Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kan inte denna tråd få handla om NAS-enheter som topic är?
Vill man diskutera något annat, starta en tråd om det.

Snälla..

Mvh

On topic: Beställde en DS1812+ igår (leverans på måndag) och 5st 3TB WD Red-diskar.
Något speciellt man behöver tänka på när det gäller Synology (har bara erfarenhet från QNAP innan), eller är det bara att köra på som vanligt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-30 21:21

Installationen av Synology-enheterna jag satt upp har varit väldigt "straight forward". Bara ut o åk!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-30 21:30
Ursprungligen av keptang:

On topic: Beställde en DS1812+ igår (leverans på måndag) och 5st 3TB WD Red-diskar.
Något speciellt man behöver tänka på när det gäller Synology (har bara erfarenhet från QNAP innan), eller är det bara att köra på som vanligt?

Damn!

Vad fick du betala för det "paketet" ?

Ursprungligen av zinned:

Damn!

Vad fick du betala för det "paketet" ?

14900 gick det på.
Det lär räcka ett tag, väl investerade pengar.

Sen är det bara att swappa diskar som vanligt som jag gjort med min QNAP.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-30 21:48
Ursprungligen av keptang:

14900 gick det på.
Det lär räcka ett tag, väl investerade pengar.

Sen är det bara att swappa diskar som vanligt som jag gjort med min QNAP.

Ouuuuuuuuch....

Jag sitter med min tvådiskars DS211j speglad och ytan är slut sedan länge, behöver NAS med möjlighet för mycket mer yta...så gärna behöver jag dock inte den

Ursprungligen av keptang:

Beställde en DS1812+ igår (leverans på måndag) och 5st 3TB WD Red-diskar.
Något speciellt man behöver tänka på när det gäller Synology (har bara erfarenhet från QNAP innan), eller är det bara att köra på som vanligt?

Uppackad och installerad, funkar finfint!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-30 22:45

Behöver, jo; har pengar, nej

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-03 18:05

Man skall tänka på att ställa klockan på NASen. Lite klent att det steget inte är med i installations-wizarden.

Ursprungligen av oskard:

Man skall tänka på att ställa klockan på NASen. Lite klent att det steget inte är med i installations-wizarden.

Klockan på min var rätt ootb.

  • Medlem
  • 2012-12-03 18:52

Jag är sjukt sugen på en DS413 med 4 st 3TB Seagate. Totalpris runt 9000:-. Men just nu känns det som en stor kostnad för min ekonomi.

Inwarehouse rear Netgear ReadyNAS Pro 4 Business för 3000:-, funderar på att köpa den. Jag skulle vilja komma ifrån problemet med externa diskar till bärbara dator för framför allt bildbibliotek till Lightroom/iPhoto. Sedan är ju TM en minst sagt skakig backuplösning... Och visst förstår jag att det finns så mycket bättre lösningar för 50000:-, men frågan är om detta funkar för mitt lilla i-landsproblem?
Hur illa låter den? Kommer jag att dö av leda om jag ska redigera en bild trådlöst?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-06 11:21

Jag skulle hellre köpa en Synology....

Vilken då och för hur mycket? Är DS413 en motsvarande modell?
Innebär 4 diskar bara snabbar raid, eller kan jag sätta upp två diskar som speglar mot varandra så jag får två nätverksdiskar?

Senast redigerat 2012-12-06 12:08
Ursprungligen av Fitinghoff:

Innebär 4 diskar bara snabbar raid, eller kan jag sätta upp två diskar som speglar mot varandra så jag får två nätverksdiskar?

Ja det kan du men varför? Du förlorar hastighet och utrymme. Varför vill du göra det?

Skulle fortfarande vilja veta om det är 413-modellen som gäller?
DS413 kör RAID 0 och RAID 1, men inte RAID 5?

Senast redigerat 2012-12-06 16:47
Ursprungligen av Fitinghoff:

Skulle fortfarande vilja veta om det är 413-modellen som gäller?
DS413 kör RAID 0 och RAID 1, men inte RAID 5?

Jag har en DS413j och är väldigt nöjd med den än så länge. Kör med SHR, vilket fungerar bra.

Om du känner för det så kan du givetvis kräma på lite extra med en DS413 eller en DS412 om du vill ha USB 3.0 etc.

Tja, jag är osäker på var flaskhalsen på dylika mojänger är. Känns som att det borde vara nätverkskabeln? Då tänkte jag att ren spegling och två diskar ger mig mer utrymme, men det kanske är dumt tänkt?
Omvänt, två diskar kostar hälften så mycket som fyra...

Ursprungligen av Fitinghoff:

Tja, jag är osäker på var flaskhalsen på dylika mojänger är. Känns som att det borde vara nätverkskabeln? Då tänkte jag att ren spegling och två diskar ger mig mer utrymme, men det kanske är dumt tänkt?
Omvänt, två diskar kostar hälften så mycket som fyra...

Du skriver lite snurrigt.

