Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Har ju ingen NAS än o det lär dröja. Vore ju kul om det kunde komma en lösning på detta annars faller hela idén med att ha en NAS för mig. Har iofs en gammal pc-laptop liggande men att behöva använda den för att kunna strömma iTunes via iPad'en ut i stereon känns koko

Om det bara är det som är skälet är det nog bättre att ha en begagnad MacMini i garderoben.

Ursprungligen av Fitinghoff:

Om det bara är det som är skälet är det nog bättre att ha en begagnad MacMini i garderoben.

Jakten på NAS övergår till jakten på Mac Mini...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jakten på NAS övergår till jakten på Mac Mini...

Problemet ändrar då karaktär till hur man smidigt kan köra RAID skivor med sin Mini om man vill ha fler än 2 skivor.

Ursprungligen av air:

Problemet ändrar då karaktär till hur man smidigt kan köra RAID skivor med sin Mini om man vill ha fler än 2 skivor.

Yep, man behöver både och såklart.

Beställde mig en DS 1512+ från Synology igår och sitter idag och läser på deras wiki för att fräscha upp sinnet på RAID samtidigt lära mig mera om deras SHR (Synology Hybrid RAID).

Vad som intresserar mig till att använda detta nu är det jag funnit!

Is using the SHR required?
No, it is not necessary to use the SHR, and it's not proprietary. The SHR is based on a Linux RAID management system, and is completely optional to use.

Källa: What is Synology Hybrid RAID? - SynologyWiki

Kort och gott betyder ju detta att med lite engagemang så kan man komma åt data även om ens NAS skulle få för sig att dö utan att behöva vänta på att en ny kommer med posten.

Ursprungligen av illerG:

Beställde mig en DS 1512+ från Synology igår och sitter idag och läser på deras wiki för att fräscha upp sinnet på RAID samtidigt lära mig mera om deras SHR (Synology Hybrid RAID).

Vad som intresserar mig till att använda detta nu är det jag funnit!

Is using the SHR required?
No, it is not necessary to use the SHR, and it's not proprietary. The SHR is based on a Linux RAID management system, and is completely optional to use.

Källa: What is Synology Hybrid RAID? - SynologyWiki

Kort och gott betyder ju detta att med lite engagemang så kan man komma åt data även om ens NAS skulle få för sig att dö utan att behöva vänta på att en ny kommer med posten.

Yep, om man nu skulle hamna i det tråkiga läget.
Det är md som används (http://linux.die.net/man/4/md)

Verkligen trevligt att SHR inte var proprietary, det hade jag helt missat.

Jag har egentligen inte behov av mer än 3-4 diskar, undrar om det finns några fördelar med ds1512+ framöver t.ex. ds412+? Eller borde man vänta på att *13 kommer? ds713+ har väl någon extra funktion, åtminstone om man ser till iscsi stödet för vmware.

Hur gör ni backup på den data som anses viktig? Finns det stöd i Synologyn för att köra t.ex. rsync till en annan server, eller kan man till och med köra till en usb skiva?

Ursprungligen av air:

Verkligen trevligt att SHR inte var proprietary, det hade jag helt missat.

Jag har egentligen inte behov av mer än 3-4 diskar, undrar om det finns några fördelar med ds1512+ framöver t.ex. ds412+? Eller borde man vänta på att *13 kommer? ds713+ har väl någon extra funktion, åtminstone om man ser till iscsi stödet för vmware.

Hur gör ni backup på den data som anses viktig? Finns det stöd i Synologyn för att köra t.ex. rsync till en annan server, eller kan man till och med köra till en usb skiva?

Du kan köra till en USB (jag kör eSATA) eller rsync till annan NAS

Skillnaden mellan 1512+ och 412+ är ju möjligheten att uppgradera RAM. Plats för en disk mer. Och lite fler portar.
Annars prestandamässigt likvärdiga.

