Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Navigon MobileNavigator Europe släppt för iPhone

Tråden skapades och har fått 587 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zappee:

Nej, jag lyckas inte heller.

Dom har inte gjort det optimalt men det fungerar. Låt säga att ni vill ha mer info om Mc Donalds. Tryck på Visa Karta -> tryck på kartan så ni får 2d view -> tryck på sätt mål -> ett häftstift kommer upp som ni kan flytta runt -> flytta det till Mc Donalds -> Tryck på blå pil och ni får upp infon om Mc Donalds.

Är där många grejer precis runt om och det är svårt att träffa rätt så står det Övriga Destinationer i inforutan efter att ni släppt häftstiftet. Tryck på blå pil och alla intilliggande grejer blir klickbara.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-01-03 20:34

En fråga ang. Ipod symbolen - När jag trycker på den för att välja låt som ska spelas , så får jag bara möjlighet att + :a låtar till en låtlista ? Vill ju att det ska gå att scrolla o välja precis som vanligt. Hur fungerar det på era iPhones ?

Såg precis att låtarna inte hamnade in någon lista , men jag saknar sökfunktionen... Finns det någon sådan ?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-05 22:22

Någon som vet om det går att få röstinstruktionerna från Navigon-programmet att höras i högtalaren på TomTom Car Kit om man samtidigt har AUX-kabeln till bilstereon inkopplad?

Suger som det är nu då jag inte kan höra instruktioner om jag använder bilstereon till något annat än att lyssna på AUX-ingången.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-10 07:04
  • Medlem
  • Skänninge
  • 2010-02-10 08:55

Någon som förstått hur det funkar med kartuppdateringar? Följer de med i versionsuppdateringarna?

Och sedan en annan grej jag inte blir klok på... Hanteringen av ljudvolymen. Tycker den ändras lite hursom, och är ju lite svårt att komma åt. Lyssnar en del på iPoden i telefonen, och det är alltid ett meckande innan man hittar optimala nivåer mellan musik och Navigon-rösten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-10 09:19

Hur ställer man in så att programmet inte föreslår rutter som går över en viss väg/gata? Exempelvis Hornsgatan.

Ska man behöva betala för uppdateringen av kartor helt plötsligt? För i kommentarsfältet på Youtube så står det att man ska få betala tio dollar för de nya kartorna med 3d.

Too bad the 3D view costs $9.99. You'd think that spending $90 for the app would entitle you to getting for free

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-10 13:59
Ursprungligen av korthoga:

Ska man behöva betala för uppdateringen av kartor helt plötsligt? För i kommentarsfältet på Youtube så står det att man ska få betala tio dollar för de nya kartorna med 3d.

Too bad the 3D view costs $9.99. You'd think that spending $90 for the app would entitle you to getting for free

Problemet är väl att kartorna kostar rätt mycket att hålla aktuella (20% av vägarna ändras per år) och alla andra gps har haft abbonnemang på kartorna. Så det är inte helt otroligt att Navigon tar $10 för att få nyaste kartorna.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-10 19:08
Ursprungligen av korthoga:

Ska man behöva betala för uppdateringen av kartor helt plötsligt? För i kommentarsfältet på Youtube så står det att man ska få betala tio dollar för de nya kartorna med 3d.

Too bad the 3D view costs $9.99. You'd think that spending $90 for the app would entitle you to getting for free

Nej, det är inte uppdatering av kartorna. Det är 3D vyn som kostar 10 dollar.

Det kan jag stå ut med. När får man tag på uppdateringen?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-02-22 14:24

Hur gör jag om jag vill använda GPS:en utomlands utan att ha telefonen på (ger onödiga kostnader med folk som skickar sms osv.)?

Provade detta i norge, med flightmode på telefonen och GPS på, men den fick ingen signal ens efter en timme. Provade samma sak i sverige och det funkade inte, stängde av flightmode och den hittade signal direkt.

Får att få signal måste du mer eller mindre ha datortrafiken påslagen tills gps:en vet vilka satelliter den ska söka på.
Låt oss säga att du kör från Sverige till Tyskland och har gps:en påslagen hela tiden och datortrafiken avslagen. Du kommer fram till ditt etappmål i Tyskland och stänger av gps:en för dagen. Dagen efter sätter du igång gps:en igen och den hittar signal relativt snabbt för gps:en vet var den är på ett ungefär. Då behövs det ingen datortrafik.