Du kan börja med 2 diskar o sen fylla på. 2 diskar och spegling ger minst utrymme, hälften faller bort.
RAID-5 över 4 diskar ger ca 75%, RAID-5 över 3 diskar ger ca 66%

Va menar du med:"eller kan jag sätta upp två diskar som speglar mot varandra så jag får två nätverksdiskar"

Ok. Jag har läst på lite. Mina frågor om utrymme var ovidkommande och väldigt okunniga, sorry. Just nu läser jag om SHR och är starkt inne på en DS413, om den har det. Dustin specar som sagt inte det, men det står ju på Synologys hemsida att det finns, så det borde ju vara säkert. Tror jag beställer. DS412+ är ju inte så mycket dyrare, men frågan är om den har något som jag har användning för...

Ursprungligen av Fitinghoff:

Ok. Jag har läst på lite. Mina frågor om utrymme var ovidkommande och väldigt okunniga, sorry. Just nu läser jag om SHR och är starkt inne på en DS413, om den har det. Dustin specar som sagt inte det, men det står ju på Synologys hemsida att det finns, så det borde ju vara säkert. Tror jag beställer. DS412+ är ju inte så mycket dyrare, men frågan är om den har något som jag har användning för...

Sluta vela och slå till

Ok.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-06 19:24

DS413 tom 1512+ ligger i c:a 1000 kr intervall från 4300 SEK.

DS413 4300 SEK > DS412+ 5300 SEK > DS1512+ 6300 SEK

Från DS413 till 412+ får du…
- 2X snabbare CPU
- Dual Gigabit ethernet

Från 412+ till 1512+ får du…
- 5 diskar mot 4 diskar
- Möjlighet att expandera med två expansionboxar
- 3 år garanti mot 2 år

Jag skulle tro om man söker en 4-disk station att 413 räcker tämligen bra. Steget upp till 1512+ är större på alla sätt och vis men är skulle jag säga en enorm uppgradering med möjlighet till 5 istället för 4 diskar och större expansionsmöjligheter i framtiden. MEN då pratar vi om en maskin som kostar 40% mer också så det är lite av en annan liga.

  • Medlem
  • 2012-12-06 20:30

Fråga angående krypteringen på DS413.
Det står att den krypterar med 256-bitars EAS. Hur fungerar själva avkrypteringen? Matar man in ett lösenord när man loggar in på NASen? Och hur funkar det om man kör SHR? Någon som vet?

  • Medlem
  • 2012-12-07 19:36

Synology DS 413 + 3 st Seagate 3TB införskaffade. Denna fredagskvällen blir den bästa på länge.

  • Medlem
  • 2012-12-07 22:46

Sitter och formaterar diskarna nu. De första reflektionerna från en tidigare QNAP-ägare:
Precis lika överlägsen som QNAPen känns i byggkvalitet, precis lika överlägsen känna Synologyn i mjukvaran!
QNAPen hade en stadig låda med usel mjukvara. Synologyn har en ranglig låda men fullständigt överlägsen mjukvara.
Tyst är den också, Synologyn. Ok, man kanske inte vill ha den under sängen, men den är bra mycket tystare än traktor-QNAPen.
Ska bli spännande när installationen är klar och man kan börja undersöka den på allvar.

Ursprungligen av Dalle:

Sitter och formaterar diskarna nu. De första reflektionerna från en tidigare QNAP-ägare:
Precis lika överlägsen som QNAPen känns i byggkvalitet, precis lika överlägsen känna Synologyn i mjukvaran!
QNAPen hade en stadig låda med usel mjukvara. Synologyn har en ranglig låda men fullständigt överlägsen mjukvara.
Tyst är den också, Synologyn. Ok, man kanske inte vill ha den under sängen, men den är bra mycket tystare än traktor-QNAPen.
Ska bli spännande när installationen är klar och man kan börja undersöka den på allvar.

DS1812+ är inte ranglig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-07 23:07
Ursprungligen av keptang:

DS1812+ är inte ranglig.

Något ska dina extra tusenlappar ge!

1511+ / 2212+ känns även de stabila.

  • Medlem
  • 2012-12-08 11:18

Önskar lite hjälp i tankeverkstaden...

Nu har jag kört SHR på totalt fyra diskar. 3 st 3TB, samt en 500GB. Har satt som normalt skulle kallas RAID 5. Alltså att en disk kan krascha utan att jag förlorar data. Men hur fungerar detta egentligen i praktiken då hårddisk nummer 4 endast har 500GB? Behöver jag ens bry mig, eller är jag bara krånglig?

Ursprungligen av Dalle:

Önskar lite hjälp i tankeverkstaden...

Nu har jag kört SHR på totalt fyra diskar. 3 st 3TB, samt en 500GB. Har satt som normalt skulle kallas RAID 5. Alltså att en disk kan krascha utan att jag förlorar data. Men hur fungerar detta egentligen i praktiken då hårddisk nummer 4 endast har 500GB? Behöver jag ens bry mig, eller är jag bara krånglig?

Jag antar att du konfigurerat enligt bilden och har 6,5TB användbart utrymme.
En utav dina 3TB-diskar används som paritetsdisk.

Bara att köra på mao.

Med en traditionell RAID 5 skulle du med samma setup haft 1,5TB användbart utrymme.

Ursprungligen av keptang:

Jag antar att du konfigurerat enligt bilden och har 6,5TB användbart utrymme.
En utav dina 3TB-diskar används som paritetsdisk.

Fast, det stämmer ju inte att det bara är EN av diskarna som är given paritetsdisk i SHR-fallet - alla diskar i poolen används för både paritet och datalagring.

Bevaka tråden