- Charles Xavier
- Medlem ●
Skrevs ursprungligen av Andreas Norén
Apple's specar lyder:
For Video:
G5, G4, or G3 600Mhz or faster processor
Så alla G4:r går bra men G3 minst 600 Mhz.
Jag körde precis audio med min G3/300; "Top" indikerade 70% CPU last men det gick tokbra.
Att minimikravet för video är G3/600MHz och uppåt är nog inte så konstigt - videokomprimering är rätt tunga grejer...
/X
Skrevs ursprungligen av Charles Xavier
Att minimikravet för video är G3/600MHz och uppåt är nog inte så konstigt - videokomprimering är rätt tunga grejer...
/X
Ja, det är bara att fortsätta använda Marratech då när man vill köra videokonferans. Synd, det är ju inte alls lika enkelt som ichat, men men..
www.marratech.com
Skrevs ursprungligen av nixon
Skumt, får inte nya iChat att funka med min Che-ez cam.. Trots att både Video Viewer och broadcaster hittar den utan problem..
Du får alltså din Che-ez att fungera på vanligt sätt, du kan ladda över bilder via USB till OS X utan drivrutiner?
Synd att Apple ännu inte har stöd för headset via Bluetooth, hade varit klart mer praktiskt att kunna köra iChat AV trådlöst.
Eller ännu bättre, att man skulle kunna använda blåtandstelefon som trådlöst headset för iChat, det hade varit killer-app!
...försöker snacka voice med min fader men antingen så avslutas mitt iChat eller hans. Vi sitter båda på G4 1Ghz TiBook, han har Bostream ADSL och jag BBB. Vi har försökt trixa med brandvägg och grejs och har försökt ställa bandwidth limit till 500 och allt men inget hjälper...
när han ringer mig så brukar det stå att jag är busy in another conference och så...
vad göra?
Skrevs ursprungligen av Olav Rust
Du får alltså din Che-ez att fungera på vanligt sätt, du kan ladda över bilder via USB till OS X utan drivrutiner?
mmm.. jepp några drivrutiner har jag nog... var så länge sedan jag grejsade med detta så jag minns inte riktigt, men jag tror jag har Maccam som videodrivisar och iox som fotodrivisar
Okej nu har jag fått svar från Apple. iChat AV använder sig av H.263 2000 för video och ARM för audio. Tänkt på att det är en beta också. Att det lär komma förbättringar sen.
MPEG4 är inte helt omöjligt. Även om H.263 är kompatibelt med MPEG4 och ger bra kvalité + att det är defacto standard för videokonferenser just nu.
Skrevs ursprungligen av iBjorn
Vad är H263 "2000" för något?
Tycker själv att det är lite synd att inte Apple stöttar H323 som trots allt är en etablerad standard?
Dom gör ju det. Men göra reklam för det känns slöseri med resurser. Den är en gammal standard som är på väg ut inom ett par år. Sen få du tänka på att MPEG4 kommer bli den nya standarden, både defacto och by the book. H263 och MPEG4 video är "släkt" och dom flesta MPEG4 dekodrarna klarar av att dekoda H263. Det är bara se på utvecklingen. Dom videotelefoner som görs nu borta i japan använder MPEG4. Likadant dom flesta mobiltelefoner.
H263 2000 är en uppgradering i själva speccen från den gammla som är från 1997 om jag inte minns helt fel.
Skrevs ursprungligen av J Thomas E
Det verkar som att mitt gamla .mac namn börjat fungera igen nu när jag laddat hem nya iChat AV.. Är det någon som har samma känsla? Jag började aldrig betala för .mac.
Läste någonstans att det kanske var så.. Bra sådana fall..
finns på thomasj@mac.com om någon bara vill testa att det funkar eller om jag ser i syne..
Jag svarar på mitt eget inlägg, så detta när jag testade att komma in på mitt gamla .Mac-konto.
"The good news:
* Your .Mac member name is still available.
* You can continue to use your .Mac member name with iChat or AIM."
Och det verkar stämma. Jag kunde följa med den diskusion som var igår kväll på iChat-rummet "mac".
//Thomas
Skrevs ursprungligen av jolander
Jag och en kompis försökte få det att fungera med video från hans ände och bara ljud ifrån min sida men det verkar inte fungera. Borde det inte det. Verkar konstigt att inte det skulle fungera tycker jag.
Han ser videoikon hos sig vid sin bild men jag ser bara ljudikonen.
Jag har för mig att några snubbar löste problemet genom att den med videokameran initierade samtalet. Trixa med det. Det skulle i alla fall gå om man "startade" konferensen i den ena riktningen även om det inte gick att starta den i den andra!
/Jont Olof
Men var finner man folk? Precis när programmet släpptes så fanns det mycket folk i flera olika grupper. Ni hittar jag inte någon. Kan inte ni tipsa om grupper som så gott som alltid är igång, tack. Blev själv djuuupt impad när jag kopplade in en lånad Digital8-kamera. Underbart flyt och underbar ljud & bildkvalisort. Nån som förresten testat om synken mellan tal och bild blir sämre eller bättre beroende på om man kör med intern mic (powerbook) eller med micen på videokameran, orkade aldrig kolla när jag höll på...
