Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-10-12 21:27

Jag kör QNAP och är helnöjd med den, men man känner sig rätt ensam och udda i denna tråd.

Ursprungligen av Dalle:

Jag kör QNAP och är helnöjd med den, men man känner sig rätt ensam och udda i denna tråd.

Jag kör QNAP också, känn dig inte ensam.

Kvalitet kostar, andra kan få köra Synology eller nåt annat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-13 18:48
Ursprungligen av keptang:

Jag kör QNAP också, känn dig inte ensam.

Kvalitet kostar, andra kan få köra Synology eller nåt annat.

QNAP och Synology är i princip samma produkter, dock kostar QNAP någon hundralapp mer av någon märklig anledning. Däremot skiljer de båda sig från många övriga NAS'ar i kvalitet och användarvänlighet, då dessa levererar mycket mer av dessa epitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-13 20:52
Ursprungligen av zinned:

QNAP och Synology är i princip samma produkter, dock kostar QNAP någon hundralapp mer av någon märklig anledning. Däremot skiljer de båda sig från många övriga NAS'ar i kvalitet och användarvänlighet, då dessa levererar mycket mer av dessa epitet.

Jag skulle även tillägga att Synology's OS har ett behagligare GUI av det jag sett. Dock har jag bara jobbat med Synology och utseenedet är inte alltid allting.

  • Medlem
  • 2012-10-12 22:20

Å jag kör ReadyNas och ångrar mig..

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-10-13 01:52

Jag kör unRAID och är nöjd!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-14 13:08

Just mjukvaran i Synology gör det till ett bättre val, tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-14 20:40

Slänger inte två frågor till om att förstå hur man kan få ihop det med NAS hemma:

- iSCSI, hur fungerar det med Mac? Erfarenheter?? Använder ni det? Läste något om att OS X inte stöder det nativ men att en "initiator" får man ladda ned tredjepart. Visst är det så att man kan formatera som HFS+ med iSCSI. Fördelar?

- Kryptering. Kör jag idag på externa diskar. Vill gärna kryptera en del av en NAS. Erfarenheter kring detta? Kör direkt i NAS eller med FileVault över HFS+ och iSCSI... Läste på Synoligy prestandastaplar att det reduceras till ungefär hälften i skriv- och läshastighet. Är det alltid så eller finns det kryptering med marginell prestandaskillnad (som FileVault är...?)

Ursprungligen av Oloff:

Slänger inte två frågor till om att förstå hur man kan få ihop det med NAS hemma:

- iSCSI, hur fungerar det med Mac? Erfarenheter?? Använder ni det? Läste något om att OS X inte stöder det nativ men att en "initiator" får man ladda ned tredjepart. Visst är det så att man kan formatera som HFS+ med iSCSI. Fördelar?

- Kryptering. Kör jag idag på externa diskar. Vill gärna kryptera en del av en NAS. Erfarenheter kring detta? Kör direkt i NAS eller med FileVault över HFS+ och iSCSI... Läste på Synoligy prestandastaplar att det reduceras till ungefär hälften i skriv- och läshastighet. Är det alltid så eller finns det kryptering med marginell prestandaskillnad (som FileVault är...?)

iSCSI under OS X är, som Jobs skulle uttryckt det, "a bag of hurt". Det finns tredjeparts iscsi-initiators men de kostar numera pengar om man ska ha dem för Mountain Lion. Men jo - om du får det att fungera över en gigabitswitch eller snabbare (och helst ska den switchen endast användas för just iSCSI om du sätter det i produktion) så kan du HFS+-formattera disken precis som om den var direktansluten till din dator. Inte alla iSCSI-servrar och NAS:ar klarar dock att du ansluter två datorer eller fler till samma iSCSI-volym, och överlag skulle jag undvika det.

Jag har inte testat krypteringen i min Synology-NAS så jag kan inte svara på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-18 22:23
Ursprungligen av Joacim Melin:

iSCSI under OS X är, som Jobs skulle uttryckt det, "a bag of hurt". Det finns tredjeparts iscsi-initiators men de kostar numera pengar om man ska ha dem för Mountain Lion. Men jo - om du får det att fungera över en gigabitswitch eller snabbare (och helst ska den switchen endast användas för just iSCSI om du sätter det i produktion) så kan du HFS+-formattera disken precis som om den var direktansluten till din dator. Inte alla iSCSI-servrar och NAS:ar klarar dock att du ansluter två datorer eller fler till samma iSCSI-volym, och överlag skulle jag undvika det.

hmm. det var klurigt. Synology specar iSCSI prestandan som bra! Antal uppkopplade enheter har jag dock inte hittat. Att ta reda på.

Det vore himla intressant om någon testat iSCSI och kryptering, vad då prestandan blir. För den inbyggda krypteringen i Synology verkar reducera prestandan rejält.

