Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Remixtävling

Tråden skapades och har fått 106 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-08 23:39

vill du höra ett smakprov ?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-09 20:06

Kämpa på med att få klart mixen du, men jag är klart nyfiken. Väldigt kul att man lyckas få igång några kreativa hjul iaf!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-10 02:18

Nu börjar den ta sig. Men nu är klockan mycket. Har laggt på ca 10 olika Evolver prylar Det blir en pottpuri av evolver.... smarrigt!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-11 01:33

Nu är den klar. Var vill du ha den ?

Använda maskiner:
Sequencer: Ableton Live
Beats: Modular G2
Pads: Modular G2
Glittrande melodi: Surge
Övrigt: Evolver

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-11 02:38

Kul kul! Rätt här i tråden (bifogad inlägget), så andra kan lyssna, eller mailad till mig, om du inte vill att andra ska lyssna. Jag finns på patrick.fridhATgmail.com.

Surge, vad är det, en klinisk Serge-plugg eller?

Använde du inga samples btw?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-11 09:28

Vember Audio Surge. Grymt bra SW synth. Kan väldigt mkt och lättarbetad.

Hade gärna lagt den här. men måste dra till jobbet nu. Skickar den till dig iaf.

Och nej, inga av dina samples (förutom ett moddat trumpaket som körs genom en resonator mitt i mixen). Det blev inte så i denna version. det finns en anna version också men den är inte klar och blir troligt inte det heller.

[ Processing ... please wait ]

[ Processing ... ready ]

[ Output: HTML-Link ]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-12 19:59

Now playing! Otroligt kul att höra en massa härliga resultat!!! Push the temple! Push the temple! Vakna tråden! Digga tråden!

Bidde det fler remixar? Man vill ju höra, vetja

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-12 20:31

Jao, ett par finns, kolla bakåt i tråden! Har en på mail också. Han får gärna lägga upp den här i tråden om han vill, den odda bobben!

Jag håller på att arra mina loopar till ett stycke och förfina lite saker. Kommer förmodligen bli klar med min remix imorgon. Är sex år sen jag gjorde en hel låt i den här musikstilen så tar lite längre tid än det jag brukar göra.

Tro minsan inte att ni slipper undan mina beats!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-12 22:41

Så, nu hoppas jag att mixen är bifogad. Lyssna och njut i vinternatten!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-13 12:08

Sådär, NU är tiden definitivt ute - och om du halkade på tråden, Tintin, så får väl din mix dyka upp i sinom tid, utom tävlan. Det har ju trots allt funnits en del tid att tillgå innan denna dag dök upp. Så - without further ado: Här är vinnaren!

...Snart! ; )

Ska bara lyssna igenom ett tag...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-13 16:45

Results!

Remixtävling - "Nevertheless" av PF. Vinnare: Carl Cadello!

Sådärja, efter enträget lyssnande och antecknande så har jag kommit fram till att vinnarmixen blev Carl Cadellos lantligt härliga, spanjackzigenarliknande mix! ; ) Min simpla motivering finns dels i svaret till honom som jag kom med just när han presenterat den, dels så här:

Fantastisk, underhållande, svängig samt välarrangerad med roliga ljud!

Om Mister Cadello kan inkomma med sin födelseattest och / eller adress så kommer snart ett paket på posten! Min fråga är för övrigt om herr Cadello och det kastalapalakapalatianska orkesterdiket har lust att bli släppt på en 12" remix ihop med en ny mix av yours truly! Vi släpper i så fall den på iTunes och några andra downloadsajter till att börja med och splittar för enkelhets skull alla eventuella intäkter 50/50 rakt av! What you say?!

Runners up & final comments

Andrapriset går till Oberfunker och det ladonabalonadioniska elektronodiket! Här motiveras följande, smash on och pang på:

Mike Oldfield-episk, otroligt fin programmering, koola pålägg, bra användning av de samples som fanns att tillgå, toksnygga pads, - men: faller tyvärr på att melodin har tweakats för mycket.

Men inkom med adress så kommer eine paket med kul saker iaf!

Tredjepriset går till mixen från Lanigans Van aka Steve. Motiveringen till det tyskelitityska riket och filmmusikskaparen med engelska rötter lyder så här:

Episk, vacker, lite för förutsägbar, "midifelet" på leadmelodin. Mycket vacker gitarr. Fint arrangemang som växer på ett härligt vis.

För att Steve själv ska kunna läsa och förstå:

The third price goes to Steve Aka Lanigans Van. The motivation to the production made by this (sung to Sting's classy "an Englishman in New York") brittish fella living in Germany goes:

Epic, beautiful, a bit predictable, "midi error" on the lead melody, highly beautiful guitar. Nicely arranged into something that evolves in a wonderful way.

Steve - please come back to me with your address and I'll make sure you get something nice in your IRL mailbox!

