Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av barbapappa_86:

Har ingen slot ledig + att jag gärna tar med mig disken om jag åker iväg.

TM behöver ingen egen disk om det är det du menar med "slot ledig". Du behöver bara en egen Shared folder

Ursprungligen av Dalle:

Varför inte köra TM direkt på NASen? Skapa en egen profil för din TM så du kan strypa hur mycket hårddisk TM får använda. Kör på som vanligt och du har ännu högre säkerhet än en vanlig TM.

Hjälp en idiot. Egen profil? Hur? Menar du en egen användare, för där kan jag ju styra hur mycket utrymme som denne får ha, men hur ska jag kunna logga in med två olika användare på NAS:en?

  • Medlem
  • 2012-12-12 14:04
Ursprungligen av Fitinghoff:

Hjälp en idiot. Egen profil? Hur? Menar du en egen användare, för där kan jag ju styra hur mycket utrymme som denne får ha, men hur ska jag kunna logga in med två olika användare på NAS:en?

Helt rätt, en egen användare. Skapa en användare och sätt en lämplig kvot för din Time Machine. Sedan är det bara att säkerhetskopiera. Och du kan vara inloggad som flera användare samtidigt på din NAS, så det är bara att köra på som vanligt.

Har kört fast lite. Köpte en DS413, med tre syften:
1. Dela iTunes (funkar inte, även om den först dök upp som delat iTunesbibliotek men sedan försvann den. Nu provar jag att byta iTunes bibliotek till NAS:en och det fungerar, men det var inte så jag upfattade att man skulle göra. Det behöver man ju ingen programvara till).
2. Lägga upp mitt bildbibliotek i LightRoom (verkar funka bra lokalt).
3. Få access till mappar via Internet, både med FTP och VPN(?) (FTP funkar inte, något annat har jag inte hunnit med).
Sitter på en ADSL-koppling med en Thomson router som känns väldigt straight forward och smart när det kommer till konfigurering, men icke.
Försöker köra FTP via mitt synology.me-konto. Är det dumt? Bättre med no-ip?

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-12-12 13:11
Ursprungligen av Fitinghoff:

Har kört fast lite. Köpte en DS413, med tre syften:
1. Dela iTunes (funkar inte, även om den först dök upp som delat iTunesbibliotek men sedan försvann den. Nu provar jag att byta iTunes bibliotek till NAS:en och det fungerar, men det var inte så jag upfattade att man skulle göra. Det behöver man ju ingen programvara till).
2. Lägga upp mitt bildbibliotek i LightRoom (verkar funka bra lokalt).
3. Få access till mappar via Internet, både med FTP och VPN(?) (FTP funkar inte, något annat har jag inte hunnit med).
Sitter på en ADSL-koppling med en Thomson router som känns väldigt straight forward och smart när det kommer till konfigurering, men icke.
Försöker köra FTP via mitt synology.me-konto. Är det dumt? Bättre med no-ip?

1. Ledsen, men om du hade läst på lite innan köp så hade du sett att den funktionen du söker ej fungerar. Itunesserver är något som enbart fungerade med musik och som slutade stödjas officiellt iom iTunes 9.0 (?). Jag rekommenderar att du kör Plex om du redan har allt material i iTunesvänligt format, alternativt XBMC. Du är inte ensam att vilja ha denna lösningen för media..

2. Det ska fungera bra lokalt men är absolut inget som rekommenderas att köra fjärr mot. Väldigt lätt att databaser blir korrupta.

3. Nu har jag ingen Synology men FTP borde gå att få till. Dock så gissar jag att din Thomsonrouter och ISP-leverantör kan vara den som ställer till mkt. Har du Telia? Fast IP?
VPN vet jag inget om mot NAS.

Tja, frågan är hur mycket man ska läsa på? Det står på Synologys hemsida att det funkar... Just den funktionen var ingen dealbreaker, men hade varit käckt. Antar att det är Apple som blivit sura... Det vi skulle vilja ha i huset är just en iTunes-server med all musik på, som vi kan styra med iPhone/iPad. Som det är nu ska man leta reda på vilken dator det är som står och spelar.
Eftersom jag har ett annat liv, utan datorer, och dessutom ett jobb så slits jag ständigt mellan att lägga tid på dylika saker eller skita i olika funktioner. Tänkte att en DS 413 var en bra kompromiss, men nu har jag lagt väldigt många timmar utan att få den funktionalitet jag ville.
Inget ont om Synology, jag hade förmodligen orealistiska förhoppningar.
Ingen fast IP, visste inte att det gick att få via ADSL, därav synology.me. Ska försöka med en No-Ip, så får vi se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-12 13:46
Ursprungligen av Fitinghoff:

