Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Navigon MobileNavigator Europe släppt för iPhone

Tråden skapades och har fått 587 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av CEk:

Hur menar du då? Testade att sätta iPhonen i flightmode (eftersom jag inte kommer kunna använda mitt abonnemang utomlands) och då får jag ingen GPS-signal så hur gör jag för att använda Navigon utomlands utan en fungerande mobiloperatör?

Navigon har allt kartmaterial lagrat i telefonen den använder alltså inte datauppkoppling över huvud taget.
Däremot program som Eniro, googlemap, googleearth hämtar ner kartmaterial vartefter så där får man passa sig, om man inte har flatrate på data

  • Medlem
  • 2009-10-28 00:17

Funkar i Sverige, men efter att ha testat Tomtom Traffic tidigare på en separat GPS så är jag skeptisk till hur aktuell informationen är. Min Tomtom ville alltid leda mig runt via Bålsta när jag skulle köra Uppsala-Enköping eftersom den hade kvar ett gammalt vägarbete med kötider på en halvtimme på väg 55. Men jag skall testa om Navigon har bättre info. Kartorna är ju bättre än Tomtom.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-10-28 07:34

Nu har även Navigon släppt en hållare, iClarified - Apple News - NAVIGON Releases iPhone Car Mount

Ursprungligen av Robban B:

Nu har även Navigon släppt en hållare, iClarified - Apple News - NAVIGON Releases iPhone Car Mount

Någon som provat denna? Den ser onekligen verkligen stilig ut.

Går den att tilta upp/ner tro?

Är oxå intresserad av det där med Trafikinfo...
hur bra det funkar mm
Är det en engångsavgift eller vad ?
hittar ingen info alls om detta....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-10-28 21:56

Men om jag har telefondelen på och stänger av roaming, kommer Navigon då hitta GPS-signal eller? Jag är helt enkelt ute efter att kunna använda navigationen utan att det ska dras nån data eller dylikt. Räcker det alltså bara att ha egentligen ett tomt kontantkort i och telefondelen på då för att Navigon ska fungera utan problem?

Edit; är det förresten nån annan än jag som måste slå igång "Kartor" och lokalisera mig där innan man kör igång Navigon för att lättare få mottagning?

Ursprungligen av CEk:

Men om jag har telefondelen på och stänger av roaming, kommer Navigon då hitta GPS-signal eller? Jag är helt enkelt ute efter att kunna använda navigationen utan att det ska dras nån data eller dylikt. Räcker det alltså bara att ha egentligen ett tomt kontantkort i och telefondelen på då för att Navigon ska fungera utan problem?

Edit; är det förresten nån annan än jag som måste slå igång "Kartor" och lokalisera mig där innan man kör igång Navigon för att lättare få mottagning?

Ja den kommer att hitta signal NAVIGON ÄR INTE BEROENDE AV ATT LADDA NER DATA UNDER FÄRD, precis som vilken vanlig bilnavigator som helst.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-02 21:42
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Ja den kommer att hitta signal NAVIGON ÄR INTE BEROENDE AV ATT LADDA NER DATA UNDER FÄRD, precis som vilken vanlig bilnavigator som helst.

Jag testade idag att köra in 18 km in till Kalmar med Navigon och telia sim. Datanedladdningen nollställd innan. 37KB ned och 13 KB upp. I stockholm bland kåkar gav samma test flera hundra KB när jag promenerade 10 minuter. Använder en 3GS som inte är jailbreakad.

På återvägen från Kalmar använde jag iGo. O KB upp och ned - men det var öppnare landskap för jag trasslade inte runt i stan på återvägen.

Det här med att programmen klarar sig utan data är jag inte övertygad om än. Ska testa ett utländskt kort med roaming avstängd i morgon och ser hur det går.

Om trianguleringen drar data och tomtoms hållare minskar behovet av triangulering så kan man snabbt tjäna in hållaren vid utlandsresa. Den säljs över nätet i Frankrike och Belgien bl a nu, jag beställde idag från tomtom.be

Det finns massor med folk som testat tomtoms hållare med Navigon på belgium-iphone.com/forum. Navigon funkar bättre med hållaren och en man testade i skog med hållaren och appen MotionX gps som ger bra statusrapporter. Utan hållare triangulering, med hållare god gpssignal och femton meters radie för positionering. Typiskt SiRF III alltså.

Citat:

Typiskt SiRF III alltså.

