Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med 3G-täckningen. Telias eller hårdvarans fel?

Tråden skapades och har fått 565 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-08-12 14:09

Kanske ingen gåta. Apple bestämde sig säkert på ett tidigt stadium vilket lanseringsdatum som skulle gälla. Sedan har man med skohorn pressat ner den första versionen av mjukvaran i tid för den lanseringen.

  • Medlem
  • Säffle
  • 2008-08-12 14:46

Min är tillverkad v.30 och 3g funkar väldigt väldigt sällan och när jag får någon mottagning är det en pinne på sin höjd.
Fick mitt nya SIM-kort idag på posten och tryckte i det, nu har jag dålig telemottagning och EDGE funkar inte alls Vill jag surfa överhuvudtaget får jag stoppa i mitt 10 år gamla SIM-kort, då funkar EDGE felfritt.
Synd att det ska krångla så förbenat när telefonen i övrigt är ett mästerverk, kan sitta och pilla med den i all oändlighet och tiden bara flyger iväg

Hänger mottagning/sändning på SIM-kortet?! Jag trodde det hade med radiodelen/antennen i mobilen att göra....

Ursprungligen av May:

Min är tillverkad v.30 och 3g funkar väldigt väldigt sällan och när jag får någon mottagning är det en pinne på sin höjd.
Fick mitt nya SIM-kort idag på posten och tryckte i det, nu har jag dålig telemottagning och EDGE funkar inte alls Vill jag surfa överhuvudtaget får jag stoppa i mitt 10 år gamla SIM-kort, då funkar EDGE felfritt.
Synd att det ska krångla så förbenat när telefonen i övrigt är ett mästerverk, kan sitta och pilla med den i all oändlighet och tiden bara flyger iväg

  • Medlem
  • Säffle
  • 2008-08-12 19:28
Ursprungligen av Zimmerman:

Hänger mottagning/sändning på SIM-kortet?! Jag trodde det hade med radiodelen/antennen i mobilen att göra....

Nu påstod jag väl aldrig det heller I just tells it as I sees it.

Ja se där ja, stoppade i det nya kortet nu igen och helt plötsligt har jag 3g med 3-4 pinnar och EDGE fullt ut.

Ursprungligen av May:

Min är tillverkad v.30 och 3g funkar väldigt väldigt sällan och när jag får någon mottagning är det en pinne på sin höjd.
Fick mitt nya SIM-kort idag på posten och tryckte i det, nu har jag dålig telemottagning och EDGE funkar inte alls Vill jag surfa överhuvudtaget får jag stoppa i mitt 10 år gamla SIM-kort, då funkar EDGE felfritt.
Synd att det ska krångla så förbenat när telefonen i övrigt är ett mästerverk, kan sitta och pilla med den i all oändlighet och tiden bara flyger iväg

Hur kan det vara möjligt?

Ursprungligen av bazzie:

Hur kan det vara möjligt?

När jag läste en lång tråd i Apples supportforum så står det en hel del om problem med simkort där även AT&T byter ut vissa simkort som har löst problemet för en del så något verkar spela in. Själva trådskaparen som alltså hade täckningsproblem fick det avhjälpt med det nya simkortet AT&T hade om jag inte missminner mig.

Ett annat tips var att starta om telefonen genom att hålla in sleep/wake+home tills den startade om sig själv.

  • Medlem
  • 2008-08-12 19:16

Har v30 inga problem överhuvudtaget än så länge. Dock har jag väldigt bra täckning där jag är (hemma o jobb). Tror att det är först vid lägre signalstyrkor som man ser skillnad och kan avgöra om det finns problem.

Ursprungligen av Lone_fox:

När jag läste en lång tråd i Apples supportforum så står det en hel del om problem med simkort där även AT&T byter ut vissa simkort som har löst problemet för en del så något verkar spela in. Själva trådskaparen som alltså hade täckningsproblem fick det avhjälpt med det nya simkortet AT&T hade om jag inte missminner mig.

Ett annat tips var att starta om telefonen genom att hålla in sleep/wake+home tills den startade om sig själv.

Allting spelar väl in i bilden...
Verkar dock som det är olika från device till device

Idag har jag jämfört täckning och hastighet mot en kollegas N82 med turbo 3G. 5 staplar nästan hela tiden, nån enstaka dipp till 4, med andra ord mkt bra där.