Tja, frågan är hur mycket man ska läsa på? Det står på Synologys hemsida att det funkar... Just den funktionen var ingen dealbreaker, men hade varit käckt. Antar att det är Apple som blivit sura... Det vi skulle vilja ha i huset är just en iTunes-server med all musik på, som vi kan styra med iPhone/iPad. Som det är nu ska man leta reda på vilken dator det är som står och spelar.
Eftersom jag har ett annat liv, utan datorer, och dessutom ett jobb så slits jag ständigt mellan att lägga tid på dylika saker eller skita i olika funktioner. Tänkte att en DS 413 var en bra kompromiss, men nu har jag lagt väldigt många timmar utan att få den funktionalitet jag ville.
Inget ont om Synology, jag hade förmodligen orealistiska förhoppningar.
Ingen fast IP, visste inte att det gick att få via ADSL, därav synology.me. Ska försöka med en No-Ip, så får vi se.

Det du vill göra är att peka om portar Synology:n nyttjar i din router. Om routern är inställd på "UnUP" (tror jag det heter) burkar maskinerna kunna lösa det av sig själva men min router ville likväl inte lösa pucken för att jag skulle komma åt min MacMini via "Back to my mac". Jag fick ställa in det manuellt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-12 13:53

Vad gäller PLEX så finns en variant av det till SynologyNAS. Vet dock inte vad den versionen hanterar (eller inte) vad gäller ljud-bibliotek.

  • Medlem
  • 2012-12-12 14:14
Ursprungligen av Erik.dv:

Vad gäller PLEX så finns en variant av det till SynologyNAS. Vet dock inte vad den versionen hanterar (eller inte) vad gäller ljud-bibliotek.

Kikar man på Plex egen hemsida finns det två versioner för Synology. En för Intel och en för ARM. Vilken ska man ha till en DS413?

Ursprungligen av Dalle:

Kikar man på Plex egen hemsida finns det två versioner för Synology. En för Intel och en för ARM. Vilken ska man ha till en DS413?

Enligt SynologyWiki så har DS413 varken ARM eller Intel.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-12-12 14:15
Ursprungligen av Fitinghoff:

Tja, frågan är hur mycket man ska läsa på? Det står på Synologys hemsida att det funkar... Just den funktionen var ingen dealbreaker, men hade varit käckt. Antar att det är Apple som blivit sura... Det vi skulle vilja ha i huset är just en iTunes-server med all musik på, som vi kan styra med iPhone/iPad. Som det är nu ska man leta reda på vilken dator det är som står och spelar.
Eftersom jag har ett annat liv, utan datorer, och dessutom ett jobb så slits jag ständigt mellan att lägga tid på dylika saker eller skita i olika funktioner. Tänkte att en DS 413 var en bra kompromiss, men nu har jag lagt väldigt många timmar utan att få den funktionalitet jag ville.
Inget ont om Synology, jag hade förmodligen orealistiska förhoppningar.
Ingen fast IP, visste inte att det gick att få via ADSL, därav synology.me. Ska försöka med en No-Ip, så får vi se.

Sorry om jag lät hård, det är en vanlig missuppfattning att det ska fungera problemfritt men iom att Apple inte längre stödjer det så är det lite av ett lost case.
Det är naturligtvis tillverkaren som bär ansvaret genom dålig marknadsföring, men en enkel googling över funktionaliteten i itunesserver hade trots allt nog avslöjat problemen ganska snabbt. Tror iofs att itunesserver fortfarande ska gå att köra, men med klart begränsad funktionalitet och utan officiellt stöd från Apple.

Hur ska musikspelandet vara uppbyggt? Om vi får veta ditt val av infrastruktur (placering av dator, högtalare osv.) så är det lättare att ge hjälp om mjuk-/hårdvara.

Ta reda på vilka portar du behöver öppna i routern för att synology.me ska fungera och öppna sedan dessa manuellt i routern. Det brukar lösa problemet.

Ursprungligen av kim_sv:

Sorry om jag lät hård, det är en vanlig missuppfattning att det ska fungera problemfritt men iom att Apple inte längre stödjer det så är det lite av ett lost case.

