- Andersson
- Medlem ●
- Ljungby
Skrevs ursprungligen av mondo65
Jag gillade SteveNoten. Det enda jag hakade upp mig på var att Steve menade att G5-maskinerna är "dubbelt så tysta" jämfört med G4-orna när han borde ha sagt "hälften så bullriga". Men jag fattar att det är en marknadsföringsgrej det där med att inte använda ett negativt ord som "bullrig".
Han är amerikanare, de pratar konstigt.
FASTER - HARDER - G5 !!!
Jag gillade SteveNoten. Det enda jag hakade upp mig på var att Steve menade att G5-maskinerna är "dubbelt så tysta" jämfört med G4-orna när han borde ha sagt "hälften så bullriga". Men jag fattar att det är en marknadsföringsgrej det där med att inte använda ett negativt ord som "bullrig".
Bättre än svenska Apple som säger "vilket gör datorn tre gånger tystare än Power Mac G4"
Sidan
Skrevs ursprungligen av Hunter78
Jag var övertygad att dual 2.0GHz skulle ligga på ca 40000 -50000 kr + men som student får man de för ca 28000 kr Inkl moms.
Hrm...billigt för en student? Var lånar du pengar nånstans? CSN är inte så snälla mot mig...
//fredrik
Det är ovanligt många positiva reaktioner hos alla er. -det måste vara första gången jag ser detta efter ett keynote.
Att Apple släpper en G5 är nästan som om det vore en dröm, man måste nästan nypa sig i armen.
Och huruvida g5 är snabbast eller inte är för mig ointressant det intressanta är att Apple nu kan vara med och tävla och inte vänta på att motorola ska slänga in några mhz mer i ringen.
Inte för att jag tror att alla behöver så mycket vrålcpu kraft i sitt vanliga arbete men detta får ialla fall tyst på de som vill ha mer power.
Och sen kanske de som jobbar med 3d få sig en tankeställare, många kommer från sgi och gillar unix, men har inte velat skaffa en mac eftersom den faktiskt var seg i jämförelse - nu tror jag att det kommer bli ändring på detta.
Kanske till o med Pixar byter inom några år.
Lådan verkar vara ytterst välkonstruerad också, även jämfört med avsevärt dyrare arbetstationer. Smart det där med separata klimatzoner. Det märkligaste är ändå priset: hur tusan kan Apple sälja så kraftfulla maskiner till det priset?
Jag är helt såld jag också... Tänk var mycket mer man får för pengarna nu alltså? Okej, ingångsburken är lite strippad, men ändå high-end så det räcker (bortsätt från grafikkortet!!!)
När kan man vänta sg lite tester av dessa tro? *Väntar ivert*
Hehe, jag beställde en dual 2 Ghz ungefär 2 minuter efter att jag såg klart keynoten. Apple är min religion! Det sägs att Jehovas Vittnen skänker en månadslön/år till sin församling, well.....det gör jag också....minst!!!:D
Skrevs ursprungligen av Fleno
Hehe, jag beställde en dual 2 Ghz ungefär 2 minuter efter att jag såg klart keynoten. Apple är min religion! Det sägs att Jehovas Vittnen skänker en månadslön/år till sin församling, well.....det gör jag också....minst!!!:D
LOL
Vänligen, Ylan
Hehe, jag beställde en dual 2 Ghz ungefär 2 minuter efter att jag såg klart keynoten. Apple är min religion! Det sägs att Jehovas Vittnen skänker en månadslön/år till sin församling, well.....det gör jag också....minst!!!
LOL. Steve Jobs kanske har studerat hos L. Ron Hubbard? :eek:
Lådan verkar vara ytterst välkonstruerad också, även jämfört med avsevärt dyrare arbetstationer. Smart det där med separata klimatzoner. Det märkligaste är ändå priset: hur tusan kan Apple sälja så kraftfulla maskiner till det priset?
Det är väl underbart att Apple inte är mycket dyrare än allt annat. Nu är varken powerböckerna eller powermacarna dyrare än annat; Nu är de snygga, fungerande, snabba och billiga. Nu vill jag bara att Apple skall skärpa upp sin support. (Jag har inte haft några bekymmer, men de skräckhistorier jag läst, inte minst här på 99mac, visar att supporten lämnar mycket övrigt att önska.)
Vänligen, Ylan, som nästan ångrar att han skall flytta till en större, dyrare lägenhet
Jag vet iallafall vad jag kommer beställa i personalköpet nu i höst..
Köptarmen har slagit knut på sig själv flera ggr nu..
Tänkte på att de behöver väl nu ändra utseendet på sina skärmar. De passar väl inte in brevid PowerMac G5 nu..
Nej nej! Så sa han bara för att slå an på alla andra twice as fast jämförelser han gjort och skulle göra!
Om man skulle bygga en stevenote-generator i stil med rap-textsgeneratorn jag såg: man väljer hur många ggr per min som Steve skall säga "amazing", "unbelievible" samt "twice as..."
Det märkligaste är ändå priset: hur tusan kan Apple sälja så kraftfulla maskiner till det priset?
För det första så är de nya burkarna inga superdupermaskiner. Utan som vi sett i en del tester, likvärdiga eller något snabbare än vad som just nu finns på wintel sidan.
Jag tycker att det här är en bra steg i rätt riktning och att vi kan räkna med att Apple håller jämna steg med wintel plattformen i fortsättninge. Ena månaden är kanske de före, andra Apple igen osv.