Enligt Tomtoms hemsida under specifikationer på hållaren står det faktiskt "GPS-mottagare

SiRF star 3"

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2009-11-03 08:54
Ursprungligen av jonasolof:

Jag testade idag att köra in 18 km in till Kalmar med Navigon och telia sim. Datanedladdningen nollställd innan. 37KB ned och 13 KB upp. I stockholm bland kåkar gav samma test flera hundra KB när jag promenerade 10 minuter. Använder en 3GS som inte är jailbreakad.

På återvägen från Kalmar använde jag iGo. O KB upp och ned - men det var öppnare landskap för jag trasslade inte runt i stan på återvägen.

Det här med att programmen klarar sig utan data är jag inte övertygad om än. Ska testa ett utländskt kort med roaming avstängd i morgon och ser hur det går.

Om trianguleringen drar data och tomtoms hållare minskar behovet av triangulering så kan man snabbt tjäna in hållaren vid utlandsresa. Den säljs över nätet i Frankrike och Belgien bl a nu, jag beställde idag från tomtom.be

Det finns massor med folk som testat tomtoms hållare med Navigon på belgium-iphone.com/forum. Navigon funkar bättre med hållaren och en man testade i skog med hållaren och appen MotionX gps som ger bra statusrapporter. Utan hållare triangulering, med hållare god gpssignal och femton meters radie för positionering. Typiskt SiRF III alltså.

Jag använde Navigon under 1 veckas bilsemester i Italien i somras med roaming avstängt under hela tiden. Fungerade utmärkt.

Navigon förbrukar inte datatrafik, så enkelt är det.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-11-03 09:57
Ursprungligen av akesson:

Jag använde Navigon under 1 veckas bilsemester i Italien i somras med roaming avstängt under hela tiden. Fungerade utmärkt.

Navigon förbrukar inte datatrafik, så enkelt är det.

Det fungerar utan data påslagen men använder det om du har det aktiverat, för att snabbare kunna hitta din position..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-03 21:22
Ursprungligen av Robban B:

Det fungerar utan data påslagen men använder det om du har det aktiverat, för att snabbare kunna hitta din position..

Provade idag Navigon med belgiskt kort i Sverige, ingen APN inskriven. Med dataroaming påslagen registrerades under 3 mil färd 8 kB upp och ca 30 ned. Med dataroaming avslagen 0 upp 0 ned.

Jag tror inte att den trafik som registreras med dataroaming påslagen men utan APN kan registreras hos din operatör. Det är möjligt att trianguleringen inte drar data från operatören utan att det hanteras separat - och utan kostnad. Ska säga att jag inte märkte någon skillnad i gpsmottagning med dataroaming av och på, men å andra sidan så var det inga svåra förhållanden.

Ska man testa kan man promenera bland stadskvarter i t ex Stockholm. Då får gps'en jobba mycket för att få till positioneringen och jag förmodar att triangulering hoppar in ofta.

Det har sagts tidigare att den datamängd som registrerats i iphone inte stämmer helt med vad som faktureras.

Äntligen har 1.3.0 kommit till Europaversionen.

Jag hittar ingen uppdatering för trafikinfo i appstore. Jag har Europe versionen. Däremot har min farsa norden och där har den dykt upp..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-29 17:26
Ursprungligen av westerlu77:

Jag hittar ingen uppdatering för trafikinfo i appstore. Jag har Europe versionen. Däremot har min farsa norden och där har den dykt upp..

Det beror på att Europe-versionen inte är släppt än.

Ursprungligen av TURBONY:

Är oxå intresserad av det där med Trafikinfo...
hur bra det funkar mm
Är det en engångsavgift eller vad ?
hittar ingen info alls om detta....

Läs länken som jag postade innan i tråden.

Nej, men det konstiga är att dom inte har släppt det samtidigt kan man ju tycka..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-29 22:22
Ursprungligen av westerlu77:

Nej, men det konstiga är att dom inte har släppt det samtidigt kan man ju tycka..

Det har dem, dock godkänner inte Apple samtidigt.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2009-10-30 18:43

Någon som provat Traffic Live-funtkionen? Fungerar det? Går det att jämföra med TMC?

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2009-11-04 22:10
Ursprungligen av Clas:

Någon som provat Traffic Live-funtkionen? Fungerar det? Går det att jämföra med TMC?

Fortfarande ingen som har provat?

Ursprungligen av Clas:

Fortfarande ingen som har provat?

Har aktiverat funktionen och testat men inget har dykt upp på skärmen ännu.
Ska köra en del imorgon och då får vi se om det händer något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-30 19:26

Och är det en engångskostnad? Jag hade fått för mig att detta var en tjänst som skulle ha en månadskostnad...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-31 10:36
Ursprungligen av fno:

Och är det en engångskostnad? Jag hade fått för mig att detta var en tjänst som skulle ha en månadskostnad...

