- Andersson
- Medlem ●
- Ljungby
Skrevs ursprungligen av Oyvind-A
Jeg er glad for at G5 kom!
Jeg er ikke glad for at IKKE har penger til G5.
Må liksom spare penger til studiet, til høsten, men jeg trenger ny data eller burk som dere ofte sier på svensk.
Og ibook eller G4 blir liksom litt mer Uaktuelt nå.
De penga de penga!
Selg dine olje-aktier
Det snackas mycket runt om på nätet om huruvida spec testerna är sanna och riktigt utförda.
Jag undrar om de såg ljud demon,photoshop demon etc ...
Men att säga att G5 är den snabbaste dator i världen är nog förhastat.
Lite ödmjukhet är nog på sin plats
Ja nu är det bara en förtvivlande väntan innan ens Dual 2.0 Ghz PowerMac G5 ska dyka upp hos än och inte förrän eller slutet av Augusti ska datorn komma, fan nu kommer man inte kunna sova ordentligt utan att tänka på datorn!
Äntligen Microsoft FRI ( förutom Office X )
Skrevs ursprungligen av Andersson
Ni glömde..
"One more thing..." *publikens jubel*
Nej nej, den glömdes inte men den är ju en konstant variabel som bara används en gång
Fast det hade kanske varit en schysst krydda att kunna ha flera "One more thing..."
Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Fast det hade kanske varit en schysst krydda att kunna ha flera "One more thing..."
Som nya skärmar. De nuvarande passar bara sådär med PowerMac G5.
Jag hoppades verkligen på iCal 2 och en uppdatering på Appleworks...
Inte nog med att hårdvaran är snabbare eller åtminstone jämsides med pece-hårdvaran; vi har ju ett hästlängder bättre OS som till skillnad från Wintendo klarar av att köra extremt många program samtidigt utan nämvärd prestandaförlust.
Itanium är väl uträknad; någon redogjorde för dess funktioner och kompileringsskit i en annan tråd, och har Wintendosidan något bra OS som klarar 64 bitar i dagsläget?
Skrevs ursprungligen av Hunter78
Anders Täpp
Den absoluta stora nyheten är att Apple ligger ungefär lika bra i Prestanda som Pc sidan.
Det vi glömmer är ju att Pc sidan är dyrare för tillfället än Apples G5!
En AMD OPTERON kostar typ 9500 kr bara cpun sen är den inte lika snabb och bra som G5
Jag la ihop en Dual OPTERON på Dustin visade sig att bara två st cpu och moderkort gick på 28000 men var är resten av datorn!
Apple har nu både kraft och potential att utveckla sin G5 som drar jämsides med Pc sidan och är biligare!
Tja det låter lite väl bra att vara sant, men visst man brukar säga att 18 månaders period som gäller för att dubbla processorn prestanda!
så 12 månader är kanske är inte helt orimligt trots allt!
Verkar lite högt.
Opteron kostar enl AMD:
244 Opteron $744st/1000st
242 $690st/1000st
240 $238st/1000st
Opteronmoderkorten är ju rena servermoderkort som kostar en del. Går inte att jämföra med ett G5-kort som ju är ett desktopkort. Bör snarare jämföras med AMD Athlon64. Vanliga Ahlon XP moderkort kostar ju från 800-till ett par tusenlappar. Athlon 64-korten med AMD:s Hyper Transport, som Apple köpt in sig i, är mycket enklare att tillverka än Athlon XP kort eftersom man inte längre behöver en Northbridge då all cache sitter i CPU:n. De kommer nog snarare att bli billigare än dagens K7 (AthlonXP) kort. VIA, nVidia o SiS har alla Athlon 64-baserade chip sedan i våras. Moderkorten från många tillverkare har varit klara länge o kommer att släppas i September. Många av dem har Serial ATA-stöd inbyggt i Southbrigde, det är mest en prisfråga när man släpper Serial ATA-utrustade datorer i stor skala.
Vilken jämförde du med?
AMD har f ö ännu inte fastställt priserna på Athlon64.
Athlon 64 släpps i September och Windows XP SP2 kommer att ha stöd för Athlon64.
