Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 295 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-03-28 11:59
Ursprungligen av MacBro:

Vem har sagt att jag inte har en MMS-telefon?

Håll er till ämnet, tack

  • Medlem
  • 2008-03-27 21:29

Själv har jag aldrig skickat ett enda mms i hela mitt liv Ändå har jag haft mobil, halva

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-03-27 22:39
Ursprungligen av Sveene:

Det här med att apple har beställt 10 miljoner 3g iPhone är bara skitsnack eftersom apple tillverkar bara grejer om det är beställningar på dom. T.ex om ingen skulle beställa en enda ipod nano på fyra månader så skulle apple stänga ner hela iPod nano fabriken.

Jaha, så du tycker inte Apple ska börja tillverka grejer innan de börjar sälja. De måste väl börja tillverka något före det finns att köpa!?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-28 11:47

Lite väl mycket off topic nu, va?

  • Medlem
  • 2008-03-29 11:09

Inget mer snack om apples beställningar och dylikt, håll er till ämnet istället. Föresten, tror ni de utökar minnet i luren? Alltså typ 16 gb och 32 gb eller nått?

Ursprungligen av can:

Inget mer snack om apples beställningar och dylikt, håll er till ämnet istället. Föresten, tror ni de utökar minnet i luren? Alltså typ 16 gb och 32 gb eller nått?

finns väll risk för det... iPod touch 32gb

Ursprungligen av blomman_J_:

finns väll risk för det... iPod touch 32gb

touchen har 2 minnesmoduler, iPhonen har en.

Ursprungligen av mackeswissman:

touchen har 2 minnesmoduler, iPhonen har en.

Jasså, hur funkar det!? skulle apple kunna införa det i iphonen, elr skulle det tappa bateri elr så?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-03-29 14:06
Ursprungligen av blomman_J_:

Jasså, hur funkar det!? skulle apple kunna införa det i iphonen, elr skulle det tappa bateri elr så?

Som det är nu har man väl inte haft plats för två moduler. Det är därför Touchen alltid har legat på dubbla minneskapaciteten, och iPhonen fick 16 gb när Touch fick 32. Det som är flaskhalsen är utvecklingen av minneskretsarnas kapacitet, men den utvecklingen verkar gå rätt fort. Man dubblar kapaciteten och minskar den fysiska storleken. Vi får hoppas att det blir rejält med minne i iPhone 2.

Ursprungligen av blomman_J_:

Jasså, hur funkar det!? skulle apple kunna införa det i iphonen, elr skulle det tappa bateri elr så?

Hur det fungerar är väl mycket enkelt? Apple har stoppat i två kretsar i iPod touch men det fick inte plats i iPhone. Det är ju inte direkt så att det är massa oanvänt utrymme i iPhone.

Som koze skriver så är det minneskretsarnas kapacitet som sätter gränsen i dagens iPhone. I nästa iPhone kan Apple välja att offra mer utrymme för fler kretsar, om dom vill. Om andra komponenter blivit mindre (ryktas om en tunnare skärm t.ex.) kan det ge plats över för mer minne. Om inte andra komponenter ska in i stället, t.ex. 3G-chip, en till kamera (för videosamtal) osv.

Men å andra sidan skulle jag gissa att Apple hellre göra hela telefonen mindre än att stoppa i mer minne eftersom fler kunder uppskattar mindre storlek än vill ha mer minne.

Jag tror de flesta upplever dagens 8 GB som rätt rymligt. Jag känner många med iPhone som inte ens är intresserade av 16 GB-modellen eftersom de inte fyllt sina 8 GB ännu.

Personligen skulle jag gärna ha mycket mer, typ 128 GB. Innan iPhone hade jag en iPod 80 GB och det var rätt trevligt att kunna synka all musik och alla bilder (om än nedskalade) till telefonen istället för att behöva välja. Men så mycket utrymme finns det ingen möjlighet att få in i en iPhone i dagsläget, utan vi får nog se mindre steg på vägen dit.

Ursprungligen av Adrian B:

Personligen skulle jag gärna ha mycket mer, typ 128 GB. Innan iPhone hade jag en iPod 80 GB och det var rätt trevligt att kunna synka all musik och alla bilder (om än nedskalade) till telefonen istället för att behöva välja. Men så mycket utrymme finns det ingen möjlighet att få in i en iPhone i dagsläget, utan vi får nog se mindre steg på vägen dit.

Det vore så gött att få in allt

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-29 15:00

Vore det inte logiskt att eftersom USA-marknaden inte vill ha MMS och 3G, så kommer nästa revision av iPhone innehålla antingen båda, eller ingen av dessa saker?

Skulle det hindra någon av er som inte använder MMS att köpa en iPhone om den kunde skicka och ta emot MMS?
Jag använder inte YouTube, Calculator, Notes eller iTunes, men det hindrade inte mig från ett köp.

