Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Legaliserad fildelning ?!

Tråden skapades och har fått 1146 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-04-17 16:09
Ursprungligen av makari:

Att jag seedar mina släpp själv på tpb är irrelevant i sammanhanget.

Tycker det är väldigt relevant om du inte gillar systemet kan du väl inte utnyttja det heller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-17 16:40
Ursprungligen av MatsOlov:

Tycker det är väldigt relevant om du inte gillar systemet kan du väl inte utnyttja det heller.

Det var mer en kommentar till att vissa verkar argumentera utifrån att det skulle finnas nån gudabenådad rätt att få betalt för det arbete man gjort. Det finns ingen rätt att kunna få leva på sin musik och är man tillräckligt populär så går det nog att dra in pengar på gig, merchandise, radiospelningar och annat ändå.
De flesta artister får runt en tia (minus skatt) på varje sålt album ändå, man kan ju fundera på om inte de riktiga piraterna är de som tar de resterande 150 kronorna.

Ursprungligen av LCR:

Folk kommer inte att ha mer respekt för andra i och med detta,
de kommer möjligtvis vara mer rädda för att göra sådant de kan
åka fast för, vilket är en helt annan sak.

Helt sant men det kan ändå bli en markering i förlängningen så att exempelvis min dotter inte växer upp med tron om att det är helt ok att ladda ner allt gratis.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-17 14:20
Ursprungligen av akerstrom:

Förhoppningsvis inser många nu att det inte går att utnyttja andra hur som helst.
Jag tror att det kommer att bli en attitydförändring som förhoppningsvis ger en ökad respekt mellan oss alla.

Jag ser hellre en utveckling där fler musiker och skivbolag inser att man inte vinner nåt på att stämma skiten ur sina fans och kunder och istället satsar på modeller som bygger på ömsesidigt förtroende där man inser att varje nedladdad torrent inte är en förlorad intäkt utan istället en möjlighet att dra in pengar via andra vägar. Och fler tjänster som ger mindre artister möjlighet att nå ut till sina fans utan att giriga skivbolag tar 90% av kakan. Då skulle de ju faktiskt kunna leva på det.

Eller stäng ner allt vad internet är, gör det.

Ursprungligen av makari:

Jag ser hellre en utveckling där fler musiker och skivbolag inser att man inte vinner nåt på att stämma skiten ur sina fans och kunder och istället satsar på modeller som bygger på ömsesidigt förtroende där man inser att varje nedladdad torrent inte är en förlorad torrent utan istället en möjlighet att dra in pengar via andra vägar. Och fler tjänster som ger mindre artister möjlighet att nå ut till sina fans utan att giriga skivbolag tar 90% av kakan. Då skulle de ju faktiskt kunna leva på det.

Eller stäng ner allt vad internet är, gör det.

Det kommer de aldrig att inse. Det är bättre att jobba för att ändra lagarna och låta de dö. De kommer inte ge sig utan en fight, men de är tackolov dömda.
Nog kommer det bli attitydförändringar alltid…

Ursprungligen av makari:

Jag ser hellre en utveckling där fler musiker och skivbolag inser att man inte vinner nåt på att stämma skiten ur sina fans och kunder och istället satsar på modeller som bygger på ömsesidigt förtroende där man inser att varje nedladdad torrent inte är en förlorad intäkt utan istället en möjlighet att dra in pengar via andra vägar. Och fler tjänster som ger mindre artister möjlighet att nå ut till sina fans utan att giriga skivbolag tar 90% av kakan. Då skulle de ju faktiskt kunna leva på det.

Eller stäng ner allt vad internet är, gör det.

Och jag antar att du kräver att det ska vara DU som ska avgöra vad JAG ska få göra med mina produkter?

Jag väntar nog med att kalla deras handlande olagligt tills domen vinner laga kraft. Tärningsrättens låtsasdom tar jag med en nypa salt.

Ursprungligen av Laseranders:

Jag väntar nog med att kalla deras handlande olagligt tills domen vinner laga kraft. Tärningsrättens låtsasdom tar jag med en nypa salt.

Lite upprörd över att du inte står över lagen?

Ursprungligen av akerstrom:

Lite upprörd över att du inte står över lagen?

Lite upprörd över att lagen verkar vara till för storföretag och inte svenska medborgare, ja? Borde jag inte vara det?
(Sen vet jag inte om du tror att jag driver en sökmotor som länkar ihop användare som vill skicka filer till varandra, men det gör jag alltså inte. Jag är upprörd över att personer som inte gjort nåt fel blivit dömda till fängelse och fantasiskadestånd)

Ursprungligen av Laseranders:

Lite upprörd över att lagen verkar vara till för storföretag och inte svenska medborgare, ja? Borde jag inte vara det?
(Sen vet jag inte om du tror att jag driver en sökmotor som länkar ihop användare som vill skicka filer till varandra, men det gör jag alltså inte. Jag är upprörd över att personer som inte gjort nåt fel blivit dömda till fängelse och fantasiskadestånd)

Nåväl, nu är det så att DU anser att de inte gjort något fel. Svensk lag säger att de gjort det. Det är viss skillnad där.