Kör du ned till Tyskland och har gps:en avstängd fram till första etappen och sen sätter igång den dagen efter kommer gps:en med största sannolikhet inte hitta var du är någonstans när datortrafiken är avstängd. Vad jag förstått det hela som är att det finns massvis med satelliter där uppe och den söker på de satelliter där den tror du är och därför hittar den inte dig.
Sätter du däremot igång datortrafiken hittar gps:en dig inom loppet av sekunder då telefonen först triangulerar dig med telefonmasterna. Sen säger telefonen till gps:en att här är vi på ett ungefär. Gps:en vet sen vilka satelliter den ska söka efter och vips så har du din position. Gå sen ut i telefonens meny och stäng av datortrafiken igen, gå in i gps:en och den hittar var du är någonstans igen. Själv har jag fått göra så här massvis med gånger för att få gps:en till att hitta var jag är någonstans utomlands. Vad det kostar har jag ingen aning om men det är inte många kronor. När jag var i USA fick jag en räkning på 15 kronor för data och då hade jag gjort så en fem-sex gånger.

Du behöver inte ha telefonen i flightmode för att slippa onödiga räkningar. Se till att datortrafiken är avslagen bara efter du triangulerat dig. SMS kostar inte att ta emot och får du ett samtal, svara helt enkelt inte och se till att ha din telefonsvarare frånkopplad för annars får du betala trots att du inte svarar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-22 16:05
Ursprungligen av korthoga:

Får att få signal måste du mer eller mindre ha datortrafiken påslagen tills gps:en vet vilka satelliter den ska söka på.
Låt oss säga att du kör från Sverige till Tyskland och har gps:en påslagen hela tiden och datortrafiken avslagen. Du kommer fram till ditt etappmål i Tyskland och stänger av gps:en för dagen. Dagen efter sätter du igång gps:en igen och den hittar signal relativt snabbt för gps:en vet var den är på ett ungefär. Då behövs det ingen datortrafik.

Kör du ned till Tyskland och har gps:en avstängd fram till första etappen och sen sätter igång den dagen efter kommer gps:en med största sannolikhet inte hitta var du är någonstans när datortrafiken är avstängd. Vad jag förstått det hela som är att det finns massvis med satelliter där uppe och den söker på de satelliter där den tror du är och därför hittar den inte dig.
Sätter du däremot igång datortrafiken hittar gps:en dig inom loppet av sekunder då telefonen först triangulerar dig med telefonmasterna. Sen säger telefonen till gps:en att här är vi på ett ungefär. Gps:en vet sen vilka satelliter den ska söka efter och vips så har du din position. Gå sen ut i telefonens meny och stäng av datortrafiken igen, gå in i gps:en och den hittar var du är någonstans igen. Själv har jag fått göra så här massvis med gånger för att få gps:en till att hitta var jag är någonstans utomlands. Vad det kostar har jag ingen aning om men det är inte många kronor. När jag var i USA fick jag en räkning på 15 kronor för data och då hade jag gjort så en fem-sex gånger.

Du behöver inte ha telefonen i flightmode för att slippa onödiga räkningar. Se till att datortrafiken är avslagen bara efter du triangulerat dig. SMS kostar inte att ta emot och får du ett samtal, svara helt enkelt inte och se till att ha din telefonsvarare frånkopplad för annars får du betala trots att du inte svarar.

Det här hoppas jag verkligen är gissningar från din sida då det absolut inte är så som GPS skall fungera.
En GPSenhet skall med hjälp av tre satelliter kunna bestämma var den är oavsett var på planeten den befinner sig, den skall inte vara avhängd på någon datatrafik för att göra det.
Sen att Apple använder A-GPS gör bara att den kan få positionering snabbare, men det skall inte bli omöjligt utan telefonkoppling.
Däremot hade jag för mig att GPS var avstängt i flight mode...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-22 17:54

Ja en GPS bör fungera utan AGPS men det kräver att den har en bra antenn, att antennen är i en strörningsfri miljö osv. Det har inte iPhone. Jag har testat utomlands med att köra både med roaming på och av med Navigon. Det sker en liten nedladdning om några tiotals kB om roaming är på. Jag håller med om att det är bättre att låta AGPS verka för att få en gps-fix om telefonen har varit avstängd, sedan kan man pröva att stänga av.