Backup på viktigt data har jag extra på ett USB-minne. Ibland ligger det i molnet också.
En synology kan utan problem använda sig av rsync bland annat.
Alternativ och info har du här: How to back up data on Synology NAS ... - Synology Inc. Network Attached Storage - NEW NAS Experience

  • Medlem
  • 2012-12-18 11:11

hade tidigare 3 x 3 TB + 1 x 500GB i min NAS. Bytte igår ut den lilla disken till en 3TB. Skruvade ur den gamla och satte in den nya. Startade reparationen av RAIDen, och jäklar vilken tid det tar. efter 14 timmar har den gjort 40%. Det är väl klart i morgon på förmiddagen kanske. Totalt utnyttjat utrymme är inte ens 1 TB.

Jodå, DS audio finns, men den har ingen funktion för spellista. Inget jätteproblem kanske, men ändå. Ska man ansluta utan Hemmadelning förutsätter det att du kan skriva in ett nummer i iTunes... Men du har helt rätt. Detta skulle kunna vara en lösning för framtida iTunes server i MDS.

Någon som har en Synology och kan ge lite pointers på vart fan man kan börja läsa?
När jag skall skapa mappar gör den det i något home-directory. Det vill jag ju inte?
Jag vill ha de i rooten så att säga. Men där kan den bara skapa så kallade sharepoints?
Verkar knepigt det här.

Ursprungligen av PeeMaN:

Någon som har en Synology och kan ge lite pointers på vart fan man kan börja läsa?
När jag skall skapa mappar gör den det i något home-directory. Det vill jag ju inte?
Jag vill ha de i rooten så att säga. Men där kan den bara skapa så kallade sharepoints?
Verkar knepigt det här.

Det är sharepoints man skapar, dessa blir mappar i din volym.

/volume1/<din mapp>

edit: När du skapat en eller flera sharepoint så kan du naturligtvis skapa mappar i dessa på vanligt vis.

Ursprungligen av keptang:

Det är sharepoints man skapar, dessa blir mappar i din volym.

/volume1/<din mapp>

edit: När du skapat en eller flera sharepoint så kan du naturligtvis skapa mappar i dessa på vanligt vis.

Ahhh, nu fattar jag. Verkar bra det här, riktigt bra.
Har mycket att lära här märker jag. Tror att det här kan bli en bra ersättning av min gamla macmini.
Kör den som DMZ-server.. Vet du hur brandväggen fungerar. Fattar inte riktigt inställningsmenyn alls typ.

Ursprungligen av PeeMaN:

Ahhh, nu fattar jag. Verkar bra det här, riktigt bra.
Har mycket att lära här märker jag. Tror att det här kan bli en bra ersättning av min gamla macmini.
Kör den som DMZ-server.. Vet du hur brandväggen fungerar. Fattar inte riktigt inställningsmenyn alls typ.

Kör inte själv min NAS i DMZ, men antar att tjänsterna du kör är öppna by default och vill du ändra på det så gör du det i Firewall.
Ser inte speciellt avancerat ut där tycker jag ändå.

Ursprungligen av PeeMaN:

...Kör den som DMZ-server.. Vet du hur brandväggen fungerar. Fattar inte riktigt inställningsmenyn alls typ.

Hoppas du är medveten om vilka risker du utsätter din NAS för när du kör DMZ.

  • Medlem
  • 2012-12-25 22:40

Sitter och försöker ansluta mellan min DS 413 och Samsung-TV. Jag ser NASen nätverksenheter på TVn men mapparna Musik, Video och Bilder är tomma? Hur gör jag så att jag kan se filerna i respektive mappar?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-25 22:41
Ursprungligen av Dalle:

Sitter och försöker ansluta mellan min DS 413 och Samsung-TV. Jag ser NASen nätverksenheter på TVn men mapparna Musik, Video och Bilder är tomma? Hur gör jag så att jag kan se filerna i respektive mappar?

Tv´n måste väl stöda filformaten för att det ska fungera?

