Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Legaliserad fildelning ?!

Tråden skapades och har fått 1146 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Peth:

Vilken "piratavgift"? Mig veterligen finns ingen sådan, och har aldrig funnits.

Har för mej att de skulle t.o.m. höja för ett halvår sedan...

Men om vi nu får bukt med all piratkopiering så finns det ju ingen anledning för mej att betala en sådan avgift då jag bränner över mina foton/hemvideofilmer på skiva, eller ?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-04-17 12:56
Ursprungligen av LCR:

Finns det ingen "kassettavgift" på CD-R skivor ? Det har jag för mej att de skulle införa/höja för ett halvår sedan...

Kassettersättning finns, men det är en ersättning till upphovsmannen som ska täcka den kopiering som vi har rätt att göra enligt lag, d.v.s. ett fåtal exemplar att sprida till en begränsad krets. Jag har till exempel gjort kopior av mitt lagligt inskaffade musikbibliotek, dessa kopior har jag gett till min syster och min bror - två personer i min absoluta närhet - och för att få göra detta så betalar jag några ören per DVD-skiva i kassettersättning. Att jämföra denna kopiering med att tillgängliggöra musikbiblioteket till miljontals potentiella "vänner" på nätet är inte samma sak.

Det brukar sägas av vissa här att man ska börja sälja t-shirts om folk tankar ner ens produkter istället för att ta det via webbshoppen och betala. Förhoppningsvis börjar nu folk betala för vad de konsumerar så att de som skapar något som andra vill ha kan få betalt för sitt arbete.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-04-17 12:41

Och den ersättningen har inget som helst att göra med piratkopiering...så vi kan lägga ner den delen av debatten...

Ursprungligen av lasselu:

Och den ersättningen har inget som helst att göra med piratkopiering...så vi kan lägga ner den delen av debatten...

Njae, hur menar du då? Det ligger väl väldigt nära?

Inklippt (piratkopierat ) från Copyswede:

Musik, filmer och TV-program m.m. är skyddade av upphovsrätten. Rätten till verken tillhör dem som på olika sätt har medverkat till att verken kommit till.

I Sverige finns dock en rätt för var och en att kopiera musik, filmer och TV-program m.m. om det sker för privat bruk. I och med att det blivit lättare att med fullgod kvalitet göra kopior har kopieringen ökat. De som har medverkat och producerat musiken eller filmen påverkas av kopieringen genom att kopior görs utan att de får betalt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-04-17 12:50
Ursprungligen av akerstrom:

Njae, hur menar du då? Det ligger väl väldigt nära?

Inklippt (piratkopierat ) från Copyswede:

Musik, filmer och TV-program m.m. är skyddade av upphovsrätten. Rätten till verken tillhör dem som på olika sätt har medverkat till att verken kommit till.

I Sverige finns dock en rätt för var och en att kopiera musik, filmer och TV-program m.m. om det sker för privat bruk. I och med att det blivit lättare att med fullgod kvalitet göra kopior har kopieringen ökat. De som har medverkat och producerat musiken eller filmen påverkas av kopieringen genom att kopior görs utan att de får betalt.

Kopiering för privat bruk handlar om att göra ett fåtal (2-3 st) kopior av upphovsrättskyddat material där förlagan är lagligt införskaffad. Kopiering utöver detta räknas inte längre som privat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-17 13:52

Skönt att det blev en fällande dom tycker jag. Hoppas det står sig när den slutgiltiga dommen är klar oxå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-17 14:05

För övrigt så tror jag inte att det kommer hända ett skit. Tpb ligger uppe som om inget hänt och tekniken kommer bara att gå ännu snabbare mot decentraliserad och krypterad fildelning.

Ursprungligen av makari:

För övrigt så tror jag inte att det kommer hända ett skit. Tpb ligger uppe som om inget hänt och tekniken kommer bara att gå ännu snabbare mot decentraliserad och krypterad fildelning.

Förhoppningsvis inser många nu att det inte går att utnyttja andra hur som helst.
Jag tror att det kommer att bli en attitydförändring som förhoppningsvis ger en ökad respekt mellan oss alla.

Ursprungligen av akerstrom:

Förhoppningsvis inser många nu att det inte går att utnyttja andra hur som helst.
Jag tror att det kommer att bli en attitydförändring som förhoppningsvis ger en ökad respekt mellan oss alla.

