Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Navigon MobileNavigator Europe släppt för iPhone

Tråden skapades och har fått 587 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-23 07:14
Ursprungligen av lensv:

Såg att TomTom just har släppt en ny version/uppdatering (1.3), så det kanske har tillkommit en del förbättringar?!?

http://www.99.se/program-spel-foer-ipod-iphone/269032-traden-om-tomtom-foer-iphone.html

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-23 08:25

F*ck... Ännu en marathontråd att ta sig igenom. Tack iaf. för länken!

Navigon 1.5 Europa dök just upp i Appstore.
Facebook & Twitter integration
Navigon MyRoutes
Panorama view 3D (kostar pengar via in-app)

Har uppdaterat till 1.5.0, men jag kan inte köpa Panorama view. Finns ingen knapp att köpa tillägget med. Är det så för er andra?

Ringde Navigon, och de sa att funktionen med panorama bara går att köpa i Tyskland och USA just för tillfället, men att den ska komma inom kort till sverige.

Typiskt att det inte går att köpa. Ville ju så gärna ha det!

  • Medlem
  • 2010-04-12 17:37

Körde runt i Stockholm och blev av imponerad av att få guidning genom tunnlarna på Söderleden.

Lika imponerad blev jag inte av att programmet stängde av sig tre gånger.

Ursprungligen av Moi:

Lika imponerad blev jag inte av att programmet stängde av sig tre gånger.

Mitt har aldrig hängt sig.
Däremot tycker jag ibland vägvisningen är lite konstig. Låt säga att jag ska till en väg som är snett upp ifrån där jag är. Då säger Navigon att jag ska köra höger, vänster, höger, vänster, höger, vänster, höger, vänster tills jag kommer dit...förstår inte varför den gör så i villakvarter när det det räcker med en höger för att komma dit, bara att man följer vägen lite längre...

1.5.1 ute nu. Ska bla fixa ett problem med in-appköp för svenska iTunes.

Edit: Nu funkar det att ladda ner Panorama View 3D

Senast redigerat 2010-04-15 12:39

Köpt Panorama View nu. Jag inte någon skillnad. Bor iofs i Skåne som är rätt platt.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2010-04-17 09:33

Någon som bor lite mer kuperat som provat 3D-vyn?

Ska bli väldigt intressant och se hur det fungerar med multitasking i OS 4.0, kommer det innebära att den inte stänger ner när det ringer.
Tråkigt bara att jag måste byta lur då jag har en 3G och minimikravet var 3GS
Men jag avvaktar vad det kommer för ny version i juni:D

Efter en tid med Navigon Traffic måste jag säga att jag är besviken på den. Den fungerar helt enkelt inte som utlovat. Skulle faktiskt vilja påstå att den inte fungerar alls. Arbetar själv som vägarbetare och kan med all säkerhet säga att den inte tar med alla arbeten som berör trafiken. Om den sen tar med arbeten som utförs tar den dem inte i beaktning, särskilt inte avstängda vägar. etc. I skrivande stund är ringleden kring Ystad, E65 helt avstängd för trafik i båda riktningarna. Trycker jag in att jag ska köra någonstans leder Navigon mig rätt in i på den avstängda vägen. Avviker jag enligt skyltningen försöker den lotsa upp mig på den avstängda vägen igen med sina "u-svängar" och andra kommandon. Trots att det klart och tydligt står på Vägverkets hemsida att vägen är avstängd på grund av beläggningsarbete kommer det inte upp i Navigon Traffic.
Längre ut på E65 närmare Malmö var vägen avstängd i ena riktningen på grund av broreparationer förra veckan. Trafiken leddes runt om arbetet. Navigon varnade inte mig innan och så fort jag vek av från E65 hänvisade den mig tillbaka till den hela tiden.

Tycker även det är underligt att den inte tar med tillfälliga hastighetsregleringar. När hastigheten sänks rapporteras det in till Vägverket och det anges också exakt på metern var hastighetssänkningen börjar samt slutar. På vägverkets hemsida står det klart och tydligt vilka sänkningar som gäller och under vilka tider. Varför tar Navigon Traffic inte dem i beaktning? Vore en ganska enkel sak att lägga in, eller?

Under inställningar har jag inställt på Automatiskt under beakta trafikmeddelanden.

