Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Navigon MobileNavigator Europe släppt för iPhone

Tråden skapades och har fått 587 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har Europa-uppdateringen kommit ut.

Har haft stora problem med GPS mottagningen, tittar man i GPS info så uppdaterar sig positionen men i kartläge händer inget.
Nu avinstallerade jag andra applikationer som använder GPS, då går det plötsligt mycket bättre, nästan riktigt bra. De jag avinstallerade var Google Earth, Eniro och Motion X GPS.
Ska bli intressant att se hur den nya uppdateringen som just laddas ner fungerar.

Någon som har dessa applikationer tillsammans med Navigon?

Har mailat Navigons support utan svar.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-09-11 14:12
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Har haft stora problem med GPS mottagningen, tittar man i GPS info så uppdaterar sig positionen men i kartläge händer inget.
Nu avinstallerade jag andra applikationer som använder GPS, då går det plötsligt mycket bättre, nästan riktigt bra. De jag avinstallerade var Google Earth, Eniro och Motion X GPS.
Ska bli intressant att se hur den nya uppdateringen som just laddas ner fungerar.

Någon som har dessa applikationer tillsammans med Navigon?

Har mailat Navigons support utan svar.

Jag har alla de installerade program du nämner och har inga problem med mottagningen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-11 21:08
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Har haft stora problem med GPS mottagningen, tittar man i GPS info så uppdaterar sig positionen men i kartläge händer inget.
Nu avinstallerade jag andra applikationer som använder GPS, då går det plötsligt mycket bättre, nästan riktigt bra. De jag avinstallerade var Google Earth, Eniro och Motion X GPS.
Ska bli intressant att se hur den nya uppdateringen som just laddas ner fungerar.

Någon som har dessa applikationer tillsammans med Navigon?

Har mailat Navigons support utan svar.

Har du testat på olika platser?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-10 10:07

Jetwash,

Stödjer talsyntesen (Text-to-Speech voice guidance) även svenska?

- Torkel

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-09-11 14:11
Ursprungligen av Torkel:

Jetwash,

Stödjer talsyntesen (Text-to-Speech voice guidance) även svenska?

- Torkel

Ja den säger t.ex. "Sväng höger in på Vasagatan". "Ta E4:an mot Stockholm C" osv. osv.

Pendlar rätt mycket i Östergötland och Sörmland ingen skillnad på var man är vad jag kan se.

  • Medlem
  • 2009-09-13 17:16
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Pendlar rätt mycket i Östergötland och Sörmland ingen skillnad på var man är vad jag kan se.

Har du jailbrekat din och tillåter bakgrundsprogram? I så fall kanske något av de andra programmen ligger i bakgrunden och "snor" GPS-signalen?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-17 07:59

Trafikdata kommer erbjuds som in-app purchase i nordamerikanska Navigon i nästa update.

Kostar normalt 24,99 dollar men är på erbjudande för 19,99.

Verkar komma i Oktober.

Navigon GPS iPhone app to get live traffic | iPhone Atlas - CNET Reviews

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-17 10:45

Är Navigon MobileNavigator Europe långsammare än Nordics

Jag tänkte köpa ett navigationsprogram till min iPhone och väljer mellan Navigon MobileNavigator Europe och Nordics. Det skulle vara kul att ha hela Europa även om jag inte skulle använda det så ofta, men jag har dåliga erfarenheter av för mycket data tidigare. Kommer inte ihåg vad det var (tror det var en TomTom), där det blev svårare och långsammare att ange en adress för att den föreslog adresser i Frankrike och Tyskland hela tiden. Är det samma problem i Navigon för iPhone eller har de löst det här på något bra sätt? Helst skulle jag vilja slå av allt annat än bara Sverige för normal användning men kunna slå på det när jag är ute och reser.

Jesper

Du kan ställa in i vilket land du söker så det borde inte påverka.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-15 21:10

Då var det på gång!