Framför allt riktas ett enormt stort tack till samtliga deltagare! Det har varit otroligt spännande att följa era tolkningar av en låt jag till en början knappt uppskattade själv, som sedan växte allt mer när jag satte mig i lyssnarens position. Ibland är det otroligt svårt att förutsäga hur en låt ska uppfattas men denna gång är jag väldigt nöjd med resultatet - på originalmixen. Det var helt sanslöst kul att höra hur ni vände och vred på det hela, för att lägga till er touch och krydda på det hela. Jag hoppas verkligen att fler 99or lyssnar in sig på det här och tar till sig ert arbete & kommenterar. Från mitt hjärta: Jävlar vad duktiga ni är! Helt förbluffande! Alla mixar höll en makalöst hög nivå!

Kommentarer på övriga mixar, pang på bara - helt slumpad ordning på detta:

Deadbeat: Kreativt med nya pålägg av vocoder och sång. "Midifelet" på leadmelodin". Sävlig.

Daniel Hulth: Fint jobb men för nära originalet, inget oväntat inträffar.

Saftskallen: Härligt syntigt svängig, snygg produktion. Faller på melodiljudet och dess timing, det hela känns alldeles för statiskt och lyfter inte mixen på det sätt det (den) borde.

Slutligen - med s k honourable mention och ett extra strå till hatten och så vidare, har vi:

Odd Bob: Otroligt fin programmering. Tyvärr för långt intro. För mycket ljudtrix, melodin bortglömd. Men ljudbilden och mycket av det du gjorde låter helt makalöst snyggt!

Tack igen, alla som deltagit, hållt tråden levande, kommit med peppande å glada kommentarer och tillrop. Jag älskar er 99-medlemmar som vaknar upp ur er nätkoma när man gör något sånt här. Ert stöd är guld värt, det kan inte nog understrykas eller fetstilas. Jag älskar er andra också, men ni får gärna lyfta lite mer på ögonbrynen hörni! ; )

Kontaktuppgift / Contact information: patrick.fridhATgmail.com

Nu ska jag digga "Zigenarmixen" en gång till och bara känna så mig så här;

Tack för ordet!!!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-13 22:36

"-Winner Cadello! I likes!!!"

Helkul att höra (nästan) alla bidrag!

Svårt att välja bland de jag hört - och smaken skiljer sig förstås. Jag har funnit att det är svårt att ställa konkreta riktlinjer för vad som gör en remix bra eller vad den bör innehålla. Känner att jag - i vanlig ordning - hade behövt mer tid, men är glad att min lilla version uppskattades.

När jag och kollegan är i farten är det i regel alltid max-tweakning som gäller

Diggar dock vinnaren som tusan. Ursnyggs sväng! Berätta gärna mer om arbetet bakom det hela!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-14 00:27

Bra med glada tillrop. Jag var lite korthuggen i mina bedömningar ovan, kan tillägga att min kompis Mats som varit med under produktionen av Aurora Borealis och har stor inblick - han gjorde även omslaget till skivan - tyckte att Odd Bobs och din remix var de bästa. Om ni vill, ni som skickat in bidrag, så funderar jag på att ge ut dem också som en serie remixsinglar eller något liknande, allt på iTunes och fler sajter. Givetvis kommer alla eventuella intäkter fördelas mycket generöst till er! 50/50 split per låt är långt bättre än vad de stora bolagen erbjuder. Det kan handla om kronor och ören, men framför allt så handlar det om att försöka öppna dörrar! : ) Är ni pigga på nå't sånt? Tillägger att jag vidhåller att alla mixar är oerhört välgjorda, så ta inte illa upp av de stundtals kanske hårda orden - jag brukar kasta ut kommentarer lite on the fly och ibland kan sånt kanske kännas lite hårt. Alla mixar har absolut höjdpunkter och positiva saker som jag säkert kommer elaborera å lyfta fram framöver... : )

Av dom andra bidragen jag hunnit lyssna på har alla hållt hög klass och haft riktigt skön känsla.

Synd att jag inte hann färdigt innan deadline. Jag är glad ändå eftersom jag som sagt nyupptäckt en sida av mig som jag trodde låg helt i det förflutna och inte skulle väckas upp igen. Har fortfarande inte hunnit göra klart min remix, men eftersom jag står utanför tävlan så lägger jag upp det jag hunnit göra på min remix än så länge så får jag lägga upp hela i "Egen musik" sen när den är färdig istället.

Bitley - Nevertheless (A Green Moon) (Marty´s Happy Beepcore Remix)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-14 14:18

"Ska möter finsk hambo möter techno från en undergroundnivå?" Låter kul å eget. Jäkligt synd att du inte har hunnit längre. Men om det ska bli en massa utgivningar av låten i olika stöpningar och du kommer upp med något bra slutresultat, så är det kanske möjligt att vara med på ett hörn (denna tycktes sluta rätt så tvärt?). Hygienteknikern verkar också ha fastnat. Synd det!

(Ska den vara 1.16 lång bara AB?!)

