Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone olåst utomlands

Tråden skapades och har fått 1757 svar. Det senaste inlägget skrevs .

hahaha fick nyss ett samtal från telia som sa att jag har 2 iphones som väntar i butiken, coh att det bara är att hämta dem

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-31 17:25
Ursprungligen av Mongoul:

hahaha fick nyss ett samtal från telia som sa att jag har 2 iphones som väntar i butiken, coh att det bara är att hämta dem

Vad väntar du på Gå!

Jag lämnade in ett fodran via Paypal och fick pengarna tillbaks inom 5 minuter. Det skulle inte förvåna mig om ni får era telefoner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-31 17:26
Ursprungligen av Christian Alfredsson:

Jag lämnade in ett fodran via Paypal och fick pengarna tillbaks inom 5 minuter. Det skulle inte förvåna mig om ni får era telefoner.

Skulle väl vara lagen om allts jävlighet för din del om vi fick våra nästa vecka.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-07-31 17:26
Ursprungligen av Christian Alfredsson:

Jag lämnade in ett fodran via Paypal och fick pengarna tillbaks inom 5 minuter. Det skulle inte förvåna mig om ni får era telefoner.

Skyst, jag väntar nog ut och hoppas på att få en i alla fall..

Grattis christian är verkligen glad över att du får tillbaka dina pengar. men nu ska jag kila ner till telia och ta hand om mina 2 små änglar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-31 18:39

Är det någon som vet hur det är med Luxemburg och olåsta iPhones?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-31 23:22

Har också beställt en vit 16 Gb från pianetashop.it, gjorde min beställning 25/7 men fortfarande inte ett knyst. Nån som vet hur länge pengarna kan ligga på Paypal innan det är försent att ångra köpet?

Ursprungligen av CEk:

Har också beställt en vit 16 Gb från pianetashop.it, gjorde min beställning 25/7 men fortfarande inte ett knyst. Nån som vet hur länge pengarna kan ligga på Paypal innan det är försent att ångra köpet?

PayPal har en speciell avdelning lr vad man ska kalla det som är till för just dispyter av olika slag mellan dig som köpare och den mottagande säljaren.. Först och främst skall man försöka lösa det direkt med säljaren, men går inte det kan man vända sig till PayPal som har en knapp gällande detta om du loggar in och klickar på just den transaktionen..
PayPal kommer då att försöka hjälpa dig att lösa problemet på bästa möjliga sätt

Däremot hur länge man har på sig vågar jag inte yttra mig om, men släng iväg ett mail till dom med en kortfattad förklaring av situationen så svarar dom nog så gott dom kan

Hur ska man göra för att avbeställa sin order på Pianetashop och få tillbaka pengarna så snabbt som möjligt?

Fick detta svar från PayPal. Ursäkta det långa inlägget.

"Exercise caution when purchasing items with a significantly delayed
delivery date. Delivery dates further than 20 days after your payment
involve more risk. Please note, PayPal sellers are not allowed to sell
goods with delivery dates delayed more than 20 days from the date of
payment.

Per our User Agreement, disputes must be opened no later than 45 days from
the date of payment. Only one dispute may be filed per PayPal transaction.
If you're unable to resolve the dispute, you can ask PayPal to investigate
by escalating the dispute to a claim. You must escalate to a claim within
20 days of the date the dispute was opened. PayPal will seek to resolve the
claim within 30 days of the date the claim is filed, though such time frame
may be extended, if appropriate, to accommodate the investigation.

Note:

If you do not have a PayPal account and the merchant has not delivered
goods as promised, you will need to signup for a PayPal account to initiate
the Buyer Complaint Process. To open your account, simply click the link
located in your original email receipt.

· A buyer has 45 days after the date of the payment to open a dispute.

· A dispute can be escalated to a claim within 20 days from when the
dispute was filed.

· Buyers must wait at least 7 days from the date of payment to
escalate a dispute for an item not received, unless the dispute is for
$2,500 USD or the equivalent or more.

· If the dispute is not escalated to a claim within 20 days, we'll
close the dispute."

Med andra ord kommer jag vänta en vecka extra innan jag skickar en anmälan, för att se om de håller vad de lovar.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-08-01 15:53

Väldigt interessant och bra Constance!

Jag kommer vänta åtminstone över dem 10 dagar som utlovats innan jag begär pengarna tillbaka.

