Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Navigon MobileNavigator Europe släppt för iPhone

Tråden skapades och har fått 587 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Öckerö
  • 2009-07-10 11:26

Jag har nu varit ute och rest i 2 veckor och provat Navigon på min iPhone.
Kör man på stora vägar så fungerar den klockrent, den visar vilken hastighet som gäller och visar skyltar med avfarter som man ska följa.
Vid enstaka tillfällen så har den bett mig svänga vänster mitt på E4an utan en avfart i sikte, men på hundra mil har det hänt 3 ggr.
Det man bör tänka på vid längre resor är att stänger du inte ner displayen så tar batteriet slut även om du använder laddare. Men röstvägledningen fungerar även om du släcker ner skärmen så det är inget problem.
Kör du däremot i stockholm city eller göteborg city så kan det krångla lite pga bristande satelit mottagning. Där missar den avfarter mm och tvingas hitta nya rutter. Så kanske alla navigatorer är?

För att den ska fungera perfekt så bör man ha en hållare att sätta i vindrutan med inbyggd laddare (typ den som tom tom) kommer med.
Använd gärna en aux kabel oxå för att få ljudet ut i bilens högtalare. Man kan ju lyssna på musiken i ipoden samtidigt.

Mitt betyg blir en 4a på en femgradig skala.
För att få en femma vill jag ha ett tillbehör för laddning och montering i rutan.
Ultimat hade varit om den även gick att använda i båten, men det finns det ju andra program till;-)

//Fredric

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-10 12:31
Ursprungligen av Frecar:

Jag har nu varit ute och rest i 2 veckor och provat Navigon på min iPhone.
Kör man på stora vägar så fungerar den klockrent, den visar vilken hastighet som gäller och visar skyltar med avfarter som man ska följa.
Vid enstaka tillfällen så har den bett mig svänga vänster mitt på E4an utan en avfart i sikte, men på hundra mil har det hänt 3 ggr.
Det man bör tänka på vid längre resor är att stänger du inte ner displayen så tar batteriet slut även om du använder laddare. Men röstvägledningen fungerar även om du släcker ner skärmen så det är inget problem.
Kör du däremot i stockholm city eller göteborg city så kan det krångla lite pga bristande satelit mottagning. Där missar den avfarter mm och tvingas hitta nya rutter. Så kanske alla navigatorer är?

För att den ska fungera perfekt så bör man ha en hållare att sätta i vindrutan med inbyggd laddare (typ den som tom tom) kommer med.
Använd gärna en aux kabel oxå för att få ljudet ut i bilens högtalare. Man kan ju lyssna på musiken i ipoden samtidigt.

Mitt betyg blir en 4a på en femgradig skala.
För att få en femma vill jag ha ett tillbehör för laddning och montering i rutan.
Ultimat hade varit om den även gick att använda i båten, men det finns det ju andra program till;-)

//Fredric

Ett tips är att rapportera in de ställe där den visar/säger fel till Navigon (NAVIGON AG - Service & support - Map Reporter). Jag rapporterade in ett gäng ställe häromdagen.

Så den tar slut på batteri även fast den laddar?

Ursprungligen av Frecar:

För att få en femma vill jag ha ett tillbehör för laddning och montering i rutan.
Ultimat hade varit om den även gick att använda i båten, men det finns det ju andra program till;-)

//Fredric

Hade du velat ladda ner dem från AppStore också:)

Jag vet inte vad du har för lösning men Clas Ohlson har en bra svanhals som fungerar perfekt till iPhone
Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag

  • Medlem
  • Öckerö
  • 2009-07-10 18:22

Det stämmer, jag körde ca 20 mil med skärmen på. Den visade hela tiden att den laddades men efter 20 mil kom varningen att det bara var 20% batteri kvar och efter ytterligare en stund så slocknade mobilen helt.
Jag använder en vanlig laddare inköpt på telia. Det krävs nog en kraftigare för att kunna ha skärmen på hela tiden.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2009-07-10 18:37

Jag körde med min griffin-laddare en hel vecka nere i italien nyligen. Skärmen var på konstant. Min telefon tappade inte batteri, men laddade klart långsammare än vanligt.