Har jämfört med AC-nets nättest AC-Net | Hastighetstest på både iPhone och hans N82 på samma plats och tid ett tiotal ggr efter varandra. Det slutade med att han hade ca 1300 kb/s medans jag hade ett snitt på ca 1700 kb/s vilket var lite förbryllande. Det kanske skiljer på platser där mottagningen inte är lika bra. N82:an kom aldrig över 1500 kb/s medans min iPhone hade toppar på över 2000 kb/s och 2400 kb/s som bäst. Det här var vid lunchtid, inomhus på Umeå Universitet.

På en annan plats tidigare på morgonen med full täckning (Turbo 3G) ca 08.00 var det likadant, jag hade mkt högre snitt än N82:an som aldrig kom över ca 1500 medans jag seglade iväg på över 2000 ett flertal tillfällen.

Jag har en iPhone med tillverkningsvecka 30. Hade problem med att jag inte fick upp några nät alls i förra veckan när jag sökte utan hade bara Telia S. Jag gjorde en omstart genom att hålla inne sleepknappen upptill + homeknappen ända tills den startade om sig själv och jag fick fram alla tillgängliga nät. Sen dess har jag haft bra mottagning hela tiden där jag varit. Får testa något ställe med sämre mottagning nästa gång, för med bra mottagning så laddar den snabbare än Nokias N82 i varje fall

Jag får alltid mycket olika resultat när jag testar hastighet med sajten iPhone Speed Test vs. app'en iNetwork Test. Den senare ger ungefär en tredjedel av hastigheten...om iPhone Speed Test visar 1300 kbps så visar iNetwork Test 400 kbps.
Vad ska man tro? Det känns som om app'en iNetwork test är skrot.

Är i kontakt med utvecklarna. Det verkar som om iNetwork test har problem med europeiska operatörer - visar fel/för lite. Så - jag rekomenderar inte köp av denna app i dagsläget. Varning utfärdad. Dom är totalt USA-fokuserade och ska se över europa-problematiken...men jag undrar verkligen om dom har resurser. Att deala med Apple och AT&T är en sak - att deala med Apple och hundra operatörer i hundra länder är något helt annat. Jag är skeptisk. Håller mig till andra tjänster, t.ex. iPhone Speed test.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag får alltid mycket olika resultat när jag testar hastighet med sajten iPhone Speed Test vs. app'en iNetwork Test. Den senare ger ungefär en tredjedel av hastigheten...om iPhone Speed Test visar 1300 kbps så visar iNetwork Test 400 kbps.
Vad ska man tro? Det känns som om app'en iNetwork test är skrot.

Såhär gör dom tydligen i USA, detta är hämtat från macrumors forum.
Om det nu är på detta viset varför i helvete kan vi inte få göra samma sak i Sverige !

Apple replaced phones with Short Antennas
I glad to see that we were not the only ones with this issue. At first we just switched them to the edge network. still had some issues.

We took our phones back to the apple store because of bad reception and too many dropped calls we were told by the tech at Apple that there is an issue with some of the antennas on the phones being TOO SHORT and this is causing the problem they swapped out the phones in the store and now no more dropped calls. The two phones were purchased at the same time so maybe the same batch.

we have a total of about 9 new (3G) and 12 old iphones. so we have enough in the office to test and see a difference.

Länk till inlägget?

Ursprungligen av bazzie:

Länk till inlägget?

Some Customers with iPhone 3G Connection Issues - Page 3 - Mac Forums
Inlägg nr #59

//everlast

Tack för länken everlast...

Hittade denna länk på MacRumors:

Http://www.fixmy3giphone.com

Ta en titt vetja!

Senast redigerat 2008-08-13 13:13
  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-13 13:08

Telia eller Apple måste verkligen gå ut med INFO om detta problemet snarast. Börjar bli tråkigt när täckningen hoppas fram och tillbaka. De senaste dagarna har jag märkt att det går segare att surfa och ibland inte alls. bytar jag till EDGE funkar det men det ska man ju inte behöva göra? Vet inte om dessa senaste dagarnas försämringarna beror på telia verkar ju konstigt om telefonen skulle försämras... Tråkigt

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-13 11:55
Ursprungligen av everlast:

Såhär gör dom tydligen i USA, detta är hämtat från macrumors forum.
Om det nu är på detta viset varför i helvete kan vi inte få göra samma sak i Sverige !



