Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med 3G-täckningen. Telias eller hårdvarans fel?

Tråden skapades och har fått 565 svar. Det senaste inlägget skrevs .

On topic: Sonera i Finland har gått ut med officiell information om att problemet med iPhone inte alls existerar i Finland. Detta stämmer verkligen inte, både jag och mina polare har samma problem, och vi har kontaktat deras support ett flertal gånger men dom har ingen lösning på det (förutom att skicka in telefonen på service).

Off topic:

Ursprungligen av henkebarn:

Nu skrev du förvisso att du var i Finland, men vilket paket menar du? Kan man få högre hastigheter genom att köpa det?

Sonera i Finland har begränsat 3G till hastigheten 512k. Den som vill ha högre hastighet måste köpa en hastighetsuppgraderingen.

Sonera's priser är:
* 14.90e/månad - Data Månad (dvs, flat rate, men begränsat till 3gigabyte trafik per månad)
* 4.90e/månad - Data Effekt 1Mbit
* 19.90e/månad - Data Effekt Plus 3.6Mbit

Lite konstigt prissatt kanske, men 3G verkar vara mycket sämre utbyggt i Finland än i Sverige så det kanske har med saken att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 08:29

Det där speedtest skiljer sig en del från iNetworktest verkar det som.

I årsta för tillfället:

speedtest: 1772 Kbit/s

iNetworktest: 332 kbps

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 08:39

speedtest = inetwork

på odenplan får jag just nu samma ca 400 kb/s

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 08:42

Telias 3 G nät KLENT

Jag tror helt enkelt nätet hos telia är för klent. När alla vaknar och börjar surfa 3G så svänger tillgängligheten enormt.

Ursprungligen av baller:

Det där speedtest skiljer sig en del från iNetworktest verkar det som.

I årsta för tillfället:

speedtest: 1772 Kbit/s

iNetworktest: 332 kbps

Jag vet inte om det nämnts tidigare, men iNetwork Test (iPhone-app-versionen) visar resultat i kBytes/s och INTE kbits. Och det kan säkert förklara många förvirrade resultat. Känner man inte till det och mäter är det ju lätt att bli sur över resultatet.

Från deras supportsida:

Why does the web edition report a much higher speed?

In our development, we missed one key item, the unit of our test! The native app (version 1.0.1 and down) reports in KiloBytes, not KiloBits like the web app. Versions 1.0.2 and up will report all results in kilobits.

Men det är grymt förvirrat om 1.0.2. Websidan säger att 1.0.2 är under test, AppStore listar versionen som 1.0.1 men själv säger programmet på min iPhone att den är 1.0.2. Amatörer... om de inte kan hålla reda på vad som är publicerat och inte, hur ska man då kunna lita på att de kan programmera ordentligt? För det är ju tiopotenser mer komplext än att hålla några informationsposter i synk.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Jag vet inte om det nämnts tidigare, men iNetwork Test (iPhone-app-versionen) visar resultat i kBytes/s och INTE kbits. Och det kan säkert förklara många förvirrade resultat. Känner man inte till det och mäter är det ju lätt att bli sur över resultatet.

Från deras supportsida:

Why does the web edition report a much higher speed?

In our development, we missed one key item, the unit of our test! The native app (version 1.0.1 and down) reports in KiloBytes, not KiloBits like the web app. Versions 1.0.2 and up will report all results in kilobits.

Men det är grymt förvirrat om 1.0.2. Websidan säger att 1.0.2 är under test, AppStore listar versionen som 1.0.1 men själv säger programmet på min iPhone att den är 1.0.2. Amatörer... om de inte kan hålla reda på vad som är publicerat och inte, hur ska man då kunna lita på att de kan programmera ordentligt? För det är ju tiopotenser mer komplext än att hålla några informationsposter i synk.

http://www.acc.umu.se/~aquila/speedtest/

Som det länkats till tidigare visar resultatet i både Kbit/s & KByte/s. Servern finns i sverige också...

Mina högsta resultat: (Karlstad)

Edge: 305 Kbit/s
3G: 2996 Kbit/s
WiFi: 6868 Kbit/s

Självklart varierar resultaten men jag tror att det har någonting med batterisparfunktioner att göra då jag ofta får låga hastigheter när jag tar iPhone direkt ur viloläge och gör ett speedtest.

Senast redigerat 2008-08-09 12:10

1500 kb/s i täby

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 08:50

odenplan

1060 just nu. Tillgängligheten svänger enormt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-08 09:28

På Ersboda i Umeå med Telia.