Inga bekymmer. Jag är den där irriterande typen som inte håller mig till sådant som vanliga användare ska hållas med, men samtidigt inte har tiden eller möjligheten att ägna hundratals timmar åt en dylik applikation. Och då frågar man. Oftast för mycket och för okunniga frågor.
Jag kör musiken via AppleTV:n rakt ut i en bra stereo, samt via en Express med påkopplade självdrivande högtalare. Allting funkar jättebra, sånär som på att det fanns tankar på att byta ut en MacBook Pro till Air, och att min sambo då ville bli av med sitt stora musikbibliotek. Dessutom hade det varit käckt att kunna styra musiken via telefonen eller paddan utan att behöva dra igång en dator.
Inser nu att den bästa lösningen kanske hade varit en MacMini, men nu sitter jag med en DS413 så det får jag nog avstå ett tag.

Av någon anledning kan jag inte logga in via Finder, utan måste gå in i "Anslut till server" och skriva IP, där funkar det klockrent. Har jag någon inställningen i DSM (Synologys gränssnitt) som är fel?
Detta gör det hela lite mer komplicerat när jag ska använda flera användare, eller?

  • Medlem
  • 2012-12-12 14:23
Ursprungligen av Fitinghoff:

Av någon anledning kan jag inte logga in via Finder, utan måste gå in i "Anslut till server" och skriva IP, där funkar det klockrent. Har jag någon inställningen i DSM (Synologys gränssnitt) som är fel?
Detta gör det hela lite mer komplicerat när jag ska använda flera användare, eller?

Jag har samma problem. Jag satte behörigheterna för Time Machine att bara ha tillgång till just mappen för TM. Vilket gör att efter att man gjort inställningarna samt första backupen så behöver man inte logga in på NASen, utan endast starta TM-kopieringen.

Ursprungligen av Dalle:

Jag har samma problem. Jag satte behörigheterna för Time Machine att bara ha tillgång till just mappen för TM. Vilket gör att efter att man gjort inställningarna samt första backupen så behöver man inte logga in på NASen, utan endast starta TM-kopieringen.

Ok. Jag provar. Tack!

  • Medlem
  • 2012-12-12 14:20

Knepigt. Då kanske PLEX bara är att glömma?

Ursprungligen av Dalle:

Knepigt. Då kanske PLEX bara är att glömma?

Jepp..

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-12-12 14:42

Hade tänkt att köpa mig en Synology-någonting men det verkar ju bara vara en massa strul när man läser den här tråden. Är det verkligen så krångligt att få det hela att rulla? Nu menar jag bara att kunna komma åt filer. Inte köra iTunes odyl program direkt från NASen. Om jag har tex bilder sparade som Aperturebibliotek.Kommer de tidigare delningarna jag hade för ett specifikt bibliotek även att fungera över en NAS?

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-12-12 15:55
Ursprungligen av Fitinghoff:

Inga bekymmer. Jag är den där irriterande typen som inte håller mig till sådant som vanliga användare ska hållas med, men samtidigt inte har tiden eller möjligheten att ägna hundratals timmar åt en dylik applikation. Och då frågar man. Oftast för mycket och för okunniga frågor.
Jag kör musiken via AppleTV:n rakt ut i en bra stereo, samt via en Express med påkopplade självdrivande högtalare. Allting funkar jättebra, sånär som på att det fanns tankar på att byta ut en MacBook Pro till Air, och att min sambo då ville bli av med sitt stora musikbibliotek. Dessutom hade det varit käckt att kunna styra musiken via telefonen eller paddan utan att behöva dra igång en dator.
Inser nu att den bästa lösningen kanske hade varit en MacMini, men nu sitter jag med en DS413 så det får jag nog avstå ett tag.

Klart man ska ställa frågor, jag gör själv det, och det är alltid lätt när man kan/vet.

Har som sagt inte en synology NAS men detta verkar ju vara ett alternativ.
https://itunes.apple.com/se/app/ds-audio/id321495303?mt=8
Streama från NAS till iPhone och AirPlay till valfri högtalare. Inte optimalt då du inte har native åtkomst på ATV men det kanske går att fixa om du jailbreakar den.

Dock osäker på spellistor osv, du lär ju knappast kunna använda det som en spegling av iTunes i övrigt. Kanske kan du peka den mot befintligt bibliotek på NASen så uppdateras det när du gör något i iTunes på macen.

Nu börjar det här bli riktigt OT så starta gärna en ny tråd om detta.

Ursprungligen av kim_sv:

Har som sagt inte en synology NAS men detta verkar ju vara ett alternativ.
https://itunes.apple.com/se/app/ds-audio/id321495303?mt=8
Streama från NAS till iPhone och AirPlay till valfri högtalare. Inte optimalt då du inte har native åtkomst på ATV men det kanske går att fixa om du jailbreakar den.

