Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med 3G-täckningen. Telias eller hårdvarans fel?

Tråden skapades och har fått 565 svar. Det senaste inlägget skrevs .

nokias hemstad och dålig 3G täckning. Lysande.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-15 09:42

Här låter det väl inte nödvändigtvis som ett designfel utan mer som ett produktionsdito pga av det hårt uppskruvade tempot i fabriken/erna?

Det tror jag också, men det förändrar inte min frågeställning. Rena designfel är nog så sällsynta att vi kan åsidosätta dessa.

Hypotes (grallimatias): Robotarna kördes en aning för hårt och tryckte fast antennen en aning för nära radions första förförstärkare på 10% av alla iPhones tillverkade under en specifik tidsintervall - vilket gör att en elektromagnetisk interferens minskar mikroohm-motståndet och en instabil mottagning uppstår.
Man kan skriva om FW så att felet reduceras. Detta FW hamnar i alla iPhones så klart. Gör man verkligen så?

Som sagt; jag är skeptisk. Jag tror inte man gör så - ty då är man ine på en farlig väg - FW är inte längre optimalt och även om specialkoden i FW inte negativt påverkar friska iPhones idag så vet man ingenting om i morgon och framtid...ty, FW förnyas hela tiden. Man kanske har implementerat en gökunge i koden? Som försvårar framtida optimeringar?

Ursprungligen av frazze:

Här låter det väl inte nödvändigtvis som ett designfel utan mer som ett produktionsdito pga av det hårt uppskruvade tempot i fabriken/erna?

  • Medlem
  • 2008-08-15 10:55

Det är ju rena spekulationer eftersom ingen vet vad som egentligen är felet, men om en viss procent av alla iPhones har ett elektriskt fel som går att kompensera i mjukvaran så borde mjukvaran kunna skrivas så att den faktiskt kollar vissa parametrar i 3G-prestanda och avgör ifall den ska applicera kompensationen eller inte. I så fall skulle felfria iPhones inte påverkas.

Gökunge tror jag inte att man behöver vara rädd för. I så fall får man väl släppa en ny mjukvara och välja en annan väg.

Om felet är isolerat till en specifik batch av telefoner så är det väl troligt med ett utbytesprogram. Det har vi ju sett förut.

Är det ingen vassing här som vet? Jag är nyfiken. Manipulerar man OSX - eller Windows - för att fixa hårdvarufel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 14:48

Alla OS har en uppsjö med "buggfixar" för processorer och annat som de körs på, erratan med buggar i Intels senaste Core 2 duo platform kan du hitta här: Intel® Core™2 Duo Processor for Intel® Centrino® Duo Processor Technology Specification Update

Den har just nu 120 rapporterade buggar som majoriteten inte kommer att fixas, eller går att fixa, så det förekommer hela tiden..

Jo, det förstår jag ju...processorer...men det var ju inte det det handlade om. Suck.

Ursprungligen av ntity:

Alla OS har en uppsjö med "buggfixar" för processorer och annat som de körs på, erratan med buggar i Intels senaste Core 2 duo platform kan du hitta här: Intel® Core™2 Duo Processor for Intel® Centrino® Duo Processor Technology Specification Update

Den har just nu 120 rapporterade buggar som majoriteten inte kommer att fixas, eller går att fixa, så det förekommer hela tiden..

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-15 15:09

Zimmer: Antagligen ingen här som kan ge dig ett exakt svar på dessa frågor, ingen kan ju exakt med säkerhet säga vad som är fel! Mjukvaran samverkar med hårdvara så vissta går det göra justeringar dessa i mellan. Om Apple kan fixa problemet endast med dessa twekar om detta ens är felet får framtida uppdateringar utvisa.

Nog mycke svårt att gräva djupare i detta innan Apple uttalar sig eller uppdaterar mjukvaran.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 15:13
Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, det förstår jag ju...processorer...men det var ju inte det det handlade om. Suck.

Du frågade om man modifierade Windows/OSX för att fixa hårdvarubuggar..

Läs mera i tråden så ser du exempel på vad det handlar om (det är ju knappast CPU'n som är vajsing i iPhone).

Ursprungligen av ntity:

Du frågade om man modifierade Windows/OSX för att fixa hårdvarubuggar..

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-15 15:19

Nä men det sitter heller inga infineon chip i nån macpro.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 15:10

För "special" chip som mini processorn i iPhonen och radiocontrollers etc är det vanligtvis mer buggar än i de standard processorer som är i vanliga datorer.. Det tråkiga där är ju att vanligaste lösningen från tillverkaren är att säga "så sluta gör så med eran kod då.." vilket är lätt att fixa i mjukvara

  • Medlem
  • 2008-08-15 15:11

Zimmerman: Du frågade ju om OSX eller Windows innehåller fixar för fel i hårdvaran. Nifty skriver ju "Alla OS har en uppsjö med "buggfixar" för processorer och annat som de körs på" och exemplifierar med Core 2 Duo.