Senast redigerat 2008-12-14 14:29

Det som ligger uppe nu är uppbyggnadsfasen av låten och refrängen lite ditslängt bara på slutet så ja den slutar vädligt tvärt. Visst får du ha med den på något "the remixes"-släpp när den blir färdig.

Edit Fast 1:16 verkar vara fel, hos mig är den iaf 2:08. Edit

Senast redigerat 2008-12-14 15:00

Nice going, mannen! Här var det stomp så det räcker. Du verkar i alla fall ha haft ganska kul!

Släppo är alltid kul, PF. Är i full färd att testa Tunecore för första gången via det nya bolaget knutet till min studio. Spännande som tusan - och det blir tydligen inte bara iTunes för nytt material utan lite annat smått och gott därtill. Tack för pushen för detta, för övrigt

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-14 19:06
Ursprungligen av Oberfunker:

blir tydligen inte bara iTunes för nytt material

Precis, lite andra "små" sajter också, tror dock iTunes Music Store är ganska jättestor i den där branschen, brukar fuska och bara nämna den, får kolla hur statistiken blir framöver, ligger ju ute med rätt mycket prylar via Tunecore nu. Tänk om man hade, tja, bara 300 musikköpare per världsdel och dygn... då skulle man kunna leva på det hela.

Until then... får man fokusera på att ha kul! O:-)

Nickade instämmande och skrattandes till Cadellos tacktal... dock ingen fru att tacka, men jag får väl tacka (fan?) för att jag inte har någon fru, så jag har tid över till att grotta in mig i totalt frufrånfrämjande musiknörderier.

Tack!
Hade aldrig trott jag skulle stå här med bucklan.
Jag skulle vilja tacka min mamma och min pappa, min fru och mina barn.
Sist men inte minst vill jag tacka alla skivbolagsdirektörer och det svenska folket; utan Er hade jag aldrig varit där jag är idag.

And now for real:
Hur jag gjorde mitt "mästerverk":
Först tog jag pf:s melodimidifiler och delade upp dem på flera spår. Resten av midifilerna tog jag bort.
Ett par olika gitarrkomp, några akustiska och några elektriska (Virtual guitarrist 2)
Spelade in en ny bas och la på några trumsamplingar.
Sen var det bara att flytta runt de olika delarna så att strukturen passade ihop......
Därefter lite fler rytmsamplingar
Och slutligen lite spanskt viskande (från "free loops")
Alla samlingar är från Apple's Jam Packs och några egenhändigt gjorda

Väldigt lite mixande: bara svag panorering här och där, en aning kompressor på de flesta spåren och lite rumsreverb. Det är allt.

En snutta mastring blev det väl med.

Vill också passa på att säga att det var mycket hög klass på alla de inskickade mixarna. Så det är extra meriterande att vinna då

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-15 03:02

Baj the waj - originalversionen och albumet är mastrat för att ha så stor dynamik som möjligt, många av mixarna är väldigt högt mastrade och jämna å fina. Blir det inte mer tröttsamt att lyssna på musik som är hårt mastrad?

Ursprungligen av PF:

Baj the waj - originalversionen och albumet är mastrat för att ha så stor dynamik som möjligt, många av mixarna är väldigt högt mastrade och jämna å fina. Blir det inte mer tröttsamt att lyssna på musik som är hårt mastrad?

Själv tycker jag om att musik har stor dynamik. Men som alla andra gör idag maxar jag mina låtar (eftersom jag egentligen inte vet vad jag gör). Gör bara som jag läst.

Om man tex. vill sitta ned och lyssna på min låt efter din i en skön fåtölj, så ska min låt "taggas ned" en del så dynamiken framkommer.

Men om vi skulle göra en dansskiva (gud förbjude) borde båda nog maxas rejält (av någon som kan - förhoppningsvis ).

Eller?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-15 14:38

Righty!

Faktum är att jag tänkt på en grej i dessa IPRED-tider och det är att vi släpper alltihop som ett "officiellt" släpp fast på Pirate Bay. Då blir det inga pengar men kanske bra och hälsosam goodwill! I så fall skulle man kunna tänka sig att alla remixversioner får ingå helt enkelt. Och jag tänkte göra en 20 minuter lång mix på den som blir ganska lik originalet ljudmässigt. Dansmusik är kul, fast det här är ju något annat, mer skön-fåtölj-musik typ! : )

Håller med Mr. PF, Bör mastras mjukare som originalskivan från Micke Gammalfäldt, typ. Maxar också liksom Carl, men avskyr att det ska vara nödvändigt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-18 14:20

Vad tycker ni om idén med ett officiellt släpp på piratbukten då? Ett sätt att få spridning - givetvis kommer full info om det hela ingå så att säga. Inklusive länkar till era sajter och sådär om ni vill. Tokig idé eller bra idé? Vi kan ju köra med iTunes-grejen men det ger väääldigt lite.

Bevaka tråden