Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med 3G-täckningen. Telias eller hårdvarans fel?

Tråden skapades och har fått 565 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-15 23:20

Är Zimmerman den ende som inte har påverkats av "RTF"? Hur fasiken kan mottagningen blivit bättre för vissa när Apple bokstavligen bara har "sminkat" staplarna?

Vad är det ni andra inte förstår? Jämfört med andra lurar har Iphonen sämre 3G-mottagning. Punkt. Det spelar ju ingen roll vad staplarna visar. Varken nu eller då. Men det är ju bra att vissa blir nöjda med mer pinnar i displayen...

Senast redigerat 2008-09-17 00:47
  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-09-15 23:25

Men läs trådarna folk har fått bättre hastigheter bättre täckning mm...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-15 23:30
Ursprungligen av DaPhox:

Är Zimmerman den ende som inte har påverkats av "RTF"? Hur fasiken kan mottagningen blivit bättre för vissa när Apple bokstavligen bara har "sminkat" staplarna?

Vad är det ni andra inte förstår? Jämfört med andra lurar har Iphonen sämre mottagning. Punkt. Det spelar ju ingen roll vad staplarna visar. Varken nu eller då. Men det är ju bra att vissa blir nöjda med mer pinnar i displayen...

Tydligen har de gjort något mer när många får bättre hastighet med 2.1an.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-15 23:34
Ursprungligen av zappee:

Tydligen har de gjort något mer när många får bättre hastighet med 2.1an.

Hastigheten är totalt ointressant eftersom den varierar kraftigt. Det var ett väldigt tjat om den.
Det intressanta är att iphonen tappar 3G-signal (el går över till GSM) där andra lurar inte gör det.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-17 22:53
Ursprungligen av DaPhox:

Hastigheten är totalt ointressant eftersom den varierar kraftigt. Det var ett väldigt tjat om den.
Det intressanta är att iphonen tappar 3G-signal (el går över till GSM) där andra lurar inte gör det.

Nej, hastigheten är det enda som är intressant för min del. Om jag har 1mbit vid 1/5 eller 5/5 spelar mig ingen roll.

Jag hade jätteproblem med tappade samtal och staplarna i 2.0.2 visade oftast lågt. Jag fick min telefon utbytt och under nån vecka då jag körde i 2.0.2 hade jag inte ett enda tappat samtal och staplarna var oftast på topp. Jag är övertygad att min telefon hade nån form av glapp i antennen eller liknande. Nu med 2.1 är det fortfarande bra teckning+inga tappade samtal (OK, en gång faktiskt, i klaratunneln mot centralbron).

I'm now a happy camper! (om det nu hjälper någon)

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-09-15 23:30

Vad sa du till telia för att få den utbytt och hur lång tid tog det?

Ursprungligen av Pascoe:

Vad sa du till telia för att få den utbytt och hur lång tid tog det?

Jag sa som det var och att jag pratat med supporten som bett mig testat allt det vanliga; ominstallation, omstart, testa med annat sim-kort, testa med MITT sim-kort i annans telefon osv. De skickade mig till butiken som i sin tur ville skicka den till service (enda sättet att få den utbytt visserligen). Och efter 1,5 v hade jag en ny i min hand.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-09-16 07:48
Ursprungligen av daniel1210:

Jag sa som det var och att jag pratat med supporten som bett mig testat allt det vanliga; ominstallation, omstart, testa med annat sim-kort, testa med MITT sim-kort i annans telefon osv. De skickade mig till butiken som i sin tur ville skicka den till service (enda sättet att få den utbytt visserligen). Och efter 1,5 v hade jag en ny i min hand.

Ok, tack för svaret!

Jag tänkte bara säga att jag drog mig länge för att skaffa en 3G eftersom det var så mycket tjafs om signalkvaliteten. Men nu har jag haft en svart 16GB i några veckor och är 100% nöjd med 3G-mottagningen och hastigheten. I Stockholms innerstad och västra förorter.

Jag har i princip alltid 3G-täckning och hastigheten är snabbare än jag förväntat mig - och då har jag ändå använt en del andra 3G-telefoner förut. Min iPhone 3G har helt klart bättre 3G-täckning än min senaste telefon - SE K610.

Jag misstänker att min telefon är från en "nyare" batch som har fått någon form av hårdvarufix, eller att, som Zimmerman skrev, Apple har fått ut ovanligt många måndagsex i första batchen av iPhone 3G.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-09-16 18:09

Idag har jag haft mer problem än vanligt, tappat samtal nr som bara misslycktas när man ringer och det vanliga ingen 3G under samtal.

Tröttnade och ringde telia de skrev upp mitt ärende och nån specialtekniker skulle ringa upp mig de närmsta dagarna.

Siktar på att få min utbytt nu och hoppas de nyare batcherna är bättre

Edit: strax efter samtalet får jag detta smset från telia:

"Det går inte surfa via det mobila nätet samtidigt som ett samtal pågår. Endast via wi-fi. MvH, Telia."

