Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips hur man blir en gladare människa.

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tycker man får ett lättare liv om man tränar sig att se att man har ett ansvar i allt man gör. Ingen tvingar mig att reagera surt på saker. jag kan tex låta bli att svara tyket på ett angrepp bara för att vinsten blir att båda mår bättre. Att vara lycklig är ett val.

Läste en artikel om hur man kan må bra och prestera bättre.
1) Ägna sig åt det som fungerar bäst - selektion
2) Lägga ned extra mycket tid på det - optimering
3) Komplettera det man inte är så bra på med något annat -kompensation

Man intervjuade en känd pianist som sa att=
1) han valde bort de svåra och långa styckena - selektion
2) han övade extra mycket på dessa stycken - optimering
3) han minskade tempot före snabba passager bara för att de sedan skulle verka extra snabba - kompensation

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 21:39
Ursprungligen av Goflorp:

Säger inte att det ena är bättre än det andra...

Då får väl jag göra det. Hur fan ska man annars få problemet ur världen?
Pang på, en sak är löst på max 1h istället för tre sittningar a 5h. Shit, vad får man sagt om inte upprepningar under sådana mastodontpass? Då vill man inte lösa problemet utan bara få medlidande och gå och tycka synd om sig själv, gärna i grupp.
Säger inte att ni i tråden fungerar så men jag var att massor med folk gör det.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Personligen tror jag mer på det "kvinnliga" sättet. Jag har begåvats med manliga vänner (och kvinnliga) som tycker om att prata och som gärna diskuterar saker.

Liksom KaRo tycker jag också att det i väldigt hög grad är man själv som bestämmer hur man skall uppfatta och ta saker. Inte så att man inte kan reagera spontant, men när man har fått tänka igenom, eller prata igenom så kan man i viss utsträckning avgöra hur man vill förhålla sig till det. Det är lite som att "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder"

Det är naturligtvis inte alltid sant, för det finns ju situationer som står utanför ens egen kontroll, men det finns nästan alltid en möjlighet att själv bestämma om man vill se glaset som halvfullt eller halvtomt.

Jodå, jag KAN prata

Diskutera igenom problemen är en sak, men efter detta kommer ju lämpligen handling (om det är det man resonerat sig fram till).
Kvinnor är ibland nöjda här. Man har diskuterat och vänninnan har visat sympati och man har ältat det hela i 8 timmar. Då KÄNNS allt bra och för en kvinna ÄR allt då bra.
Att problemet kvarstår är inget man fäster vikt vid.

Manliga sättet är oftast brak på , ren konfrontation, man GÖR något.

Säger inte att det ena är bättre än det andra...

Acke, vad har dina kvinnor tyckt om det?

Efter snart fyrtio år (om tre dagar) då har jag hunnit begå så många misstag att jag faktiskt tror jag börjar lära mig något av dem

För en månad sedan hade jag en extremt hektisk period som gjorde att jag hade allt för lite tid över till kvinnan jag sällskapar med. Eftersom jag visste att det skulle bli så hade jag i god tid berättat för henne att jag skulle vara lite i egna tankar och ha lite tid åt henne under ett par veckor. Så allt var frid och fröjd. Trodde jag...

När mina hektiska veckor passerats och jag började få lite andrum så förde jag på tal att det nu började bli hög tid att hyra stuga inför sommarsemestern.

Varpå hon svarar "hur kan du ens tänka på stuga när vi har det såhär!"

Sen följde många, många timmars prat där hon berättade hur försummad hon KÄNDE sig, och jag hur anklagad jag kände mig för att jag hade ju SAGT att det skulle bli så och vad skulle jag GÖRA åt det.

Poängen är naturligtvis den att hon inte alls förväntade sig att jag skulle GÖRA något, utan bara att jag skulle förstå, och tala om för henne hur mycket jag älskar henne.

Lyckligtvis gör jag det också

Och så småningom trillade ju polletten ner hos mig också - UTAN att jag behövde GÖRA något

Richard Rönnbäck:

Det du beskriver känner jag igen, inte situationen exakt men något liknande.
Tror ofta det är så att män tror att de måste göra så mycket när det istället handlar om att prata en liten stund och försöka förstå och "omhulda" lite. Inga stora krav egentligen.
Kanske är det så att män vill ha detsamma ? Få förståelse och lite bekräftelse på att hans kvinna fortfarande tycker han är BÄST. Gissar att de flesta kvinnor inte vill ha långa och gnälliga diskussioner. Det är ju urtråkigt och då blir det bara sagt dumma saker som man ångrar.

Så 40 år snart ? Inga tankar på att köpa en motorcykel ännu eller andra uttryck för åldersnoja ? "Förrti" är väl ingen ålder att tala om tycker Tant KaRo ;). Bara halvvägs.

acke:
Nästa gång det blir "grus i maskineriet" hemmavid så hoppa över snacket, görandet osv och gå direkt på bekräftelse. Lyssna lite, säg att du förstår henne (om det är det du gör) och att du verkligen tycker om henne. Känn dig inte pressad att göra mer än så.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-21 22:40
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Poängen är naturligtvis den att hon inte alls förväntade sig att jag skulle GÖRA något, utan bara att jag skulle förstå, och tala om för henne hur mycket jag älskar henne.

Lyckligtvis gör jag det också

Å, gulle dig, din kvinna har en fin man att leva med Lycka till med kärleken

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-21 22:57
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Acke, vad har dina kvinnor tyckt om det?

Nu menade jag ju hur jag är mot kompisar och bekanta...inte mot min flickvän.