Är för övrigt väldigt nöjd med programmet efter en veckas snurrande i norra italien. Hade ingen hållare för rutan utan placerade den i drickahållaren på den Fiat 500 vi hyrde. Funkade riktigt bra. Visst tappade den satellitkontakten då och då, men inte så mycket att det var ett större problem.

  • Medlem
  • Öckerö
  • 2009-07-10 18:54

Kanske Griffin har en högre laddningsgrad?
Hade du bara det programmet igång?
Jag använde bluetooth, ipod och push notifikations samtidigt som navigon.

Citat:

Det man bör tänka på vid längre resor är att stänger du inte ner displayen så tar batteriet slut även om du använder laddare.

Inte för mig. Jag åkte just Västerås - Arvidsjaur, en sträcka på 100mil som tog 12 timmar. Telefonen var fulladdad när jag åkte och displayen var på hela tiden och Navigon gick för fullt samt körde musik i bakgrunden och det gick aldrig under 100% (jailbreakad så att jag ser det).

Troligen har du en för klen laddare. Jag har sett flera laddare med USB-kontakt på marknaden som har en maxström ut på 100mA. En iPhone med telefonen, displayen på mycket ljus (eftersom det är dagsljus, ofta på max) och med GPS:en på drar i runda tal 200mA eller mer så det är inte så konstigt att batteriet ger sig. Jag hade samma problem med min gamla HTC-telefon när jag körde GPS och displayen på. Jag bytte till en ny laddare som klara att ge 800mA och sedan dess har det aldrig varit några problem. Den laddar till och med iPhonen relativt snabbt fast den är på.

  • Medlem
  • Öckerö
  • 2009-07-10 21:16

Ska införskaffa en ny, vad har du för märke på laddaren?

Ursprungligen av Frecar:

Ska införskaffa en ny, vad har du för märke på laddaren?

Nån NO-name men den är dock specificerad till 800mA så be att få ta ut ur förpackningen och kolla märkströmmen. Jag har för mig att jag köpte den på ClasOhlson men är inte säker.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-12 13:40

Tänk på att telefonen kan bli varm när man kör nav-program. En hållare bör tillåta att luft cirkulerar runt höljet.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-25 01:54

1.1.0 ute.

WHAT'S NEW IN THIS VERSION:
- Additional languages (UI and voice guidance): Portugese, Czech, Polish, Turkish, Croatian, Romanian, Slovakian, Greek and Russian.
- NAVIGON's route planning function know from companies PND line that enables users to plan a route with several destinations.
- Radarinfo (not for all countries)
- Additional map view options (now displays street names in 3D view, optional point of interest (POI) display)
- Call POI function (call the number of a point of interest or save it to your contacts)
- POI Filter (allows you to manage the POIs shown on the map)
- Optimized volume control when using NAVIGON navigation and the integrated iPod function of the iPhone at the same time.

1.67GB var den på, puh.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-07-25 10:33
Ursprungligen av zappee:

1.1.0 ute.

WHAT'S NEW IN THIS VERSION:
- Additional languages (UI and voice guidance): Portugese, Czech, Polish, Turkish, Croatian, Romanian, Slovakian, Greek and Russian.
- NAVIGON's route planning function know from companies PND line that enables users to plan a route with several destinations.
- Radarinfo (not for all countries)
- Additional map view options (now displays street names in 3D view, optional point of interest (POI) display)
- Call POI function (call the number of a point of interest or save it to your contacts)
- POI Filter (allows you to manage the POIs shown on the map)
- Optimized volume control when using NAVIGON navigation and the integrated iPod function of the iPhone at the same time.

1.67GB var den på, puh.

Min är på 340 MB bara... uppdateringen alltså. Men jag har bara Norden.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-25 12:21
Ursprungligen av kenjon:

Min är på 340 MB bara... uppdateringen alltså. Men jag har bara Norden.

