Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med 3G-täckningen. Telias eller hårdvarans fel?

Tråden skapades och har fått 565 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av frazze:

För att en antenn inte har någon firmware. Bara en sån sak.

Kan börja med att säga att jag inte är någon expert men självklart bör inte längden på antennen kunna fixas med en uppdatering men är det verkligen fastställt att det är antennen som är problemet?

Om jag inte är helt ute och cyklar har det kommit ett antal spekulationer vart felet ligger och ett av dessa är antennen, ett annat är självaste 3G kortet, och kring det har det förts diskussioner om detta går att åtgärda med en update/ firmware eller om det måste fixas i fabrik.

Om jag har helt fel får någon gärna rätta mig.

Senast redigerat 2008-08-19 21:02
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-18 23:53

Jag se iaf ingen skillnad med 2.0.2.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-19 00:32

Vad snackar ni om 2.0.2. ? Vad jag vet finns bara 2.0.1.?

Ursprungligen av f-our1:

Vad snackar ni om 2.0.2. ? Vad jag vet finns bara 2.0.1.?

2.0.2 kom nyss, kolla iTunes

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-19 00:48
Ursprungligen av Andreas Th:

2.0.2 kom nyss, kolla iTunes

Wie Hoppas det speedar upp kameran lite, stört mig som fan på det även fast det blev lite bättre från 2.0 till 2.0.1, håller tummarna !!

2.0.2 ger ingen skillnad för mig. Fortfarande samma mängd (om inte mer) tappade samtal och andra glitchs... Damn...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-19 17:36

3G fungerar sämre med 2.02. Nu hittar den knappt igen 3G nätet överhuvudtaget.
Har fått upp "ingen service" ett antal gånger där jag förut kunnat ringa hur bra som helst.
Helt värdelöst!!!

får ni andra det där "alien"-liknande ljudet också? Låter lite som i filmen "sign" med mel gibson, där de får in elaka rymdisar i babymonitorn... Jag får lite sånt då å då innan det bryts...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-19 21:28

Gött, fick hem min iphone idag... pendlar mellan full E och 1/5 (-100 - -105db) 3G.

V30 är den gjord.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-19 22:16

Det är ingen som vet vad felet är förutom möjligen Apple eller infineon så folk som tror sig veta kan väl vänta med att säga att antennen e kass förän ni är VD på Apple eller Apple har sagt det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-19 23:52

Jag här iaf märkt en förbättring än så länge (2.0.2), återkommer med mer info imorgon!

Men jämfört med andra mobiler så suger täckningen i iPhone 3G stenhårt!!!
Har jämfört med 6 olika, både nya och gamla märken/modeller och där de visar Full 3G-täckning, visar min iPhone som mest 2 sträck.. Sen finner jag det lite ironiskt att batteri-tiden påverkas så oerhört mkt i iPhone av 3G, men inte i någon annan modell på marknaden.. Missförstå mig rätt, jag älskar min iPhone, men Apple kan inte ett smack om att tillverka mobiltelefoner som når upp till dagens standard..

Dom är nytänkande och har en bra grundidé, men dom har en bit kvar för att nå upp till ribban och en dag höja den..

iPhones 3G-täckning är ett skämt! Hoppas att dom testar nästa produkt innan dom lanserar den..

(Detta är såklart min egen åsikt och jag respekterar att andra tycker olika)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-20 01:13
Ursprungligen av Pain Reaper:

Men jämfört med andra mobiler så suger täckningen i iPhone 3G stenhårt!!!
Har jämfört med 6 olika, både nya och gamla märken/modeller och där de visar Full 3G-täckning, visar min iPhone som mest 2 sträck.. Sen finner jag det lite ironiskt att batteri-tiden påverkas så oerhört mkt i iPhone av 3G, men inte i någon annan modell på marknaden.. Missförstå mig rätt, jag älskar min iPhone, men Apple kan inte ett smack om att tillverka mobiltelefoner som når upp till dagens standard..

Dom är nytänkande och har en bra grundidé, men dom har en bit kvar för att nå upp till ribban och en dag höja den..

iPhones 3G-täckning är ett skämt! Hoppas att dom testar nästa produkt innan dom lanserar den..

