Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med 3G-täckningen. Telias eller hårdvarans fel?

Tråden skapades och har fått 565 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur vet man tillverkningsvecka? Mitt modellnr: MB500KS

Ursprungligen av Stinky:

Hur vet man tillverkningsvecka? Mitt modellnr: MB500KS

4 och 5:e siffran i serienumret anger tillverkningsvecka

//everlast

vecka 28, modellnr MB500KS. Inga problem med 3G-täckning.

Är totalt förvirrad i halva skallen nu..

Vad tyder vecka xx på?

Att dom tidiga veckorna har problem eller att det bara är att chansa?

Ja hur ska man hantera detta - ska man vänta med att byta eller byta redan idag?

Jag avvaktar Telias policy. Jag accepterar bara ny bums i affär - inget skickande på koll etc.

Ursprungligen av draags:

Ja hur ska man hantera detta - ska man vänta med att byta eller byta redan idag?

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag avvaktar Telias policy. Jag accepterar bara ny bums i affär - inget skickande på koll etc.

Samma sak för mig, nu är det färdiglekt... Blir det aktuellt med ett utbytesprogram
skall jag gå raka vägen till Teliabutiken där jag köpte min lur. Och byta ut den mot en ny.
Inget skickande hit och dit !

//Everlast

Då gör jag detsamma.

Min 3G fungerar bra istan, men går slött att surfa på.
Men eftersom jag inte har något att jämföra med så vet jag inte om det är så slött som det faktiskt ska gå, eller om det är slöare...
Hur vet man?

Alltså...jag har max signal på många ställen i stan, men det verkar vara så att vid minsta hinder så droppar det till en eller två staplar...detta på ställen där en Nokia fortfarande har max signal. Vid max signal - optimala förhållanden - kommer jag aldrig över ca. 800 kbps. Testat 50 gånger på ställen i Sthlms innerstad där etern flödar av superstark 3G - bl.a. ställen där landets finanselit med sina 3G-nallar rör sig. Detta vid alla möjliga tider - även nätter när nätet garanterat inte är belastat.

Min iPhone är inte kry. Den ska bytas.

Ursprungligen av Zimmerman:

Alltså...jag har max signal på många ställen i stan, men det verkar vara så att vid minsta hinder så droppar det till en eller två staplar...detta på ställen där en Nokia fortfarande har max signal. Vid max signal - optimala förhållanden - kommer jag aldrig över ca. 800 kbps. Testat 50 gånger på ställen i Sthlms innerstad där etern flödar av superstark 3G - bl.a. ställen där landets finanselit med sina 3G-nallar rör sig. Detta vid alla möjliga tider - även nätter när nätet garanterat inte är belastat.

Min iPhone är inte kry. Den ska bytas.

Mät gärna mot AC-nets testsida på den Nokiamobilen, för antalet staplar säger inte mkt alls. Jag har idag haft 1600 kb/s när jag hade 1-2 staplar. Har som mest haft 2380 med 5 staplar.

AC-Net | Hastighetstest

Jaha...din iPhone är kry och min är inte kry...:(

Ursprungligen av Lone_fox:

Mät gärna mot AC-nets testsida på den Nokiamobilen, för antalet staplar säger inte mkt alls. Jag har idag haft 1600 kb/s när jag hade 1-2 staplar. Har som mest haft 2380 med 5 staplar.

AC-Net | Hastighetstest

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-14 06:26
Ursprungligen av Zimmerman:

Alltså...jag har max signal på många ställen i stan, men det verkar vara så att vid minsta hinder så droppar det till en eller två staplar...detta på ställen där en Nokia fortfarande har max signal. Vid max signal - optimala förhållanden - kommer jag aldrig över ca. 800 kbps. Testat 50 gånger på ställen i Sthlms innerstad där etern flödar av superstark 3G - bl.a. ställen där landets finanselit med sina 3G-nallar rör sig. Detta vid alla möjliga tider - även nätter när nätet garanterat inte är belastat.

Min iPhone är inte kry. Den ska bytas.

Staplarna kan du inte lita på.

Jodå, en del kan man nog tyda ur staplarna. I mitt fall har jag fullt spett eller en stapel. Har jag fullt spett och tar tre steg in i en busskur t.ex. så faller det till en stapel direkt. Minsta motstånd så faller det till en stapel. Har jag fullt spett och täcker luren med handen där antennen sitter så faller det två staplar direkt.
Alltså - man kan givetvis dra vissa slutsatser även ur staplarna.

Ursprungligen av zappee:

Staplarna kan du inte lita på.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jodå, en del kan man nog tyda ur staplarna. I mitt fall har jag fullt spett eller en stapel. Har jag fullt spett och tar tre steg in i en busskur t.ex. så faller det till en stapel direkt. Minsta motstånd så faller det till en stapel. Har jag fullt spett och täcker luren med handen där antennen sitter så faller det två staplar direkt.
Alltså - man kan givetvis dra vissa slutsatser även ur staplarna.

Jag sitter mitt under en 3G mast och får som sagt 328 kbit/s med 2-3 staplar
När jag testar att hålla handen runt iPhonen så dyker staplarna till 1-2 och får 317 kbit/s

Jag går varje dag mellan Östermalm och Vasastan i Stockholm. Jag har de senaste dagarna varit uppmärksam på min iPhone 3G och kollat hastigheten noga.