Om jag kommer tll en flygplats utomlands och tänker använda Navigon i hyrbilen, ska jag då stå ute och vänta några timmar tills GPS-mottagaren behagar få en fix innan jag kan köra iväg...

Ursprungligen av Trineo:

Det här hoppas jag verkligen är gissningar från din sida då det absolut inte är så som GPS skall fungera.
En GPSenhet skall med hjälp av tre satelliter kunna bestämma var den är oavsett var på planeten den befinner sig, den skall inte vara avhängd på någon datatrafik för att göra det.
Sen att Apple använder A-GPS gör bara att den kan få positionering snabbare, men det skall inte bli omöjligt utan telefonkoppling.
Däremot hade jag för mig att GPS var avstängt i flight mode...

Hur en gps fungerar på riktigt har jag ingen aning om. Det jag skrev är något jag fått som svar tidigare (tror det var här på 99mac till och med) när jag haft problem med min gps-signal. Fungerar för mig och de jag känner som har 3Gs. När dataroaming är avstängt har min gps aldrig hittat sin position om jag förflyttat mig från stället där jag använde den sist. Stänger jag av datortrafiken i Sverige är det likadant där. Den hittar inte var jag är någonstans. Sätter jag igång datortrafiken och sen startar gps:en får jag en fix inom sekunder. Stänger jag sen av datorn vet gps:en var jag är och kan navigera utan problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-23 09:10
Ursprungligen av korthoga:

Hur en gps fungerar på riktigt har jag ingen aning om. Det jag skrev är något jag fått som svar tidigare (tror det var här på 99mac till och med) när jag haft problem med min gps-signal. Fungerar för mig och de jag känner som har 3Gs. När dataroaming är avstängt har min gps aldrig hittat sin position om jag förflyttat mig från stället där jag använde den sist. Stänger jag av datortrafiken i Sverige är det likadant där. Den hittar inte var jag är någonstans. Sätter jag igång datortrafiken och sen startar gps:en får jag en fix inom sekunder. Stänger jag sen av datorn vet gps:en var jag är och kan navigera utan problem.

Alltså, jag betvivlar dig inte.
Utan jag ifrågasatte bara själva tekniken då det inte är så som GPS skall funka och A-GPS är snarare ett tillägg till vanlig GPS, inte en annan sorts GPS.

Någon som vet när nya uppdateringen kommer? Var ju ett tag sen den presenterades.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-17 13:00
Ursprungligen av HNK:

Hur gör jag om jag vill använda GPS:en utomlands utan att ha telefonen på (ger onödiga kostnader med folk som skickar sms osv.)?

Provade detta i norge, med flightmode på telefonen och GPS på, men den fick ingen signal ens efter en timme. Provade samma sak i sverige och det funkade inte, stängde av flightmode och den hittade signal direkt.

Du behöver inte ha data trafiken på för att GPS ska fungera. En kompis till mig besökte mig i Tyskland för någon vecka sen. Han hade stängt av data trafiken och fick ändå en GPS signal. Att ha telefonen i flightmode kanske inte är så bra eftersom den kanske stänger av GPS signalen också.

Det enda som kostar utomlans om datatrafiken är av och du ringer inte någon eller svarar inte så är det mailboxen. Låter konstigt men så är det. Har du aktiverat mailboxen så koster det dig pengar när någon ringer dig och du svarar inte. Ta emot sms kostar däremot inget.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-17 18:14
Ursprungligen av Robo-X:

Du behöver inte ha data trafiken på för att GPS ska fungera. En kompis till mig besökte mig i Tyskland för någon vecka sen. Han hade stängt av data trafiken och fick ändå en GPS signal. Att ha telefonen i flightmode kanske inte är så bra eftersom den kanske stänger av GPS signalen också.

Det enda som kostar utomlans om datatrafiken är av och du ringer inte någon eller svarar inte så är det mailboxen. Låter konstigt men så är det. Har du aktiverat mailboxen så koster det dig pengar när någon ringer dig och du svarar inte. Ta emot sms kostar däremot inget.