Fortsätter med lite OT då...
Jodå. Jag laddade ner DS-Audio det första jag gjorde, och nu har jag även hunnit pröva den. Funkar bra, om än lite enklare i sin uppbyggnad. Dock har den en massa coola radiostationer, så bara det! Men nej, någon ersättare till iTunes är det inte. Men då jag kan avlasta den interna HD:n med en massa annat kan jag behålla mitt extensiva musikbibliotek där, även om jag köper en Air.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-12-13 14:08
Ursprungligen av Fitinghoff:

Fortsätter med lite OT då...
Jodå. Jag laddade ner DS-Audio det första jag gjorde, och nu har jag även hunnit pröva den. Funkar bra, om än lite enklare i sin uppbyggnad. Dock har den en massa coola radiostationer, så bara det! Men nej, någon ersättare till iTunes är det inte. Men då jag kan avlasta den interna HD:n med en massa annat kan jag behålla mitt extensiva musikbibliotek där, även om jag köper en Air.

Ja, den stora fördelen måste väl vara att du trots allt kan komma åt hela ditt iTunesbibliotek utan att iTunes är igång. Inte en optimal lösning, men som du säger, en avlastning de dagar du inte har Macen öppen.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-12-12 16:05
Ursprungligen av onnyt:

Hade tänkt att köpa mig en Synology-någonting men det verkar ju bara vara en massa strul när man läser den här tråden. Är det verkligen så krångligt att få det hela att rulla? Nu menar jag bara att kunna komma åt filer. Inte köra iTunes odyl program direkt från NASen. Om jag har tex bilder sparade som Aperturebibliotek.Kommer de tidigare delningarna jag hade för ett specifikt bibliotek även att fungera över en NAS?

OM du läst hela tråden så tror jag att du skulle tänka tvärt om. Överväldigande positiva intryck av Synology här. Är nog rätt enkelt att bara få det att rulla för filåtkomst, följ manualen bara. Annars fråga här så hjälper vi.

Lägger du Aperturebiblioteket på NASen så måste din dator som "äger" biblioteket vara igång för att delningen ska fungera. Om du bara pekar den andra datorn mot samma bibliotek är det som att be om korrupta databaser, tyvärr.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-12-12 17:00

Vist har jag läst tråden men som att läsa en manual blir man inte klokare. Här på Filippinerna är det jäkligt svårt att få tag på något över huvud taget. Dock verkar det som att en butik jag har haft kontakt med verkar ha 413:an

Ursprungligen av onnyt:

Vist har jag läst tråden men som att läsa en manual blir man inte klokare. Här på Filippinerna är det jäkligt svårt att få tag på något över huvud taget. Dock verkar det som att en butik jag har haft kontakt med verkar ha 413:an

Det är riktigt enkelt, jag lovar. Jag har noll intresse av o hacka me inställningar.

Att tex skapa en "Shared folder" är ungefär lika svårt som o göra en ny mapp i OS X ett par klick till bara

Kör en liten uppdatering, eftersom det kanske kan tillföra något till någons funderingar kring NAS.
Har alltså inhandlat en Synology DS413 och 4 st. 3 gb WD Red. Just nu sitter den i grabbens sovrum, men ska ut därifrån och in i en garderob. Jag är dock förvånad över hur tyst den är.
Gränssnittet, som kallas MDS och är webbaserat, är snyggt och enkelt. Det är uppbyggt som Win/Mac med skrivbord och programikoner. Du kan välja skrivbordsbakgrund, färger, lägga till genvägar etc.
Utbudet av appar från Synology och tredjepart är bra, och innehåller betydligt mer än vad jag i alla fall kunde tänka mig. iTunes-servern fungerar som sagt inte med nyare versioner av iTunes, vilket är surigt. I såna lägen har Apple en grymt tråkig attityd.
FTP:n hoppade igång när Thomson-routern väl släppt igenom trafiken.
Molntjänsten känns väldigt straight forward. Vill du installera den? Ja. Ok, klart.
Kör också TM via NAS:en och det fungerar bra efter goda råd från Dalle här på 99. Tack så mycket!
Min målsättning har generellt varit att lägga över en massa utrymmeskrävande mappar, som bildbibliotek etc. på NAS:en, för att slippa ha lösa hårddiskar till våra bärbara datorer. För mig är definitionen på en bärbar dator att jag kan lyfta den med en hand och ta med mig den till en annan plats. Det tillsammans med säkerheten av ett RAID-system är givetvis en stor trygghet när det är ens levebröd som lagras på diskarna.
LightRoom på MacBook Pro:n snurrar alltså mot NAS:en via WiFi och jag har hittills inte upplevt några störande väntetider. Verkar faktiskt som att LR är gjort för detta.
En av de bästa funktionerna i wizarden är förmodligen just att den kan gå in och ändra inställningarna i olika ADSL-modem/routrar. Dock finns inte Thomson TG789vn i listan, och den verkar vara den modell som numera skeppas till alla Telias kunder i alla fall.
Håller med ett tidigare inlägg om plastigheten i chassit. Får nästan en känsla av att den ska smälta om den råkar stå framme i solen... Överlag är dock min första riktiga NAS-erfarenhet (hade någon för några år sedan som aldrig fungerade som den skulle med Mac och var väääääldigt begränsad) mycket positiv, men jag har å andra sidan inte den omfattande erfarenhet som många av er andra har.
För en Pellejöns som jag, med högre ambitioner än kompetens fungerar dock DS413 utmärkt. Väl investerade pengar, skulle jag vilja påstå.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-12-13 14:10
Ursprungligen av Fitinghoff:

Bra recension...

Kan vara det vettigaste inlägget i hela den här tråden. Mer sånt!

Ja, nu låter jag kanske väldigt negativ, vilket i så fall inte var meningen. Jag har precis köpt min DS413 och vi är väl inte helt överens än, men för "normala" NAS-funktioner samt även för molntjänster verkar den fungera klockrent. Jag har inget att anmärka på där. Det var bara jag som hade lite andra önskemål.
Delning i Aperture har jag ingen erfarenhet av, men idag har jag suttit och redigerat bilder i LightRoom med biblioteket på NAS:en och det har fungerat utan krångel.

I den här forumtråden på Synologys hemsida diskuteras olika lösningar på problemet med iTunes11 o iTunes server. En av lösningarna skulle vara att ominstallera itunes server...

Synology Inc. Online Community Forum - NEW NAS Experience -View topic - iTunes server not working with iTunes 11

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

I den här forumtråden på Synologys hemsida diskuteras olika lösningar på problemet med iTunes11 o iTunes server. En av lösningarna skulle vara att ominstallera itunes server...

Synology Inc. Online Community Forum - NEW NAS Experience -View topic - iTunes server not working with iTunes 11

Nu har jag kollat lite på detta också och efter lite trix och fix fick jag igång servern, men bara mot dator. Anledningen är att alla iOS-produkter saknar möjlighet att köra musik via ett externt bibliotek och Remote-appen går via Hemmadelning som i sin tur bygger på iTunes-ID.
Det verkar därmed som att Apple har stängt möjligheten att använda sig av externa iTunes-servrar till sin iOS-enhet, om de inte snurrar på en pc/Mac.
Alternativet är alltså, om man nu saknar lagringsutrymme, att köra iTunes-server mot en stationär dator, som i sin tur kör iTunes, och den vägen koppla upp sig via Remote. Lösningen blir då klumpig och väl instabil, och en extern hårddisk till den stationära datorn är i så fall billigare och bättre.
Enklaste lösningen hade varit en app som kopplar upp sig mot iTunes Server direkt, typ JumiAmp för MDS, men någon sådan app har jag inte hittat. Tycker väl att det borde gå att få till för någon händig app-meckare.
Litet tillägg: DS Audio gör i princip detta, men spellistor etc. försvinner, så det är en fungerande lösning om än inte så utvecklad.

Ursprungligen av Fitinghoff:

Nu har jag kollat lite på detta också och efter lite trix och fix fick jag igång servern, men bara mot dator. Anledningen är att alla iOS-produkter saknar möjlighet att köra musik via ett externt bibliotek och Remote-appen går via Hemmadelning som i sin tur bygger på iTunes-ID.
...

Fast om jag går bakåt i inställningarna på Remote-appen (tills jag ser kugghjulet i övre högra hörnet på skärmen och klickar på detta) så finns det ju ett alternativ som säger att det är möjligt att lägga till en enhet(dator) som inte använder "homesharing". Det kanske är så dock att en NAS inte ses som en dator av iOS...

Har ju ingen NAS än o det lär dröja. Vore ju kul om det kunde komma en lösning på detta annars faller hela idén med att ha en NAS för mig. Har iofs en gammal pc-laptop liggande men att behöva använda den för att kunna strömma iTunes via iPad'en ut i stereon känns koko

Finns ju förstås DS Audio appen...https://itunes.apple.com/se/app/ds-audio/id321495303?l=en&mt=8

Senast redigerat 2012-12-18 15:06
Bevaka tråden