Har vi missförstått din fråga?

  • Medlem
  • 2008-08-15 15:56

Om det är problem med Chipset i iPhone så är det jämförbart med fel i en processor. Om det är problem med de analoga delarna av radioriet så är det en annan pilsner.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-15 15:59
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-15 16:10

Du må kunna göra work-arounds för vissa typer av hårdvarubuggar (typ vissa fel i tex grafikkretsar), men är det fel i mottagningen så att signalnivån är för låg som kommer den att fortsätta att vara för låg tills universum går under. Oavsett hur mycket du patchar i fw.

jag har för mig att det fungerade bättre innan uppgraderingen, men är inte säker, och jag skiter nog i att nedgradera. Det bör komma ngn update snart tänker jag...

Idag har jag haft bra sprutt (när jag har 3G alltså): 1-2 mbps. Har även testat två Homerun (telefonkiosker) och det är ungefär samma - upp till 3 mbps vid ett tillfälle - men i real life är det ingen direkt större skillnad mellan bra 3G och Homerun's WiFi (det är ju uselt av Telia så klart...men vad kan man vänta sig).

(jag antar att det är bra...dom där siffrorna som florerar teoretiskt är ju bara nys, det visste jag före jag hoppade på 3G-tåget)

Jag tror alla här skulle fira med champagne om felet går att åtgärdas med en mjukis uppgradering...

...men för tillfället får skumpan ligga kvar på kylning tills att man med säkerhet kan påvisa att en uppdatering löser problemet.

Om inte lär Apple ligga kyligt till.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-15 20:38
Ursprungligen av draags:

Jag tror alla här skulle fira med champagne om felet går att åtgärdas med en mjukis uppgradering...

...men för tillfället får skumpan ligga kvar på kylning tills att man med säkerhet kan påvisa att en uppdatering löser problemet.

Om inte lär Apple ligga kyligt till.

Jag dricker skumpan idag och slår på edge så länge.
De gånger 3G fungerar och jag kör hastighetstest på 3G/Edge får jag bättre resultat med edge.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-08-15 22:19

..kollade i kristallkulan precis.

Det slutar tydligen med att Apple delar ut värdecheckar på Apple Store till ett värde av nåra hundra dollars till de som köpt iPhone med de "rätta" serienumren...goodwill som chiptillverkarn bjussar på.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-15 22:42
Ursprungligen av babyman:

..kollade i kristallkulan precis.

Det slutar tydligen med att Apple delar ut värdecheckar på Apple Store till ett värde av nåra hundra dollars till de som köpt iPhone med de "rätta" serienumren...goodwill som chiptillverkarn bjussar på.

Vart har du läst det?

Ursprungligen av smurf:

Vart har du läst det?

I kristallkulan skrev han ju ?:cool:

Köpte iPhone idag.

V.29

Inga problem alls med täckning, super bra.
Ni ska nog sluta fokusera på staplarna. Får bra i testerna även fast den bara visar en.

Ursprungligen av bazzie:

Köpte iPhone idag.

V.29

Inga problem alls med täckning, super bra.
Ni ska nog sluta fokusera på staplarna. Får bra i testerna även fast den bara visar en.

Nu kanske det inte bara är så att folk fokuserar på staplarna. Idag hade jag problem med att den pendlar mellan 1 3G och 5 Edge fram och tillbaka, mitt i Malmö där det skall finnas god Turbo-3G täckning.

Det varierar lite för mig, ibland har jag bra snabb och stabil 3G ibland har jag ingen alls.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-08-18 19:40

Jag har stängt av min 3G, pendlar mellan 1 och 5 staplar på centrala hisingen och likadant inne i city (Göteborg).
Har jag den i EDGE-läge, är det till 95% fem staplar och resterande tid fyra staplar.
Detta på samma ställen som 3G pendlar upp och ner med staplarna.
Märker även att mina samtal inte längre bryts med jämna mellanrum, nu när jag använder EDGE istället...
Så man får väl hoppas att en uppdatering (2.1?) fixar problemen?

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-08-18 23:43

Vore intressant att höra om någon som har haft stora problem märker någon skillnad i 2.0.2 firmwaren.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-19 10:39
Ursprungligen av soft:

Vore intressant att höra om någon som har haft stora problem märker någon skillnad i 2.0.2 firmwaren.

Högst osannolikt att 2.0.2 påverkar antennen.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-19 10:42
Ursprungligen av frazze:

Högst osannolikt att 2.0.2 påverkar antennen.

varför skulle det va osannolikt? Engadget skriver att det ska påverka...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-19 19:56
Ursprungligen av Pascoe:

varför skulle det va osannolikt? Engadget skriver att det ska påverka...

För att en antenn inte har någon firmware. Bara en sån sak.

Bevaka tråden