För det andra så är priserna inte alls så billiga. Snarare tvärt om. Jag skulle gärna ha sett dem ligga ungefär som de sista G4 PowerMacarna gjorde.
Helst skulle den billigaste modellen fått ligga på ca 1499 kanske.
Givetvis är det här ett enormt steg för Apple och burkarna verkar kanon. Kommer troligtvis att köpa en. Dock tror jag inte att det här är några övernaturliga saker som ligger två år före i utveckling. I alla fall inte på hårdvaru sidan, vilket det är jag talar om.
Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Dock tror jag inte att det här är några övernaturliga saker som ligger två år före i utveckling. I alla fall inte på hårdvaru sidan, vilket det är jag talar om.
Jag undrar om det inte är just ett enormt steg. Märk väl att tekniksteget till 64 bitar sker med full bakåtkompabilitet, och att de räknar med 50% klockfrekvenshöjning inom ett år.
Det stora ligger i att tekniksprånget sker i desktopdatorer.
Vänligen, Ylan
Stort steg är det, men Apple visar givetvis den "bästa sidan" för oss. Många andra sidor visar ju SPEC-siffror där AMD:s och Intels utbud får mycket högre spec:ar än det Apple visar.
Återstår att se lite realworld-tester innan jag köper något.
Ja för att nyansera detta glödje rus after keynoten kan man tänka sig en dual pentium så är pc i kapp och förbi.
Pentium single är ju snabbare än en singel xeon...
Men bortsett från detta så är Apple just nu kung på täppan!
Vad som egentligen är intressant om detta keynoten är det som inte sades.
exempel vis, vad kan denna plattform prestera som max? är det någon max begränsning för hur snabba processeror man kan sätta i?
Räkna inte med en plattfroms uppdatering i det närmaste 2 åren...
Nu har apple os plattformen och hårdvaru plattformen för att återfå sina forna storhets dagar. Återstår att se vad konkurrenterna har på gång, de kommer inte att lägga sig ner och bli överkörda...
intressant höst och vinter!
AMD:s Opteron 64-bit kommer vara bra som attan tror jag. Intel har ju även sin Itanium 2 som ändock inte alls riktar sig på samma marknad som Apple PowerMac G5.
Det kommer onekligen bli intressant att se vad dessa G5:or presterar med MacOSX Panther + lite optimerade program. Äntligen kanske macen blir en snabb speldator!
Jeg er glad for at G5 kom!
Jeg er ikke glad for at IKKE har penger til G5.
Må liksom spare penger til studiet, til høsten, men jeg trenger ny data eller burk som dere ofte sier på svensk.
Og ibook eller G4 blir liksom litt mer Uaktuelt nå.
De penga de penga!
Skrevs ursprungligen av Ylan
Jag undrar om det inte är just ett enormt steg. Märk väl att tekniksteget till 64 bitar sker med full bakåtkompabilitet, och att de räknar med 50% klockfrekvenshöjning inom ett år.
Det stora ligger i att tekniksprånget sker i desktopdatorer.
Jo som jag skrev "Givetvis är det här ett enormt steg för Apple". För Apple. Visst de var först med 64-bits i desktop datorer. Men det är ju inte så att vi kommer att få vänta tills nästa år för att det ska komma på PC sidan. AMD64orna släpps ju ungefär samtidigt som de här burkarna. Möjligen lite senare.
Hur som helst det jag ville ha fram är just det att jämfört med G4-macarna verkar ju dessa nya datorer vara riktiga monster. Men i jämförelse med vad som finns ute på PC sidan då datorerna släpps är de troligvis likvärdiga. Snabbare på vissa saker, möjligen långsammare på andra.
Apple är ikap och de ligger i täten, men det blir ett hårt lopp och det kommer att hålla på länge...
Skrevs ursprungligen av Chaosstar
...Apple är ikap och de ligger i täten, men det blir ett hårt lopp och det kommer att hålla på länge...
Kan övriga processortillverkare också utlova 50% mer fart inom ett år?
Det verkar ju som om Apple kommer att dra ifrån... inte tappa.
Den absoluta stora nyheten är att Apple ligger ungeför lika bra i Prestanda som Pc sidan.
Det vi glömmer är ju att Pc sidan är dyrare för tillfället än Apples G5!
En AMD OPTERON kostar typ 9500 kr bara cpun sen är den inte lika snabb och bra som G5
Jag la ihop en Dual OPTERON på Dustin visade sig att bara två st cpu och moderkort gick på 28000 men var är resten av datorn!
Apple har nu både kraft och potential att utveckla sin G5 som drar jämsides med Pc sidan och är biligare!
Anders Täpp
Den absoluta stora nyheten är att Apple ligger ungefär lika bra i Prestanda som Pc sidan.
Det vi glömmer är ju att Pc sidan är dyrare för tillfället än Apples G5!
En AMD OPTERON kostar typ 9500 kr bara cpun sen är den inte lika snabb och bra som G5
Jag la ihop en Dual OPTERON på Dustin visade sig att bara två st cpu och moderkort gick på 28000 men var är resten av datorn!
Apple har nu både kraft och potential att utveckla sin G5 som drar jämsides med Pc sidan och är biligare!
Tja det låter lite väl bra att vara sant, men visst man brukar säga att 18 månaders period som gäller för att dubbla processorn prestanda!
så 12 månader är kanske är inte helt orimligt trots allt!