"We just submitted the European version of the Traffic Live feature for our iPhone navigation app to Apple for review. The feature will be available as an in-app purchase after downloading an update. The updated version 1.3.0 will also include a new “...UK Postcode Navigation” feature as an in-app purchase for the European and the British Isles version. Traffic Live for North America will be submitted shortly."

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-17 16:45

Ladade ned Navigon för ett par dagar sedan och testade bl a på ringen runt Bryssel. Inga problem med tapp av signal men ska ändå skaffa tomtom-hållaren som funkar även med Navigon enl. gpspassion. Använder 3GS.

Bortskämd som jag är med Mio C520 T med kartor från tele Atlas och superfin grafik från IGo så blir jag besviken påNavigons hanteringa av motorvägsavfater och på/avfarter på stora innersstadsvägar. Detaljer syns fint i 2D läge inklusive enkelriktingar men när man väl är inne i navigeringsläge byter ju programmet till 3D vy. Då dras allt medmycket breda penseldrag. Hade jag inte känt till var avfarterna låg hade jag missat dem. Man ser inte bra om man kör parallellt med stora vägen på en avfart en bit var man är. Kollar nu på ett ställe där programmet missade att man skulle ta av åt höger på en parallell sidoväg innan man kom fram till korsningen för att svänga vänster. Det verkar vara Navteq som missat detaljerna. Kollade flera andra av/påfarter utmed ringvägen, Navteq har skippat detaljer i denna kartversion. Detaljerna finns inte ens i 2D vy. Än värre blir det i navigeringsläge trots den lilla skissen nere till höger som dyker upp vid en avfart. Edit 24 okt: Det är inte Navteq utan Navigon som förenklat. iGo har detaljerna.

GPS passion anmärker i sin recension av Tomtom på ihphone att iphoneversionen skiljer sig från den i t ex tomtom 940. Det finns inte ALG, advanced lane guidance så blir man plötsligt osäker på vilken fil man ska ligga i får man inte mycket till hjälp iTomtom heller tydligen. Se foton i recensionen.

en annan konstig sak i Navigon är att körfälten inte skiljs åt ens på ¨motorväg. Enkelriktningspilarna som förmodligen kommer från attribueringen av vägdata i Navteqs programmering syns som fiskstim som ska visa åt vilket håll trafiken går men upplösningen är urdålig på flera svåra ställen. Andra ställen är mer detaljerat återgivna.

Inte heller finns någon detaljåtergivning av när motorvägsarmar går under varandra, allt flyter ihop. Kolla där Söderleden går in i påfarten till Essingeleden söder om Hornstull.
Värst är det när man tar av åt höger och har flera körfält att välja på och dessa går parallellt med huvudvägen en bit. Ett försvar för bristen på detalljer vore att man inte räknar med att iphones positioneringsnoggrannhet räcker. för att visa på kartan på vilket av flera parallella körfält man ligger även om de ligger en bit från huvudvägen. Det klarar en bra GPS. Värst är att Navigon visar det breda penseldraget på huvudvägen utan att visa att man ska ha tagit av från denna en km tidigare och ligga parallellt, rutten är för kladdigt angiven.

Synd att iphone men sin goda skärm fått någon cheap telefonlösning till nedbantad variant av navigationsprogrammen. Skärmen hade kunnat återge mer detaljer.

Får mer tillfälle att testa då jag kör Bryssel Stockholm om ett par dagar. Jag kan vägen utantill, vore det inte så skulle jag defintivt inte förlita mig bara på iphone Navigon - och förmodligen inte på TomTom heller. Inför knepiga ställen är det då bättre att använda google maps med inlagd rutt på hybridkarta. Hellre några spänn på data än att bomma tyska motorvägsavfarter.

Bottom line: nav program på iPhone är nedbantade varianter av dem som finns på bättre stand alone GPS från respektive tillverkare. Nackdelarna visar sig mest i kritiska trafiksituationer med komplicerade av- och påfarter. I 120 knyck som är medelfarten har man inte mycket tid att tänka efter och kan inte tvära hit och dit om man ligger fel. Nedbantningen av programmen utgör därmed en trafikfara. De som inte använt bättre navigatorer vet inte hur bra det kan vara.