Ursprungligen av KaRo:

Nästa gång det blir "grus i maskineriet" hemmavid så hoppa över snacket, görandet osv och gå direkt på bekräftelse. Lyssna lite, säg att du förstår henne (om det är det du gör) och att du verkligen tycker om henne. Känn dig inte pressad att göra mer än så.

Jag känner ingen press någonstans. Vart läser du det? Jag tycker att kärlek och förhållanden och bråk och gräl är två skilda saker. Låter lite skumt I know men så ser jag det.

Naturligtvis är det stor skillnad på kärleksförhållanden och andra mänskliga relationer, men människor och deras grundläggande behov är rätt lika.

Till de behoven hör att bli sedd, bemötas respektfullt, vara delaktig osv. Såna behov kan inte alltid bemötas genom att "göra" något. Ofta är det just prat som måste till

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Naturligtvis är det stor skillnad på kärleksförhållanden och andra mänskliga relationer, men människor och deras grundläggande behov är rätt lika.

Till de behoven hör att bli sedd, bemötas respektfullt, vara delaktig osv. Såna behov kan inte alltid bemötas genom att "göra" något. Ofta är det just prat som måste till

Kloka ord.

PUSS PÅ ER alla vettiga karlar !
Det är balsam för själen att höra män som verkar förstå och respektera kvinnors sätt att vara. Och som förväntar sig förståelse och respekt tillbaka för sitt sätt att vara från kvinnor. Dvs ett givande och tagande.

Richard Rönnbäck/Redglittercoffin:
Ni skriver precis det jag tänker men inte hunnit formulera på papper ännu !
Tal är verkligen handling ! Ord är kött ! Under tiden jag pratar med någon annan
så skapar jag mig själv !

Vardagslycka

Jag tror man mår bra av dom små sakerna i livet; vardagslyckan. Som att bussen kommer i tid...nja det kanske var väl litet men...att solen äntligen skiner och jag har hittat en snygg sommarklänning och en vän har blivit frisk och allting med mina datorer/iPoder fungerar.

Idag blev jag glad för att jag hittade några jättefina "gadgets". Har fiskarna sedan tidigare men har nu installerat sköldpaddorna också. De är så otroligt realistiska, det bästa jag har sett i den vägen. Man matar dom genom att trycka i vattnet så kommer det fiskmat som fiskarna slänger sig på. Jag har dom på min Google Desktop. Kanske inget för seriösa IT-människor men för oss andra som använder datorn som en "sandlåda" emellanåt...
Detta finns på: http://abowman.com/google-modules/

Nu är jag kanske skadad av att ha pluggat lingvistik men jag ser prat som en handling i sig. Många killar tror att handlingar är något man gör med händerna. Genom att prata om problem kommunicerar man dessutom en vilja att göra något åt problemen, och det är oftast den känslan av ömsesidig vilja som är avgörande för resultatet.

Språkanvändningen är enligt det kognitivistiska tankesättet avgörande för vår förståelse av vårt beteende samt komplexa samband. Det är ingen slump att folk börjar prata för sig själva när de löser ett jobbigt matematiskt problem, för att ta ett exempel. Visst fungerar olika metoder olika väl för olika personer, men genom att sitta tyst på en stubbe och grubbla missar folk en stor bit av sin kognitiva potential som finns i själva talet och samspelet med en annan person.

Talproduktionen är en oerhört komplex process som aktiverar hjärnan på ett sätt som det tysta tänkandet inte kommer i närheten av. Även annan motorisk aktivitet som att gå samtidigt som man tänker gör att hjärnan arbetar effektivare.

Så jag skulle säga att det finns teoretisk bakgrund som ger stöd för metoden att ta en promenad med bästisen och prata någon timme eller så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-22 11:05
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Nu är jag kanske skadad av att ha pluggat lingvistik men jag ser prat som en handling i sig. Många killar tror att handlingar är något man gör med händerna. Genom att prata om problem kommunicerar man dessutom en vilja att göra något åt problemen, och det är oftast den känslan av ömsesidig vilja som är avgörande för resultatet.

Word! Vet inte hur många gånger jag kört fast när jag programmerat och löst problemet när jag formulerat mitt problem i ett inlägg på 99mac. Jag har alltså ej ens behövt klicka på Skapa inlägg. I strävan att formulera mig begripligt för någon annan, sorterar jag mina tankar och tvingas tänka klarare, jfr det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.

Vad gäller relationer, har jag ofta funnit (i efterhand, tyvärr) att vi tenderar att diskutera eller bråka om någonting annat än det som egentligen är upphovet till konflikten. Vi har inte (vågar kanske inte göra) helt klart för oss ursprunget till vår irritation, och diskuterar eller bråkar bara om tämligen ofarliga praktikaliteter. På samma sätt löser vi i handling sekundära praktikaliteter.

Sedan kan samtalet eller handlingen lösa våra problem indirekt, vilket jag vill ge ett exempel på:

Stökigt hemma. Damen ruttnar, och tycker att jag inte tar ansvar. Jag tycker att jag lagat mat, diskat och hämtat på dagis etc. och att det enda sätt på vilket damen tar ansvar är att hon blir förbannad. Vi bråkar och sätter igång att städa i vredesmod. När vi städat klart har vi löst det sekundära problemet, att det är stökigt. Men framförallt har vi bekräftat vår relation genom att gemensamt städa vår gemensamma bostad. Vi har dessutom fått ge luft åt våra frustrationer över livet i allmänhet.

Vänligen, Ylan

Bevaka tråden