Ursprungligen av wat:

Vore det inte logiskt att eftersom USA-marknaden inte vill ha MMS och 3G, så kommer nästa revision av iPhone innehålla antingen båda, eller ingen av dessa saker?

Skulle det hindra någon av er som inte använder MMS att köpa en iPhone om den kunde skicka och ta emot MMS?
Jag använder inte YouTube, Calculator, Notes eller iTunes, men det hindrade inte mig från ett köp.

Rätt konstig logik du applicerar. Tycker det är rätt stor skillnad på avsaknad av funktioner man vill ha och funktioner som redan finns men som man inte använder.

Din butterhet över MMS-avsaknaden börjar bli lite väl utdragen nu.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-29 16:16
Ursprungligen av mackeswissman:

Rätt konstig logik du applicerar. Tycker det är rätt stor skillnad på avsaknad av funktioner man vill ha och funktioner som redan finns men som man inte använder.

Din butterhet över MMS-avsaknaden börjar bli lite väl utdragen nu.

Min logik är korrekt om du släpper tanken på att jag likställer de två.
Jag pekar på det faktum att vissa tycker att allt Steve gör är rätt. Att han är ofelbar, helt enkelt.
Att diskussionen hamnade runt MMS är en ren slump. Det hade lika gärna kunnat handla om radio eller GPS eller möjligheten att skicka filer via Bluetooth eller...

Ursprungligen av wat:

Min logik är korrekt om du släpper tanken på att jag likställer de två.
Jag pekar på det faktum att vissa tycker att allt Steve gör är rätt. Att han är ofelbar, helt enkelt.
Att diskussionen hamnade runt MMS är en ren slump. Det hade lika gärna kunnat handla om radio eller GPS eller möjligheten att skicka filer via Bluetooth eller...

Tror mer det handlar om att folk lärt sig acceptera att iPhonen har sina brister och att de förhoppningsvis fixas eller rättas till i den nya revideringen. Apple är rätt trångsynta när det gäller brister och det måste verkligen bankas in för att de ska rätta till det.

Jag tycker personligen iofs inte att GPS eller radio behövs då internetradio och Maps finns att tillgå nästan överallt, iaf med en lagligt införskaffad iPhone med tillhörande abonnemang. Sen att GPS ägs av amerikanska militären gör väl det ännu skönare att inte ha det i sin ficka?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-29 16:32
Ursprungligen av mackeswissman:

Tror mer det handlar om att folk lärt sig acceptera att iPhonen har sina brister och att de förhoppningsvis fixas eller rättas till i den nya revideringen. Apple är rätt trångsynta när det gäller brister och det måste verkligen bankas in för att de ska rätta till det.

Ja, då var vi ju ganska överens i slutändan.

Ursprungligen av mackeswissman:

Jag tycker personligen iofs inte att GPS eller radio behövs då internetradio och Maps finns att tillgå nästan överallt, iaf med en lagligt införskaffad iPhone med tillhörande abonnemang. Sen att GPS ägs av amerikanska militären gör väl det ännu skönare att inte ha det i sin ficka?

Jag hade velat ha radio iallafall. Jag har inte fri trafik, så Internet-radio är uteslutet för min del.
GPS är mycket trevligare för navigering i bil, än funktionen i Maps. Gratis och uppdatering i realtid, med några meters felmarginal. Att det är USAs militär som äger systemet stör inte mig.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-29 15:51
Ursprungligen av wat:

Vore det inte logiskt att eftersom USA-marknaden inte vill ha MMS och 3G, så kommer nästa revision av iPhone innehålla antingen båda, eller ingen av dessa saker?

Skulle det hindra någon av er som inte använder MMS att köpa en iPhone om den kunde skicka och ta emot MMS?
Jag använder inte YouTube, Calculator, Notes eller iTunes, men det hindrade inte mig från ett köp.

om jag får fråga, varför köpte du en iPhone ifall MMS är så viktigt för dig? hade du glömt kolla upp att det inte fanns eller nått?

  • Medlem
  • 2008-03-29 15:35

Eftersom apple uppgraderade minnet i luren till 8 o 16 gb nyligen tror jag faktiskt inte att de kommer göra det i juni. Kanske till jul eller efter?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-29 15:41
Ursprungligen av can:

Eftersom apple uppgraderade minnet i luren till 8 o 16 gb nyligen tror jag faktiskt inte att de kommer göra det i juni. Kanske till jul eller efter?

jag tror apple kommer uppgradera minnet så fort tekniken tillåter dem att göra så! sen ifall det blir till juni eller till jul eller till och med senare det får vi bara vänta och se.