Bra för att köra från Smedby till Tvärskog men bristfälligt stöd kring Paris och Bryssel.

Det blir intressant att se om konkurrensen gör att någon aktör väljer att lägga in mer info eller om det är barnsligt stora penseldrag som ska gälla för allihopa.

Senast redigerat 2009-10-25 00:08
  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-17 23:32

iGo bättre än Navigon men förutsätter 3GS

Navigon duger inte vid knepiga motorvägspagettin som jag skrev tiidgare men det är bra för POI. Så jag köpte iGo Europe eftersom jag haft god erfarenhet av iGo på Mio GPS tidigare och en av recensenterna i App store sade att programmet har advance lane guidance som jag vill ha för att se hur avfarterna kommer. Här dyker skyltarna upp som man ser på motorvägen och man ser vilken man ska följa. Korsningar och avfarter återges med mycket bättre grafik och noggranna filbytesinstruktioner. Över- och underfarter syns i 3D med skuggningar så man kan skilja vägar i höjdled. Ruttlinjen kladdar inte över hela vägen.

Det finns en bra simuleringsfunktion där man kan snabbspola. Kollade att åka från Bryssel till Hägersten och sedan till Kungsholmen via Essingeleden, passagen av Söderleden får godkänt. Hela den rutten räknas ut på sekunder och man kan också välja fast, economy, short och easy och genast se hur den nya rutten dras.

iGo startar på ca tio sekunder i 3GS. Programmet kan knöla om man är inomhus, bättre då stänga av GPS-mottagning. Det är också så man gör om man vill välja annan startpunkt än nuvarande position t ex för att planera en framtida rutt. Utomhus och i bil kommer positionen snabbt.

In the next update:
Navigating to iPhone contacts

  • Controlling music playback

  • Stopover support

  • QWERTY keyboard

Also in the pipeline:
TTS voice guidance (street names announced)

  • Battery consumption optimization

  • Startup time optimization

  • Traffic

  • Usage of light sensor

  • Speed cameras

User manual 73 sidor

http://www.igomyway.com/downloads/user_manuals/iGO_My_way_2009_UserManual_UK.pdf

iGo ställer krav på bra GPS signal, möjligen högre än andra. Det kravet bör kunna mötas med tomtom-dockan. I den sitter en SIRFIII mottagare och en stor patchantenn (dock förmodligen vertikalt). Vet man var den sitter kan man sätta en återsändande gpsantenn utanpå den och få ännu bättre signal så att positionen inte hoppar när man kör förbi höghus med metallbelagda fönster.

FAQ: iGO My way 2009 for iPhone - FAQ Läs den, det inns intressant info, bland annat att en brun punkt efter cursorn visar senaste lyckade positionering.

En fördel är att man kan välja språk som instruktioner ges på. När TTS med gatunamnkommer kan man välja t ex tyska om man är i Tyskland. Inget kul att höra franska gatunamn uttalade på engelska som nu i Bryssel med Navigon där man måste byta språk för hela iphone för att TTS ska byta. I iGo kan man ha ett språk i iphone, ett för text i iGo och ett för TTS så småningom (Men i tvåspråkiga Bryssel måste jag ha franska som textspråk för att gatunamnen i stan ska visas på kartan i sin franska form. Men det innebär inte att jag måste ha franska för hela iphone - där föredrar jag engelska).

Viapunkter är viktigt det klarar navigon nu men igo ska få det. Gratis kartuppdateringar en gång i kvartalet till hösten 2010 på iGo. Flera inlägg på gpspassion säger att iGo är för segt på 3G, snbb processor behövs, inte minst för grafiken (Om man klickar på skärmen under färd med Google maps och den blå positioneringsmarkören synlig så stannar programmet upp, processorn hinner inte med. Där ligger grafikkravet över vad även 3GS klarar).