Adriano - The Netherlands säger:
next week, I will have 5000 Iphone extra
Adriano - The Netherlands säger:
if you find to sell also big quantity, I have

Skrev han idag kl 16:13

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-01 18:14

Är det någon som är insatt i den norska marknaden när det gäller iPhone 3G? Hörde idag att man skulle kunna lösa en med abonnemang där (om man känner nån med norskt personummer vill säga, min bror t.ex) sen begära slutfaktura och att man kunde begära att telefonen låstes upp. Någon som har pejl på det hela och om det stämmer?

jag har kollegor i norge - kan höra med dem.

Ursprungligen av CEk:

Är det någon som är insatt i den norska marknaden när det gäller iPhone 3G? Hörde idag att man skulle kunna lösa en med abonnemang där (om man känner nån med norskt personummer vill säga, min bror t.ex) sen begära slutfaktura och att man kunde begära att telefonen låstes upp. Någon som har pejl på det hela och om det stämmer?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-01 19:09
Ursprungligen av ;:

el gringo: Det vore superschysst!

från min kollega (det framgår inte om telefonen blir "upplåst" efter man har betalt dessa 2400 NOK):

Du kan kjøpe en telefon og "bryte avtalen". Det koster 2400 for det billigste abonnementet. Sjekk https://netcom.no/iphone.html for pris på telefon og fanen "vilkår" for å se hva det koster å betale seg ut av abonnementet.

Jeg vet ikke om det er et krav om at man skal ha norsk personnummer for å tegne abo, men det kan godt hende.

Lars

Ursprungligen av CEk:

el gringo: Det vore superschysst!

En liten uppdatering!

Om någon är intresserad så är priset nu 7500:-/st (iPhone 16 GB Lagligt Upplåst Med Kvitto/Garanti Svart/Vit)

Kan få tag i 2 st

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-02 20:20
Ursprungligen av Pain Reaper:

En liten uppdatering!

Om någon är intresserad så är priset nu 7500:-/st (iPhone 16 GB Lagligt Upplåst Med Kvitto/Garanti Svart/Vit)

Kan få tag i 2 st

Med garanti i Hongkong ja... då måste man ju åka dit för att få luren fixad.

Ursprungligen av kainen:

Med garanti i Hongkong ja... då måste man ju åka dit för att få luren fixad.

Vet, skrev de bara för att förtydliga att de e helt nya , lagligt införskaffade

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-02 22:16

Angående Norge-grejen så fick jag svar från Netcom.no idag att det är möjligt att köpa en med abonnemang för att sedan begära slutfaktura och upplåsning. Man får, som jag förstod det, betala en månads fast avgift och sen en avgift för att avsluta abonnemanget (inklusive upplåsning). Om den minsta totalkostnaden är 7028:- (www.netcom.no) och en kurs som ligger på 117.8 så blir det förvisso jävligt dyrt. Läste i nån tråd (tror det var från iPhoneInfo.se - iPhone i Sverige, Nyheter, Guider, Forum, Köpa iPhone) att nån kille hade fått det hela till 560€, hur han nu löste det...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-03 03:02

Förresten, någon som pratar/pratat mer med han från pianetashop.it? Funderar kraftigt på att dra tillbaka min order, det hela verkar ju väldigt konstigt alltså...

Nej. Men jag tänker vänta med att avbeställa eftersom PayPal återbetalar pengarna om man gör ett krav senast 20 dagar efter utlovat leveransdatum. Undrar också om det är som någon nämnde, att företagsnamnet Mar.Pag. On Line S.r.l. och inte Pianetashop är registrerat hos TNT. Slutligen kan man spekulera i om leveranstiden 10 arbetsdagar är inom Italien och att något annat gäller till utlandet, och i Italien är det säkerligen det dubbla.

Ursprungligen av Constance:

Nej. Men jag tänker vänta med att avbeställa eftersom PayPal återbetalar pengarna om man gör ett krav senast 20 dagar efter utlovat leveransdatum. Undrar också om det är som någon nämnde, att företagsnamnet Mar.Pag. On Line S.r.l. och inte Pianetashop är registrerat hos TNT. Slutligen kan man spekulera i om leveranstiden 10 arbetsdagar är inom Italien och att något annat gäller till utlandet, och i Italien är det säkerligen det dubbla.