Apple replaced phones with Short Antennas
I glad to see that we were not the only ones with this issue. At first we just switched them to the edge network. still had some issues.

We took our phones back to the apple store because of bad reception and too many dropped calls we were told by the tech at Apple that there is an issue with some of the antennas on the phones being TOO SHORT and this is causing the problem they swapped out the phones in the store and now no more dropped calls. The two phones were purchased at the same time so maybe the same batch.

we have a total of about 9 new (3G) and 12 old iphones. so we have enough in the office to test and see a difference.

Då är det bara att hoppas på att de reder ut vilka telefoner (serienummer) det handlar om så vi/de som har (ev. har) problem kan få nya lurar.

Detta med att vissa antenner är "för korta" torde ju förklara varför jag inte har några som helst 3G-bekymmer. Jag har tydligen haft turen att få en normallång antenn...

Ursprungligen av Stinky:

Detta med att vissa antenner är "för korta" torde ju förklara varför jag inte har några som helst 3G-bekymmer. Jag har tydligen haft turen att få en normallång antenn...

Grattis Vi får hoppas att jag också får det då

Ursprungligen av Stinky:

Detta med att vissa antenner är "för korta" torde ju förklara varför jag inte har några som helst 3G-bekymmer. Jag har tydligen haft turen att få en normallång antenn...

Vilken vecka är din lur tillverkad då?

//everlast

Ursprungligen av Stinky:

Detta med att vissa antenner är "för korta" torde ju förklara varför jag inte har några som helst 3G-bekymmer. Jag har tydligen haft turen att få en normallång antenn...

samma här min är tillverkad v.26 och nu på senare tiden fungerar 3g utmärkt

Ursprungligen av Mongoul:

samma här min är tillverkad v.26 och nu på senare tiden fungerar 3g utmärkt

Vad har du för modell nr ?

Min är också tillverkad v.26
Modellnr. MB496KS

//Everlast

V2SY7K

Ursprungligen av everlast:

Vad har du för modell nr ?

Min är också tillverkad v.26
Modellnr. MB496KS

//Everlast

Ursprungligen av Mongoul:

V2SY7K

Mongoul: det där är väll inte ditt modellnr ?

//everlast

Ringde själv till supporten och brättade om den dåliga 3G-täckningen. Svaret jag fick:

"Vi känner till att det förekommer diskussioner i olika forum och att media skriver om frågan. Vi har fått frågor från ett mindre antal kunder som vi följer upp (på samma sätt som vi gör med alla kundärenden) men hittills har vi inte fått fram några uppgifter som skulle tyda på ett större problem. Skulle det visa sig att fler hör av sig eller att vi får ny information så kommer vi självklart att undersöka detta närmare.

Så jag tror de har inte gjort ett skit eftersom det är bara cirka 30 personer som har ringt om detta. SÅ RING SÅ MYCKET SOM NI KAN FÖR ATT DE SKA GÖRA NÅTT ÅT DETTA.

Hon jag pratade med tog inga uppgifter alls och sa inte mer än det.

sen jag jailbreaka telefonen ( kanske inte har med det att göra) så har jag haft jättebra mottagning överallt och att det har fungerat att surfa utan problem. har nu full täckning inomhus istället för 2 pluppar + att jag nu har netshare på telefonen

Den kinesiska fabriken som tillverkar iPhone's åt Apple ligger risigt till skulle jag tro. I slutänden så blir det dom som får pynta - och vidare kontrakt kan vara i farosonen. Jag är helt säker på att ett antal nyckelpersoner på det kinesiska företaget är kickade eller kommer att kickas inom kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-13 13:22

har nu full täckning men kan inte surfa, i sthlm..

uppdaterat.. great!

enligt telias störningssida: Försämrad eller ingen täckning i området på grund av förbindelsefel till basstationen. 2008-08-13 05:51 2008-08-18 05:51

ingen surfning på jobbet under resten av veckan då.. skönt att det inte är telefonen denna gång men ändå.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-13 14:14
Ursprungligen av Pascoe:

Vet inte om något postat detta redan:
Mobilexpert om Iphone: Måndagsex måste bytas ut - Ny Teknik

Hoppas Apple säger ngt snart !

Bevaka tråden