Någon som faktiskt haft nytta av funktionen? Den har faktiskt aldrig fungerat för mig och jag testkör den veckovis på de arbeten vi utför.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-18 12:00
Ursprungligen av korthoga:

Efter en tid med Navigon Traffic måste jag säga att jag är besviken på den. Den fungerar helt enkelt inte som utlovat. Skulle faktiskt vilja påstå att den inte fungerar alls. Arbetar själv som vägarbetare och kan med all säkerhet säga att den inte tar med alla arbeten som berör trafiken. Om den sen tar med arbeten som utförs tar den dem inte i beaktning, särskilt inte avstängda vägar. etc. I skrivande stund är ringleden kring Ystad, E65 helt avstängd för trafik i båda riktningarna. Trycker jag in att jag ska köra någonstans leder Navigon mig rätt in i på den avstängda vägen. Avviker jag enligt skyltningen försöker den lotsa upp mig på den avstängda vägen igen med sina "u-svängar" och andra kommandon. Trots att det klart och tydligt står på Vägverkets hemsida att vägen är avstängd på grund av beläggningsarbete kommer det inte upp i Navigon Traffic.
Längre ut på E65 närmare Malmö var vägen avstängd i ena riktningen på grund av broreparationer förra veckan. Trafiken leddes runt om arbetet. Navigon varnade inte mig innan och så fort jag vek av från E65 hänvisade den mig tillbaka till den hela tiden.

Tycker även det är underligt att den inte tar med tillfälliga hastighetsregleringar. När hastigheten sänks rapporteras det in till Vägverket och det anges också exakt på metern var hastighetssänkningen börjar samt slutar. På vägverkets hemsida står det klart och tydligt vilka sänkningar som gäller och under vilka tider. Varför tar Navigon Traffic inte dem i beaktning? Vore en ganska enkel sak att lägga in, eller?

Under inställningar har jag inställt på Automatiskt under beakta trafikmeddelanden.

Någon som faktiskt haft nytta av funktionen? Den har faktiskt aldrig fungerat för mig och jag testkör den veckovis på de arbeten vi utför.

Ska Navigon Traffic ta information från vägverket hemsida eller är det endas TMC funktionen som aktiveras då?

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Ska Navigon Traffic ta information från vägverket hemsida eller är det endas TMC funktionen som aktiveras då?

//Rob

Ingen aning om var den tar informationen ifrån men avstänga Europavägar är ju något som den borde ha koll på kan man tycka. Särskilt när de säger såhär:

Thanks to traffic information in real time, NAVIGON users can find out where the roads are clear with Traffic Live*. You will be recommended the best route for you at all times – taking the current traffic situation into consideration.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-04-19 13:57

Tycker också att den är seg. Kan kanske bero på att jag har en 3G. Vet inte om det flyter bättre på 3GS. Någon?

Har inga problem med förseningar i talet, tvärt om lite väl tidig ibland. Däremot har jag inte blivit klok på Traffic.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-19 21:44

Röstläge TTS. Finns i inställningarna. Nån som vet vad det betyder?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-22 00:02

TTS är text to speech, vilket innebär att örkelljungagatan läses med engelsk fonetik om du har engelska inställt. t ex. TTS vore mycket bättre om det språk användes som passar till den region där vägnamnet finns.

För övrigt anser jag att iGo är bäst.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-21 15:57

Kartuppdateringar kommer i nästa version.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2010-05-21 16:13
Ursprungligen av zappee:

Kartuppdateringar kommer i nästa version.

Ja tack! När?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-21 20:21
Ursprungligen av Clas:

Ja tack! När?

Det skrev de tyvärr inget om.

  • Medlem
  • 2010-05-31 09:22

Var i kontakt med Navigon och fick följande svar:

"Mobilenavigator is really meant more the 3gs because it has more ram and greater processing power. The best thing you can do for yourself is leave as much memory as possible because over 1.5 gb can easily slow up your device. If you are in a position you should probably aim to upgrade to either a 16gb or 32 gb iPhone."

Så det är väl bara att byta telefon eller GPS-app.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2010-05-31 09:33

Menas det att man ska ha så mycket plats kvar på telefonen som möjligt? Eller hur styr man annars RAM-tillgången?

  • Medlem
  • 2010-05-31 13:49

Ingen aning. Får testa med att ta bort iite musik. RAM kan man väl inte påverka?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-31 18:58
Ursprungligen av Moi:

Ingen aning. Får testa med att ta bort iite musik. RAM kan man väl inte påverka?

Nej inte genom något AppStore-program, det har Apple sett till.

Men med iStat kan du i alla fall se hur mycket som finns kvar.

  • Medlem
  • 2010-06-01 21:48

Har kört en total reset och installerat en backup (enligt instruktion på Navigons hemsida). Verkar fungera bättre, appen har inte låst sig än.

Kanske man skall satsa på ett Tomtom car kit?

Är det nån som vet när Navigon släppts med iOS 4?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-09 10:48
Ursprungligen av westerlu77:

Är det nån som vet när Navigon släppts med iOS 4?

Hur menar du då? Jag kör IOS4 (utvecklare) och kan starta och använda Navigon på en iPhone 3G (om än lite långsamt).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-09 10:59
Ursprungligen av frazze:

Hur menar du då? Jag kör IOS4 (utvecklare) och kan starta och använda Navigon på en iPhone 3G (om än lite långsamt).

Fungerar kanon på 3GS också.

Bevaka tråden