(Detta är såklart min egen åsikt och jag respekterar att andra tycker olika)

Det är helt felaktigt att räkna "pinnar". Man måste räkna dB. 4 "pinnar" på en modell kan betyda -86 dBm, medans på en annan modell kan krävas -79 dBm för att få samma antal "pinnar". Helt orelevant....

Ursprungligen av kenjon:

Det är helt felaktigt att räkna "pinnar". Man måste räkna dB. 4 "pinnar" på en modell kan betyda -86 dBm, medans på en annan modell kan krävas -79 dBm för att få samma antal "pinnar". Helt orelevant....

När ska den buggen fixas...

Ursprungligen av Pain Reaper:

Men jämfört med andra mobiler så suger täckningen i iPhone 3G stenhårt!!!
Har jämfört med 6 olika, både nya och gamla märken/modeller och där de visar Full 3G-täckning, visar min iPhone som mest 2 sträck.. Sen finner jag det lite ironiskt att batteri-tiden påverkas så oerhört mkt i iPhone av 3G, men inte i någon annan modell på marknaden.. Missförstå mig rätt, jag älskar min iPhone, men Apple kan inte ett smack om att tillverka mobiltelefoner som når upp till dagens standard..

Dom är nytänkande och har en bra grundidé, men dom har en bit kvar för att nå upp till ribban och en dag höja den..

iPhones 3G-täckning är ett skämt! Hoppas att dom testar nästa produkt innan dom lanserar den..

(Detta är såklart min egen åsikt och jag respekterar att andra tycker olika)

Apple är noviser på att tillverka mobiler - där ligger andra tillverkare före.

Men angående batteritid bör man kanske betänka skillnaden mellan telefonerna och hur detta kan påverka batteritiden.

Ursprungligen av draags:

Apple är noviser på att tillverka mobiler - där ligger andra tillverkare före.

Men angående batteritid bör man kanske betänka skillnaden mellan telefonerna och hur detta kan påverka batteritiden.

Jag kan inte komma på nånting annat än den stora displayen som drar mkt ström jämfört med andra mobiler.. Men om vi snackar Stand By-tid så spelar inte den nån roll.. Och då kan jag inte komma på en enda grej som min iPhone har som inte mina andra mobiler har.. Mailen Pushas till min iPhone och när den är i Sleep Mode så gör den inget som inte dom andra gör.. Ändå är batteriet bättre i min sönderanvända K800i (och det batteriet är gaaaaaanska välanvänt kan man väl säga, och har en Stand By-tid på iaf en månad fortfarande, medans min 2 veckor gamla iPhone knappt klarar en vecka..)

Ursprungligen av Pain Reaper:

Jag kan inte komma på nånting annat än den stora displayen som drar mkt ström jämfört med andra mobiler.. Men om vi snackar Stand By-tid så spelar inte den nån roll.. Och då kan jag inte komma på en enda grej som min iPhone har som inte mina andra mobiler har.. Mailen Pushas till min iPhone och när den är i Sleep Mode så gör den inget som inte dom andra gör.. Ändå är batteriet bättre i min sönderanvända K800i (och det batteriet är gaaaaaanska välanvänt kan man väl säga, och har en Stand By-tid på iaf en månad fortfarande, medans min 2 veckor gamla iPhone knappt klarar en vecka..)

Men om du tittar på likvärdiga telefoner ser du att även dessa dras med dålig batteritid.

  • Medlem
  • 2008-08-20 13:07
Ursprungligen av Pain Reaper:

Men jämfört med andra mobiler så suger täckningen i iPhone 3G stenhårt!!!
Har jämfört med 6 olika, både nya och gamla märken/modeller och där de visar Full 3G-täckning, visar min iPhone som mest 2 sträck.. Sen finner jag det lite ironiskt att batteri-tiden påverkas så oerhört mkt i iPhone av 3G, men inte i någon annan modell på marknaden.. Missförstå mig rätt, jag älskar min iPhone, men Apple kan inte ett smack om att tillverka mobiltelefoner som når upp till dagens standard..