Sen är jag trött på det pinsamma argumentet "storföretag". Vi är mängder av enskilda medborgare som drabbas av piratkopiering, försök att förstå det.

Ursprungligen av akerstrom:

Nåväl, nu är det så att DU anser att de inte gjort något fel. Svensk lag säger att de gjort det. Det är viss skillnad där.

Sen är jag trött på det pinsamma argumentet "storföretag". Vi är mängder av enskilda medborgare som drabbas av piratkopiering, försök att förstå det.

Men det är inte enskilda medborgare som köpt ny lagstiftning och den här domen. försök förstå sammanhanget i vilket jag använde ordet storföretag. Och det är desto fler som drabbas av antipiraternas framfart.
Det är inte konstigare än när bilen tog över efter häst-å-vagn. Enskilda medborgare drabbades då också. Och det var det värt. Enda skillnaden här är att piratkopiering är miljövänlig.

Jag tycker ni borde läsa domen.

De har i komersiell omfattning hjälpt till att tillgängliggöra upphovsrättsskyddat material, och varit fullt medvetna om det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-17 14:54

Japp, det är nog en bra ide. Som av en ödets ironi så finns den här:
http://thepiratebay.org/torrent/4853536/Tingsrattdomen_mot_Pirate_Bay

Ursprungligen av makari:

Japp, det är nog en bra ide. Som av en ödets ironi så finns den här:
http://thepiratebay.org/torrent/4853536/Tingsrattdomen_mot_Pirate_Bay

Bra, Då kan vi diskutera domen utifrån den.

1-0 till storebrorssamhället!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-04-17 18:38
Ursprungligen av Ollebro:

1-0 till storebrorssamhället!

Hur skulle det gå om det inte fanns en storebror som hjälpte till att uppfostra lillebror?!

Ursprungligen av Le:

Hur skulle det gå om det inte fanns en storebror som hjälpte till att uppfostra lillebror?!

Vad fint.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-04-17 16:06

Jag har över 1000 LP och CD-skivor, över 300 DVD/BDR filmer och 100-tals böcker. Så ser det säkert ut hemma hos de flesta i min ålder, och även mitt barn har redan massor av skivor med film och musik och böcker. Allt köpt och betalt med mina skattade pengar. Dessutom går vi på bio i bland. Om jag då laddar ner några filmer, låtar en talbok och kanske en PDF någon gång då och då har ingen betydelse. Inkomsterna för de multimiljonärerna som drivit detta är ändå åt helvete för höga. Och hur kan man försvara att tex Elvis dotter skall få pengar av hans jobb, när jag dör betalar knappast min arbetsgivare ut min lön till mitt barn.

Den här rättegången och nu domen känns som en taskspark mot mig som lagt utså mycket pengar genom åren och jag kommer inte att köpa en enda film, skiva eller bok eller gå på bio så länge denna fars fortgår. Jag tänker inte heller besöka någon teater, konsert eller festival.

Ni som anser att det är skäligt att artister tjänar mångmiljonbelopp för en skiva eller film, jag hoppas att ni inte tycker att Apple tjänar för mycket på sina datorer och mjukvara heller och att ni alltid betalar för era program som ni laddar ner...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-17 16:22
Ursprungligen av MatsOlov:

Inkomsterna för de multimiljonärerna som drivit detta är ändå åt helvete för höga.

Kanske det kanske. Men det är ju en helt annan diskussion. Att tycka sig ha rätten att ta saker utan att betala bara för att de har så mycket är sandlådementalitet. Att resonera så är ok tills man börjar jobba tycker jag. Innan kan jag förstå om man inte vet bättre.

Hur menar du, för att du har köpt mycket skivor och film under åren så förtjänar du lite extra då eller? Hur menar du? Känns otroligt godtyckligt.

Självklart betalar jag för alla mina program. Att sedan Adobe och Apple är miljardföretag och att det svider rejält i min plånbok har inget med saken att göra.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag har över 1000 LP och CD-skivor, över 300 DVD/BDR filmer och 100-tals böcker. Så ser det säkert ut hemma hos de flesta i min ålder, och även mitt barn har redan massor av skivor med film och musik och böcker. Allt köpt och betalt med mina skattade pengar. Dessutom går vi på bio i bland. Om jag då laddar ner några filmer, låtar en talbok och kanske en PDF någon gång då och då har ingen betydelse. Inkomsterna för de multimiljonärerna som drivit detta är ändå åt helvete för höga. Och hur kan man försvara att tex Elvis dotter skall få pengar av hans jobb, när jag dör betalar knappast min arbetsgivare ut min lön till mitt barn.

Den här rättegången och nu domen känns som en taskspark mot mig som lagt utså mycket pengar genom åren och jag kommer inte att köpa en enda film, skiva eller bok eller gå på bio så länge denna fars fortgår. Jag tänker inte heller besöka någon teater, konsert eller festival.

Ni som anser att det är skäligt att artister tjänar mångmiljonbelopp för en skiva eller film, jag hoppas att ni inte tycker att Apple tjänar för mycket på sina datorer och mjukvara heller och att ni alltid betalar för era program som ni laddar ner...