Kan säga att så fort paketet kommer till TNT i Italien så kommer det till Sverige 1 till 2 dagar senare beroende till vilken depå det ska till.. Sen sorteras det hos oss samma dag det ankommer och skickas iväg med bil dagen efter..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-03 19:59
Ursprungligen av Constance:

Nej. Men jag tänker vänta med att avbeställa eftersom PayPal återbetalar pengarna om man gör ett krav senast 20 dagar efter utlovat leveransdatum. Undrar också om det är som någon nämnde, att företagsnamnet Mar.Pag. On Line S.r.l. och inte Pianetashop är registrerat hos TNT. Slutligen kan man spekulera i om leveranstiden 10 arbetsdagar är inom Italien och att något annat gäller till utlandet, och i Italien är det säkerligen det dubbla.

Alltså... I det fallet som ni fick exempel på tidigare i tråden, där någon fick pengarna tillbaka av Paypal, så var det säkerligen säljaren som lämnade tillbaka pengarna och om de har några skumma avsikter, så betalade de tillbaka bara för att de inte ville att bubblan skulle spricka än.

Paypal garanterar INTE att betala tillbaka pengar. OM du begär pengarna tillbaka så kontaktar de säljaren och frågar hur de ställer sig till det hela. Om säljaren inte godkänner det, så försöker Paypal avgöra vem som har rätt och fel (vilket är rena lotteriet). Sedan *OM* det finns pengar kvar på säljarens Paypal-konto och Paypal anser att du har rätt, så får du pengarna tillbaka. Om säljaren hunnit ta ut pengarna och har för avsikt att inte betala tillbaka dem, så kommer du att stå där utan några pengar.

Paypal kommer INTE att lägga ut några pengar för att hålla dig skadeslös. Läs punk 13a i User agreement.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-08-03 18:20

Jag har nu suttit en stund och försökt fått något vettigt ur Adriano, han är internationell chef och bor tydligen i Nederländerna.

Han menar på att dem helt plötsligt fick sånt tryck och aktivitet med ordrar så dem inte hinner med, han verkar väldigt skyst och jag vet att någon nämnde att det är klart dem som bluffar är skysta för att kunna bluffa så många som möjligt.

Men jag tror och framför allt hoppas att denna killen inte försöker lura oss, han menar på att det inte finns någon anledning att dem skulle försöka lura folk för det är i slutändan dem själva som åker ditt på det.

Han berättade att företaget äger ett antal olika siter och pianetashop.it är en av dem, dem ska starta up ett kontor i Kina och ett i Amsterdam och har kontakter att kanske starta up i Norge också.

Jag vet inte vad som är sant men jag tycker det låter konstigt att en snubbe som i detta fall dessutom inte försöker sälja på mig flera som jag hört han försökt med andra ska sitta och skriva massa skit.

Det han sa var också att han i morgon skulle till Italien kontoret och då försöka få ordning på allt, han menade på att det är up till 12 arbetsdagar man får vänta på en order internationellt.

Detta är ju något jag inte sätt något om tidigare utan att det skulle vara 7-10 dagar och inget om arbetsdagar.

Jag hoppas på att han pratar sanning och att vi får våra iPhones så småningom, annars verkar ju PayPal vara bra på sånt här om vi inte får dem så.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-03 18:34

Att lämna till TNT och deras upphämtning/ombud tar ju inte längre tid än att lämna till italienska posten- ett trackingnummer borde ju ni fått om sakerna funnits i lager?

Ursprungligen av spaceas:

Att lämna till TNT och deras upphämtning/ombud tar ju inte längre tid än att lämna till italienska posten- ett trackingnummer borde ju ni fått om sakerna funnits i lager?

Precis! Så fort vi mottagit paketet och fört in det i datasystemet så är det lätt att hitta via Track & Trace..:)

Jag väntar spänt på resultat på era beställningar från Pianetashop.

Även om jag inte förstår hur dem skulle kunna sälja telefonen billigare än TIM, Vodafone och Apple Store i Italien?

Priceless!

Jag vill bara tacka för underhållningen ni bjuder på i denna tråd. Obetalbart helt enkelt.

Att utsätta sig för allt detta besvär (pianetashop-spåret) för att få en upplåst iPhone är ju bara för gulligt. Det kommer sluta med att när de som köpte en telefon hos Telia och låste upp efter ett år så har ni inte ens fått era från pianetashop.

Hade det varit en svensk leverantör som sålt t ex datordelar hade ingen ens övervägt att handla när det är så mycket bekymmer. Kan inte låta bli att undra vad det är som driver alla här till att utsätta sig för detta?

Oavsett vilket- tack för underhållningen!

Bevaka tråden