Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Legaliserad fildelning ?!

Tråden skapades och har fått 1146 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av MatsOlov:

Presis så är det acke, jag har betalt alldeles för mycket till artister, författare och skådespelare under de år som internet inte fanns, nu är det dags att ta tillbaka lite.

Alltså du måste vara ironisk.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-04-17 16:38

Jag tycker detta problem är synnerligen flerbottnat. Jag är av den bestämda åsikten att torrents är fel, därmed inte sagt att jag själv ägnat mig åt det.
Problemet för bolagen är ju att de inte tillhandahåller sitt material på ett sätt som passar dagens mediakonsumenter. Musik har jag totalt lagt av med att leta på olagligt sätt. Det är alldeles för smidigt och billigt att handla på iTMS för att jag ens skulle ids leta reda på det på TPB och riskera att sitta i timmar för att få hem fel grejjer eller kass kvalitet. iTMS ger mig möjligheten att konsumera musik på det sätt jag vill.
När det gäller film finns inget så enkelt. Skall jag se en film får jag gå ner till videobutiken och hyra en DVD, och se den i datorn, för någon DVD-spelare har jag inte separat (eller rippa, komprimera och sen skicka till TVn). Jag har en TV, det är allt, jag har inte ens en vanlig TV utan en stor skärm kopplad till TVn. Eller så skall jag köpa en DVD för hiskeliga pengar om man betänker att jag troligen inte kommer se filmen mer än en gång. Något extramaterial är jag inte intresserad av, har inte sett nått sånt som varit värt pengarna. Helt klart, när iTunes Movie Store kommer till Sverige så ser jag ingen som helst mening att kryssa runt i piratbukten.
Bolagen gjorde den stora missen när de inte insåg att konsumerandet skulle ändra form och istället gjorde allt för att stoppa alla alternativ. Hade de varit lite mindre stockkonservativa hade de haft initiativet och piratbukten hade fasen inte existerat!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-04-17 16:39

Kolla bara på problemen med att få sälja musik, film böcker mm via iTunes, där kan man snacka om att både artister och bolag ställt sig själva i den sits dom nu är.

Ursprungligen av MatsOlov:

Kolla bara på problemen med att få sälja musik, film böcker mm via iTunes, där kan man snacka om att både artister och bolag ställt sig själva i den sits dom nu är.

Funkar ju skitbra, vad är problemet?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-04-17 19:00
Ursprungligen av akerstrom:

Funkar ju skitbra, vad är problemet?

Jo, tekniken funkar bra, men det tog flera år innan svenska iTunes kom igång och fortfarande kan man inte köpa film. Och varför behövs det ett iTunes för varje land? Kan det vara för att Apple vill det eller för att musikbolagen vill det måntro?

Sen är det rätt skenheligt att dels fördöma fildelning av digitalt material och inte göra det samma med inspelning från radio/TV eller att man lånar en CD från en kompis och spelar av eller "gratishyr" en film från en kompis och tittar på. Vari ligger skillnaden? Artisten förlora pengar i alla fall. Alltså måste man förbjuda möjligheten att spela in från radio och TV också och jaga de som lånar filmer och tittar, för dom stjäl ju!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-04-17 16:40

Precis som ni säger skulle jag då inte konsumera alls såklart, det är ju min enda möjlighet. MEN det är ju här som TPB kommer in, de ger mig möjligheten att konsumera, men på ett sätt som jag vill. Inte rätt, inte lagligt, men alltför sant.

Jag instämmer med Bollman att det borde komma fler lagliga och bra alternativ men kanske detta kommer när det faktiskt går att konkurera på samma villkor. Det finns idag alternativ till de olagliga alternativen när det gäller film men det är betydligt mycket svårare och utbudet begränsat.

Det som inte finns är att få se filmer med dålig bild och ljudkvalité och med subtitles skapad av någon tonåring.

Skönt och Gött???

Det är ju för fan för jävligt.

Det är inte olaglig nedladdning frågan gällde.
Man kan faktiskt vara emot olaglig nedladdning och tycka att domen är fel.
Ska de döma folk för att de länkar till fel saker, vilket kul internet, vilken kul värld.
Hoppas verkligen att de går fria i högre instans.