Alltså ditt resonemang är som om mediaindustrin hade en enda stor pengapåse. Köper du en film från ett bolag och laddar ner en annan från ett annat hur gynnas då det sist nämda av att du köpte en film från det första bolaget.

Det resonemanget håller föga.

Eller är du ironisk - jag hoppas innerligen det, och då känner jag mig dum som inte fattade.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-17 16:48
Ursprungligen av MatsOlov:

Den här rättegången och nu domen känns som en taskspark mot mig som lagt utså mycket pengar genom åren och jag kommer inte att köpa en enda film, skiva eller bok eller gå på bio så länge denna fars fortgår. Jag tänker inte heller besöka någon teater, konsert eller festival.

Avundsjukeargumentet tycker jag är ett av de sämsta argumenten för att ladda ner musik.

Och att sluta gå på konserter är bara vansinnigt korkat, det är där du har störst möjlighet att stödja ett band idag utan att ge 95% av pengarna till skivbolaget. Gå på konserten och köp en t-shirt så har du antagligen gett bandet 5 gånger mer pengar på fickan än om du köpte skivan i butiken. Dessutom så stödjer du det lokala musiklivet så arrangören vågar fortsätta arra spelningar.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-04-17 17:13
Ursprungligen av makari:

Avundsjukeargumentet tycker jag är ett av de sämsta argumenten för att ladda ner musik.

Avundsjuka är det inte frågan om, utan jag känner mig lurad. När man ser hur snuskigt rika dessa "artister" är så känner jag att jag kunde ha fått dubbelt så mycket underhållning för samma peng och dom hade ändå varit mångmiljonärer.

Ursprungligen av MatsOlov:

Avundsjuka är det inte frågan om, utan jag känner mig lurad. När man ser hur snuskigt rika dessa "artister" är så känner jag att jag kunde ha fått dubbelt så mycket underhållning för samma peng och dom hade ändå varit mångmiljonärer.

Du måste ha fejkat din ålder när du registrerat dig, du MÅSTE helt enkelt vara under 15!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-04-17 19:18
Ursprungligen av akerstrom:

Du måste ha fejkat din ålder när du registrerat dig, du MÅSTE helt enkelt vara under 15!

Och att jag har en annan åsikt än dig innebär att du kan kommer med sådana kommentarer.

Men ok hur ställer du dig till, som exempel, att gå mot röd gubbe, cykla utan lyse, dricka hembränt eller att arbeta svart? Du gör inget olagligt va?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-04-17 19:38
Ursprungligen av MatsOlov:

Men ok hur ställer du dig till, som exempel, att gå mot röd gubbe, cykla utan lyse, dricka hembränt eller att arbeta svart? Du gör inget olagligt va?

Gå mot röd gubbe är numera inte olagligt, bara olämpligt i en del situationer.
Cykla utan lyse kan vara livsfarligt och därför befogat olagligt.
Dricka hembränt är väl lagligt, att tillverka skogsstjärnan är däremot olagligt.
Arbeta svart är skattemässigt osolidariskt och därmed olagligt.

Ingetdera av ovan är väl konstigt. Eller....?!

Ursprungligen av MatsOlov:

Och att jag har en annan åsikt än dig innebär att du kan kommer med sådana kommentarer.

Men ok hur ställer du dig till, som exempel, att gå mot röd gubbe, cykla utan lyse, dricka hembränt eller att arbeta svart? Du gör inget olagligt va?

Nej då, det var bara att det var så naivt så jag antog det

Röd gubbe? Ja, om det inte kommer något fordon.
Dricka hembränt, varför skulle jag göra det, jag handlar på bolaget.
Cykla utan lyse? Ja, på dagen, inte på kvällen eftersom det vore riktigt korkat.
Arbeta svart, nej, verkligen inte. Det är riktigt kass!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-04-17 16:27

Presis så är det acke, jag har betalt alldeles för mycket till artister, författare och skådespelare under de år som internet inte fanns, nu är det dags att ta tillbaka lite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-17 16:32
Ursprungligen av MatsOlov:

Presis så är det acke, jag har betalt alldeles för mycket till artister, författare och skådespelare under de år som internet inte fanns, nu är det dags att ta tillbaka lite.

Ok, skippa ironin om du är det.
Menar du allvar så resonerar du på samma sätt som min brors 14-åring. Grattis.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-04-17 16:34
Ursprungligen av acke:

Ok, skippa ironin om du är det.
Menar du allvar så resonerar du på samma sätt som min brors 14-åring. Grattis vuxne man.

Hur kan du säga så, anser du att du har mer rätt än mig? Grattis själv då vuxne man.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-17 16:42
Ursprungligen av MatsOlov:

Hur kan du säga så, anser du att du har mer rätt än mig? Grattis själv då vuxne man.

Enkelt, du resonerar som min brors 14-åring som tycker att för varje skiva han köper så kan han ladda ned 3 till för att han har ju köpt en så dyr skiva.
Något som man kan ursäkta hos en person som aldrig har jobbat och inte vet så mycket om världen. Att tycka så när man snart är 50 år däremot.

Bevaka tråden