Du skämtar? Om man bortser från hopblandandet av vem det är som egentligen saknar respekt och vem som utnyttjar vem i det här sammanhanget så kan du nog räkna med raka motsatsen till den effekt du hoppas på.

Ursprungligen av akerstrom:

Förhoppningsvis inser många nu att det inte går att utnyttja andra hur som helst.
Jag tror att det kommer att bli en attitydförändring som förhoppningsvis ger en ökad respekt mellan oss alla.

Folk kommer inte att ha mer respekt för andra i och med detta,
de kommer möjligtvis vara mer rädda för att göra sådant de kan
åka fast för, vilket är en helt annan sak.

Ursprungligen av LCR:

Folk kommer inte att ha mer respekt för andra i och med detta,
de kommer möjligtvis vara mer rädda för att göra sådant de kan
åka fast för, vilket är en helt annan sak.

Jag väljer att hoppas på människan. Förhoppningsvis utvecklas vi till bättre individer istället för parasiter.

Ursprungligen av akerstrom:

Jag väljer att hoppas på människan. Förhoppningsvis utvecklas vi till bättre individer istället för parasiter.

Människor som håller allt för sig själva istället för att dela med sig… Människor som begränsar det som finns i överflöd…

Ursprungligen av Laseranders:

Människor som håller allt för sig själva istället för att dela med sig… Människor som begränsar det som finns i överflöd…

Stor komik.

Du borde bli komiker - gärna en obetald sådan

Ursprungligen av Laseranders:

Människor som håller allt för sig själva istället för att dela med sig… Människor som begränsar det som finns i överflöd…

Du, jag ska ut i helgen, kan du ge mig pengar tack, 500:- räcker bra.

Ursprungligen av akerstrom:

Du, jag ska ut i helgen, kan du ge mig pengar tack, 500:- räcker bra.

Du får allt dela med dig till mig också. Jag ska också ut på galej

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-17 15:15
Ursprungligen av akerstrom:

Du, jag ska ut i helgen, kan du ge mig pengar tack, 500:- räcker bra.

För att citera Lasse Lindh, "Gör man ett jobb ska man ha betalt. Så enkelt är det.". Jag har släppt två skivor, var är mina pengar? Jag har gjort ett jobb, jag ska ha betalt. Betala mig.

Ursprungligen av makari:

För att citera Lasse Lindh, "Gör man ett jobb ska man ha betalt. Så enkelt är det.". Jag har släppt två skivor, var är mina pengar? Jag har gjort ett jobb, jag ska ha betalt. Betala mig.

De som köper dina skivor betalar dig. Såvida du inte tycker att de ska fildela förstås, då får du nog inga pengar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-17 15:23
Ursprungligen av akerstrom:

De som köper dina skivor betalar dig. Såvida du inte tycker att de ska fildela förstås, då får du nog inga pengar.

Men så säger han ju inte, han argumenterar ju utifrån att han har rätt att få betalt för att han har gjort en skiva, inte villkorat med att nån måste köpa den. Att jag seedar mina släpp själv på tpb är irrelevant i sammanhanget.

Ursprungligen av makari:

Men så säger han ju inte, han argumenterar ju utifrån att han har rätt att få betalt för att han har gjort en skiva, inte villkorat med att nån måste köpa den. Att jag seedar mina släpp själv på tpb är irrelevant i sammanhanget.

Hur kan du få det till det??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-17 15:43

Föga blöder mitt hjärta för TPB och deras företrädare. Men jag är icke desto mindre förundrad över domslutet. Jag har ej heller svårt att föreställa mig att de tjänat pengar på sin verksamhet, men jag undrar vad lagstiftaren skall göra med de företag som verkligen tjänat pengar på fildelningen. Företag som Telia och Tele2.

Ser en glidande skala där det absolut inte är självklart vad som är medhjälp till brott och vad som inte är det. Intressant blir vad sista instans har att säga i frågan.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Föga blöder mitt hjärta för TPB och deras företrädare. Men jag är icke desto mindre förundrad över domslutet. Jag har ej heller svårt att föreställa mig att de tjänat pengar på sin verksamhet, men jag undrar vad lagstiftaren skall göra med de företag som verkligen tjänat pengar på fildelningen. Företag som Telia och Tele2.

Ser en glidande skala där det absolut inte är självklart vad som är medhjälp till brott och vad som inte är det. Intressant blir vad sista instans har att säga i frågan.

Vänligen, Ylan

Jag förstår ditt resonemang men Telia osv tjänar inte direkt på fildelning vilket pirate Bay gör.