/Fredrik
Det här var intressant, och för mig mycket uppskattat.
Du kan lägga till ICQ kontakter i iChat.
Välj att lägga till en person, sedan New Person istället för att välja någon ut adressboken.
Välj AIM som kontotyp, men skriv in personens ICQ-nummer istället.
Sådär, funkar väl inte så lysande, jag kan bara ta emot medelanden från folk men inte skicka till alla bara vissa. Det lovar gott inför den skarpa versionen eller framtida versioner. Stöd för ICQ är det jag saknat mest med iChat.
Macosxrumors.com skrev om det.
Det krävs att användaren du vill prata med använder ICQ Lite eller ICQ för Mac för att det ska fungera.
Det verkar dessutom fungera lite sporadiskt.
Pirre, för att få röstöverföring att fungera kan du behöva öppna några portar i brandväggen. Kolla lite tidigare bland inläggen i den här tråden.
Ciryon
Skrevs ursprungligen av Ciryon
Det krävs att användaren du vill prata med använder ICQ Lite eller ICQ för Mac för att det ska fungera.
Det verkar dessutom fungera lite sporadiskt.
Pirre, för att få röstöverföring att fungera kan du behöva öppna några portar i brandväggen. Kolla lite tidigare bland inläggen i den här tråden.
Ciryon
Jag kom igång igår snackade med Munchen bl.a. Funkade görbra.
Toppenbra ljud nu fattas bara iSIGHT den är på väg:)
Jag har problem med att få audio-funktionen i iChatAV att funka (video är inte att tänka på med min lina).
Endast en gång har jag lyckats etablera ett samtal. Oftast får den som startar samtalet meddelandet "...did not respond", även om textchat funkar samtidigt.
Eftersom det har funkat så är min nätverkssetup ok, men jag funderar på att det kanske är för mkt lagg till Jakarta. Min pingtime till 99mac är runt 700 ms tex. Är det för segt tror ni?
Jag vill gärna testa mot andra 99macare för att se vad problemet kan vara. Ring gärna på mattan_at_mac.com för att testa global VoIP
Testade nyss en videokonferens med en polare som var på en Apple Store i West Palm Beach i Florida. Gick hur bra som helst! Ljudet från min burk lät lite kackigt första gången vi kopplade upp videochatt, men efter att ha startat om uppkopplingen var det inga problem. Audio gick hur bra som helst. Vi slöt oss till att det var Felias ADHD-anslutning som var den felande länken.
Måste säga att jag är mycket imponerad av Apples videochatt. Den känns jäkligt kompetent!
/Jont Olof
Jag hade en 1 timmes samtal med en kille i Tokyo i dag. Bild och ljud var helt ok. Under den tiden så krachade iChat 5 gånger pga transmitions fel. Vi hade små grafik fel 3 gånger.
Ljudet laggade så klart, men det var inga problem.
iChat och iSight är så Cooolt.
Är det någon annan som har problem att se AIM användare när ni använder ett .mac konto.
För mig är aim användarna alltid markerade offline, men när de skickar mig ett meddelande kan jag svara, men aldrig skicka först.
Har testat att trasha ichats prefsfil, ta bort personerna, lägga till på nytt, ingen skillnad.
har ett problem. undrar om det är en bugg. eller hoppas att det är en bugg.
när jag stänger av kameran (skruvar på linsen sådär) och sen sätter på den igen (och kollar i preferences hur bilden blir) så blir bilden bara grön....måste plugga ur kameran och sätta i den igen för att det ska funka.
normalt?
Får inte grejjorna att funka! Har ett Ati Radeon 8500 AGP installerat. Det står att "videocard memory isn't enough" Kör G4 1000mhz. Jag får alltså upp bilden på skärmen utan probs. Men när jag ska videochatta med polaren så står det "videocard memory isn't enough"
Har ett Ati Radeon 8500 AGP installerat. Tack på förhand om jag kan få tips! har testat att stänga av brandvägg och alla andra grafik & proccesorkrävande applikationer
Enligt denna artikel så kommer förbudet för AOL att bygga in video i sin IM-klient att upphävas snart. Det var en av begränsningarna som FCC krävde vid samgåendet mellan AOL och Time.
Vågar man hoppas på att AOL väljer en lösning som är kompatibel med iChatAV?
Skrevs ursprungligen av J Thomas E
Det verkar som att mitt gamla .mac namn börjat fungera igen nu när jag laddat hem nya iChat AV.. Är det någon som har samma känsla? Jag började aldrig betala för .mac.
Läste någonstans att det kanske var så.. Bra sådana fall..
finns på thomasj@mac.com om någon bara vill testa att det funkar eller om jag ser i syne..
Ha! Jag kör också på mitt gamla .Mac namn. Har jag gjort hela tiden sen jag skaffade ichat. Jag har inte heller betalat.
Skrevs ursprungligen av mattan
Enligt denna artikel så kommer förbudet för AOL att bygga in video i sin IM-klient att upphävas snart. Det var en av begränsningarna som FCC krävde vid samgåendet mellan AOL och Time.
Vågar man hoppas på att AOL väljer en lösning som är kompatibel med iChatAV?
Det är nog inte helt omöjligt. iChat är ju i sig inget revultionerande. Bara basic funktioner i standrad Videokonferens.