Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pentaxians

Tråden skapades och har fått 637 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det har du säkert rätt i. Jag använder i princip bara ett fast 30mm (45 effektivt) numera för all min fotografi, och då funkar polfilter faktiskt oftast bra. Men graderat ND borde ju funka i vilket fall.

Mmm. Har aldrig gjort så själv, för analog och manuell fotografi var före min tid, men det låter onekligen intressant. Ska det funka för något så borde det vara för ett objektiv som detta.

Kombon polfilter och vidvinkel kan resultera i bilder som dessa. Himlen blir alltså inte jämnt mörkblå.

Det påminner mig att jag nog får skaffa mig ett cirkulärt polfilter så småningom. Mina gamla filter funkar ju inte med moderniteter som autofokus...

Men hederliga graderade ND då? Det borde väl funka finemang?

Jodå - om det är tillräckligt stort så att det inte orsakar vinjettering i hörnen.

Eftersom det var tristessväder igen idag skruvade jag på gamla hederliga SMC K 50/1.4. Jisses vilka fina bilder man kan ta med den. Om ni i likhet med mig inte känner er inspirerade av grådasket så skruva på en glugg med stor apertur och gå ut och ta lite närbilder på saker och ting. De blir fina oavsett väder.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-01-05 22:50
Ursprungligen av GustafMA:

Eftersom det var tristessväder igen idag skruvade jag på gamla hederliga SMC K 50/1.4. Jisses vilka fina bilder man kan ta med den. Om ni i likhet med mig inte känner er inspirerade av grådasket så skruva på en glugg med stor apertur och gå ut och ta lite närbilder på saker och ting. De blir fina oavsett väder.

Grådasket senaste månaderna har inte gett mig något sug alls för att fotografera. Kul att höra om du har lite inspiration med din fina glugg. Sitter själv på en SMC-M 50/1.7 som levererar bra, kanske ska man ge sig ut någon dag med denna.

Det senaste som min kamera levererat på senaste tid var från nyår på ett fyrverkeri som jag fotograferade från min lägenhet flera kilometer bort.

Mitt SMC-A 50/1.4 förfokuserar ju något grymt på min K-5, så det får nog vara. http://www.99mac.se/forum/p/2079045

Ursprungligen av joakimo:

Grådasket senaste månaderna har inte gett mig något sug alls för att fotografera. Kul att höra om du har lite inspiration med din fina glugg. Sitter själv på en SMC-M 50/1.7 som levererar bra, kanske ska man ge sig ut någon dag med denna.

Det senaste som min kamera levererat på senaste tid var från nyår på ett fyrverkeri som jag fotograferade från min lägenhet flera kilometer bort.

Jo, jag vet. Lika lockande som avslagna dagen-efter matrester i en studentkorridor med det här kontinuerligt värdelösa vädret. Men då får man försöka sig på något annat. Härlig bild - gillar speciellt balansen mellan stjärnan i mitten och eldmanen... riktigt bra tajmat. Hur lång exponeringstid?

Här är några av mina - om ni undrar över grynigheten så försöker jag få till ett filmutseende just nu (gillar inte de olika pluggar jag hittat för efterbehandling) och en av de bättre sätten är att använda min gamla istDS*-klon på höga ISO för lite redigt basbrus. Återstår att få till färgerna, har inte hunnit experimentera med det ännu.

Ursprungligen av johan_tanying:

Mitt SMC-A 50/1.4 förfokuserar ju något grymt på min K-5, så det får nog vara. http://www.99mac.se/forum/p/2079045

Men, asså, herr K5-ägarn... det är ju till att ha mikrojustering, la. Bara att handpålägga lite.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-01-06 18:22
Ursprungligen av GustafMA:

Jo, jag vet. Lika lockande som avslagna dagen-efter matrester i en studentkorridor med det här kontinuerligt värdelösa vädret. Men då får man försöka sig på något annat. Härlig bild - gillar speciellt balansen mellan stjärnan i mitten och eldmanen... riktigt bra tajmat. Hur lång exponeringstid?

Jag hade kameran i läge B och trådutlösare inkopplad, körde lite på känn när det kom fyrverkerier. Exponeringstid 1,7 sekunder, bländare 13.

Ursprungligen av GustafMA:

Men, asså, herr K5-ägarn... det är ju till att ha mikrojustering, la. Bara att handpålägga lite.

Ja ja, jag får väl få tummen ur och idka lite google-fu vid tillfälle. Antar att kamera är klyftig nog att känna igen objektivet och applicera justeringen just för detta?