De G5-or som skeppas i Augusti levereras ju med 32-bitars Jaguar, 64-bitars versionen kommer senare (Slutet av året, enligt SJ) så det verkar som OS X o Windows XP med stöd för Athlon 64 kommer ungefär samtidigt.
http://www.theregister.co.uk/content/3/31308.html
Från The Register:
http://www.theregister.co.uk/content/3/31365.html
"AMD's Athlon 64 will hit a performance point of 3700+ during the first quarter of next year before rising to 4300+ by the end of 2004, according to allegedly internal company roadmaps published by French web site x86 Secrets.
The roadmaps show that the Athlon 64 3100+, which will operate at 1.8GHz, is sampling now, and the 2GHz 3400+ will sample in August, as per recent reports.
Athlon 64 is expected to launch at 3100+ and 3400+. AMD's performance calculations are a bit of a moving feast, since it does change benchmarks which it uses to come up with a final performance rating. The 3200+ Athlon XP's rating is based on slightly different benchmarks that previous XPs' rating, for example.
According to the roadmap, AMD will ramp the Athlon 64 to 3700+ early next year. The last 0.13 micron 64, its clock frequency will be 2.4GHz. x86 Secrets says 2.2GHz, but notes AMD makes on other slides suggests the higher of the two frequencies.
Microsoft's 64-bit version of Windows should appear in machines in the same timeframe, the site's slides claim. Both server and client versions of 64-bit Windows 2003 will be released to manufacturing late Q4 2003/early Q1 2004. "
Inte nog med att hårdvaran är snabbare eller åtminstone jämsides med pece-hårdvaran; vi har ju ett hästlängder bättre OS som till skillnad från Wintendo klarar av att köra extremt många program samtidigt utan nämvärd prestandaförlust.
Itanium är väl uträknad; någon redogjorde för dess funktioner och kompileringsskit i en annan tråd, och har Wintendosidan något bra OS som klarar 64 bitar i dagsläget?
WinXP64 för Athlon64 kommer i vinter, se mitt inlägg här ovanför, ungefär samtidigt som OS X 64 för PPC970 kommer ut. WinXP är ett äkta mulitasking OS, om du inte kände till det..
Inte nog med att hårdvaran är snabbare eller åtminstone jämsides med pece-hårdvaran; "
G5 ska släppas till försäljning i Augusti.
Strax därefter släpper AMD sin Athlon64 o Intels Pentium 5 ligger i pipeline o väntar.
• Vad kommer ett Athlon 64 system kosta om det ska motsvara Apple highend burkar?
• Fixar det 32-bits apps utan problem/prestandaförlust?
• Pentium 5 -> vad kommer den ge/innebära?
Itanium 2 är vällen inget att räkna med egentligen i prisklasser under 35 000 kr va, eller har jag vet? Visst är det en grym CPU OM programmen är skrivna för den, men det är ju inte en PC för vanliga döingar -> det är PowerMacen.
Vore oneckligen intressant att veta, även om man just nu får mer mac för pengarna än någonsin. Jag var mycket skeptiskt till Apple före gårdagen - nu börjar jag tro på den igen, nästan, tills det att jag ser lite ordentliga prestandatester.
Skrevs ursprungligen av el gringo
Jag hade velat se ett eller flera test mellan:
Dual 1.42 Ghz G4 vs. Dual 2.0 Ghz G5. Jag tycker det är lite skumt att dom inte har G4orna med som referens. Det brukar dom ju ha...
Tja,
det var någon kille från Adobe som snackade om att Photoshop torde bli dubbelt så snabbt.
Vänligen, Ylan
Skrevs ursprungligen av Erik.dv
• Vad kommer ett Athlon 64 system kosta om det ska motsvara Apple highend burkar?
• Fixar det 32-bits apps utan problem/prestandaförlust?
• Pentium 5 -> vad kommer den ge/innebära?
Itanium 2 är vällen inget att räkna med egentligen i prisklasser under 35 000 kr va, eller har jag vet? Visst är det en grym CPU OM programmen är skrivna för den, men det är ju inte en PC för vanliga döingar -> det är PowerMacen.
Vore oneckligen intressant att veta, även om man just nu får mer mac för pengarna än någonsin. Jag var mycket skeptiskt till Apple före gårdagen - nu börjar jag tro på den igen, nästan, tills det att jag ser lite ordentliga prestandatester.