Dom är nytänkande och har en bra grundidé, men dom har en bit kvar för att nå upp till ribban och en dag höja den..

iPhones 3G-täckning är ett skämt! Hoppas att dom testar nästa produkt innan dom lanserar den..

(Detta är såklart min egen åsikt och jag respekterar att andra tycker olika)

Dålig täckning och batteritid hänger dessutom ihop. Jag har en SE k810 med 3G aktiverat. Inga problem med batteritiden utom när jag är hemma. Där är nämligen 3G-täckningen usel, vilket innebär att telefonen hela tiden ligger och söker efter en 3G-signal av tillräckligt bra kvalitet utan att lyckas. Batteriet laddar då ur på nolltid.

Om iPhone 3G har problem med täckning så är det inte otroligt att batteritiden påverkas negativt i analogi med exemplet ovan.

Skall ni jämföra batteritid så gör det med andra smartphones, så blir det mer rättvist.

Fick -83 dBm och hade typ 2 staplar.. Det måste väl vara rätt okej?

Hur mäter man dBm på iPhone'n?

Ursprungligen av bazzie:

Fick -83 dBm och hade typ 2 staplar.. Det måste väl vara rätt okej?

Ursprungligen av Zimmerman:

Hur mäter man dBm på iPhone'n?

ring *3001#12345#*

Ursprungligen av phindus:

Skall ni jämföra batteritid så gör det med andra smartphones, så blir det mer rättvist.

Ursprungligen av draags:

Men om du tittar på likvärdiga telefoner ser du att även dessa dras med dålig batteritid.

Har nu jämfört med följande Smartphones:

Nokia (6680, N70 o N95)
Sony Ericsson (P990i & P1i)
Qtek (8300, 8310 och 9100)
HTC ( TyTN 2, S730 o Touch Cruise)
HP (iPAQ 514 Voice Messenger)

Visst, vissa av dom var ju lite sämre än t.ex. SE K800i o liknande mobiler, men dom är ändå enligt min mening bra mycket bättre än iPhone när det gäller 3G-täckning och batteritid..

*3 polare hjälpte mig med testerna då ja inte orkade knata runt med alla dessa mobiler på mig.. Mobilerna testades under 2 dagar och användes snarlikt med varandra (så fort vi gjorde något med en så gjorde vi det även med de andra)
Apple iPhone 3G var den enda vi behövde ladda på dessa 2 dagar (48 timmar)..

Jag vet att iPhones problem med stor sannolikhet beror på den fjuttiga antennen Apple satte in i den för 3G-mottagningen.. Som "bbus" skrev oxå..

Ursprungligen av bbus:

Dålig täckning och batteritid hänger dessutom ihop. Jag har en SE k810 med 3G aktiverat. Inga problem med batteritiden utom när jag är hemma. Där är nämligen 3G-täckningen usel, vilket innebär att telefonen hela tiden ligger och söker efter en 3G-signal av tillräckligt bra kvalitet utan att lyckas. Batteriet laddar då ur på nolltid.

Om iPhone 3G har problem med täckning så är det inte otroligt att batteritiden påverkas negativt i analogi med exemplet ovan.

Och återigen!
Jag älskar min iPhone 3G (med Comviq) och är ingen "iPhone-hatare"..
Trots dess "små" brister kommer jag nog ha en Apple iPhone ett bra tag till!

Och för att besvara frågan:

"Vart har du/ni fått tag i alla dessa mobiler?"

-Jag, liksom mina polare som hjälpte mig, är prylgalna och har mer än en mobil liggandes i garderoben i sina kartonger då vi hela tiden skaffar nya (oftare än vi säljer de gamla)..

Ursprungligen av Pain Reaper:

Har nu jämfört med följande Smartphones:

Nokia (6680, N70 o N95)
Sony Ericsson (P990i & P1i)
Qtek (8300, 8310 och 9100)
HTC ( TyTN 2, S730 o Touch Cruise)
HP (iPAQ 514 Voice Messenger)

Visst, vissa av dom var ju lite sämre än t.ex. SE K800i o liknande mobiler, men dom är ändå enligt min mening bra mycket bättre än iPhone när det gäller 3G-täckning och batteritid..