Jaha, då är nya TC1.4 officiellt tillkännagiven. $600 blir väl i vanlig ordning 6000 spänn i Sverige. Rätt mycket stålar.

http://www.dpreview.com/news/2014/02/05/ricoh...

Själv har jag inget objektiv som den kompletterar speciellt väl, men de av er som sitter på DA300/4:an har nu ett aningen billigare alternativ till 560:an.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-04-11 19:32

Dpreview har nu skrivit sin recension av Pentax K-3. Jag har bara hunnit skumma igenom artikeln än, tänkte läsa den senare i helgen. Min K-5a får dock hänga med ett tag till.

http://www.dpreview.com/reviews/pentax-k-3

Det var snabba ryck från deras håll. Kameran introducerades i okt förra året... Visst är det skoj med en guldmedalj, men det känns som om dpreview delar ut sådana till precis allt som inte exploderar vid användning numera.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-04-11 21:53

Om den motsvarar en K-5 med bättre hårdvara innanför skalet får den en guldmedalj av mig på en gång!

K3:an är säkert en utmärkt kamera. Om man skjuter mycket idrott eller så. Personligen har jag svårt att se att jag någonsin kommer att pynta för en DSLR igen - idag använder jag bara K-x:en när jag ska ha idrottsbilder på ungarna. Och när den en dag ger upp andan räknar jag kallt med de spegelfria alternativen är ikapp vad gäller fokusering. Igår gick jag en vårpromenad på 25 km. Att ha en nätt liten spegelfri med ännu nättare fast normal som tillsammans glider ner i vilken jackficka som helst och väger drygt hundra gram är så befriande i de lägena.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-04-13 17:18
Ursprungligen av GustafMA:

K3:an är säkert en utmärkt kamera. Om man skjuter mycket idrott eller så. Personligen har jag svårt att se att jag någonsin kommer att pynta för en DSLR igen - idag använder jag bara K-x:en när jag ska ha idrottsbilder på ungarna. Och när den en dag ger upp andan räknar jag kallt med de spegelfria alternativen är ikapp vad gäller fokusering. Igår gick jag en vårpromenad på 25 km. Att ha en nätt liten spegelfri med ännu nättare fast normal som tillsammans glider ner i vilken jackficka som helst och väger drygt hundra gram är så befriande i de lägena.

Då lockar inte en 645Z?
Jag förstår precis vad du menar, chansen är stor att mitt nästa kamerainköp blir en spegelfri. Hade det i åtanke när jag köpte min K-5a men tvekade lite och slog till på en dslr.

Ursprungligen av joakimo:

Då lockar inte en 645Z?

Om vi säger som så: om någon i en iofs berättigad med ack så oförklarig släng av generositet gav mig en sådan skulle jag ju inte tacka nej.

Citat:

Jag förstår precis vad du menar, chansen är stor att mitt nästa kamerainköp blir en spegelfri. Hade det i åtanke när jag köpte min K-5a men tvekade lite och slog till på en dslr.

När du köpte den var det helt rätt val. Det är bara precis nyligen som spegelfria blivit ens halvbra på fokusering. Om jag var tvungen att välja bara en kamera att ha idag skulle det bli DSLR:en, för den kan ta de där hockey-, ridsport- och fotbollsbilderna som min spegelfri bara kan drömma om. Men det är säkert ett övergående stadium - din K5:a borde ha några år kvar, och när den dagen väl kommer är jag övertygad om att spegelfritt funkar som totallösning för alla utom möjligtvis professionella sportfotografer. Lite trist att Pentax (och Ricoh) inte verkar satsa på segmentent alls. Ricoh:s GXR-serie verkar ju nedlagd och vi vet alla hur det gick för K-01.

Någons som är sugen på en K-3?

Pentaxforums ordnar en tävling, och med tanke på hur (förhållandevis) ljummet intresset och nivån på deltagandet varit under tidigare tävlingar så är måhända chansen större att vinna någonting där än på många andra ställen. Nu gäller det iofs ett K-3-hus, så intresset blir nog lite större än när bara något objektiv låg i potten.

Man måste prekvalificera sig genom att få nomineringar från andra medlemmar - lägg en notis i denna tråd så kan vi andra hjälpa till!

Alla regler här: http://www.pentaxforums.com/forums/174-pentax...

Sista datum för denna första del av tävlingen är 31 maj 2014. Tävlingsbilden behöver inte vara tagen med en Pentax.

Kul att prova. Jag hade missat det här, så skulle jag mot förmodan vinna så kan du få K-3:an i utbyte mot din K-5:a. Ett kliv uppåt för oss båda.

