga skönhetsfel. Har provat med diverse nedladdningar av tangentbordet inkl swissmans egna mapp. Tog bara filerna och drog över dom men space va lite kantig ändå.

Screenshot på hur det ser ut i min 1.1.4:

Filen som följer med swissmans paket:

Tog mig friheten att döpa om "mellanslag" till "space och "Enter" till "return" om ifall att det berodde på att ordet "mellanslag" är längre än "space" men tji fick jag.

Som sagt ett skönhetsfel men går det att fixa? Har man en iPhone som är så snygg i övrigt måste man ju ha en snygg spacetangent med eller hur?

Tackar! Detta funkar ju underbart! Inga problem alls har jag med min 1.1.4 och detta tangentbord.
Det har kommit upp att viss krasher kanske beror på tredjeparts sms-applikationer, och då kan jag tilägga att jag kör med Apples, inte iSMS eller SMSD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-15 17:42

Tycker förvisso att en snygg produkt som iPhone förtjänar en snygg space tangent.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-15 21:46

Är det bara vissa (inkl. mig) som får upp "Cryllic keyboard"-rutan på tillsynes oregelbunden basis? Hur får man bort den? Känns som att man har en shareware-telefon.

Kör 1.1.3 ootb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-15 23:02
Ursprungligen av muskorv:

Är det bara vissa (inkl. mig) som får upp "Cryllic keyboard"-rutan på tillsynes oregelbunden basis? Hur får man bort den? Känns som att man har en shareware-telefon.

Kör 1.1.3 ootb.

Har fått upp den två gånger på tre dagar; första gången jag använde tangentbordet och första gången jag använder tangentbordet i horisontellt läge.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-03-16 00:35

SMS är det enda som krashar hos mig ungefär 1/5.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-16 00:44

SMS krashade för mig typ 1/5 också. Men även Safari la av några gånger. Så jag gick tillbaka till det andra.

Men ser fram emot en helt buggfri version av denna! Förutom krashandet så är det ju guld

Jag har också problem med krasher under 1.1.4, samt "avhuggen" högersida på tangentbordet.

SMS har aldrig kraschat för mig, men safari kraschar titt som tätt, och det är väldigt störande. Hur som helst så verkar det inte bero på tangentbordet, för jag har läst på många utländska forum där folk har samma problem. Verkar vara främst på 1.1.4 som dessa krascher förekommer.

Försöker lägga in de svenska tangentbordet men när jag försöker prova sms så stängs
programmet ner med norska tangentbordet men de funkar i notes..
Hittar ej MobileEnhancer mappen fast jag har laddat ner den..

Har lagt in allt men får fortfarande inga svenska å,ä, ö....
Kan nån skicka en bild på dom två mapparna, hur dom ser ut, så kan jag jämföra?
Tack på förjand

Inga problem förutom en rad skönhetsfel: Avhugget mellanslag och delete-knappen som hamnar cococrazy när den är nedtryckt och punkten som ser väldigt liten ut då den är nedtryckt. Och det knasiga i att space heter mellanslag (bara gemener), men enter heter Enter (inledande versal) och inte return.

Kände att det inte var värt att skapa en egen tråd och hittade heller ingen äldre tråd som matchade mitt problem;

Jag kommer in i telefonen via min ftpklient, men jag ser inte mapparna som enligt alla guider ska finnas där. Så här ser det ut hemma hos mig

Vad är det som är galet? Är det något enkelt som jag bara missat?

Ursprungligen av hiphop_joe04:

Kände att det inte var värt att skapa en egen tråd och hittade heller ingen äldre tråd som matchade mitt problem;

Jag kommer in i telefonen via min ftpklient, men jag ser inte mapparna som enligt alla guider ska finnas där. Så här ser det ut hemma hos mig

Vad är det som är galet? Är det något enkelt som jag bara missat?

Om du ser högst uppe på din skärmdump så står det /private/var/root
Där kan du välja högre nivåer var dessa mappar finns.

Shit, nu känner man sig lite dum. Tackar ödmjukast för hjälpen Benjamin!

Ursprungligen av hiphop_joe04:

Shit, nu känner man sig lite dum. Tackar ödmjukast för hjälpen Benjamin!

Haha! Sökte faktiskt en stund första gången om jag ska vara ärlig..

Bevaka tråden