Pris:
Frågade just en AMD-representant det idag. Inget pris är satt ännu, men prestandamässigt kommer den att ligga ovanför AthlonXP redan med 32-bitars applikationer så jag GISSAR att den kommer att kosta mer än AthlonXP. Samtidigt kan moderkorten bli billigare. Rent tekniskt sett är de i alla fall billigare att tillverka än AhlonXP-moderkort
Kompatibilitet:
JA, AMD Athlon64 är helt bakåtkompatibel med 32-bitars applikationer! Det är just det som är AMD:s trumf o som fått Intel att (utan publicitet) parallellt utveckla en 32/64 bitars processor enligt många källor. Intel har lagt en fömögenhet på att utveckla Itaium, men försäljningen har gått trögt. Itanium kör f ö bara 32-bitars applikationer i emulering.
P5:
Läs denna artikel, jag kan i alla fall inte alla detaljer om P5...
http://www.tomshardware.com/cpu/20030623/index.html
Itanium2 är avsedd för servrar, den är heller inte en desktopprocessor. Den ska dock bli bättre på att köra 32-bitars applikationer än vad Itanium är.
Det kommer säkert oberoende tester i höst när säsongens alla nya CPU:er/datormodeller kommer ut på marknaden - ser ut att bli en spännande höst! AMD verkar f ö vara på rätt spår med Athlon64, tycker jag. Men det ska bli intressant att se om Pentium5 klarar konkurrensen från Athlon64
Skrevs ursprungligen av Erik.dv
•• Pentium 5 -> vad kommer den ge/innebära?
Hittade just detta på Toms Hardware om Pentium5:
"Basically, the Prescott core is built on Netburst architecture and is therefore based on the Northwood core. Compared to the P4, the cache sizes will be increased: the L1 data cache increases from 8 KB to 16 KB, and the L1 trace cache gets 16-K micro-operations instead of 12 K. In addition, the L2 cache is extended from 512 KB to 1 MB. With these changes, the Pentium 5 and the Athlon 64 will have equivalent L2 cache sizes.
The front side bus will remain at 200 MHz (a.k.a. 800 MHz in marketing speak), so that the bandwidth between the Northbridge and the processor is theoretically 6.4 GB/s. Data communication with the memory will run at the same speed - based on Dual DDR400. At the moment, it's still difficult to predict how successful the Athlon 64's 64-bit addressing will be in the mass market.
Rumors have it that Intel has already integrated a 64-bit extension (codenamed Yamhill) on its Prescott core, which can then be unlocked as required. This is reminiscent of the Hyper-Threading feature, which was already was integrated in the Pentium III processor hardware. In addition to the already existing command extensions such as SSE2, Prescott works with 13 new commands (PNI = Prescott New Instructions), which serve to accelerate video encoding and improve thread synchronization. "
Hmm, 64-bitar igen, höstens mode verkar det..!
Skrevs ursprungligen av Ylan
Tja,
det var någon kille från Adobe som snackade om att Photoshop torde bli dubbelt så snabbt.
Vänligen, Ylan
Tänkte du kanske på detta uttalande: ?
http://www.apple.com/powermac/video/introvideo480.html
Bruce Chizen, President and CEO Adobe Systems, Inc
säger ca 3/5 in i denna reklamfilm för PM G5 att Photoshop ibland går UPP TILL dubbelt så snabbt som de upplevt på en Mac tidigare
Skrevs ursprungligen av draags
jag saknar ord....
vad ska man säga ....
detta måste vara det bästa keynote jag sett sen jag blev mac ägare.
nu är Apple på banan igen.
Och nu får man spara tills hösten.
Håller med till 99%
Det ser ju riktigt ljust ut. Ska bli kul att se om det håller i sig efter att maskinerna har kommit ut och 10.3 släppts.
Men hur som helst så var det den klart bästa presentationen som jag kan minnas.
Blev sittande med ett fånigt leende på läpparna en lång stund efter att jag kollat...
Yeehaa... är så jäkla glad.