*3 polare hjälpte mig med testerna då ja inte orkade knata runt med alla dessa mobiler på mig.. Mobilerna testades under 2 dagar och användes snarlikt med varandra (så fort vi gjorde något med en så gjorde vi det även med de andra)
Apple iPhone 3G var den enda vi behövde ladda på dessa 2 dagar (48 timmar)..

Jag vet att iPhones problem med stor sannolikhet beror på den fjuttiga antennen Apple satte in i den för 3G-mottagningen.. Som "bbus" skrev oxå..

Och återigen!
Jag älskar min iPhone 3G (med Comviq) och är ingen "iPhone-hatare"..
Trots dess "små" brister kommer jag nog ha en Apple iPhone ett bra tag till!

Och för att besvara frågan:

"Vart har du/ni fått tag i alla dessa mobiler?"

-Jag, liksom mina polare som hjälpte mig, är prylgalna och har mer än en mobil liggandes i garderoben i sina kartonger då vi hela tiden skaffar nya (oftare än vi säljer de gamla)..

Intressant läsning, vore kul om fler orkade göra liknande tester.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Intressant läsning, vore kul om fler orkade göra liknande tester.

Tackar!
Ska se om jag inte kan ta mig tid till fler roliga tester för att jämföra iPhone med liknande modeller från andra tillverkare..
Och som sagt, äger själv en iPhone 3G och älskar den så det finns inte, trots dess brister:)

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-08-20 10:05

Nope, samma upp och ner i staplarna som tidigare
Fortsätter att köra med EDGE istället, där har jag aldrig mindre än 4, och har oftast 5 staplar.
Om nu inte detta går att fixa med firmware, undrar hur de ska åtgärda detta då, plocka in varenda en och byta ut...nä knappast? En sån dyr affär det borde bli isåfall??

Även om det skrivs här att staplarna är orelevant, så är det så jag märker att min iphone fungerar iallafall. Stabila staplar i EDGE = bra mottagning... pendlande staplar i 3G = kass mottagning och brutna samtal.

-51 vid en stapel. Hur tolka? Är -100 bättre än -50?

Ursprungligen av Zimmerman:

-51 vid en stapel. Hur tolka? Är -100 bättre än -50?

-50 är starkare signal än -100. Jag har med 3G -85 och 4 staplar. Går ned till 1 stapel runt -100.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 14:58
Ursprungligen av Zimmerman:

-51 vid en stapel. Hur tolka? Är -100 bättre än -50?

Vad menar du? Om det nu är dBm (vilket väl är rätt troligt, det används ju oftast när man pratar om trådlös kommunikation) som du själv skriver så ges ju värdena av 10*log(P) där P är mottagen effekt i mW. Dvs allt under 1 mW blir mindre än 0 i dBm. -51 dBm är således ca 8 nW. -100dBm = 100 pW. Fast det där vet du säkert.

Senast redigerat 2008-08-20 15:14

Vad är detta? Fattar noll. Vad vill du?
Jag frågar en gång till: Är -100 bättre än -50?
(nog vet du att vi snackar dBm...eller?)

Är det någon som kan ge lite info till en novis? Vad är bra och vad är dåligt? Hur bör det ligga för att vara acceptabelt? Varför ska man mäta om inte för att ställa diagnos? Nej, jag vill inte lära mig teorierna bakom...jag håller just på att lära mig grunderna i kvantmekanik så jag passar på denna mikroelektroniska kunskap tills vidare.
Tack på förhand.

(det är komiskt...här slängs siffror hit och dit men ingen verkar veta vad dom betyder

Ursprungligen av sodemus:

Vad menar du? Om det nu är dBm (vilket väl är rätt troligt, det används ju oftast när man pratar om trådlös kommunikation) som du själv skriver så ges ju värdena av 10*log(P) där P är mottagen effekt i mW. Dvs allt under 1 mW blir mindre än 0 i dBm. -51 dBm är således ca 8 nW. -100dBm ~ 100 pW. Fast det där vet du säkert.

Bevaka tråden