Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installation från OS X tiger

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nu OSX Tiger. Och jag vill uppgradera till Snow leopard.

Jag undrar ett par saker först som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

1) behöver jag köra backup på allt jag har sparat på min macbook pro?
Eller
Kan jag uppgradera från Tiger till Snow leopard utan att förlora något jag har på hårddisken?
2) om jag måste göra en backup, har någon ett tips på ett bra sätt istället för att behöva gå igenom mappar och kopiera hela mappar. Finns det något bra backupsystem anpassat för mac?

Tack på förhand!

1a) En backup behöver man först då något har gått riktigt fel, så om allting går bra behöver du den inte, om något går fel däremot... Poängen är just att du inte kan veta det på förhand, så att undvika backup ska man bara göra om man vet att det inte är någon katastrof om allt går förlorat.

1b) En uppgradering kommer inte att kasta bort några av dina egna dokument, däremot kan t.ex. systemfiler och liknande som du specialanpassat flyttas och/eller skrivas över av nyare versioner, men det är ju liksom det som är poängen med en uppgradering.

2) Backupprogram finns det många av. Själv använde/använder jag Carbon Copy Cloner, då jag vill göra en identisk kopia av en hel disk, som i ett sånt här scenario. När det gäller de löpande backuperna som du vill göra när du väl uppgraderat finns det inbyggda Time Machine, som nästan alla Mac-användare föredrar för det ändamålet. Men Time Machine kan du alltså använda enbart efter att du har uppgraderat till Snow Leopard, inte för den här första backupen av din nuvarande Tiger-installation.

Tack för svaren Richard!
Som det är nu så gör jag backup på bilder, filmer, dokument, för hand.

Men om jag installerar Snow leopard kommer alltså allt vara kvar fastän det är en installation av ett "nytt" operativ. Om jag förstårr det rätt?

Det är kanon bra. Fortfarande relativt ny på mac. ägt i några år bara, men aldrig uppgraderat. Därför undrar jag.

Tack för hjälpen.

1
Bevaka tråden