  • Medlem
  • 2012-12-25 23:04

Absolut, men .mp3 och .avi-filer borde den hitta tycker jag.
Det konstiga är att jag inte kan göra några som helst inställningar i tex Video Station. Jag misstänker att man ska "peka" på vart filerna ligger så att de kan idexeras? Och likadant med bilder och musik? Det enda jag kan göra med tilläggen är att stoppa eller avinstallera dem?

Ursprungligen av Dalle:

Absolut, men .mp3 och .avi-filer borde den hitta tycker jag.
Det konstiga är att jag inte kan göra några som helst inställningar i tex Video Station. Jag misstänker att man ska "peka" på vart filerna ligger så att de kan idexeras? Och likadant med bilder och musik? Det enda jag kan göra med tilläggen är att stoppa eller avinstallera dem?

Ja, du måste peka på vad Video Station ska inkludera.
Video Station -> Settings -> Create.

  • Medlem
  • 2012-12-25 23:23
Ursprungligen av keptang:

Ja, du måste peka på vad Video Station ska inkludera.
Video Station -> Settings -> Create.

Absolut. Problemet är att jag inte ser de installerade paketen. Enda stället jag ser dem under är i Paketcenter. (Där det står att de är installerade) Men jag kan inte se dem i huvudmenyn eller på skrivbordet. Hur startar jag ett program som jag inte ens kan klicka på?
(har provat att avinstallera/installera om samt startat om NASen)

En annan grej: Förut kunde jag kika på paket under paketcenter/tillgängligt. Nu står det bara att "Anslutningen misslyckades, kontroller nätverksinställningarna". Men förut funkade det hur bra som helst? Och jag har inte ändrat något sedan dess...

Ursprungligen av Dalle:

Absolut. Problemet är att jag inte ser de installerade paketen. Enda stället jag ser dem under är i Paketcenter. (Där det står att de är installerade) Men jag kan inte se dem i huvudmenyn eller på skrivbordet. Hur startar jag ett program som jag inte ens kan klicka på?
(har provat att avinstallera/installera om samt startat om NASen)

En annan grej: Förut kunde jag kika på paket under paketcenter/tillgängligt. Nu står det bara att "Anslutningen misslyckades, kontroller nätverksinställningarna". Men förut funkade det hur bra som helst? Och jag har inte ändrat något sedan dess...

Ska finnas under huvudmenyn. Prova starta om NAS:en.

  • Medlem
  • 2012-12-25 23:29
Ursprungligen av keptang:

Ska finnas under huvudmenyn. Prova starta om NAS:en.

Som jag skrev i inlägget du citerade har jag redan provat det flera gånger utan resultat tyvärr. Blir galen...

Ursprungligen av Dalle:

Som jag skrev i inlägget du citerade har jag redan provat det flera gånger utan resultat tyvärr. Blir galen...

Uppdaterat till senaste mjukvaran? Kom en häromdagen.

  • Medlem
  • 2012-12-25 23:52
Ursprungligen av keptang:

Uppdaterat till senaste mjukvaran? Kom en häromdagen.

sköt precis in den. Ingen skillnad. Vad i... *slita hår*
Fick dessutom skjuta in den manuellt eftersom det inte gick att uppdatera på det vanliga sättet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-25 23:09

Indexeringen sätter du igång i Kontrollpanelen men jag vet inte om det har någon betydelse för att din tv inte ser filerna

  • Medlem
  • 2012-12-26 09:13

Kan man återställa NASen utan att förlora datan på hårddiskarna? Det vore nog det enklaste trots allt.

Ursprungligen av Dalle:

Kan man återställa NASen utan att förlora datan på hårddiskarna? Det vore nog det enklaste trots allt.

Du kör Synology Assistant då.
How to Reset the Synology System - SynologyWiki
Quick Install Guide: Installing the Synology Server - SynologyWiki

  • Medlem
  • 2012-12-26 12:39

Tack keptang. Äntligen funkar tilläggen samt DLNA till TVn. Stort tack.

  • Medlem
  • Gränsfors
  • 2012-12-26 13:57

Kör en N36L med 3 2TB diskar där jag har RHEL 6.3 som OS...

Bevaka tråden