Läs tidigare inlägg...

Någon som provat Navigon i TomToms hållare? Är intresserad av att förbättra GPS mottagningen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-02 10:40
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Någon som provat Navigon i TomToms hållare? Är intresserad av att förbättra GPS mottagningen.

Enligt gpspassion.com hjälper hållaren även Navigon.

Jag tror inte Navigon använder 3G-nätet för positionsbestämning, utan de data ni har registrerat kommer från andra program i telefonen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-07 11:36
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Jag tror inte Navigon använder 3G-nätet för positionsbestämning, utan de data ni har registrerat kommer från andra program i telefonen.

De iphones jag använder är inte jailbreakade men upplåsta, den ena belgisk 3GS, den andra en via telia upplåst 3G.

Vid färd från Ölandsbron till Öresundsbron (ca 30 mil) med Navigon på iPhone 3G och belgiskt simkort med dataroaming påslagen, 3G nät av och utan inskriven APN registrerades 28 kB upp och 184 kB ned. Under de femton milen till färjestationen i Rödby med Navigon avstängt men i övrigt samma förhållanden så registrerades 0 kB upp och ned. Så det är helt klart Navigon som orsakar trafiken och förmodligen via triangulering. Eftersom jag inte tror att jag behöver betala för trianguleringstrafiken så bekymrar det mig inte.

Att jämföra mellan 3G och 3GS är inte riktigt relevant för jag tror att GPS chippet funkar lite bättre i 3GS.

Navigon v1.3 Traffic Live köp-problem

Har köpt och uppdaterat Navigon till v1.3
Är nu uppkopplad ovh vill köpa Traffic Live men när jag väljer köp kommer det upp:
''''''''''
Confirm Your In App Purchase.

Do You want to buy ?

Environment: sandbox

Buy
,,,,,,,,,,,

När jag har valt Buy ser jag mitt konto jag brukar handla mina Apps från och slår in mitt Lösenord kommer det upp:

''''''''''''''
This is not a Test User account

Please create a new account in the Sandbox Environment.

,,,,,,,,,

Vad betyder det och vad skall jag göra, har aldrig sett detta förut

  • Medlem
  • 2009-11-06 15:50

Sandbox tyder på att att den kopplar upp sig mot en testmiljö. Jag skulle vänta till senare och prova igen eftersom felet sannolikt ligger på serversidan och inte hos dig

Traffic Live kommer att ta datatrafik i anspråk så den som betalar per MB får passa sig.

Varifrån skulle informationen till Traffic Live komma?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-09 20:47
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Traffic Live kommer att ta datatrafik i anspråk så den som betalar per MB får passa sig.

Varifrån skulle informationen till Traffic Live komma?

Regarding to all of your questions, here are some information on our Traffic Live services: Traffic Live blends seamlessly into MobileNavigator with easy to read displays and simple to use menus. The software automatically includes traffic information when calculating a route, and drivers receive immediate on-screen alerts to new incidents and congestion as they occur.

The NAVIGON MobileNavigator display also provides detailed information regarding the severity of the incident and the speed of traffic flow.

Our Provider INRIX uniquely aggregates and intelligently combines real-time traffic speed information from hundreds of thousands of GPS-enabled commercial vehicles, GPS-enabled consumer vehicles and mobile devices, and traditional road sensors in Europe.

Unlike with TMC or TMC Pro, the information is given in real time. We receive this information from various sources, such as NAVIGON Live users and various floating car partners (Floating Car Data). This enables us to find out further details in addition to the traffic reports, such as the current traffic flow speed on motorways and main roads, and to continually receive current, reliable and accurate information on the traffic conditions.

The real-time data comes from a combination of several valid sources. For example, we also work with various floating car partners. These partners also give us information on the current traffic flow speed. Combined with additional traffic data sources (sensors) providing traffic reports, this provides us with extremely reliable data that offer ... Läs merusers real added value.

The service is actually available in following countries: Belgium, Germany, France, Finland, Norway, Netherlands, Austria and Sweden. Switzerland, UK, Spain, Italy will follow asap. It will not be necessary to install the service again, the countries will be supplemented automatically as soon as the service is available.

Regarding Traffic Service in France:

INRIX covers more than 300.000km of the French road network.
Coverage includes Autoroutes, Routes Nationales, a selection of Routes Départementales and Urbaines (most of them with inner city coverage).

Bevaka tråden