Okej, jag har Europa.

Nu har jag använt min i typ 3 veckor o tycker den funkar rätt bra i bilen, däremot använde jag den för första gången på riktigt i walkmode i köpenhamn, de gick inte alls bra.. Den tog svinlång tid på sej innan den hittade mej ,ibland fick jag starta om prgm vilket tar alldeles för lång tid generellt tycker jag, jag förstår inte varför prgm har så svårt även utomhus att hitta positionen? Google maps hittar ju mkt snabbare.. De är rätt krångligt att använda i walkmode, man skulle vilja ha ställa in en prick bara vart man är istället för den stora pilen. Är den någon som har provat navigon på 3gs, funkar de bättre, går de snabbare att starta prgm?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-25 23:59
Ursprungligen av westerlu77:

Nu har jag använt min i typ 3 veckor o tycker den funkar rätt bra i bilen, däremot använde jag den för första gången på riktigt i walkmode i köpenhamn, de gick inte alls bra.. Den tog svinlång tid på sej innan den hittade mej ,ibland fick jag starta om prgm vilket tar alldeles för lång tid generellt tycker jag, jag förstår inte varför prgm har så svårt även utomhus att hitta positionen? Google maps hittar ju mkt snabbare.. De är rätt krångligt att använda i walkmode, man skulle vilja ha ställa in en prick bara vart man är istället för den stora pilen. Är den någon som har provat navigon på 3gs, funkar de bättre, går de snabbare att starta prgm?

Det är klart den går snabbare på en GS. GS har en snabbare processorn.

När det gäller att hitta positionen så prova att starta telefonen ibland. Det brukar fixa GPSen så att den hittar positionen snabbare.

//Rob

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-26 10:06
Ursprungligen av westerlu77:

Är den någon som har provat navigon på 3gs, funkar de bättre, går de snabbare att starta prgm?

På 3GS när jag klickar på Navigon så hinner jag inte räkna till "Ettusen-tre" så är den igång.

Ok! Jag hinner räkna till typ etttusen 15 innan den startar...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-26 10:39
Ursprungligen av westerlu77:

Ok! Jag hinner räkna till typ etttusen 15 innan den startar...

Jag testade att starta om telefonen, misstänker att jag hade haft Navigon igång tidigare, då kom jag till Ettusen-fyra innan den var igång.

Men jag tycker i för sej inte att de går fortare fast jag har haft igång prgm innann ändå. Menar du att alla program funkat så att de går fortare när en app har varit igång tidigare?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-26 13:56
Ursprungligen av westerlu77:

Men jag tycker i för sej inte att de går fortare fast jag har haft igång prgm innann ändå. Menar du att alla program funkat så att de går fortare när en app har varit igång tidigare?

Ja men endast om man har tillräckligt med ledigt ram. GS har dubbelt så mycket minne än 3G.

Fungerar likadant på mac os x. Systemet sparar programmen i minnet så länge inte något program behöver minnet.

//Rob

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-26 18:39

Nu har jag varit ute en sväng med Navigon (1.1.0) och iPhone 3GS, här kommer lite + och - (Det jag har att jämföra med är min TomTom Go 710, jag har bara sett när brorsan kört med sin Navigon.)

Minus:
Släpar lite efter i instruktionerna. Som t.ex. när det kommer en fartkamera så har man precis passerat den när den varnar (Och nej jag körde inte för fort ) Samma gäller avfarter m.m. Det är dock inte alltid så, så jag skyller på dålig GPS signal.

Dålig GPS signal var nog också orsaken till att jag helt plötsligt skulle göra en U sväng på motorvägen. Lite bättre beräkning i mjukvaran löser nog detta. (Man studsar inte av en väg 200meter åt höger på 1 sekund, inte i min bil iallafall.)

Monoton röst, även om den är bättre än TomToms svenska röster så tröttnar man snabbt. Speciellt i filbyten.

Plus:
Den klarade att hålla sig uppdaterad i Södra länken iallafall åt ena hållet.
Snabb omberäkning av rutt när man kört fel.
Möjlighet att köra iPod samtidigt är kanon!