Senast redigerat 2009-10-18 10:11
  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-18 19:52

Gpspassion bekräftar på den franska forumdelen att noggrannheten blir mycket bättre när tomtomdockan får ta över. Detta oavsett programvara. Han testkörde bland höga hus i Paris. Men han har ingen 3GS att testa med än.

För de som inte känner till gpspassion.com så drivs siten sedan många år av en fransman som vistats länge i USA. Helt tvåspråkig, två forumdelar, engelska och franska. Den engelska är rätt USA dominerad, den franska mer europeisk. Fransmännen är enormt intresserade av gps och tänker till mycket.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-22 21:53

Rea på MobileNavigator Europe for iPhone.

79,99 Euro istället för 99,99.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-25 00:05

test iGo och Navigon

Körde uppfrån Bryssel till Stockholm med tre iphones igång. en GS med iGo, en 3G med Navigon och en 3G för att lyssna på internetradio över ice net från Danmark upp. Hade dessutom en AIO GPS Mio C520 T som kör programvara från iGo. Har sedan kört intensivt i Stockholm till Uppsala mm med iGo. Det prgrammet gör det enklast att navigera, grafiken funkar mycket bra, när man nalkas en sväng zoomar bilden in automatiskt och det är lätt att se var man ska svänga. iGo använder inte fuskbilder av avfarter. Navigons funkar väl så där - under förutsättning att avfarter inte ligger tätt.

Med iGo är det också lätt att byta från 3D till 2D och ändra zoomnivå. Man kan också låsa 2D bilden om man vill ha en översikt medan man t ex tuggar sig från Bremen till Hamburg, eller från Västervik till Norrköping.

iGo har dock ännu inte text to speech för svängar - men det spelar ingen roll för bilden är så tydlig. Inte heller finns fartkameror än, det funkar fint med Navigon.

Har de senaste dagarna bara kört iGo, de andra navigatorerna behövs inte i Stockholm Guidning funkar fint vid Norrtull och Essingeledens början, två ställen därman kan behöva ha koll. Inte sett några fel på kartan än. När man kommer norrifrån och ska svänga in till Farsta gör Navteq en avstickare och åker sedan på stora vägen igen i onödan men man kommer inte fel. Förr fanns rätt mycket sådant i Navteq.

Enda stället där 3GS tappat kontakt med satelliter har varit i gränder i gamla stan. Återsändande antenn med yttre antennen på biltaket hjälpte, På det hela taget har iPhonens GPS funkat mycket bättre än jag vågade hoppas. Dock kan noteras att programtillverkarna inte vågat räkna med så stor noggrannhet som t ex för GPSer med SIRFIII och WAAS. MAn kan inte koppla bort lock on road för att se i vilken fil man befinner sig - fast den lilla punkten i iGo ska väl visa det.

iGo visar enkelriktningar om man väljer 2D läge.

Senast redigerat 2009-10-25 10:46
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-10-26 22:12

Har funderat på en grej som jag testade idag; går det inte att köra Navigon i flightmode? Eftersom hela programmet är inlagt på luren känns det som det borde gå att köra utan datauppkoppling. Ska till Barcelona i november (El Clásico, jiihaa!) och det vore ju smidigt att kunna använda GPS:en där fast utan att ha mottagning men det går kanske inte? Har ett abonnemang som inte kan användas utomlands så. Frågan är om man skulle smälla i ett kontantkort, hur mycket data drar egentligen A-GPS:en i iPhonen tro?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-27 06:31
Ursprungligen av CEk:

Har funderat på en grej som jag testade idag; går det inte att köra Navigon i flightmode? Eftersom hela programmet är inlagt på luren känns det som det borde gå att köra utan datauppkoppling. Ska till Barcelona i november (El Clásico, jiihaa!) och det vore ju smidigt att kunna använda GPS:en där fast utan att ha mottagning men det går kanske inte? Har ett abonnemang som inte kan användas utomlands så. Frågan är om man skulle smälla i ett kontantkort, hur mycket data drar egentligen A-GPS:en i iPhonen tro?