Nu gäller det "bara" att hitta någon lämplig tävlingsbild (alltså max en bild per tävlande).

Mmm. Ett tips är att du fixar till fokuseringen din 50:1.4. Alla onlinetävlingar jag sett domineras stort av bilder med korta skärpedjup, eftersom vi alla vet att det är dyrare utrustning bakom. En annan observation är att macron sällan är poppis, oavsett hur fantastiska de är.

Min tanke är att eftersom jag helt enkelt inte kan konkurrera på teknisk kvalité - någon med en D800 och objektiv som pixeltecknar den sensorn kommer spöa mig hver gang på de kriterierna (Engalundas bilder här kan tjäna som exempel på bilder jag inte skulle kunna ta även om jag hade hans öga och tålamod) - gäller det att hitta någon blid som är unikt bra i fråga om känsla eller tillfälle. Trixigt.

Nu har jag iofs skaffat ett macro 35/2.8 sen sist, så 50/1.4 får vila sig ett tag till. Trevligt med en fast normal igen, det var länge sen sist. (50-an är ju lite väl "lång" i min smak på APS-C. Körde annars huvudsakligen 50, 17 och 200 mm - i den ordningen - på analogtiden).

Men de objektiv jag använder mest idag är Pentax egna 18-135 (sannerligen inget för pixel-peeparna) och 12-24 (skarpt men häftig CA i vissa lägen). Får se om jag liksom du hittar något som måhända inte är tekniskt perfekt men kul.

Tillägg: Min macro-35 är alltså främst till att funka som normalobjektiv med extra bonus att vid behov kunna gå lite närmare i naturen och för repro. I jämförelse med den billigare 35/2.4 har den quick-shift för att tillfälligt tvinga fram manuell fokusering utan fipplande med knappar samt utmärkt bokeh. I jämförelse med dregelobjektet 31/1.8 är den rejält mycket billigare... Det blev förresten en "gammal" glugg med grön ring då jag misstänker att dessa snart kommer att försvinna ur sortimentet till förmån för de betydligt dyrare varianterna med röd ring.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-06-26 16:49

Mitt intresse för att fotografera fåglar och även övrigt djurliv har börjat växa på senaste. Nu vill jag ha lite längre brännvidd och bättre bildkvalitet. Det som lockar mest nu är ett Pentax DA 300mm + Pentax DA Teleconverter 1.4x. Har någon här fått chansen att prova kombinationen och har någon åsikt om den?

Har uppenbarligen ingen aning själv, men det har varit en del trådar med bilder på dpreview. Här är den senaste:

http://www.dpreview.com/forums/thread/3690324

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-06-27 19:17

Hoppsan

Men då så. Vi vill se bilder!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-06-27 20:33
Ursprungligen av GustafMA:

Men då så. Vi vill se bilder!

Någon teleconverter blev det inte idag då den får vänta till efter semestern men några fotografier blev det! Känner mig mycket nöjd med objektivet och bilderna det ger. En bra uppgradering från mitt 55-300.
http://www.99mac.se/forum/p/2202666

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-06-28 14:12
Ursprungligen av johan_tanying:

Tillägg: Min macro-35 är alltså främst till att funka som normalobjektiv med extra bonus att vid behov kunna gå lite närmare i naturen och för repro. I jämförelse med den billigare 35/2.4 har den quick-shift för att tillfälligt tvinga fram manuell fokusering utan fipplande med knappar samt utmärkt bokeh. I jämförelse med dregelobjektet 31/1.8 är den rejält mycket billigare... Det blev förresten en "gammal" glugg med grön ring då jag misstänker att dessa snart kommer att försvinna ur sortimentet till förmån för de betydligt dyrare varianterna med röd ring.

Jag köpte den med gröna ringen också, gav 4490:- i slutet av april, nu finns bara (vad jag sett) den med röda ringen att köpa men som sagt för närmare 8000:- ;D, mycket bra normalobjektiv och macro.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-06-29 18:55

Ångrar inte köpet av min Pentax DA* 300mm en sekund. Den har följt mig hela helgen och gett mig en del hyggliga bilder. Underbar bokeh, fina färger m.m. Det enda som inte är perfekt är autofokusen som ibland inte riktigt vill vara med. Jag hade läst om att autofokusen inte var den bästa men tycker fortfarande att den fungerar bättre än vad jag väntat mig. Känns lite snabbare än 55-300 men framförallt tystare!

Mycket pengar men det var värt det.

European green woodpecker by Joakim Östberg, on Flickr

Glädjande att den levererar. Är hackspetten SOOC?

Bevaka tråden