Övriga funktioner tar jag inte upp som plus/minus, det mesta är bra.

Sammanfattat är jag väldigt nöjd, min TomTom 710 går härmed i pension.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-26 21:05
Ursprungligen av Jetwash:

Nu har jag varit ute en sväng med Navigon (1.1.0) och iPhone 3GS, här kommer lite + och - (Det jag har att jämföra med är min TomTom Go 710, jag har bara sett när brorsan kört med sin Navigon.)

Minus:
Släpar lite efter i instruktionerna. Som t.ex. när det kommer en fartkamera så har man precis passerat den när den varnar (Och nej jag körde inte för fort ) Samma gäller avfarter m.m. Det är dock inte alltid så, så jag skyller på dålig GPS signal.

Dålig GPS signal var nog också orsaken till att jag helt plötsligt skulle göra en U sväng på motorvägen. Lite bättre beräkning i mjukvaran löser nog detta. (Man studsar inte av en väg 200meter åt höger på 1 sekund, inte i min bil iallafall.)

Monoton röst, även om den är bättre än TomToms svenska röster så tröttnar man snabbt. Speciellt i filbyten.

Plus:
Den klarade att hålla sig uppdaterad i Södra länken iallafall åt ena hållet.
Snabb omberäkning av rutt när man kört fel.
Möjlighet att köra iPod samtidigt är kanon!

Övriga funktioner tar jag inte upp som plus/minus, det mesta är bra.

Sammanfattat är jag väldigt nöjd, min TomTom 710 går härmed i pension.

Kan vara ett fel när den vill göra u-svängen på motorvägen, kanske ska rapportera det till NAVIGON AG - Service & support - Map Reporter ?

Jag undrar hur de kommer sej att uppdateringen är så stor, tar den upp så mycket till eller byts den ut tro?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-26 22:59
Ursprungligen av westerlu77:

Jag undrar hur de kommer sej att uppdateringen är så stor, tar den upp så mycket till eller byts den ut tro?

Fråga Navigon?

Det kanske är kartuppdateringar med?

Man måste byta ut hela programmet, man kan inte uppdatera bara delar av det.

Fy va störigt! Har dom tagit bort möjligheten o stänga av rösten genom att byta till silentmode.. Hur gåt man tillväga nu??

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-28 19:01
Ursprungligen av westerlu77:

Fy va störigt! Har dom tagit bort möjligheten o stänga av rösten genom att byta till silentmode.. Hur gåt man tillväga nu??

NAVIGON AG - Service & support ?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-07-29 09:16

Har nu kört navigon i Belgien och Holland, det fungerar bra men för att få igång gps signalen så måste jag alltid slå på data, så fort jag gjort det så kickar gps:en igång och jag kan sedan gå ur programmet och stänga av data och sedan starta det igen och det fungerar.. Ska det vara så? Trodde man inte skulle behöva data överhuvudtaget?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-29 13:42
Ursprungligen av Robban B:

Har nu kört navigon i Belgien och Holland, det fungerar bra men för att få igång gps signalen så måste jag alltid slå på data, så fort jag gjort det så kickar gps:en igång och jag kan sedan gå ur programmet och stänga av data och sedan starta det igen och det fungerar.. Ska det vara så? Trodde man inte skulle behöva data överhuvudtaget?

Jag har också provat att starta utan data på men det vill den inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-29 22:49
Ursprungligen av Robban B:

Har nu kört navigon i Belgien och Holland, det fungerar bra men för att få igång gps signalen så måste jag alltid slå på data, så fort jag gjort det så kickar gps:en igång och jag kan sedan gå ur programmet och stänga av data och sedan starta det igen och det fungerar.. Ska det vara så? Trodde man inte skulle behöva data överhuvudtaget?

Den GPS som finns i iPhonen är av typen A-GPS. Vad det är kan du wikipedia.

Det kommer fungera utan data också men kommer ta mycket längre tid att få signal.

Bevaka tråden