Om jag som exempel skulle starta en sida för porr där användare kan lägga upp bilder eller torrents till bilder/ filmer. Det förekommer då även att man lägger upp barnporr, ja väldigt många börjar då att göra detta.
Jag är då medveten om att detta sker, allt annat vore direkt tramsigt.

Då är frågan vem som är ansvarig för detta?

Senast redigerat 2009-04-17 16:16
Ursprungligen av draags:

Jag förstår ditt resonemang men Telia osv tjänar inte direkt på fildelning vilket pirate Bay gör.

Hur menar du? Att låta folk fildela allehanda både lagliga och olagliga filer och sen sälja annonsplats på hemsidan (inte trackern där själva fildelningen äger rum) är väl knappast att tjäna pengar direkt på fildelning?
Vad är då att sälja Warez? Superultradirekt?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-17 17:25
Ursprungligen av draags:

Jag förstår ditt resonemang men Telia osv tjänar inte direkt på fildelning vilket pirate Bay gör.

Det gör de väl i allra högsta grad. Vem behöver en 24 Mbit/s uppkoppling för att surfa på aftonbladet?

Ursprungligen av rhesus:

Det gör de väl i allra högsta grad. Vem behöver en 24 Mbit/s uppkoppling för att surfa på aftonbladet?

Så om Pirate Bay försvinner kommer Telia att förlora pengar?

Det finns som du vet betydligt mycket mer att göra än att surfa Aftonbladet eller att ladda hem filer.

Det är dessutom så att 24 Mbit/s ner och enbart en upp är inte alltid att föredra när det gäller att torrents.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-18 01:08
Ursprungligen av draags:

Så om Pirate Bay försvinner kommer Telia att förlora pengar?

Det finns som du vet betydligt mycket mer att göra än att surfa Aftonbladet eller att ladda hem filer.

Det är dessutom så att 24 Mbit/s ner och enbart en upp är inte alltid att föredra när det gäller att torrents.

Förvisso, men allt är väl inte svart eller vitt. Jag anser iaf att illegal fildeling är en drivande faktor i att "folk" beställer snabbt bredband.

Ursprungligen av akerstrom:

Hur kan du få det till det??

Himla enkelt. Om man alltid har rätt att få betalt när man gjort ett jobb (och inte bara när man på färväg kommit överens med en arbetsgivare om att man ska få betalt) så innebär det att jag kan gå ut i skogen och plocka kottar och slänga på tippen och sen räkna med att få betalt för det. För även om det är skitkorkat och ingen är intresserad av att köpa min tjänst så är jobbet redan gjort och jag ska ha betalt!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-17 16:35
Ursprungligen av Laseranders:

Himla enkelt. Om man alltid har rätt att få betalt när man gjort ett jobb (och inte bara när man på färväg kommit överens med en arbetsgivare om att man ska få betalt) så innebär det att jag kan gå ut i skogen och plocka kottar och slänga på tippen och sen räkna med att få betalt för det. För även om det är skitkorkat och ingen är intresserad av att köpa min tjänst så är jobbet redan gjort och jag ska ha betalt!

Sluta snacka som om det vore en marknadssituation. Det är det inte. På en marknad finns det en förhandling mellan köpare och säljare över ett pris. Tills dessa har kommit överens är det ingen affär och ingen tillgänglighet till produkten. Så är det inte med digitala kulturprodukter. Där är priset för att kunna tillgodogöra sig dem REDAN satt - utan förhandling. Noll kronor.

Ursprungligen av planB:

Sluta snacka som om det vore en marknadssituation. Det är det inte. På en marknad finns det en förhandling mellan köpare och säljare över ett pris. Tills dessa har kommit överens är det ingen affär och ingen tillgänglighet till produkten. Så är det inte med digitala kulturprodukter. Där är priset för att kunna tillgodogöra sig dem REDAN satt - utan förhandling. Noll kronor.

som att sälja snö till eskimåer alltså.

Ursprungligen av Laseranders:

Himla enkelt. Om man alltid har rätt att få betalt när man gjort ett jobb (och inte bara när man på färväg kommit överens med en arbetsgivare om att man ska få betalt) så innebär det att jag kan gå ut i skogen och plocka kottar och slänga på tippen och sen räkna med att få betalt för det. För även om det är skitkorkat och ingen är intresserad av att köpa min tjänst så är jobbet redan gjort och jag ska ha betalt!

Men nu var det inte dig utan Makari jag frågade...

Bevaka tråden