//Rob

Det är inte alltid så säkert att det fungerar bara för att det ska fungera.
Var i Tyskland i veckan och fick ingen gpssignal med roaming av

Ursprungligen av zappee:

Det är inte alltid så säkert att det fungerar bara för att det ska fungera.
Var i Tyskland i veckan och fick ingen gpssignal med roaming av

Skrivit en lösning på detta innan:

Får att få signal måste du mer eller mindre ha datortrafiken påslagen tills gps:en vet vilka satelliter den ska söka på.
Låt oss säga att du kör från Sverige till Tyskland och har gps:en påslagen hela tiden och datortrafiken avslagen. Du kommer fram till ditt etappmål i Tyskland och stänger av gps:en för dagen. Dagen efter sätter du igång gps:en igen och den hittar signal relativt snabbt för gps:en vet var den är på ett ungefär. Då behövs det ingen datortrafik.

Kör du ned till Tyskland och har gps:en avstängd fram till första etappen och sen sätter igång den dagen efter kommer gps:en med största sannolikhet inte hitta var du är någonstans när datortrafiken är avstängd. Vad jag förstått det hela som är att det finns massvis med satelliter där uppe och den söker på de satelliter där den tror du är och därför hittar den inte dig.
Sätter du däremot igång datortrafiken hittar gps:en dig inom loppet av sekunder då telefonen först triangulerar dig med telefonmasterna. Sen säger telefonen till gps:en att här är vi på ett ungefär. Gps:en vet sen vilka satelliter den ska söka efter och vips så har du din position. Gå sen ut i telefonens meny och stäng av datortrafiken igen, gå in i gps:en och den hittar var du är någonstans igen. Själv har jag fått göra så här massvis med gånger för att få gps:en till att hitta var jag är någonstans utomlands. Vad det kostar har jag ingen aning om men det är inte många kronor. När jag var i USA fick jag en räkning på 15 kronor för data och då hade jag gjort så en fem-sex gånger.

Du behöver inte ha telefonen i flightmode för att slippa onödiga räkningar. Se till att datortrafiken är avslagen bara efter du triangulerat dig. SMS kostar inte att ta emot och får du ett samtal, svara helt enkelt inte och se till att ha din telefonsvarare frånkopplad för annars får du betala trots att du inte svarar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-18 16:18
Ursprungligen av korthoga:

Skrivit en lösning på detta innan:

Får att få signal måste du mer eller mindre ha datortrafiken påslagen tills gps:en vet vilka satelliter den ska söka på.
Låt oss säga att du kör från Sverige till Tyskland och har gps:en påslagen hela tiden och datortrafiken avslagen. Du kommer fram till ditt etappmål i Tyskland och stänger av gps:en för dagen. Dagen efter sätter du igång gps:en igen och den hittar signal relativt snabbt för gps:en vet var den är på ett ungefär. Då behövs det ingen datortrafik.

Kör du ned till Tyskland och har gps:en avstängd fram till första etappen och sen sätter igång den dagen efter kommer gps:en med största sannolikhet inte hitta var du är någonstans när datortrafiken är avstängd. Vad jag förstått det hela som är att det finns massvis med satelliter där uppe och den söker på de satelliter där den tror du är och därför hittar den inte dig.
Sätter du däremot igång datortrafiken hittar gps:en dig inom loppet av sekunder då telefonen först triangulerar dig med telefonmasterna. Sen säger telefonen till gps:en att här är vi på ett ungefär. Gps:en vet sen vilka satelliter den ska söka efter och vips så har du din position. Gå sen ut i telefonens meny och stäng av datortrafiken igen, gå in i gps:en och den hittar var du är någonstans igen. Själv har jag fått göra så här massvis med gånger för att få gps:en till att hitta var jag är någonstans utomlands. Vad det kostar har jag ingen aning om men det är inte många kronor. När jag var i USA fick jag en räkning på 15 kronor för data och då hade jag gjort så en fem-sex gånger.

Du behöver inte ha telefonen i flightmode för att slippa onödiga räkningar. Se till att datortrafiken är avslagen bara efter du triangulerat dig. SMS kostar inte att ta emot och får du ett samtal, svara helt enkelt inte och se till att ha din telefonsvarare frånkopplad för annars får du betala trots att du inte svarar.

Jo, precis... det jag menade. Det fungerar inte rakt upp och ner bara.