Speedtest: 2944 Kbit/s (368 KByte/s)

INetwork: (290 KByte/s)

Om det är ett mjukvaruproblem så är jag nöjd och glad. Är det ett hårdvaruproblem blir det till att återställa hela skiten och säga upp abbonemang bums...och vänta på nästa iPhone-generation.

jag tror nog jag ska säga upp mitt abbonemang och vänta till september och se ifall det kommer en 32gb version då, och med fungerande 3g!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-08 12:28

aha nu fattar jag varför de togs bort haha :D... kopierar hit

ringde telia, de sa att de har stora problem med iPhonen, men påpekade att det inte är fel på deras nät, eftersom andra telefoner funkar bra med sändning osv så de sa att det är något fel med telefonen, många har dock problemet så att få den utbytt trodde dem inte skulle hjälpa men man kunde få göra det om man ville

jag sa upp mitt dataabonnemang tills vidare , det funkar så enormt dåligt så att lägga 200 i månaden på det känns sådär, då kan man köra via WLAN hemma istället

vad skall ni göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 12:54

Får man den utbytt? Det har man inte kunnat få tidigare? Iaf inte pga andra problem, jag undrar om deras kundtjänst har koll på vad som gäller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 13:06

Visst kan 3G-täckningen bli lite sämre ibland. För mig händer det oftast när jag är inne i byggnader. Innan jag uppgraderade mjukvaran till 2.0.1 hade jag kass 3G, men det löste sig när den nya mjukvaran kom.

Men till er som har så kass mottagning, har ni provat att stänga av 3G i inställningar? Det gjorde jag innan 2.0.1 och då hade jag konstant full mottagning, men då med Edge.

Det är ju skittrist att det ska strula med mottagningen i iPhone, och jag säger som många andra; hoppas det är en mjukvarubugg. Skulle vara bra surt om det visade sig vara hårdvaran. Hur mycket jag än tycker om och litar på Apple så måste jag medge att de inte är fullt lika klockrena på mobilteknik som de är på datorer och mp3-spelare.

kna det ha någonting med att det inte går att uppdatera operatörsinställningarna i iTunes!?
Är det någon som har kunnat gjort det sen 2.0.1??

jag har lyckats uppdatera operatörsinställningarna, det är bara att aterställa, sen funkar det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 13:27
Ursprungligen av Mongoul:

jag har lyckats uppdatera operatörsinställningarna, det är bara att aterställa, sen funkar det

Haft några problem med 3G-tillgänglighet före? Efter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 21:09
Ursprungligen av baller:

Haft några problem med 3G-tillgänglighet före? Efter?

Jag har fått mycket bättre 3G-täckning efter att jag gjorde en återställning. Efter det slapp jag också felmeddelandet om operatörs-uppgraderingen.

Hade Comviq förut och kunde knappt prata i lägenheten nu går det mycket bättre.
Med 3G på Speedtest pendlar jag mellan ca 1000 kps och 2300 kbs.

För några dagar sedan var jag mycket bekymrad men nu känner jag mig nöjd om det fortsätter så här - inga problem sedan återställningen. Peppar peppar!!

Jag har fortfarande problem med 3g. Men det har blivit bättre, men inte mycket

I min bostad vid Malmaberg, Västerås pendlar jag mellan 1 pinne och edge hela tiden. Har senaste uppdateringen och även provat att återställa utan någon som helst skillnad.

Rör jag mig utomhus så är det en helt annan historia. När jag åkte omkring i i stan på förmiddagen så hade jag i princip full täckning överallt.

Jag antar att mitt hus är byggt som en bunker. Innan jag gick över till Telia i samband med iPhoneköpet körde jag Comviq och då gick det inte att prata i telefonen annat än på balkongen så jag vet inte om jag kan skylla på varken Apple eller Telia faktiskt.

På jobbet i Kolsva, Köping är det samma sak, 3G visar mellan 1 pinne till övergång till Edge.

Speedtest visar mellan 50-1000 kbps (undrar hur tillförlitlig denna app är då jag fick resultaten 100, 350 och 600 under loppet av 30 sekunder)

Pratade just med telias support, och ang uppdateringen av operatörsinställningarna, så ska ingen i hela världen ha kunnat uppdatera! men ring in och berätta lösningen om du var den första!

Tråkigt att se att det är fler som har problem och att att fler tänker samma sak som jag - returnera telefonen.