Ursprungligen av Chaosstar:

Skönt och Gött???

Det är ju för fan för jävligt.

Det är inte olaglig nedladdning frågan gällde.
Man kan faktiskt vara emot olaglig nedladdning och tycka att domen är fel.
Ska de döma folk för att de länkar till fel saker, vilket kul internet, vilken kul värld.
Hoppas verkligen att de går fria i högre instans.

Läs domen och återkom.

Icke!

matsolov, blir det för lätt och för självklart så tappar bolagen kontrollen och så kan vi inte ha det.
Det ska helt enkelt förbjudas för att det är för smidigt.

Ok men om man inte läst domen i sin helhet kanske man ska lugna sig med att uttala sig.

Oavsett vad man än tycker är det olagligt att fildela och om man orkar läsa domen ser man tydligt att även det Pirate Bay gjort är en olaglig handling.

Ursprungligen av draags:

Oavsett vad man än tycker är det olagligt att fildela

Jo givetvis. (Om du nu menar upphovsrättat material)

Ursprungligen av draags:

och om man orkar läsa domen ser man tydligt att även det Pirate Bay gjort är en olaglig handling.

Ja enligt Tingsrätten. Vi får väll se hur det går i Hovrätten.

Om domen håller hela vägen, dvs att de blir dömda och får sjukt stora skadeståndsbelopp att betala, undrar om de (typ Herr P och hans gäng) kommer att vässa sina högafflar och tända sina facklor och gå efter tex YouTube och Google också ? Vad de gör (YT o G) är ju enligt rättens mening i mångt och mycket samma sak som TPB, eller?

Ursprungligen av monkey_man:

Om domen håller hela vägen, dvs att de blir dömda och får sjukt stora skadeståndsbelopp att betala, undrar om de (typ Herr P och hans gäng) kommer att vässa sina högafflar och tända sina facklor och gå efter tex YouTube och Google också ? Vad de gör (YT o G) är ju enligt rättens mening i mångt och mycket samma sak som TPB, eller?

Nej eftersom de tar bort det som uphovsrättsinnehavarna inte vill ska finnas där, det gjorde inte TPB och de förolämpade dessutom upphovsrättsinnehavarna.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-17 22:09
Ursprungligen av Simon Templar:

Nej eftersom de tar bort det som uphovsrättsinnehavarna inte vill ska finnas där, det gjorde inte TPB och de förolämpade dessutom upphovsrättsinnehavarna.

Isf lyckas Google väldigt dåligt med att ta bort sidorna. Testa att skriva "torrent download" på google.

Ursprungligen av heinz_p:

Isf lyckas Google väldigt dåligt med att ta bort sidorna. Testa att skriva "torrent download" på google.

Kanske inte riktigt samma sak.

Ursprungligen av Simon Templar:

Nej eftersom de tar bort det som uphovsrättsinnehavarna inte vill ska finnas där, det gjorde inte TPB och de förolämpade dessutom upphovsrättsinnehavarna.

Fast man kan ju om man vill hitta de extrema baksidorna av människans natur (allsköns olagligheter) men även upphovsrättsskyddat material genom att använda sig av Google. Det enda TPB är ju en sökmotor. Att påstå att de möjliggjort för illegal fildelning är ju att i samma andetag anklaga tex Google för samma sak.

Ursprungligen av monkey_man:

Fast man kan ju om man vill hitta de extrema baksidorna av människans natur (allsköns olagligheter) men även upphovsrättsskyddat material genom att använda sig av Google. Det enda TPB är ju en sökmotor. Att påstå att de möjliggjort för illegal fildelning är ju att i samma andetag anklaga tex Google för samma sak.

Nej det är inte samma sak. Google söker efter information över hela internet - TPB har länkarna på sin sida - dom söker inte över hela nätet, TPB bär ett ansvar eftersom det är dom som kan välja vad som finns på sidan.