På dagarna är det ofta långsamt med internet men på nätterna är det full fart. 3G nätet är nog väldigt överbelastat på grund av alla nya iPhone som har tillkommit de senaste veckorna.

Vad får du för resultat?

Jag sitter i min lägenhet (mitt i stan) - här har jag ingen 3G-kontakt...ty det är ju lite motstånd liksom (Nokian har nästan fullt ös i min lägenhet samtidigt).

Alltså - jag har testat enormt mycket på AC-Net och iPhone Speed test - och givetvis använder vi samma till Nokian vid tester...simultant. Aldrig över 800 kbps.

Låter detta så otroligt? Har du missat hela debatten? Har du läst denna tråd? En del iPhone's har problem, medborgare :-D. Something is wrong och hela världen vet detta idag. I USA har man börjat byta in sina iPhones på AT&T. Att din funkar fint är en annan historia. Den lyckliga historien.

Ursprungligen av Lone_fox:

Vad får du för resultat?

Har inte missat debatten men för att debatten ska vara trovärdig så vill man ju att folk testar på ett så likt sätt som möjligt. Jag är dessutom intresserad av att höra vad andra får. Dom gånger jag testat mot en N82 så har den mkt sämre snitthastighet än min iPhone, men då har vi båda haft bra mottagning så det kanske ser annorlunda ut när man inte har så bra mottagning.

Min är från v30.

Senast hastigheter för 1 minut sen:
Downstream Speed Test 2567 kb/s
AC-Net | Hastighetstest 1824 kb/s

Förstår inte hur ni kan komma upp i dom hastigheterna

Med Downstream Speed Test kommer jag bara upp i max 815 kb/s

Telefonen visar att jag har full 3G teckning

//everlast

  • Medlem
  • 2008-08-14 08:12

Jag bor i Karlstad och har aldrig ens sett 3 symbolen trots att den är inställd på "aktivera 3G".
Kan detta vara riktigt ?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-14 08:22
Ursprungligen av Aerox:

Jag bor i Karlstad och har aldrig ens sett 3 symbolen trots att den är inställd på "aktivera 3G".
Kan detta vara riktigt ?

Det verkar ju helt galet! Har du startat om telefonen?

  • Medlem
  • 2008-08-14 09:16

Om det nu förr eller senare kommer ett officiellt besked om att felaktiga enheter byts ut vore det bra om man fick reda på "vilken" batch som har problem. Tror att det finns en hel del som sitter i områden (speciellt i Europa/Sverige) där täckningen i flesta fall är såpass bra att felen sällan visar sig; och att användarna då inte uppmärksammar detta. (Från mitt perspektiv verkar det vara bara vid låga signal till brusförhållanden (cellkanten ex randen av täckningen) som de felaktiga mobilerna får problem eftersom de inte förmår att avkoda svagare signalstyrkor (medan andra mobiler inte har samma problem))

Nu brukar inte företag som Apple "annonsera ut" byten utan de som hör av sig/reklamerar brukar få byta (efter en kontroll mot listor på volymer av felaktiga mobiler). Fast jag förmodar att denna "batch" info presenteras här mm så man vet...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-14 09:15
Ursprungligen av Aerox:

Jag bor i Karlstad och har aldrig ens sett 3 symbolen trots att den är inställd på "aktivera 3G".
Kan detta vara riktigt ?

Var har du varit? I Kronoparken/Universitetsområdet har jag haft fullt spett överallt med bra fart, visserligen har jag bara varit där under en helg än så länge.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-14 09:16
Ursprungligen av Kasaen:

Var har du varit? I Kronoparken/Universitetsområdet har jag haft fullt spett överallt med bra fart, visserligen har jag bara varit där under en helg än så länge.

Eller är det kanske fel på hans telefon, trots allt existerar ju denna tråden!?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-14 09:41
Ursprungligen av Pascoe:

Eller är det kanske fel på hans telefon, trots allt existerar ju denna tråden!?

Men självklart!

Min fråga bygger på att Karlstad kan ha varierande täckning och för att hjälpa honom diagnosticera sin lur frågade jag honom var han hade upplevt det här problemet eftersom jag vet var jag hade bra fart i min telefon. För att kunna jämföra!

Ursprungligen av Kasaen:

Men självklart!

Min fråga bygger på att Karlstad kan ha varierande täckning och för att hjälpa honom diagnosticera sin lur frågade jag honom var han hade upplevt det här problemet eftersom jag vet var jag hade bra fart i min telefon. För att kunna jämföra!

Även jag har 3G täckning i Karlstad, befinner mig i de centrala delarna, är inte fullt, men godkänt.
Ställer samma fråga, är du säker på att du har ett 3G kort?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-14 09:29
Ursprungligen av Aerox:

Jag bor i Karlstad och har aldrig ens sett 3 symbolen trots att den är inställd på "aktivera 3G".
Kan detta vara riktigt ?

Har du ett gammalt sim-kort?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-14 09:31

Max jag kommer upp i i ner hastighet är ca 600 känns ganska segt det med.....

Ursprungligen av Aerox:

Jag bor i Karlstad och har aldrig ens sett 3 symbolen trots att den är inställd på "aktivera 3G".
Kan detta vara riktigt ?

3G symbolen eller symbolen för 3 (operatören:cool:)

Jag ska erkänna att jag läste det först som operatören 3

Bevaka tråden