Det intressanta med batteritiden är att mobil.se tyckte att den stora fördelen var batteriet - som dom skrev "där har Apple lyckats"

Dålig batteritid må vara en sak men den dåliga 3G täckningen är en annan. Kan inte förstå att dom inte test kör telefonen innan försäljningen.

Detta ÄR inte bra publicitet för Apple.

Risken är att dom redan fått dåligt rykte och att försäljningen påverkas av detta oavsett om de kommer med något som fixar problemet.

Det är just detta man var orolig för - att Apple har för dålig kunskap av mobiltillverkning - det mesta de gör är bra men telefon delen i iPhone är under all kritik.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-08 14:58

OT: Grymmt nöjd att jag inte "bytte upp mig" och behöll min Generation 1 istället

Ursprungligen av kainen:

OT: Grymmt nöjd att jag inte "bytte upp mig" och behöll min Generation 1 istället

jag har min 2G kvar tills det att man med säkerhet kan fastställa att det är luren som är felet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 15:12

När jag hade Tele2Comviq kunde jag inte prata i mobil i min lägenhet. Det var prata på balkongen eller i hemtelefonen som gällde om man ville ringa någon. Jag bor precis vid Kungsholmen i centrala Stockholm så att skylla på dålig utbyggnad av mobilnätet kan man väl knappast göra, men så var det. Värdelös mottagning. Detsamma gällde mina kompisar som hade eller har Tele2 som operatör.

Men sen bytet till Telia har jag fullt blås på mottagningen hemma. 3G pendlar mellan 2-5 pinnar, och Edge är alltid fullt. Så jag skyller verkligen inte på varken Apple eller Telia nu för tiden. Trots att 3G-mottagningen pendlar. Med Tele2Comviq hade jag ingen mottagning alls. Hade gärna haft fullt 3G hela tiden så klart, men man kan inte få allt.

Så jag tycker inte riktigt att det är berättigat att skylla på Telia och Apple så fort man inte har full mottagning, trots att jag förstår folks missnöje.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-08 15:19
Ursprungligen av m1kke:

När jag hade Tele2Comviq kunde jag inte prata i mobil i min lägenhet. Det var prata på balkongen eller i hemtelefonen som gällde om man ville ringa någon. Jag bor precis vid Kungsholmen i centrala Stockholm så att skylla på dålig utbyggnad av mobilnätet kan man väl knappast göra, men så var det. Värdelös mottagning. Detsamma gällde mina kompisar som hade eller har Tele2 som operatör.

Men sen bytet till Telia har jag fullt blås på mottagningen hemma. 3G pendlar mellan 2-5 pinnar, och Edge är alltid fullt. Så jag skyller verkligen inte på varken Apple eller Telia nu för tiden. Trots att 3G-mottagningen pendlar. Med Tele2Comviq hade jag ingen mottagning alls. Hade gärna haft fullt 3G hela tiden så klart, men man kan inte få allt.

Så jag tycker inte riktigt att det är berättigat att skylla på Telia och Apple så fort man inte har full mottagning, trots att jag förstår folks missnöje.

Har tele2 har aldrig haft problem med mottagning för utom på nyår.
kan vara att telia har sin mast närmre eller nått.
Men nu när jag var på semester nere i balkan hade jag inga problem med tele2 medans min polare som har telia funkade inte alls det ända som funka var att ta mot sms men sen var det stopp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 15:27
Ursprungligen av fudge:

Har tele2 har aldrig haft problem med mottagning för utom på nyår.
kan vara att telia har sin mast närmre eller nått.
Men nu när jag var på semester nere i balkan hade jag inga problem med tele2 medans min polare som har telia funkade inte alls det ända som funka var att ta mot sms men sen var det stopp.

Jag är ganska säker på att det är huset jag bor i som är problemet. Gamla betonghus ger ingen bra mottagning. Men oavsett så hade jag ingen mottagning med Tele2, men kanonmottagning med Telia. Så hur man än vrider och vänder på det så har jag gjort ett sjuhelvetes uppköp med både Telia och iPhone.

Jag kan inte annat än skriva under på att mottagningen (edge) via Telia är oändligt mycket bättre (från ingen mottagning i lägenheten till fullt blås med edge) än Comviq. 3G är som sagt en annan historia.

Nu har jag åkt från landet på gotland in till stan och har haft 3G hela vägen och full pott på pinnarna. Man blir inte riktigt klok på vad det kan vara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 15:36

Jag har ett mobilt bredband med Huawai-dongel och telia abonnemang. Det är lika dålig/bra 3G täckning med den kombinationen.

Bevaka tråden