Google har INTE den makten.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-17 22:25
Ursprungligen av draags:

Nej det är inte samma sak. Google söker efter information över hela internet - TPB har länkarna på sin sida - dom söker inte över hela nätet, TPB bär ett ansvar eftersom det är dom som kan välja vad som finns på sidan.

Google har INTE den makten.

Kan google inte välja vad som ska ingå i deras sökningar? Vad tror du dom tjänar pengar på?
Jag tycker liknelsen är bra. Båda är sökmotorer, båda visar sökningar på upphovsrättsskyddat material.

Ursprungligen av heinz_p:

Kan google inte välja vad som ska ingå i deras sökningar? Vad tror du dom tjänar pengar på?
Jag tycker liknelsen är bra. Båda är sökmotorer, båda visar sökningar på upphovsrättsskyddat material.

Ok men laddar du ner någon fil från Google?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-17 22:28
Ursprungligen av draags:

Ok men laddar du ner någon fil från Google?

Laddar du ner någon fil från TPB (förutom själva torrenten - vilken vad jag vet inte är upphovsrättsskyddad)?

Ursprungligen av heinz_p:

Laddar du ner någon fil från TPB (förutom själva torrenten - vilken vad jag vet inte är upphovsrättsskyddad)?

Nej men du laddar ner själva torrenten och detta gör du inte från Google - där är den stora skillnaden.

Ang. om själva torrenten är upphovsrättsskyddad eller ej - Please.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-17 22:36
Ursprungligen av draags:

Nej men du laddar ner själva torrenten och detta gör du inte från Google - där är den stora skillnaden.

Ang. om själva torrenten är upphovsrättsskyddad eller ej - Please.

Jo, den skillnaden förstår jag. Men att länka till ett verk tillgängligt för nedladdning gör väl båda?

Ursprungligen av heinz_p:

Jo, den skillnaden förstår jag. Men att länka till ett verk tillgängligt för nedladdning gör väl båda?

Länken ligger på TPB server. Mig veterligen ligger inga torrents på Googles sida.

Det Google däremot gör är att länka till en hel sida. Det är en stor skillnad.

Ursprungligen av draags:

Google har INTE den makten.

Fast de har ju å andra sidan gjort ett fint försök att exkludera allt vad demokrati heter när det gäller sökningar i tex Kina.

Ursprungligen av monkey_man:

Fast man kan ju om man vill hitta de extrema baksidorna av människans natur (allsköns olagligheter) men även upphovsrättsskyddat material genom att använda sig av Google. Det enda TPB är ju en sökmotor. Att påstå att de möjliggjort för illegal fildelning är ju att i samma andetag anklaga tex Google för samma sak.

Uppsåtet och genomförandet skiljer ordentligt. TPB har dessutom en huvudfinansiär som gjort sig ökänd på mer än ett sätt, denne finansiär har med stor sannolikhet en illa dold agenda som inte är rumsren...

Ursprungligen av monkey_man:

Fast man kan ju om man vill hitta de extrema baksidorna av människans natur (allsköns olagligheter) men även upphovsrättsskyddat material genom att använda sig av Google. Det enda TPB är ju en sökmotor. Att påstå att de möjliggjort för illegal fildelning är ju att i samma andetag anklaga tex Google för samma sak.

monkey_man, nu är du bara löjlig. Låtsas du att tpb inte är världens största center för nedladdning av upphovsrättsskyddat material?

Ursprungligen av akerstrom:

monkey_man, nu är du bara löjlig. Låtsas du att tpb inte är världens största center för nedladdning av upphovsrättsskyddat material?

Det har jag aldrig påstått, men det jag försöker få fram är ju att det finns även andra som borde ställas inför skranket med liknande åtalspunkter.

Ursprungligen av monkey_man:

Det har jag aldrig påstått, men det jag försöker få fram är ju att det finns även andra som borde ställas inför skranket med liknande åtalspunkter.

Det kommer med all säkerhet, men jag betvivlar starkt att Google och Youtube kommer bli åtalade. Framförallt eftersom ett flertal artister använder sig av tex Youtube som en kanal för sin marknadsföring.

Bevaka tråden