Detta ska man inte prata högt om,,,
polarn ringde igår och sa att han hade OSX PANTHER på sin PB,, och frågade om jag ville låna cd skivorna ((Pre relese))... Och även fast jag vet att det är fel så kunde jag inte hålla mej, jag känner mej nu som ett barn som inte kunde låta bli att smyg öppna julklapparna... Men vad ska jag säga, Panther är super duper och Exposé,,,
((Jag kommer dock såklart att köpa orginalet när det släpps))
:rolleyes:
Skrevs ursprungligen av Fredric
Detta ska man inte prata högt om,,,
polarn ringde igår och sa att han hade OSX PANTHER på sin PB,, och frågade om jag ville låna cd skivorna ((Pre relese))... Och även fast jag vet att det är fel så kunde jag inte hålla mej, jag känner mej nu som ett barn som inte kunde låta bli att smyg öppna julklapparna... Men vad ska jag säga, Panther är super duper och Exposé,,,
((Jag kommer dock såklart att köpa orginalet när det släpps))
:rolleyes:
ja - man kan ju testa det lite - man vill ju ändå ha originalet när det kommer - men jag känner som du
Skrevs ursprungligen av Macce65
Tänkte du kanske på detta uttalande: ?
http://www.apple.com/powermac/video/introvideo480.html
Bruce Chizen, President and CEO Adobe Systems, Inc
säger ca 3/5 in i denna reklamfilm för PM G5 att Photoshop ibland går UPP TILL dubbelt så snabbt som de upplevt på en Mac tidigare
Genom mitt "med en nypa salt"-filter blir det: "Photoshop kommer kännas kvickare"
Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Jo som jag skrev "Givetvis är det här ett enormt steg för Apple". För Apple. Visst de var först med 64-bits i desktop datorer.
Hmmm...
"The world's first 64-bit personal computer" (saxat från Apples hemsida)
Tyvärr måste jag göra er besvikna:
Redan 1994 kunde man köpa 64-bitars "desktops/personal computers" från DEC, nämligen DECpc 150 AXP som levererades med Windows NT 3.1. Denna maskin var utrustad med EISA-buss och använde - i alla fall jämfört med samtida Unix-burkar - billig standardhårdvara. Några år senare kunde man köpa modeller med PCI-buss för en bra bit under $3000. (Visserligen var som bekant NT 3.1 ett 32-bitars operativ, men de första G5-orna lär ju skeppas med Jaguar, så i detta avseende föreligger ingen skillnad. Först till "64/64" i en desktop blir kanske Opteron/SuSE...) Tråkigt nog förstörde M$ marknaden för Alpha-processorer (kanske efter påtryckningar från Intel...) genom att ta bort stödet för dessa i Win2K.
Edit:
Ett par länkar kanske inte skadar:
http://john.ccac.rwth-aachen.de:8000/alf/axp150
http://www.alphant.com/articles/skd-pcexpo.html
På xlr8yourmac.com kan man läsa om vissa påståda prestandatester av nya Dual 2.0 Ghz G5:an. Det kan kör är en komposition i AfterEffects, som är känt för att vara ganska dåligt optimerat just för OSX och multiprocessor. Hur fallet är på PC/Windows vet jag inte. Här är lite siffror:
1 x 1.0 GHz G4 PowerBook 17" - ~30 minutes (3 min/frame)
2 x 2.66 GHz Pentium Xeon from Boxx - 11 min, 39 sec (1.2 min/frame)
2 x 2.0 GHz PowerMac G5 - 6 min, 1 sec (0.6 min/frame)
Man noterar även att man prövade testet flera gånger på olika Xeon burkar med liknande resultat. Testet man körde var även främst CPU-belastande inte inte så mycket i/o belastning alls.
Stämmer detta så är det ju helt fantastiskt!
1. De kör ett 32-bit program på ett 32-bit OS.
2. Programmet tar som sagt förhållandevis dålig del av flera processorer.
3. Programmet fungerar som sagt något segare under OSX än OS9.
Det kan isf bara bli bättre i framtiden!
Skrevs ursprungligen av draags
Jag var en stolt mac ägare innan detta, trivs i X och med min powerbook men nu är jag lyrisk - kanske finns risk att man blir fanatisk
BRA GJORT APPLE
Fanatisk har man redan blivit!:D
Undrar bara hur mycket långsammare 1,8Ghz:aren är jämfört med dual 2Ghz.