GPS i telefoner är väl långt ifrån gratis? Om du nu inte sitter med wlan-täckning när du laddar ner kartorna.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-30 19:01
Ursprungligen av mackeswissman:

GPS i telefoner är väl långt ifrån gratis? Om du nu inte sitter med wlan-täckning när du laddar ner kartorna.

Jag program där man kör in hela kartan i telefonen. Det tillåter även att man kollar kartan offline.

Jag tror att nästa generations iphone kommer ha 3G, såsom alla andra, med en kamera på båda sidorna för att möjliggöra ichat, vilket blir en ny funktion.

Anledningen till ingen MMS är troligen att iPhone inte är en kameramobil, man har marknadsfört den som en musik/ internetapparat. En bättre kamera innebär att fler använder just den funktionen och då blir "behovet" av att skicka fler MMS större. Med iPhonen som den är idag finns inte behovet att distribuera tagna bilder på samma sätt som med mer utpräglade kameramobiler.

Jag är även medveten om att det inte går att skicka MMS med lika hög kvalitet som korten, Därför är mailapplikationen ett bättre alternativ att skicka iväg sina foton med, särskillt när fler och fler telefoner får det här inbyggt.

Jag hoppas på en ny 2G iPhone till sommaren.

(Med 2G menar jag andra generationens iPhone)

  • Medlem
  • 2008-03-29 21:41

Det kommer förmodligen komma också

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-03-29 21:53

Nå - dom kan i alla fall inte göra luren mindre än LCD'n - LCD'ns storlek sätter gränsen och att göra den mindre pajar halva idén med Iphone.
Kanske kan dom slimma bort nedre delen med knappen - och övre delen med högtalaren. Men mycket mindre går den inte att göra. En aning tunnare blir den säkert i framtiden dock.
I övrigt så går det egentligen inte göra så mycket - iPhone'n är en slags slutstation för nallar as we know them.
Är det bara jag som ser detta?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-29 22:05

nee, håller med dig!
jag vill inte se en förändring på iPhones yttre design utan jag vill se vad Steve och hans polare på Apple kan tycka in för spännande mjukvaror i kommande generationer av iPhones!

  • Medlem
  • 2008-03-29 22:25

I och för sig så kommer apple förmodligen rikta sig på insidan av luren då SDK realeasen i stort sett handlar om det.. Kanske blir det inget förändring alls deisngmässigt på utsidan. Förutom kanske en kamera på framsidan? Förstod någon vad jag menar med att de antagligen kommer fokusera på insidan?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-30 12:02
Ursprungligen av can:

I och för sig så kommer apple förmodligen rikta sig på insidan av luren då SDK realeasen i stort sett handlar om det.. Kanske blir det inget förändring alls deisngmässigt på utsidan. Förutom kanske en kamera på framsidan? Förstod någon vad jag menar med att de antagligen kommer fokusera på insidan?

Det är ju insidan som räknas

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-03-30 13:41

jo visst är det de!

men jag måste säga att efter att använt min ipod touch ett tag nu så känns iphonen klumpig i handen,
Jag hoppas på att de slimmar ner den lagom till att den släpps i sverige, annars kommer jag störa mig något enormt på den.

Håller även med Adrian om att åtta gb räcker gott och väl för de flesta.
(jag själv har åtta på min touch och tycker det är bekvämt då man väljer ut godbitarna ur ens musiksamling, blir så jobbigt om man ska välja ut sina favorit 32 gb musik av sin oftast växande musiksamling) Skulle det vara så att man jättegärna vill fylla den så finns ju simplify.

(ska ju tilläggas att iTunes smarta listor är guld för att slippa sitta o välja)

Ursprungligen av thor:

jo visst är det de!

men jag måste säga att efter att använt min ipod touch ett tag nu så känns iphonen klumpig i handen,
Jag hoppas på att de slimmar ner den lagom till att den släpps i sverige, annars kommer jag störa mig något enormt på den.

Håller även med Adrian om att åtta gb räcker gott och väl för de flesta.
(jag själv har åtta på min touch och tycker det är bekvämt då man väljer ut godbitarna ur ens musiksamling, blir så jobbigt om man ska välja ut sina favorit 32 gb musik av sin oftast växande musiksamling) Skulle det vara så att man jättegärna vill fylla den så finns ju simplify.

(ska ju tilläggas att iTunes smarta listor är guld för att slippa sitta o välja)

Ja, antingen har man sina låtar med högst betyg eller så har man all musik. Att ha hälften av sitt musikbibliotek på sin telefon gör ingen glad.

  • Medlem
  • 2008-03-30 16:18

Men om man räknar in filmer, låtar, bilder, kontakter och eventuellt apps från appstore <3 Så kanske 8 Gb inte räcker så långt iallafall? Det är iofs olika från person till person.

Bevaka tråden