Så länge du har roamingen avstängd ska det inte vara några problem.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-10-27 09:58

GPS drar aldrig någon data. Inte A-GPS heller. Ingen GPS drar någon data. Däremot kommer ju självklart GPS-koordinater att ge uppkomst av annan datatrafik (tex Google Maps) när sagda applikation vill kunna visa på en icke-lagrad karta var GPS-koordinaten befinner sig. Skilj alltså på GPS i sig och användandet av den samma.

Sätter man den i Flight Mode så stängs nog GPS:en dock av. Det är ju en slags mottagare, så det är nog inte okej att ha igång sådana på flygplan, därav kan du inte köra Navigon i Flight Mode.

Å andra sidan så är ju passiva mottagare (GPS) harmlösa mot annan elektronik. Det är ju sändare (GSM, 3G, etc) som är problemet.

Ursprungligen av Capeman:

Sätter man den i Flight Mode så stängs nog GPS:en dock av. Det är ju en slags mottagare, så det är nog inte okej att ha igång sådana på flygplan, därav kan du inte köra Navigon i Flight Mode.

Ursprungligen av Zimmerman:

Å andra sidan så är ju passiva mottagare (GPS) harmlösa mot annan elektronik. Det är ju sändare (GSM, 3G, etc) som är problemet.

Javisst, fast man brukar ju inte få ha radiomottagare igång under flygning heller. Lägger ingen värdering i det, tror bara det är så.

Ursprungligen av Zimmerman:

Å andra sidan så är ju passiva mottagare (GPS) harmlösa mot annan elektronik. Det är ju sändare (GSM, 3G, etc) som är problemet.

Mottagare är inte så passiva som det verkar alla radiomottagare har en inbyggd oscillator som bl a gör att du kan välja frekvens. En oscillator kan störa annan utrustning.

  • Medlem
  • 2009-10-27 16:12

Ny version finns nu att ladda ner via iTunes. Nu även med möjlighet att köpa till trafikinfo.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-10-27 23:30
Ursprungligen av Moi:

Ny version finns nu att ladda ner via iTunes. Nu även med möjlighet att köpa till trafikinfo.

För 189kr vill man ju gärna veta om det funkar i Sverige. Hittar ingen info alls.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-10-27 19:51

Så det optimala vore att kunna stänga av allt utom GPS:en. Hm, så den blir alltså ganska värdelös i Barcelona för min del. Som sagt, ett kontantkort kanske vore nåt. Frågan är hur mycket data A-GPS:en behöver?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-28 06:35
Ursprungligen av CEk:

Så det optimala vore att kunna stänga av allt utom GPS:en. Hm, så den blir alltså ganska värdelös i Barcelona för min del. Som sagt, ett kontantkort kanske vore nåt. Frågan är hur mycket data A-GPS:en behöver?

Med ett vanligt navigationsprogram så fungerar det utmärkt.

Men om du ska använda Google Maps så behöver du datatrafiken...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-10-28 08:57

Hur menar du då? Testade att sätta iPhonen i flightmode (eftersom jag inte kommer kunna använda mitt abonnemang utomlands) och då får jag ingen GPS-signal så hur gör jag för att använda Navigon utomlands utan en fungerande mobiloperatör?

Ursprungligen av zappee:

Med ett vanligt navigationsprogram så fungerar det utmärkt.

Men om du ska använda Google Maps så behöver du datatrafiken...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-28 09:01
Ursprungligen av CEk:

Hur menar du då? Testade att sätta iPhonen i flightmode (eftersom jag inte kommer kunna använda mitt abonnemang utomlands) och då får jag ingen GPS-signal så hur gör jag för att använda Navigon utomlands utan en fungerande mobiloperatör?

Varför måste du använde flight mode? Kostar ju inget att ha telefon delen på om du inte ringer. Har man stängt av roaming kommer den inte att koppla upp sig mot internet heller.

//Rob

Bevaka tråden