Ehhh va det går ju visst om man har mobilt 3G nät vilket är precis problemet det försvinner oftast under samtal!!! FELIA

Aha...detta ämne är outtömligt. En del säger att det bara gäller Edge - nu säger Telia att det gäller generellt...alltså även 3G. Hallelujah! Jag har nu fått bekräftat vad jag gapat om i månader.

Ursprungligen av Pascoe:

"Det går inte surfa via det mobila nätet samtidigt som ett samtal pågår. Endast via wi-fi. MvH, Telia."

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-09-16 18:40

Jag kan garantera följade. Har du 3G täckning kan man surfa under samtal har man EDGE kan man INTE surfa under samtal!

Tycker inte den nya uppdateringen har förbättrat 3G-täckningen ett smack.. Den nya skillnaden är dock att det titt som tätt över till "No Service" dvs inget nät.. Testade då att gå ut på nätet via 3G utan några problem.. Ibland står det "Sweden3G" oxå.. Föredrar ju ifs båda dessa alternativ före texten "Telia"..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-17 22:53
Ursprungligen av Pain Reaper:

Tycker inte den nya uppdateringen har förbättrat 3G-täckningen ett smack.. Den nya skillnaden är dock att det titt som tätt över till "No Service" dvs inget nät.. Testade då att gå ut på nätet via 3G utan några problem.. Ibland står det "Sweden3G" oxå.. Föredrar ju ifs båda dessa alternativ före texten "Telia"..

För dig näh.

Ursprungligen av Pain Reaper:

Tycker inte den nya uppdateringen har förbättrat 3G-täckningen ett smack.. Den nya skillnaden är dock att det titt som tätt över till "No Service" dvs inget nät.. Testade då att gå ut på nätet via 3G utan några problem.. Ibland står det "Sweden3G" oxå.. Föredrar ju ifs båda dessa alternativ före texten "Telia"..

Däremot har jag nu märkt att Apple iPhone 3G klarar INTE av 2 saker samtidigt! Om den tappar/söker efter 3G-nät så lägger den all prestanda på att söka o koppla upp sig mot 3G-nätet och en så enkel sak som att tända/släcka skärmen, starta/avsluta ett program osv klarar den inte samtidigt längre.. Tar ibland upp till en minut innan den svarar på kommandon igen (då den slutat söka lr e klar med att koppla upp sig på 3G).. Oerhört frustrerande när man pendlar mkt varje dag som jag gör och använder fler funktioner samtidigt..:tveksam:

Ibland undrar jag vad som är Apple och vad som är Telia. I morse fanns inget 3G på Södermalm t.ex.
(Telias felinfo på deras sajt är inte aktuell och ibland helskum - imorse visade den inga störningar i hela Mälardalen :-D. Det är absurt eftersom det alltid är några stationer med fel/störningar - så msåte det vara)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-29 17:39

Eftersom det inte finns något annat så skulle jag nog lita på Telias felinfo. Finns det inte med där så felanmäl.

dom senaste dagar så har jag haft stora problem med min feliaphone.
mitt i samtalen... eller iaf efter 10-20 sec så avbryts samtalen och jag får upp "Samtalet Misslyckades". Jag har full täckning innan samtalen påbörjas och när jag sedan blivit "bortkopplad" så är där antingen en plupp eller ingen alls på både Edge och 3G.

Fler som har detta problemet nu?

Undrar varför det inte finns en dbm (mäter signalstyrkan) app till iphone? Eller har jag missat något!

Ursprungligen av Hunter78:

Undrar varför det inte finns en dbm (mäter signalstyrkan) app till iphone? Eller har jag missat något!

Det finns någon knappsekvens man kan peta in för att få fram det. Googla det.

Jag vet det är *3001#12345#* men det skulle vara enklare med en App eller att det kunde visas hela tiden i meny raden på iphonen

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-06 23:08
Ursprungligen av Hunter78:

Jag vet det är *3001#12345#* men det skulle vara enklare med en App eller att det kunde visas hela tiden i meny raden på iphonen

Jailbreaka så finns det säkert.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-08 09:05

DI.SE säger att telias 3G nät inte funkar med iPhone!

Kolla på det här flera tidningar och nyheter snackar om detta i morse

di.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 09:11

Från artikeln:

"På Telias presstjänst vill man tona ner problematiken.

”Jag fick den här frågan häromdagen. Det var tydligen många bloggar som tog upp problemet, men då kollade jag med vår kundtjänst och de har inte fått in så många sådana frågor”, säger Irene Krohn, pressansvarig på Telia till Metro."

Vad fan.. jag utgick ju från att detta var under utredning för högtryck. Hemskt illa om Telia sticker huvudet i sanden, då lär inget hända för vår del..

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-08 09:11

Såg att dom har en artikel i Metro också.
Metro - Dolda fel i Telias iPhone i Sverige

Är på förstasidan idag. (I den riktiga tidningen alltså).

Bevaka tråden