Ursprungligen av korthoga:

Efter en tid med Navigon Traffic måste jag säga att jag är besviken på den. Den fungerar helt enkelt inte som utlovat. Skulle faktiskt vilja påstå att den inte fungerar alls. Arbetar själv som vägarbetare och kan med all säkerhet säga att den inte tar med alla arbeten som berör trafiken. Om den sen tar med arbeten som utförs tar den dem inte i beaktning, särskilt inte avstängda vägar. etc. I skrivande stund är ringleden kring Ystad, E65 helt avstängd för trafik i båda riktningarna. Trycker jag in att jag ska köra någonstans leder Navigon mig rätt in i på den avstängda vägen. Avviker jag enligt skyltningen försöker den lotsa upp mig på den avstängda vägen igen med sina "u-svängar" och andra kommandon. Trots att det klart och tydligt står på Vägverkets hemsida att vägen är avstängd på grund av beläggningsarbete kommer det inte upp i Navigon Traffic.
Längre ut på E65 närmare Malmö var vägen avstängd i ena riktningen på grund av broreparationer förra veckan. Trafiken leddes runt om arbetet. Navigon varnade inte mig innan och så fort jag vek av från E65 hänvisade den mig tillbaka till den hela tiden.

Tycker även det är underligt att den inte tar med tillfälliga hastighetsregleringar. När hastigheten sänks rapporteras det in till Vägverket och det anges också exakt på metern var hastighetssänkningen börjar samt slutar. På vägverkets hemsida står det klart och tydligt vilka sänkningar som gäller och under vilka tider. Varför tar Navigon Traffic inte dem i beaktning? Vore en ganska enkel sak att lägga in, eller?

Under inställningar har jag inställt på Automatiskt under beakta trafikmeddelanden.

Någon som faktiskt haft nytta av funktionen? Den har faktiskt aldrig fungerat för mig och jag testkör den veckovis på de arbeten vi utför.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta Navigon. Har själv inte stött på avstängda vägar än...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-19 10:45

Efter att jag uppgraderade till 1.5.0 tycker jag att Navigon blivit slöare på att tala om hur jag skall åka. Den är för sen. Den säger att jag skall svänga höger när jag redan svängt. Tidigare version av Navigon sa att jag skulle svänga höger i rätt ögonblick.

Någon annan som har samma problem?

Jag har 3GS

Senast redigerat 2010-04-19 13:59
Ursprungligen av kia2:

Efter att jag uppgraderade till 1.5.0 tycker jag att Navigon blivit slöare på att tala om hur jag skall åka. Den är för sen. Den säger att jag skall svänga höger när jag redan svängt. Tidigare version av Navigon sa att jag skulle svänga höger i rätt ögonblick.

Någon annan som har samma problem?

Jag har 3GS

Tycker hela programmet känns långsammare.

  • Medlem
  • 2010-05-29 19:58
Ursprungligen av korthoga:

Tycker hela programmet känns långsammare.

Kan bara hålla med. Segt att mata in adresser etc. Stänger ner sig helt omotiverat ibland. Kan det vara för tungt för en gammal 3G?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-29 20:23
Ursprungligen av Moi:

Kan bara hålla med. Segt att mata in adresser etc. Stänger ner sig helt omotiverat ibland. Kan det vara för tungt för en gammal 3G?

Har en 3G och upplever inte Navigon som segt.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-02-22 14:46

tack för svaret:)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-19 12:14

Puh... Det här var en lång tråd att beta sig igenom. Är det någon här som har erfarenhet av både Navigon och TomTom för iPhone? Vilken av dem skulle ni i så fall rekommendera? Navigon verkar ju erbjuda bl.a. trafikinformation och uppdatering av kartor. Ifall TomTom har samma tjänst lyckas jag dessvärre inte hitta någon info. om, men det kanske någon här har koll på?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-03-19 22:59

Jag har kört båda. TomTom har ju sitt extremt enkla och lättsamma gränssnitt som jag alltid föredragit i fordonnavigatorer men när det gäller iPhone så tycker jag Navigon är bättre på alla punkter faktiskt!

Sedan så finns det några alternativ till såsom CoPilot som är billigare än både Navigon och TomTom samt Telias Navigator. Telias app har dock inte off-linekartor utan bygger på abbonemangsprincipen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-03-22 08:44

Såg att TomTom just har släppt en ny version/uppdatering (1.3), så det kanske har tillkommit en del förbättringar?!?

Bevaka tråden