Jag börjar bli mer och mer sugen på ett NAS-köp för central fillagring. Vilken 2-Bay eller 4-Bay NAS-modell anser ni vara det mest prisvärda köpet just nu utifrån mina kriterier och mitt ganska begränsade användningsområde:

Användningsområden
- Ta emot och lagra krypterad Time Machine-backup från iMac
- Streama 1080p/X264-media till en Plex Media Server installerad på gammal iMac (Core2Duo 3 GHz)

Kriterier
- Låg energiförbrukning i standby/hibernation (eftersom den huvudsakligen kommer att användas till lagring och inte till filåtkomst)
- Låg ljudvolym (vid användning, eftersom den väl lär vara knäpptyst vid standby?)
- Användbara "nya" NAS-funktioner (t.ex. Wake-on-LAN, support av WiFi-adapter, annat?)
- Framtidssäker hårdvara (t.ex gällande anslutningar)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-05 18:06

Är det någon som har kollat in nya LaCie cloudbox med 1,2,3 TB?
LaCie - LaCie CloudBox
Funderar på antingen LaCie eller Synology, nåt förslag? Vill gärna kunna dela ut iTunes- bibliotek till Apple tv genom någon av dessa NAS.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-07 17:57
Ursprungligen av westerlu77:

Är det någon som har kollat in nya LaCie cloudbox med 1,2,3 TB?
LaCie - LaCie CloudBox
Funderar på antingen LaCie eller Synology, nåt förslag? Vill gärna kunna dela ut iTunes- bibliotek till Apple tv genom någon av dessa NAS.

Nu fungerar inte iTunes server på Synology som du kanske tror att du kan streama filmer utan det är bara musik.

LaCie då?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-07 18:04
Ursprungligen av westerlu77:

LaCie då?

Det kan jag inte svara på till 100% men eftersom materialet måste konverteras för att ATV ska klara av att spela upp det betvivlar jag

Enligt den här viden så går det visst o streama film från NAS o Synology o en app som heter Aiplayer.
50k-tech dump: Stream movies from a NAS to your AppleTV 2 without iTunes! (AirPlayer) - YouTube

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-07 20:15
Ursprungligen av westerlu77:

Enligt den här viden så går det visst o streama film från NAS o Synology o en app som heter Aiplayer.
50k-tech dump: Stream movies from a NAS to your AppleTV 2 without iTunes! (AirPlayer) - YouTube

Det är ingen som har sagt att det inte går att streama videos över nätverk.
Men du skrev att du vill streama ditt iTunes biblotek från en NAS typ Synology till din ATV och det går inte.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-07 19:12

Mha iPhone, iPad eller iPod, ja. Men inte direkt vilket hade varit bättre.

Ugh, att läsa genom den här tråden gör mig trött i kolan :). Jag försöker finna lite tips för en nas på konsumentnivå för fiml o musik.

Tanken är att jag skulle digitalisera alla mina cd-skivor så att jag kan strömma dem ut i stereon via tex min iPad. Jag har även lite film jag skulle vilja lägga på den för att antingen spela via datorn(vlc) eller ps3'an, beroende på vilket som funkar bäst.

Bäst tycker jag det kunde vara m speglade diskar men priset får inte vara för högt - under 3000 helst tack.

Synpunkter/erfarenheter av D-link Sharecenter dns-325? Idg beskriver den som "tyst och diskret" http://www.idg.se/2.1085/1.388209/basta-nasarna-med-dubbla-diskar/sida/5/sida-5-d-link-sharecenter-shadow-dns-325

Såg att den hamnar långt ner i listningen på Smallnetbuilder-testet som någon länkade till ovan men frågan är vad de jämför med...

Senast redigerat 2012-11-11 16:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-11 14:09

En Synology DiskStation DS212j är nog ett bra val. Den får du för knappt 1700. Stoppa i diskar (1-2) efter storleksönskemål och budget.

Jag har dock inte koll på hur man strömmar saker från den.

Ursprungligen av oskard:

En Synology DiskStation DS212j är nog ett bra val. Den får du för knappt 1700. Stoppa i diskar (1-2) efter storleksönskemål och budget.

Jag har dock inte koll på hur man strömmar saker från den.

Tack för tipset. Ska börja läsa in mig på den o kolla tester. Ser intressant ut...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-12 09:58
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Tack för tipset. Ska börja läsa in mig på den o kolla tester. Ser intressant ut...

Om du kan tänka dig lägga "uppåt 3000 kr" finns även Synology DS413j. Då har du plats för 4 diskar vilket är trevligt för framtiden.

Senast redigerat 2012-11-12 10:19

Jag rekommenderar Real Help For Your Small Network - SmallNetBuilder för tester och rekommendationer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-12 20:15

Kom dock ihåg att de flesta NAS:ar säljs utan hårddiskar.
1-2 diskar med anständig storlek blir en slant till.

Primärt tänkte jag att jag skulle köpa Nas'en före årsskiftet e-som det kommer en pålaga på hårddiskar från den första januari eller nåt sånt(runt en hundring har jag för mig). Eftersom Nas'en säljs utan diskar kanske jag dock skulle dela upp köpet o inrikta mig på att köpa diskarna först o Nas'en sedan :).

Diskar är ju en jäkla djungel också. Enterprisenivån ligger utanför min budget men det borde ju finnas en kvalitetsnivå mellan Enterprise och basnivån. Jag tänkte mig dubbla 2TB kunde vara en bra utgångspunkt o spegla dessa.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-11-12 23:36

Western Digitals RED-diskar är ju gjorda speciellt för NASar och får väl anses som något mellan Bas och Enterprise.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-13 06:07

Gäller påslaget interna diskar också? Får väl ta itu med mitt köp snart då.

Jag skapade en tråd om diskar. Red för min del.

  • Medlem
  • 2012-11-13 06:22

Om du menar "straffavgiften" som skivbolagen och packet kräver så gäller det "bara" externa diskar, inte interna som du kör i en NAS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-26 21:04

Äntligen kom jag till skott. Synology DS413j + 2x3TB WD RED. 2 tomma hårddiskplatser för framtida bruk.

Bevaka tråden